(ویدیو) گرسنگی دادن، سلاحی نامرئی برای نسل کشی ارامنه با محاصره مصیبت بار قره باغ

به گزارش فرارو، هیچ کوره آدم سوزی و هیچ حمله‌ای در قره باغ وجود ندارد، اما گرسنگی دادن سلاح نامرئی نسل کشی است.

به دلیل محاصره آذربایجان، دسترسی ساکنان قره باغ به غذا، دارو و سایر لوازم ضروری دشوارتر شده است.


قره باغ در سطح بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته شده است. با این حال، جمعیت ۱۲۰۰۰۰ نفری آن عمدتاً ارمنی هستند. این منطقه دارای یک ارتباط زمینی باقی مانده به ارمنستان است، کریدور لاچین که توسط نیرو‌های حافظ صلح روسی اداره می‌شود.

ساکنان قره باغ گفته اند که محاصره منطقه جدا شده از سوی آذربایجان باعث اتمام ذخایر مواد غذایی، دارو و سایر لوازم ضروری شده است. محاصره در نهمین ماه خود ادامه یافته است. یک دادستان سابق دادگاه کیفری بین‌المللی گفته که محاصره ممکن است به معنای نسل کشی جمعیت محلی ارمنی باشد.

لوئیس مورنو اوکامپو دادستان سابق دیوان کیفری بین المللی، گفته است که مبنای معقولی برای این باور وجود دارد که در منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی نسل کشی علیه ارامنه انجام می‌شود.

وی افزود: هیچ کوره آدم سوزی و هیچ حمله‌ای وجود ندارد، اما گرسنگی دادن سلاح نامرئی نسل کشی است و بدون تغییر چشمگیر فوری، این گروه از ارامنه در چند هفته نابود خواهند شد.

وکلای آذربایجان گفته‌اند که این ادعا‌ها بی‌اساس و نادرست است.

رویترز به نقل از ساکنان قره باغ می‌گوید که مواد غذایی اساسی، سوخت و دارو نه تنها کمبود دارند، بلکه تقریباً تمام شده اند.

نینا شاهوردیان، معلم انگلیسی ۲۳ ساله به نقل از رویترز، گفت: مدت زیادی است که هیچ گونه لبنیات یا تخم مرغ نخورده ام. این فاجعه بار بوده است، زیرا ما گاز نداریم. ما قطعی برق داریم.

پس از محاصره، مردم قره باغ ترجیح داده اند آنچه را می‌توان در داخل تولید کرد، بخورند. ساکنان گفتند که حتی مواد غذایی تولید شده در خود قره باغ نیز به صورت پراکنده به استپاناکرت (خان‌کَندی) منطقه تحویل داده می‌شود، زیرا کشاورزان فاقد سوخت برای عرضه محصولات خود به بازار هستند.

این بحران همچنین به عنوان نشانه‌ای در نظر گرفته می‌شود که روسیه در تلاش است تا نفوذ خود را در کشور‌های پس از شوروی به ویژه پس از شروع جنگ اوکراین نشان دهد.

قره باغ پس از سقوط امپراتوری روسیه در سال ۱۹۱۷ مورد ادعای مالکیت از سوی آذربایجان و ارمنستان قرار گرفت و در اوایل دهه ۱۹۹۰ در جنگی از آذربایجان جدا شد.

جنگ دوم بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای نخست‌وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد. این توافق روسیه را ملزم می‌کرد تا اطمینان حاصل کند که حمل‌ونقل جاده‌ای بین ارمنستان و قره‌باغ باز باقی می‌ماند.

به‌رغم آتش‌بس، این دو کشور همواره در خطوط مرزی درگیری دارند و طرفین یکدیگر را به نقض آتش‌بس و تیراندازی به مواضع هم متهم می‌کنند.

از زمان آتش بس، ارتباط جاده‌ای بین ارمنستان و قره باغ به کریدور لاچین وابسته بود که در ماه دسامبر توسط غیرنظامیان آذربایجانی که خود را فعالان محیط زیست معرفی می‌کردند، مسدود شد، در حالی که صلحبانان روسی مداخله نکردند. در ماه آوریل، مرزبانان آذربایجان با نصب یک ایست بازرسی در مسیر، محاصره را تشدید کردند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۷
hamidesabz - لندن، انگلستان
اینا چقدر بیچاره اند که روسیه باید حافظ صلحشان باشد!
‌پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
۴۵
sahandogli - لندن، انگلستان

اینها مظلوم نمایی است. همین اینها کسانی بودند که میلیون ها آذربایجانی را از خانه و کاشانه خود فراری دادند. همین اینها کسانی هستند که وحشیانه قتل عامل دسته جمعی مثل خوجالی را راه انداختند. راه آقدام یک راه مطمن و راحت است برای انتقال مواد غذایی چرا اینها اصرار می کنند باید از راه لاچین این انتقال صورت گیرد. چون داخل آن کامیونها سلاح هست و در سایه حمایت نیروهای روسیه می خواهند وارد قره باغ کنند. آذربایجان به دنبال بازرسی است اما ارمنی ها اجازه بازرسی نمی دهند.در طول 2 سال اخیر ارمنی ها با حمایت نیروهای روسی مهمات زیادی وارد قره باغ کرده اند و خودشان را برای جنگ دیگر با آذربایجان در سالهای 2024 و یا 2025 آماده می کنند و روسیه هم برای ماندن در قره باغ به دنبال ایجاد یک جنگ دیگر است تا جای پای خود محکم کند اما آذربایجان اجازه نخواهد داد تا نیروی روسی بعد از 2025 در قره باغ حضور داشته باشد.همه این فیلم بازی ها و مظلوم نمایی ها برای ادامه حضور نیروهای روسی در قره باغ است. بعد از 2025 تمام ارمنی ها باید هویت آذربایجانی دریافت کنند در غیر اینصورت از ورود و خروج آنها جلوگیری خواهد شد.
‌پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
۴۶
خردگرا - برن، سوییس

دشمن دوم ایران، پانترکیستها و نادانی هستند که ژست پانترکیسمی میگیرند. دو قلاده گرگ وحشی به نام عندوغان و علی اف.ارمنیها ،ایرانیانی اصیل هستند که همواره به ایرانزمین عشق ورزیده اند. بهترین دوستانم ارمنیان و ارمنیان ایرانی تبار هستند.
‌پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵
۴۵
arok - لس انجلس، ایالات متحده امریکا

هیچی نمیگم‌فقط مرده و زنده ناموس هر کی که دروغ میگه ارامنه بیش‌تر یک قرن است که محکوم به قتل عام شدند فقط به جرم زیستن در سرزمین مادریشان. اذربادمجان کشوری با قدمت یک قرن در مقابل ارمنستان یکی از ۵ کشور تاریخی باقیمانده با قدمت بیش‌تر ۵۰۰۰ سال فقط با دروغ پراکنی می تواند اهداف خود را توجیه کند
‌پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
۹۳
جنابِ سروان - مونرآل، کانادا
جمله اخرتو جوری تموم کردی که گفتم یقینا اگه شما سفیر کبیر خمسه در نمسه نباشی حتما نماینده پشه در حبشه هستی هاهاهااخه یقنعلی خان کشوراذربایجان برای توی ایرانی شنبلیله هم خرد نمیکنه هاهاها
‌پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
۴۴
دائی جان ناپلون - مارسی، فرانسه
از اسمت پیداست که چه پ... هستی اگر اطلاعات نداری بهتره که در گاله رو ببندی این آذربایجان که از پا تا اونجای پوتین رو گذاشته تو دهنش پس اینهمه سازمان ملل میگه بسه داری نسل کشی میکنی اروپا هم همینطور چرته این ترکها نسل اندر نسل سرگردنه گیر باج گیر دو رو نامرد فکر کنم دیگه بسه البته فایده نداره هر چی هم که بگم واسه اینکه کسی که أن از گوشت کوبیده تشخیص نمیده فایده ای نداره
‌پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۳
۴۹
Nagonsar - مونیخ ، آلمان
ابن پفیوزهای پس افتاده مغلها یک سوران اوهانیان دیگر باد با جانشون انداخت تا بهشون تکون بده
جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۴
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +517شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +379پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +322یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +247سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +223نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +184حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +158نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند