پناهنده ترک‌تبار که اکنون خود مخالف جدی مهاجران است، بخت اول نخست‌وزیری هلند شد

یورونیوز: دیلان یشیلگوز‌-زگریوس که خود در کودکی و با قایق به هلند پناهنده شده است، به دلیل دیدگاه‌های سختگیرانه مهاجرتی‌اش شهرت دارد.

در اوائل ماه ژوئیه سال جاری دولت ائتلافی هلند به رهبری مارک روته، نخست وزیر، به دلیل اختلافات داخلی بر سر مسائل مهاجرتی سقوط کرد.


مارک روته که ریاست حزب لیبرال «مردم برای آزادی و دموکراسی» را بر عهده داشت، اکنون جای خود را در این حزب به دیلان یشیلگوز‌-زگریوس وزیر دادگستری فعلی داده است.

با این تغییر و تحولات در صحنه سیاست حزبی هلند، خانم یشیلگوز‌-زگریوس به عنوان شانس اول نخست‌وزیری این کشور مطرح شده است. در صورتی که وی به رهبری سیاسی هلند برسد، اولین زن، اولین مهاجر و اولین نخست‌وزیر ترک‌تبار در تاریخ معاصر هلند لقب خواهد گرفت.
اما او کیست و با چه پیشینه‌ای به این مرحله رسیده است؟
دیلان یشیلگوز‌-زگریوس ۴۶ ساله در آنکارا پایتخت ترکیه و از مادری ترک و پدری کرد به دنیا آمد. در پی کودتای نظامیان در ترکیه در سال ۱۹۸۰، پدرش که از اعضای یک اتحادیه کارگری چپ بود به هلند گریخت. چهار سال بعد او در سن ۷ سالگی به همراه مادر و خواهرش به صورت غیرقانونی و با قایق به جزیره یونانی «کوس» فرار کردند و سپس از آنجا به هلند رفته و پناهنده شدند.

خانم یشیلگوز‌-زگریوس تحصیلات خود را در دانشگاه وریج آمستردام پی گرفت و پس از فارغ‌التحصیلی در رشته علوم اجتماعی و فرهنگی، به صحنه کارزهای سیاسی وارد شد.

او در سال ۲۰۱۴ به عنوان عضو حزب سوسیالیست به شورای شهر آمستردام راه پیدا کرد و سپس در سال ۲۰۱۷ وارد مجلس نمایندگان هلند شد. دیلان یشیلگوز‌-زگریوس پس از پیوستن به حزب «مردم برای آزادی و دموکراسی»، به مقام وزیر امور اقتصادی و اقلیمی منصوب شد و از ژانویه سال گذشته نیز به عنوان وزیر دادگستری در کابینه مارک روته مشغول به کار است.
دیلان یشیلگوز‌-زگریوس در کابینه مارک روته پست وزارت دادگستری را داشته استوی در پی استعفای مارک روته از دبیرکلی حزب، از ۱۴ اوت به صورت رسمی به عنوان رهبر حزب «مردم برای آزادی و دموکراسی» انتخاب شد. دیلان یشیلگوز‌-زگریوس متعلق به طیف راست حزب خود است و در خصوص مسائل مهاجرتی با مواضع این جناح همسویی دارد.

در سال‌های اخیر او همواره نسبت به ظهور جریان‌های اسلامگرای افراطی در هلند و تبعات ادغام نشدن مهاجران در جامعه این کشور هشدار داده است.

او به عنوان وزیر دادگستری استفاده از «عناصر مذهبی» در پوشش ماموران پلیس هلند، و در نتیجه حجاب اسلامی برای ماموران پلیس زن، را ممنوع اعلام کرد. تصمیمی که در بین جامعه مهاجران هلند بحث‌برانگیز شد.

خانم یشیلگوز‌-زگریوس که یک آتئیست است در دفاع از تصمیم خود گفته بود: «کلمه یونیفرم گویای همه چیز است: لباس یک افسر پلیس در خیابان همیشه باید یکسان باشد... من فکر نمی‌کنم که ابراز آشکار یک دین یا عقیده برای افسران یونیفورم‌پوش مناسب باشد.»

او همچنین از محدود کردن حق الحاق خانواده پناهندگان به آنها در هلند حمایت کرده بود، امری که انتقاد احزاب سوسیالیست ترقی‌خواه را در پی داشت.

درخواست‌های پناهندگی در هلند سال گذشته میلادی با افزایش یک سومی به بیش از ۴۶ هزار مورد رسید و انتظار می‌رود که این میزان امسال به بیش از ۷۰ هزار مورد افزایش یابد؛ رقمی که بالاتر از رکورد قبلی در سال ۲۰۱۵ است.

خانم یشیلگوز‌-زگریوس همچنین در مقام وزیر دادگستری از سیاست‌های سختگیرانه علیه تروریسم دفاع کرده است. برای مثال او در سال ۲۰۱۹ با بازگشت تروریست‌های هلندی داعش به کشور، که توسط نیروهای کرد در سوریه بازداشت شده‌اند، مخالفت کرده و گفته بود آنها باید در همان محل محاکمه شوند.

انتخابات سراسری هلند در ماه نوامبر امسال برگزار خواهد شد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان

نژاد،ملیت افراد و مهاجر بودنشان مهم‌ نیست،مهم این هست آیا طرز فکر و فرهنگ و‌نحوه رندگیشان مطابق جامعه میزبان و به دور از جهل مذهبی است یا نه.با نظرات این فرد بشدت موافقم.
‌پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۲
۲۵
romano - تهران، ایران

خوب نازی‌ها هم مثل شما در مورد یهودیها فکر میکردند الان کجا هستند؟ الان گرمایش زمین بچه نیاوردن هلندیها و کل اروپا (دوست دختر بازی) جلو زدن کشورهای شرقی کمتر درس خواندن و زحمت کشیدن اروپاییان آمار طلاق بالا همه تقصیر ادیان دنیا است؟ لازم به توضیح است اروپا دور انقلاب صنعتی کماکان مذهبی بود. اروپا مشکلی عمیق و قدیمی دارد. حرص زیاد، نفرت از بیگانه و بیگانه هراسی و انداختن مشکلات گردن دیگران. این مشکل گردن دیگران انداختن زمانی کشور همسایه آنهاست (جنگ جهانی یکی و دو و پادشاهیهای اروپایی) زمانی سیاه پوستان است زمانی یهودیان زمانی مسلمانان و شرقیان برای همین کلمات زنوفوبیا انتیسمیتیک و مسلمان هراسی در اروپا معنی دارند خدارا شکر باقی دنیا که اتفاقا پر جمعیت تر هست اینگونه فکر نمیکنند. کسی به اروپا اجازه نداد در ایران (خمینی) و لیبی و افغانستان و سوریه جنگ راه بیاندازند که سیل مهاجرت میلیونی آغاز شود ازجمله این خارجی هلندی تر از هلندی به آنجا برود.
جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۳
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن
خرش از پل گذشته و گذشته اش رو فراموش کرده و شده بوقلمون و یک نون رو به نرخ روز خور ! حالا اگر بفرض این گاگول ، نجس وزیر بشه و چند تا فامیل و دوست و آشنا بلند شن بیان هلند و تقاضای پناهندگی بدهند ، استثناء قائل میشه و قبولشون میکنه یا دیپورتشون !؟
جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۵۶
۴۸
Omidy - لندن، انگلستان
دوست عزیز نوشته شما رو خواندم چند نکته . ۱- نازیها رفتن درست، اروپای مذهبی هم رفت. ۲- نژاد درستی فقط برای اروپا نیست. تو ایران،هند، چین حتی آمریکای جنوبی هم هست اتفاقا بیشتر از اروپا هم هست. ۳- اسلام هراسی را تابو کردن خزعبلاتی بیش نیست. همچنان که افکار نازیها ویرانگر و ضد انسانی بوده و هست اسلام و کتابش هم پر از کینه و نفرته. سوره نسا، توبه و…. ۴- حمله به سوریه و لیبی غلط ، شما درست میگی و من هم موافقم ولی حالا چون اون حرکت غلط بوده باید تاوانش سوزوندان اروپا باشه ؟ مهاجر همیشه هست و خواهد بود، این خانم بیشتر جلوی دین خرافی و مستهجن اینها ایستاده تا علیه خودشان. دینی که عامل بدبختیه. ۵- انقلاب ایران، از ماست که بر ماست . اونقدر ایران بودم که بدونم چقدر از هموطمانم بی‌سوادتر از من هستن و هر کثافتی رو به جان دل میخرند و میپرستن . خمینی و خامنه‌ای و… کثافت‌کاریه خودمونه فکر کنم مثالش خر وامونده هست. ۶- یه طرف دیگه نژادپرستی اینکه که هر کاری این خانم ( من طرفدارش نیستم ) بکنه ما اون رو ترک و خارجی میدونیم و میگیم غلطه یا میگیم هلندیتر از هلندیها .
جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۱
۴۴
Mamad_Zendoni - لندن، انگلستان
مثل مورو ملخ این کوردهای ترکیه و عراق ریختن تو اروپا
جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
۳۴
ایران جویدان - جیبوتی، آنگولا
این حرمزادها ترکیه ها همشون همینطورین، خودشون جزو بی فرهنگ ترینو اشغال ترین ملیت دنیان، هر جا هم که می رن بعد از چند سال خودشونو بی شرفا از مردم اصلی اون کشور دارای حق وحقوق بیشتری می دونن. یعنی تقصیری هم ندارن از ملتی که حتی خودشم نمی دونه اصل نژادش چیه و از ترکیب مغولها و چند ملیت دیگه مثل کوکتل درست شده بیشتر از این هم نمی شه انتظار داشت.
جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
۴۵
مهرداد2538 - تهران، ایران
مسئول اوراق کردن هلند هم تعیین شد. حتم دارم پس از اعلام نتیاج رای گیری به نفع این ماچه الاغ، اردوغان چهارنعل میره هلند حضوری تبریک بگه. کاری که با بوریس جانسون کرد.
جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان
شما طرفدار اسلام هستی و بحث بیفایده هست.مقایسه ات هم از بیخ و بن غلط هست. این زن خودش از کشور اسلامی هست و حالا به این نتیجه درست رسیده اسلام شر هست و نباید به آنها در غرب میدان داد.این هیچ ربطی به تبعیض و نفرت نژادی ندارد،اصولا نژاد و قومیت انتخاب کردنی و قابل تعویض نیست،اما باور مذهبی و فرهنگ آن قابل تعویض است.مذهب یهود تنها نذهبی هست که نژاد هم حساب میشود و با خون کنتقل میشود،اما اسلام و دیگر مذاهب خیر.و در آخر اینکه تا در محیط اروپا نباشی و گندهایی که این مسلمانان دارند میزنند و تمام مهاجرین خوب را هم بدنام میکنند رو از نزدیک حس نکنی،متوجه نمیشی.
جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان
کسانی که به این زن ایراد میگیرند چون خودش مهاجر هست چرا اینجور عقیده ای داره،یکم فکر کنند،پس اگه مثل بقیه مهاجران مسلمان در اروپا با حجاب و چاقچور و یک کالسکه پر بچه تردد میکرد و تنها فکرش نکاح و شوهر داری و حفظ اسلام بود خوب بود؟ یا الان که به این نتیجه رسیده اسلام جاهلانه هست و نباید کسانی که اینجور اعتقادی دارند را گله گله به اروپا راه داد؟ دقت کنید،صحبت سر نژاد و قومیت افراد نیست،مشکل سر طرز فکر و اعتقادشان به مذهب عقب مانده اسلام هست.
جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان
نظر من این هست اگر کسی از هر نژاد افکار آزاد و متمدن داشته باشد و به فرهنگ جامعه میزبان احترام بگذارد حق دارد هر جا دلش خواست زندگی کند.ولی هرکس حالا از هر نژاد ،اگر عقاید عقب مانده و جاهلانه و ضد انسانی (مثل اسلام) دارد،مثل تردد با چادر و حجاب و برقه و تمبان و عمامه،عزا داریهای وحشیانه،اعتقاد به کثیف و نجس بودن و جهنمی بودن دیگران،عدم اعتقاد به قوانین کشور میزبان و در عوض اصرار به قوانین مذهبی اسلام و شرع و قصاص و غیره و خیال تغییر هم ندارد باید جلوی ورود اینجور افرادی به هر کشور متمدن را گرفت.تمام شد و رفت.
جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
۳۹
کیانپور - ونکوور، کانادا
این خانم که خود مهاجر است و از پاپ هم کاتولیکتر شده مصداق این ضرب المثل است: مهمان مهمان رو نمی تونه ببینه صاحب خانه هر دو رو!
شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۲
۳۹
کیانپور - ونکوور، کانادا
معلوم است که خود شما هم خوس کردی یه عالم سیاست پا بگذاری و مثل این خانم سری تو سر ها در بیاوری. این گوی و این میدان. بیا وسط ببینم چکار می کنی.
شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +517شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +379پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +322یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +247سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +223نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +184حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +158نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند