شهرت جهانی ایران، وامدار زمامداری پادشاهی است که در قاهره آرمیده


ایندیپندنت فارسی: به مناسبت سالگرد درگذشت محمدرضا شاه پهلوی در پنجم مردادماه، بخش هایی از سرمقاله خانم کاملیا انتخابی فرد سردبیر ایندیپندنت فارسی را که در آبان ماه ۱۳۹۸ منتشر شده است، بازخوانی کرده ایم.


بیش از چهل سال از انقلاب ایران گذشته است، اما خاطره روزهای پیش از انقلاب، بزرگی و شکوه کشور در«زمان شاه»، آنگونه که مردم می نامند، ذهن و فکر بسیاری از ایرانیان را همچنان به خود مشغول داشته است.

ایرانی که امروز در جهان چنین قدرتمند، زیبا و پُر افتخار دیده و شناخته می شود، شهرتش را وام دار دوره زمامداری مردی است که امروز در مسجد رفاعی قاهره آرمیده است. بیش از چهل سال از انقلاب گذشته است، اما به هر خارجی که می رسید و نام ایران می آید، آن غریبه ای که میانسال است، می گوید، «اوه ایران… شاه، شهبانو».

تصویر ایران دوره شاه، کارت پستال زیبایی از کشوری است که تا پیش از به قدرت رسیدن وی، مملکتی بود شبیه دیگر کشورهای منطقه؛ خاک و گاری و تراخم و وبا و جذام و فلج اطفال.

نمی گویم که در دوران سلطنت محمدرضا شاه پهلوی، ایران گلستان شد و فقر برچیده و رفاه و آزادی و امنیت در سراسر کشور به ظهور رسید، می گویم که ایران پیشرفت های چشمگیری داشت. چهره کشور در محافل بین المللی بسیار خوشایند بنظر می رسید و آموزش و پرورش، شهرسازی و عمران و بهداشت از اولویت های شاه ایران برای ساماندهی به اوضاع کشور قلمداد می شد.

همسر شاه، شهبانو فرح، تنها چهره ای زیبا و تاثیر گذار در محافل بین المللی نبود. دانش و بینش وی در ارتقا فرهنگ و هنر این مرز و بوم بعد از گذشت ۴۰ سال همچنان یکی از تاثیر گذارترین خدمات فرهنگی در تاریخ معاصر ایران بشمار می رود.

از خدمات محمدرضا شاه پهلوی و شهبانو به ادبیات و هنر و بهداشت و درمان بگوییم، یا از ارتش و نظم و قانون و ابهت کشور و اقتدار ملی؟

هنوز هم اگر اعتباری برای ایران و اصالت کشور بعد از ۴۰ و چند سال ناکارآمدی نظام فعلی باقی مانده است، از همان اعتباری است که شاه ایران برای کشور گرد آورده بود.

مردی که عاشق ایران بود و با دلی شکسته و اندوهگین کشور را برای رویارو نشدن مردم با یکدیگر  ترک کرد تا از درگیری و خونریزی پرهیز شود. تعجبی ندارد که امروز با گذشت چهار دهه آنگونه از وی یاد می شود که شایسته و بایسته اوست؛

«سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز
مرده آن است که نامش به نکویی نبرند
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۹
مصدق روحت شاد - تهران، ایران

خود کاملیا انتخابی فرد موجود بسیار مشکوکیه. معلوم نیست تحلیلگره یا پرستو!
‌پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۳
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
گرامی , مطمئن باش نه تحلیل گره نه پرستو ..... است .
‌پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۷
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش

این هم نتیجه زمامداری پادشاهی است که در قاهره آرمیده . سولیوان آخرین سفیر امریکا در ایران میگوید : پیامی از واشینگتن داشتم مبنی بر اینکه در اولین فرصت با شاه دیدار کنم و به او بگویم که دولت ایالات متحده امریکا مصلحت شخص شاه و کشور را در این میبیند که هر چه زودتر از ایران خارج شود . من تا انجا که میتوانستم با لحن ملایم و مهربان مضمون پیام واشینگتون را به شاه ابلاغ کردم . او با دقت و با آرامش به پیامی که او را به ترک کشور دعوت میکرد گوش داد و وقتی که حرفهای من تمام شد , رو به من کرد و با لحنی کم و بیش ملتمسانه گفت: " خیلی خوب , اما کجا باید بروم "( کتاب ماموریت در ایران/ ویلیام سولیوان )
‌پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۱
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

آره، شما خیلی شفافی که از شفافیت اونورت پیداست!
‌پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۴
۳۹
مصدق روحت شاد - تهران، ایران

چه ربطی داشت؟ این بانوی عفیفه کتابی درباره سالها رابطه خودش با علی دایی نوشته. اگه این رابطه یه رابطه عشقی یا حتی جنسی معمولی بوده چرا باید در موردش کتاب بنویسه؟ حالا هم که به عنوان "تحلیلگر"(!) بیشتر با رسانه های انگلیسی مصاحبه میکنه. نفس حمایت چنین فرد مشکوکی بیشتر باعث بدنامی پالانیهاست تا خوشنامی.
‌پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۱
۳۹
مصدق روحت شاد - تهران، ایران
نخیر! عفیفه است! : )
‌پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۷
۱۰۱
تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
ننگ و نفرین بر ذات ناپاک خود فروخته‌ها که کشور رو نابود کردند و فرار و بر قرار ترجیح دادند شما‌ها محکوم به پوسیدن در غربت هستید
‌پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
۳۹
مصدق روحت شاد - تهران، ایران
فکر نمیکنی جمله آخرت برعکس اتفاق افتاده باشه؟
‌پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
دیگ به دیگ می گوید "روت سیا". دیگر چقدر ذلیل شده که مصدقی هم به پرستو طعنه می زند. حضرات ۳۷ سال پرستو ریشو حوزه علمیه بودند. هر چه می کشیم از دست اینها می باشد. ولی نق به پرستو می زند. مصاحبه صندقدار جبهه ملی را در سال‌ها بعد ۵۷ دیده ؟ طرف می گوید ما بزرگترین کمک دهنده مالی امام امت بودیم ولی همیشه با رفسنجانی اختلاف داشتیم. می پرسند برا چی ؟ پاسخ. امام رسید مستقیم کمک مالی به ما نمی داد. رفسنجانی رسید می داد. خوب اشکال چی بود؟ پاسخ وکیل تحصیل دانشگاه سوربن پاریس. رسید رفسنجانی قبول نبود .ما رسید.از خود امام می خواستیم تا هنگام مرگ در قبر نشان نکیر و منکر دهیم. نمی دانم به این می گویند پرستو نه فقط از پاهین بلکه از طریق گوش .دهان و بینی .فقط یک "سو" خ برا خدمت. حالا هر قسمت بدن.چقدر اینجا برا هم قر قمیش می یاند . مریم کامپیوتر جدید داده؟
‌پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
عاشق کلمه " عفیفه " ات شدم . با اجازه ات یکی دو روز این کلمه ات را قرض میگیرم . دمت گرم
‌پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
معلومه که از بس چرت و پرت گفتی کسی دور و برت نمونده .صد سال تنهایی هم باعث دپرسیون شدیدت شده . بهت پیشنهاد میکنم با عفیفه محترمه و علیاحضرت فرح تماس بگیری و ازشون بخواهی یک شوهر خوب برات پیدا کنند که از تنهایی در بیایی . دور و برشون از شاه الهی های خل و چل زیادن. سلام منو هم بهشون برسون .با این کامنت تو هم کاملا موافقم ( ننگ و نفرین بر ذات ناپاک خود فروخته‌ها که کشور رو نابود کردند و فرار و بر قرار ترجیح دادند شما‌ها محکوم به پوسیدن در غربت هستید ) سالهاست که بر ذات ناپاک خود فروخته‌ها و آخوند سازهای اسلام پناه همایونی که کشور رو نابود کردند و فرار و بر قرار ترجیح دادند لعنت میفرستیم .
‌پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
چمدان کش همایونی باز هم که پیدات شد .حالا چرا به کامپیوتر دادن مریم حسودی میکنی ؟ تو هم به بانو عفیفه یه مکرمه بگو برات بخره . وضع مالیشون که توپه . تازه گی هم با استفاده از تجربیات 50 ساله شون , با شوهر عزیزشون , کارخونه لنت ترمز با گارنتی 50 ساله تاسیس کردن . کارو بارشون هم خوب گرفته . بگو برات یک کامپیوتر از اون خوباش بفرستند . سلام منو هم بهشون برسون . مخصوصا بانو عفیفه مکرمه .
‌پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
۴۵
sahandogli - لندن، انگلستان
او یک آدم بی عرضه و بی بخار که از خودش هیچ قدرتی نداشت و حتی زمان فرار از کشورش را از سفیر انگلیس می پرسید که آیا وقتش رسیده که از ایران خارج شوم یا نه. در زمان ملی شدن نفت هم از ترسش از ایران فرار کرد و با خواباندن غایله توسط آمریکا و انگلیس توانست به ایران برگردد. خاک بر سر مردمی که این مرد بی عرضه را می خواهند به یاد بیاورند چون این مردم نمی تواند فکر کنند و کشور را خودش را از خودشان اداره کنند و حتی نمی تواننند و نمی دانند معنی آزادی و دموکراسی در سیستم های آزاد سیاسی چیست. اگر قرار است به دنبال این خاندان نوچه بیگانگان بروید و دیکتاتوری آنها را آرزو می کنید چرا از ملاها ناراحت هستید؟
‌پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
۳۹
مصدق روحت شاد - تهران، ایران
خواهش میکنم! صاحب اختیارین!
‌پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۹
۱۰۱
تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
ارزش پاسخ نمیبینم فقط ننگ و نفرین بر منافقین خود فروخته دجال
‌پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +526شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +389پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +324یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +247سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +225نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +209کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +184حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +160نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند