گزارشی از حضور محمدرضا شاه پهلوی در مراسم عزاداری‌های ماه محرم

سایت رویداد 24 ،علیرضا نجفی:
محمدرضا شاه پهلوی مدعی بود که نظرکرده حضرت ابوالفضل است و سفرهای زیادی زیادی به عراق انجام داد. رضاشاه عزاداری محرم را ممنوع کرده بود اما پس از شهریور ۱۳۲۰ و تبعید رضاشاه از ایران، عزاداران حسینی تکیه‌ها و حسینیه‌ها را دوباره گشودند و دسته‌های عزاداری به راه انداختند.

حکومت پهلوی همواره به اصول و ظواهر تشیع پایبند بود. پس از کودتای ۱۲۹۹ که رضاشاه پهلوی قدرت گرفته و به سردار سپه تبدیل شده بود، هیات بزرگی در پایگاه نظامی قزاق‌ها برپا کرد و به عزاداری پرداخت. حاضران در احوالات رضاشاه نقل کرده‌اند که در روز عاشورا سر و صورت خود را گل می‌مالید و پا برهنه برای سید الشهدا عزاداری می‌کرد.


رضاخان دسته قزاق‌ها را برای عزاداری محرم طوری نظم و ترتیب می‌داد که حتی احمدشاه قاجار هم برای دیدن آن به قزاقخانه می‌آمد. دسته قزاق‌ها به سردستگی رضا خان بر سر و سینه خود می‌زدند و می‌خواندند: «اگر در کربلا قزاق بودی/ حسین بی‌یاور و تنها نبودی!»

پس از رسیدن به پادشاهی، رضاشاه هیات بزرگ قزاق‌ها را به تکیه دولت منتقل کرد و مراسمی مانند قمه‌زنی و شمع‌آجین کردن را ممنوع کرد. برخی معتقدند محدود کردن مراسم محرم توسط رضاشاه تاثیر شخصیت‌هایی چون مرحوم محمدعلی فروغی و علی‌اکبر خان داور بوده که چون می‌دیدند در سفرنامه‌های فرنگی‌ها که درباره محرم نوشته شده عزاداری‌های افراطی مثل قمه‌زنی و خونریزی را نماد عقب‌ماندگی ذکر کرده‌اند، در گوش سردار سپه خواندند که چنین مراسمی ایران را از قافله تجدد عقب می‌اندازد.

پس از شهریور ۱۳۲۰ و تبعید رضاشاه از ایران، عزاداران حسینی تکیه‌ها و حسینیه‌ها را که در زمان رضاشاه درهاشان را مهر وموم کرده بودند و بعضی از آن‌ها را به انبار تبدیل کرده بودند، دوباره گشودند، علم و کُتل‌ها را بیرون کشیدند و دسته‌های عزاداری به راه انداختند.

دکتر علی شریعتی در کتاب «بازشناسی هویت ایرانی-اسلامی» می‌نویسد: «شهریور بیست آمد، دیکتاتوری رفت و آزادی‌ها رایگان نثار ما شد. اما روحانیت چنان در شور و شوق بازگشت به چادر و عبا و ریش و حوزه و سینه و شَله و هیئت‌های مذهبی و برگزاری رسمی و علنی عزاداری غرق بود که نه خطر را احساس کرد و نه مسئولیت را.»

حضور محمدرضا شاه در مراسم عزاداری ماه محرممحمدرضاشاه پهلوی بیش از پدرش دین‌دار بود و توجه خاصی به برگزاری مراسم عزاداری محرم می‌کرد. هر ساله در دهه محرم شهربانی اعلامیه‌ای صادر می‌کرد و مصرف الکل و جشن و میهمانی را در دهه اول ممنوع اعلام می‌کرد. سینما‌ها در دهه محرم تعطیل بودند و شخص شاه برای حضور در عزاداری در تکیه دولت حاضر می‌شد و در حالی که همگان به‌جز شاه بر زمین نشسته بودند، عزاداری انجام می‌شد.

محمدرضاشاه اعتقاد داشت که حضرت ابوالفضل وی را در کودکی از بیماری شفا داده است و علاقه خاصی به نهضت کربلا داشت. او در جایی گفته «در یکی از شب‌های بحرانی کسالتم مولای متقیان علی علیه‌السلام را به خواب دیدم که در حالی که شمشیر معروف خود ذوالفقار را در دامن داشت و در کنار من نشسته بود، در دست مبارکش جامی بود و به من امر کرد که مایعی را که در جام بود بنوشم. من نیز اطاعت کردم و فردای آن روز تبم قطع شد و حالم به سرعت رو به بهبود رفت.»

محمدرضا شاه همچنین در مصاحبه با اوریانا فالاچی ادعا می‌کند که در جریان سفرش به امام زاده داوود زمانی که از اسب به زمین افتاده و هیچ گونه آسیبی ندیده و اطرافیانش از این رخداد شگفت زده شدند: «ناچار برای آن‌ها فاش کردم که در حین فرو افتادن از اسب، حضرت ابوالفضل (ع) فرزند برومند حضرت علی (ع) ظاهر شد و مرا در هنگام سقوط گرفت و از مصدوم شدن مصون داشت.»

محمدرضاشاه بار‌ها برای زیارت به عراق رفت و در سال ۱۳۳۳ که به کربلا سفر کرده بود به خبرنگاران چنین گفت: «زیارت مشاهده متبرکه دلیل آشکاری برای قوت ایمان و علاقه باطنی به شعائر دینی و مقدسات است. البته وظیفه مامورین ایران این است که مراقبت کامل در تسهیل کار و انجام مراجعات زائرین داشته باشند.»

وی همچنین در سفر زیارتی سال ۱۳۴۵ خود دستور داد ایوان آستان حسینی را بازسازی کنند. شاه در یکی از مصاحبه‌های خود پس از این دستور اعلام کرد که در دوران کودتای ۲۸ مرداد که به تعبیر وی کشور در حال فروپاشی بوده است، به حرم حضرت علی رفته و برای نجات ایران به امام اول شیعیان متوسل شده است. وی در همان مصاحبه اعلام می‌کند که شکست مصدق در نتیجه توسل و خواست ائمه اطهار بوده است.

در کتاب شاهنشاهی و دینداری که توسط خود دربار منتشر شده است می‌خوانیم: «به فرمان اعلی حضرت همایونی و به نشانه همدردی با احساسات مردم شیعه ایران، تها پادشاه شیعه در جهان مجلس باشکوهی در مسجد سپهسالار برگزار می‌شود. پادشاه این عمل را برای اظهار ارادت به خامس آل عبا ترتیب داده اند. در این مجالس که خطبا و مداحان به ذکر مصیبت و تشریح واقعه کربلا می‌پردازند، از شاهنشاه ایران به عنوان صاحب مجلس عزا یاد می‌شود و شاهنشاه با شرکت خود در این مراسم یاد عاشورای حسینی را گرامی و بزرگ می‌دارند.»

شاید به دلیل همین پیشینه فکری بود که وقتی در سال ۵۷ به شاه اعلام کردند عزاداران حسینی در مراسم محرم شاه را با یزید قیاس می‌کنند و علیه حکومت پهلوی شعار می‌دهند، شاه با ناباوری این گزارش‌ها را جعلی خواند و نتوانست باور کند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش

حال سلطنت طلبان شاه الهی فحاش فرقه پهلوی چطوره ؟
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۳
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش

از شاه الهی ها خواهش میشود از ماله های ایکس لارج برای ماله کشی استفاده کنند .
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۶
۳۴
ایرانِ سکولار بدون آخوند - زارچ، ایران

افسوس به هر دلیلی که داشتی دست آخوندهای لعنتی رو باز گذاشتی و اون ها رو پروروندی که هم خودت خونه خراب شدی و هم ملت ایران
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

من که درک نکرم این محمد رضا پهلوی چه بود؟یک مشت نشسته در بلاد کافران آلبانی.هر کسی بدون چادر بیرون رود با چماق بر سرش می زنند ولی می گویند شاه مذهبی بود یک مشت کمونیست ۱۳ امامی داشتیم که دنبال عکس امام در ماه می گشتند امروز می گویند شاه مذهبی بود. رفت زیارت امام رضا. او رفت زیارت مرده بی‌خطر. شما چی ؟یک مشت درست مخالف کمونیست ۱۳ امامی .می گویند شاه کافر بود و به اسلام خیانت کرد و هر دو تا با هم متحد بر ضد کسی که هم مذهبی بود و در خدمت اسلام ولی کافر هم بود. بعضی مواقع فکر کنم تاریخ برا ما به مصداق. "علف باید به دهان بز شیرین بیاد" تفسیر می شود.رفتار هیچی منطقی وجود ندارد. هر کسی از باد شکم تفسیر می کند.
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۱
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

مگر خودت با کاپیتال مارکس از شکم مادر بیرون امدی ؟ این حربه دیگر قدیمی شده . یک چیز جدید پیدا کن. اگر قرار است کسی را به خاطر مذهبی بودن مجازات کرد . شما در نوبت اول هستید. از دم. چیریک کمونیست شما می گفت. امام بیاد من گونی بر سر می کنم. چگورا شما می گفت. من کمونیست هستم عدالت را در اسلام دیدم. روشنفکر شما به دست بوسی امام می رفت و می گفت. اگر یکی این دنیا را نجات دهد این سید است.شما قم ۵۷ تی مثل فیلم پورنو هستید. خسته کننده .بدون احساس . پولکی.بعضی‌ها لازم ندراند. یک نقاشی میکل انجلو. زنی نیمه برهنه .عطر موها کوچک.بدن پر از راز عشق و زندگی کافی است. گفتن همه چیز مهم نیست.مهم دانستن است یا دست کم کوشش برای دانستن بیشتر
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۷
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

چکار باید می کرد؟ قتل عام ؟ یک مشت انقلابی مثل پیرزن داریم که برای کوبیدن دلیل می آورد .شاه ترسو بود نماند مبارزه کند. رفت و مملکت را داد دست آخوند ها. از حماقت دراز گوش قبرسی در مقابل اینها سقراط و افلاطون با هم است. اصل درک نمی کنند چه می گویند ؟ چرا نماند مبارزه کند ؟ با کی . مگر شما‌ها نبودید ؟ با شما مبارزه می کرد؟ ترجمه به فارسی: چرا شاه ترسو نماند با خیانت کار‌ها مثل ما مبارزه کند؟ تضاد تا کجا ؟ استاد در دانشگاه. آمار نشان داده که انسان‌ها باهوش کمتر در زندگ زناشوهی به سکس علاقه دارند . ۵۷ تی از ته کلاس مثلا پیرزن یا این ضدبشر .چه عالی ؟این ثابت می کند که ما انسان ها باهوشی هستم، استاد : اشتباه .شما ۵۷تی‌ها فقط عجوزه هستید
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان

این‌ چپی های بازنده و واپسگرای عقده ای چقدر بیشرم و وقیح هستند که به عقاید شخصی مذهبی شاه در نیم قرن پیش ایراد میگیرند.فرهنگ و اوضاع اجتماعی کشور مذهبی اما آزاد ۵۰ سال پیش رو با سال ۲۰۲۳،عصر اطلاعات و اینترنت و بعد از ۴۵ سال حکومت خفقان استبدادی اسلامی مقایسه میکنند.باه شاه و بسیاری از دولتیان اعتقادات مذهبی داشتند،همونطور که بالای ۹۰ درصد مردم و جوانان هم برای مذهب احترام قائل بودند.حتی اگر این حکومت شرور و ضدبشر شرکار نمیامد،اوضاع جهان و دسترسی به اطلاعات آزاد باعث تغییر جو مذهبی ایران بسوی سکولاریزم و دین گریزی میشد.
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
۱۸
pirzan e irani - استکهلم، سوئد

1- زرتشت بلوف: داستان بی سروته ننویس !در یک کلام آیا شاه آخوندها را پرورش داد یانه؟ برو کتابهای خود شاه را بخوان راجع به دین وآخوند چه می گوید؟(البته اگر خودش نوشته باشد) شاه یک پایش امام رضا بود یک پایش پایتخت. زمین و زمان و حتی دربارش می گویند که شاه آخوندپرور بود. پدرشاه که نه سواد آنچنانی داشت هزاران بار سکولارتر فکر میکرد از شاه. چطور وقتی که بنای سرکوب تحصیلکرده ها وشکنجه واعدام غیر مذهبیون را داشت ککش نگزید،ولی آخوندهای گردن کلفت را فربه کرد؟ .
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
۱۸
pirzan e irani - استکهلم، سوئد

۲-احزاب و جریانات سیاسی حق دارند بر اساس دیدگاه های خود نظر بدهند. ولی شاه یک مملکت حق ندارد اراجیف بگوید.(هی خواب این رو دیدمم هی اون منو نجات داد) بخاطراینکه جو خفقان و سرکوب را تجویز بکند هرشب خودش را توجیح میکرد، که خواب یک امام را دیده است. که من برحق هستم. دست آخر امام کم آورد دست بدامان امام زمان شد. نتیجه امام سیزدهم خمینی با شرکاء ظهور کردند. شما شاه الهی ها چرا کاسه داغتر از آش شده اید؟ فرح دیبا این اشتباه شاه را در برخورد با اسلامیون می پذیرد ولی شما می اندازید گردن بقیه.اوقاف یک بودجه مخصوصی داشت برای آخوند ها.البته موفقیت شما شاه الهی را نباید نادیدده گرفت ، چون قله اورست را فتح !میبخشیی ماتحت هالو را فتح کرده اید.
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵
۱۸
pirzan e irani - استکهلم، سوئد

این مطلب چند روز پیش می باشد. شاه روحانیون را بویژه در مشهد جمع میکرد و همیشه خطر نابودی اسلام را از طرف چپها به آنها گوشزد میکرد. فعالیت اسلامیون را در کشور آزاد گذاشته بود، و فکر می‌کرد اسلام پادزهری است برای کمونیست ها! شاه فکر نمیکرد آخوندها حکومت میخواهند. سخنرانی شاه در حرم و برای روحانیونی که به استقبال وی آمده بودند اینطوربه روحانیت هشدارداد. گفت: در صورت خلع شاه، دین اسلام به دست ملحدان و مارکسیست‌ها نابود خواهد شد.٭این هم نتیجه اسلام٭
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
۱۸
pirzan e irani - استکهلم، سوئد

شاه ادعای نجات خود به دست حضرت عباس در کودکی از سانحه سقوط از اسب و مهم تر ادعای ارتباطی ویژه با امام زمان را در کتاب خود «مأموریت برای وطنم» مطرح کرده بود و در یک یا دوسال پیش از انقلاب در گفتگو با اوریانا فالاچی نیز همان چرندیات را تکرار می کند ولی وقتی با متعجب شدن فالاچی روبرو می شود، فوراً بی دینی و بی ایمانی او را مورد سرزنش قرار می دهد و با اعتماد به نفس مؤمنانه و با زبان یک مؤمن می گوید شما اروپایی ها ایمان ندارید و این گونه امور معنوی را نمی فهمید.
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
۱۸
pirzan e irani - استکهلم، سوئد
انگاری شاه الهی های سایبری لات، چون شاه اسلام پناه دارند معجزه میکنند و با کمک ابوالفضل وامام داود کمپرسی های منفی را برسر منتقدین خالی میکنند. شاه الهی های تنگ نظر،دست حضرت عباس به همراهتان😜
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
۴۴
antifascism - تهران، ایران
عجب شله ضایعی. وقتس یک خانواده روستایی رو بیاری یک شب بهش سلطنت بدی عاقبتمون میشه این. البته باز این خوبشونه. روستایی هایی از جنس این آخوندها و پاسدارها که در دهاتشون هم کسی آدم حسابشون نمیکرد و دزد و اوبی بودن. قاجارها بیش از 1000سال در بدنه های حکومت بودن و در آخر با کلی تلاش و لشگرکشی و تجمیع ایران صاحب سلسله و سلطنت شدن. فرزندانشون هم رفتن فرنگ تحصیل کردن اومدن تو بدنه حکومت پهلوی در پستهای مهم کشور رو اداره کردن. به نام کی تموم شد؟ رضا پالانی و پسرش. تاریخ رو چه راحت میشه وارونه کرد. همونطور که پانفارسها به پشتوانه روس و انگلیس کردن و دارن میکنن.
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
حضرت جان ,من با کاپیتال مارکس از شکم مادر بیرون نیامدم . موقع تولد همه اش رو ازبر بودم . حالا چطور شد منو از حجله مریم دراوردی بردی خونه تقی ارانی ؟ من ازادیخواه هستم و ازادی را برای هر کس میخواهم . دین و ایمان کسی به من مربوط نیست . ولی وقتی اعلیحضرت همایونی اسلام پناه خرافاتی السلطنه خود را نظر کرده ابولفضل میداند به من 57تی مربوط میشود و من هم با لات و لوتش میاندازم از مملکت بیرون . حال هم میکنم . راستی امروز فحاشان قباله دار کجا موندن . بابا بیائید به خدایگانتان چند تا مثبت بدید آبروش رفت .بیائید چند تا تهمت بزنید .
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
۱۸
pirzan e irani - استکهلم، سوئد
شاهنشاه اسلام پناه می فرمایند: اسلام همانطوری که گفتم اسلام روز اول است، و این کاری که ما می کنیم و این مواد انقلاب ایران تمام استوار بر همان اصول است.(کف زدن حضار خودجوش).در پاییز سال ۱۳۵۲ درگفتگو با فالاچی نشان می داد که افزایش درآمدهای نفتی تا چه اندازه در روحیه واعتماد بنفس محمدرضا اثر گذاشته است.او گفت: ازسوی خدا، پیامبران، و امام علی به او الهامات و پیامهایی شده است و اضافه کرد نیرویی مرا همیاری می کند که دیگران قادر به مشاهده آن نیستند.نیروی عرفانی من.من پیامهایی دریافت می کنم.پیام های مذهبی!😜
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۴
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
۱-خانم ها و آقایان: خدمتتان عرض بکنم که خامنه ای دوران تبعید خودش را در سالهای نزدیک به انقلاب در ایرانشهر و حومه گذراند.ایشان براحتی تبلیغات دینی و بینش سیاسی خودش را در مسجد آل رسول در منبر انجام می داد.از امکانات خوبی برخوردار بود. رابطه تنگاتنگی با خوانین بلوچ شیعی چون سجادی ها برقرار کرده بود. حتی در مواقع سیل و بارندگی برای نفوذ بیشتر خود به سیل زدگان و بی بضاعت ها کمک میکرد. او ابداً احساس غربت و مشکلاتی در این منطقه نداشت.همه امکانات دراختیارش بود. تبعید ایشان در ایرانشهر فقط بخاطر گرمای هوا بود.
‌سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۸
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
۲- خامنه ای ۳سال باید در ایرانشهر میماند؛ ولی کار به تغییر رژیم کشید و خامنه ای زود بر مسند قدرت نشست! سوال اینجاست ۱-این همه امکانات چطوری در دسترس ایشان بود? ۲-آیا رژیم شاه با قشر غیردینی چپ و ملی گراها و غیره هم همینطور رفتارمیکرد چون با ملایان? ۳-عده ای که منکر دین زدگی شاه یا بقول عامیانه اسلام پناهی او هستند؛ چرا با این همه مستندات کاسه و کوزه ها را سر بقیه می کوبند? مگر چپی ها ,مصدقی ها, مجاهدین و پان ایرانیستی ها و غیره این آخوندها را پرورش و خدمات داده بودند?
‌سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۵
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
۳- ۴- چرا کسی پدر محمدرضا پهلوی یعنی رضاشاه را اَنگ دین زدگی و مدارا با آخوند جماعت یا خواب دیدن و بگوو مگو متهم نمی کند ? ۵- رضا شاه که سواد و دانش به روزی چون پسرش را نداشت؛ چرا دین را زودتر شناخت و هیچوقت خواب امامان را ندید? ۶-چطور که احمدی نژاد هاله نور را تعریف می کند موجب تمسخر و خنده قرار می گیرد؛ ولی وقتی که بحث شاه پیش کشیده میشود سلطنت طلب ها باید سلب تقصیر بکنند; و به بقیه پرخاش و اتهام واپسگرایی و داستانویسی بکنند?خرافات و غلطیدن به توهم چه ازطرف شاه باشد یا عام; خرافات است. جانتان جور
‌سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۶
۷۰
senator x - تهران، ایران
به نصایح پدر بزرگوارت گوش نکردی و راه را عوض رفتی و خودت و خانواده رابدربدری و یک مملکت و ملتش را بنابودی دادی,ولی این عمل هم زیاد بیفاعده نبود,مردم فهیم و با شعور از خواب غفلت بیدار شدند و بتمام معنا از اسلام آگاهی یافتند گرچه تعدادشان اندک است
‌سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +526شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +389پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +324یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +247سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +225نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +209کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +184حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +160نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند