علی خامنه‌ای ادامه جنگ در اوکراین را به گردن کمپانی‌های اسلحه‌سازی آمریکا انداخت

عکسی که وب‌سایت رسمی خامنه‌ای از دیدار او در روز چهارشنبه منتشر کرده استرادیو فردا: با وجود گزارش‌های متعدد و شواهد و مدارک فراوان از کاربرد پهپادهای ایرانی توسط ارتش روسیه در اوکراین، رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۲۱ تیرماه، کمپانی‌های اسلحه‌سازی آمریکایی را مسئول ادامه یافتن جنگ در اوکراین معرفی کرد.

جمهوری اسلامی ایران پس از لشکرکشی روسیه به اوکراین در پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، همواره با اقدامات عملی خود از روسیه حمایت کرده است.


در این میان با وجود تکذیب‌های تهران در خصوص عدم انتقال تسلیحات به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، گزارش‌های متعدد نشان می‌دهد که ارتش روسیه از صدها فروند پهپاد تهاجمی ساخت ایران برای بمباران زیرساخت‌ها و غیرنظامیان اوکراین استفاده کرده و می‌کند.

با این حال علی خامنه‌ای روز چهارشنبه در دیدار خود با طلاب و مبلغان مذهبی حتی بدون اشاره به اتهام شراکت در تهاجم به اوکراین مردم این کشور را «بیچاره» و «بی‌پناه» خواند و ادامه جنگ را به گردن کمپانی‌های آمریکایی انداخت.

او گفت: «اینها حاضرند یک ملتی مثل ملت بیچاره‌ی بی‌پناه اوکراین را بیندازند جلو، برای این که جیب کمپانی‌های اسلحه‌سازی آمریکا پر بشود. او بجنگد، او کشته بشود برای این که سلاح فروش برود. جیب کمپانی‌های سلاح پر بشود.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای در جایی دیگر از سخنرانی روز چهارشنبه خود گفت: «مردم اوکراین باید کشته شوند، چرا که منافع کمپانی‌های تولید و فروش تسلیحاتی غرب، در ادامه جنگ در اوکراین نهفته است.»

هفته گذشته گزارش جدید دو رسانه‌ تحقیقاتی روس از جزئیات تدارکات برای تولید پهپاد مدل «شاهد» در خاک تاتارستان در غرب روسیه پرده برداشت. برآورد می‌شود طی سه ماه گذشته پهپادهای مدل شاهد حدود ۶۰ درصد تسلیحاتی را تشکیل داده‌اند‌ که نظامیان روس در حمله‌های هوایی علیه اوکراین استفاده کرده‌اند.

وزیران خارجه و دفاع اعضای ناتو در نشست‌های متعدد خود، به‌ویژه در ماه‌های گذشته در بخارست، مادرید و نیز در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان، از ایران خواستند تا از تحویل بیشتر سلاح و پهپاد به روسیه خودداری کند.

با وجود این هشدارها، رئیس‌ جمهور اوکراین در آخرین سفر خود به ایتالیا، بریتانیا و شمار دیگری از کشورهای عضو ناتو گفت اوکراین «اطلاع دقیق» دارد که ایران محموله‌های پهپادی بیشتری برای روسیه ارسال کرده است.‌
خامنه‌ای تبلیغ اسلام را از تحقیق و مقام علمی برتر دانست
اما رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه بخش اعظم سخنرانی خود را به دلیل دیدار با طلاب و مبلغان مذهبی حوزه‌های علمیه به تبلیغ نظام اسلامی مورد نظر خود اختصاص داد و تاکید کرد که تبلیغ این نظام حتی از تحقیق و مدارج علمی برای طلاب مهم‌تر است.

او گفت: «امروز نگاه رائج در حوزه‌های علمیه این است که تبلیغ در مرتبه‌ی دوم قرار دارد، مرتبه‌ اول چیزهای دیگر است مقامات علمی و امثال اینها؛ ... ما از این نگاه باید عبور کنیم؛ تبلیغ مرتبه‌ اول است.»

به گفته علی خامنه‌ای، «حفظ نظام و در واقع حفظ ایمان مردم اوجب واجبات است» و از همین روست که تبلیغ کردن برای این نظام بر همه چیز ارجحیت دارد.

او در ادامه هدف این تبلیغات را نوجوانان و جوانان در ایران معرفی کرد که به قول او با «آفتی» روبه‌رو هستند به نام «آشفته‌بازار صداهای مختلف فضای مجازی و تکثر رسانه‌ای».

خامنه‌ای «شناخت پشت صحنه فعالیت‌های جاری در فضای مجازی و غیر مجازی» را لازم دانست و گفت: «باید دقت کرد که آیا این فعال «تبلیغی – رسانه‌ای – مجازی»، مستقل عمل می‌کند یا پشت صحنه‌ای دارد، که در موارد بسیاری دارد.»

رهبر جمهوری اسلامی در این سخنرانی به اعتراضاتی که در شهریور سال گذشته با مرگ مهسا امینی آغاز شد و هنوز به اشکال گوناگون ادامه دارد هیچ اشاره‌ای نکرد، اما تاکید او بر تبلیغ نظام برای جوانان حکایت از آن دارد که امیدوار است این گونه تبلیغات بر جوانانی که قرار است به گفته او آینده نظام را بسازند اثر داشته باشد.

این در حالی است که در بیش از ۹ ماهی که از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» می‌گذرد، یک مبارزه مدنی اعلام‌نشده به دست زنان جوان در ایران آغاز شده که مستقیما «حجاب و عفاف» را نشانه گرفته است، امری که حکومت به رغم سال‌ها تلاش و صرف میلیاردها بودجه توانست آن را در بخش بزرگی از جامعه جا بیندازد.

در ماه‌های گذشته، اغلب معترضان همچون نیکا شاکرمی و سارینا اسماعیل‌زاده جوانان معروف به «دهه هشتادی» بودند که حتی ۲۰ سال هم نداشتند، کسانی که در خیابان روسری‌های خود را آتش زدند، شعار «زن، زندگی،‌ آزادی» سر دادند و عده قابل توجهی از آنان به دست نیروهای حکومتی کشته شدند.

خبر سخنرانی و عکس‌های دیدار علی خامنه‌ای با طلاب یک روز پس از آن منتشر می‌شود که رئیس دفتر او گفت: «من از نزدیک شاهد هستم که رهبر انقلاب در کمال سلامت است و خدا را شکر که هیچ مشکلی ندارد.» هنوز مشخص نیست که این فرد نزدیک به خامنه‌ای چرا به این نکته اشاره کرده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
ضد خرافات٦٦٦ - منچستر ، انگلستان

یک کلمه هم از مادر عروس . جنگ اوکراین بخاطر تسلیحات امریکایی. جنگ یمن و فلسطین و عراق و سوریه برای چیست؟؟. سر افعی در بیت را باید کوبید که همه مشکلات منطقه از گور خامنه ای و خمینی است.
‌چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن

خودمونیم غیر از مفعولیت ، خیلی ک..ک تشریف داری !!
‌چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
۵۴
shirzan - برلین، آلمان

دیگ به دیگ میگه روت سیاه، کی داره پهباد به روسیه میده
‌چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
۵۹
Attila14 - استکهلم، سوئد

میگه «اینها حاضرند یک ملتی مثل ملت بیچاره‌ی بی‌پناه اوکراین را بیندازند جلو، برای این که جیب کمپانی‌های اسلحه‌سازی آمریکا پر بشود. او بجنگد، او کشته بشود برای این که سلاح فروش برود. جیب کمپانی‌های سلاح پر بشود.»!. خوب پیرسگ دوزاری، چرا اون الاغ اعظم دهه ۸۰ تمام پیشنهادها برای اتمام جنگ با عراق رو قبول نکرد حتی صدام قبول کرده بود
‌چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
۲۴
varied - ریزه، ترکیه

بی شرف خوک صفت دروغگوی مفعول
‌چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
۴۲
paksan - ایران، ایران
یکی به این احمق بگه سلاحهای آمریکایی و اروپایی مجانی و در غالب کمک به اکراین برای دفاع از خودش داده میشه و پولی از این کشور گرفته نشده و نمیشه. الدنگ ملتی که می ایسته و دفاع میکنه لایق کمک کردن هستش. نکته بعدی این هستش که چون ارتش اکراین ساختارش روسی هستش و کاملا متفاوت هست با ناتو پس باید ارتش اکراین برای استفاده از سلاحهای آمریکایی و غربی آموزش ببینند و به همین راحتی که این احمق میگه نیست. بعدشم الان موضوع اشغال خاک اکراین توسط روسیه هستش که تو بیشعور خودت رو به حماقت زدی نه سلاح دادن و فروختن!!! تنها کشوری که سلاح به اکراین فروخته ترکیه بوده.
‌چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک

کسی که آتش این غزوه را روشن کرد، آمریکا استش. چون به اوکراین پیشنهاد پرداخت پیسه کلان کردند که متقابلا اجازه دهد در آنجا بر ضد شوروی تسلیحات سنگین کارگزاری کنند. مثل اینکه شوروی بیاد و در مکزیک موشک و زرادخانه مستقر کنه.
‌چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
۴۵
سیمرغ ایران - برلین، آلمان
خوب دم تکون بده برا این کفتار پیر که ثنا ازش پیسه بگیری برای امثال تو که نه ایران مهمه نه ولایت خودت فقط خوب بمال
‌چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
۳۷
Jerusalem - بیت المقدس،اورشلیم، اسرائیل
ببین فقط دژمن ! . همش دژمن! . عجب وروجکیه این دژمن!
‌چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک
اگر تعصب را کنار گذاشته کنید، باید به عمو پوتین ایولا گویید. به تنهایی جلوی امپریالیسم جهانی ایستاده. یعنی از آمریکا، کانادا و اروپا بگیر تا استرالیا و بقیشون.
‌چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
۳۹
iran1 - آرلون، بلژیک
در خبرها اومده روسیه همین امروز در حمایت از کشورهای عربی برای تصاحب جزایر ایرانی از اعراب حمایت کرده، این مثلا رهبر ایران، حافظ منافع ایران هست یا روسیه ای که عملا امروز به ایران پشت کرده اون هم در شرایطی که روسیه در منزوی ترین دوران تاریخش هست و بجز ایران کشوری کمک بهش نمی کنه یا اگر هم کنه مخفیانه انجام میده. خامنه ای یک آخوند رهبر احمق هست که احتمالا عقلش رو هم از دست داده وگرنه بجای حمایت از روسیه امروز حداقل میتونست برای گندی که روسها در حمایت از اعراب کردن خفه خوم میگرفت
‌چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • داریوش اقبالی در کنسرت وین: در کوله مهمات سربازان خارجی، آزادی برای سرزمینی دیگر وجود ندارد
  • هشدار درباره تلاش ایران برای ترور و خرابکاری در بریتانیا،تهران اتهام MI۵ را رد کرد
  • ترس و نگرانی جمهوری اسلامی از همکاری نظامی کشورهای عربی با اسرائیل و «افزایش تولید نفت»
  • مقایسه تکان‌دهنده قیمت‌ها در سال ۱۳۸۲ و ۱۴۰۳: با پول سکه طلا در سال ۸۲ الان میشه ۴ کیلو پیاز خرید
  • جنجال پرواز هواپیمای مسافربری فرانسه همزمان با حمله موشکی ایران به اسرائیل
  • گزارش رویترز از استخدام تبهکاران در جهان توسط جمهوری اسلامی برای عملیات
  • گربه کمیاب پالاس توسط اداره محیط زیست خراسان زنده گیری شد ولی در قفس کوچک پرندگان مُرد
  • وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • دو برادر محکوم به نقض تحریم‌های جمهوری اسلامی در آمریکا، با هویت جدید در کانادا زندگی می‌کنند
  • +535شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +400پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +328یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +249سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +233‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +228نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +211کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +207وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +186حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +181ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل