مسیح علینژاد: از دریافت غرامت نقدی ۳ میلیون دلاری خودداری خواهم کرد

ایندیپندنت فارسی: مسیح علینژاد، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر یکشنبه با انتشار تصویری از حکم دادگاه فدرال ایالات متحده در صفحه توییتری خود، اعلام کرد که این دادگاه به اتهام  بازداشت برادرش علیرضا علی نژاد، به نفع او و علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و علی خامنه ای رایی صادر کرده است.

به نوشته مسیح علینژاد این دادگاه فدرال همانگونه که در تصویر توییتر مشخص است، جمهوری اسلامی را در مجموع به پرداخت ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار دلار محکوم کرده است. با این حال علینژاد گفت که از گرفتن این مبلغ انصراف می‌دهد. درخواست اولیه مسیح‌ علینژاد دریافت ۵۰۰ میلیون دلار غرامت از جمهوری اسلامی ایران بوده است.


علی‌رغم اعلام انصراف مسیج علینژاد از گرفتن غرامت نقدی که دادگاه منطقه کلمبیا حکم داده است، پرداخت مبلغ بیش از ۳ میلیون دلار غرامت بطور خودکار و بلافاصله قابل اجرا شدن نیست و برای اجرایی شدن این حکم و پرداخت از منابع بلوکه شده ایران در ایالات متحده به اجازه‌های سیاسی و احکام داد‌گاه‌های دیگر نیاز است.

مسیح علینژاد در توئیت خود نوشته است:‌«در اقدامی بزرگ، دادگاه فدرال ایالات متحده، جمهوری اسلامی ایران را به اتهام دستگیری غیرقانونی برادرم علیرضا علینژاد و بازداشت او به‌مدت ۲ سال برای تحت فشار قرار دادن من برای توقف فعالیت‌های من علیه حجاب اجباری و آپارتاید جنسی مجرم شناخت. جی‌. مایکل هاروی، قاضی فدرال ایالات متحده به این نتیجه رسید که علیرضا به‌مدت ۲ سال همچون گروگان، در بازداشت نگاه داشته شده است.»

او در ادامه نوشت: «من از اقدامات دادگاهی که رژیم آخوندی ایران را به جرم تروریسم و گروگان‌گیری مجرم شناخته است، سپاسگزارم. این پرونده هرگز برای دریافت غرامت پولی نبود، بلکه هدف من این بود که کانون توجهات را کاملا متوجه جنایات جمهوری اسلامی کنم. من از همه خانواده ها، به ویژه شهروندان دوتابعیتی که در بازداشت هستند می خواهم که برای جلوگیری از استفاده عزیزانشان به عنوان ابزار معامله، پرونده های حقوقی علیه رژیم جمهوری اسلامی تشکیل دهند. من به دادگاه اعلام خواهم کرد که از دریافت غرامت نقدی خودداری خواهم کرد.»

علینژاد در پایان افزوده است: «من از این حکم دادگاه برای ترغیب و تشویق دولت آمریکا و سایر دولتها استفاده می کنم که به جمهوری اسلامی که تنها حقوق بشر را نقض می کند و در سرکوب ها در داخل و خارج کشور فعال است، امتیاز و پاداش ندهند. من از رسانه های اجتماعی برای شروع کارزاری جهت ترغیب و تشویق شهروندان آمریکایی استفاده می کنم تا با جمهوری اسلامی هیچ تعاملی نداشته باشند.»

پیش از این دادگاه های فدرال ایالات متحده در چندین پرونده جمهوی اسلامی ایران را متهم و این کشور را به پرداخت غرامت محکوم کرده اند. یکی از آنها همین ماه مارس گذشته بود که قاضی دادگاه فدرالی در شهر نیویورک با متهم کردن جمهوری اسلامی از بانک مرکزی خواست دست کم ۱.۶۸ میلیارد دلار به بازماندگان و خانواده قربانیان سربازانی که در بمب گذاری سال ۱۹۸۳ در مقر نظامیان آمریکا در لبنان کشته شدند، پرداخت کند.  
بیشتر بخوانید

    استفاده جمهوری اسلامی ایران از کارآگاه‌ خصوصی آمریکایی علیه مسیح علی‌نژاد
    بازداشت یک فرد مسلح در مقابل خانه مسیح علی‌نژاد در نیویورک
    نیلوفر بهادری‌فر به جرم نقض تحریم‌های آمریکا به چهار سال حبس محکوم شد

مسیح علینژاد در شبکه های اجتماعی نوشت که او هرگز در پی دریافت غرامت مالی نبوده و به دادگاه اعلام خواهد کرد که از دریافت غرامت خودداری می کند.

علینژاد در شبکه های اجتماعی نوشت که هدف اصلی از شکایت علیه جمهوری «جلب توجه جهانیان نسبت به جنایات جمهوری اسلامی» و «محکوم شدن این رژیم در یک دادگاه مستقل» بوده است. او گفت تنها با این کار قصدداشته «جمهوری اسلامی را در جامعه بین الملل بی اعتبار کند.»‌

این روزنامه نگار و فعال حقوق بشر اعلام کرد که دادگاه فدرال ایالات متحده، حکومت جمهوری اسلامی را مجرم شناخته و اعلام کرده که علیرضا علی نژاد  تنها برای تحت فشار قرار گرفتن او و مبارزاتش بازداشت و زندانی شده است. روزنامه نگار مقیم نیویورک نوشت: « خانواده های بسیاری هستند که عزیزانشان از سوی جمهوری اسلامی به گروگان گرفته می شوند اما هیچ دادگاه مستقلی برای شکایت ندارند.»‌

علیرضا علینژاد، ویراستار کتاب و برادر مسیح، اوایل مهرماه ۱۳۹۸ در خانه خود در شهر بابل استان مازندران بازداشت و در دادگاه انقلاب به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. علیرضا علینژاد در تابستان گذشته به صورت مشروط از زندان آزاد شد.

مسیح علینژاد از تمامی خانواده های دو تابعیتی که عزیزانی در زندان دارند خواست در کارزاری مشترک از جمهوری اسلامی ایران شکایت کنند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۱۰۳
خداوند - آسمان، ایران

روغن ریخته نذر امامزاده، زورشو‌ زد دید دستش جائی بند نمیشه، از این حکمها ده تا ده تا صادر شده، میخواست پول خون بچه های مردم رو به جیب بزنه، همون خونه ای که خریدی برات بسه فعلا،
یکشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۶
۶۳
چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان
هزارتومن هم ارزش نداری.500ملیون دلار?
دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
۳۰
GORG AMERICAN - بالتیمور، ایالات متحده امریکا

و در آخر کسی که تحت حفاظت۲۴ساعته اف بی آی در یکی از بهترین شهرهای جهان زندگی می‌کند واز جیب دولت‌ها سفرهای مجلل به بهترین کشورهای جهان دارد ودر صورت هر گونه مورد مشکوکی از مکان کنفرانس با هلی کوپتر مجانی به فرودگاه می‌رود تا با هواپیمای مجانی سفر بعدیش را انجام دهد و تمام هزینه هاش به دوش دولت میزبان و مالیات دهنده است چه احتیاجی به حساب بانکی شخصی دارد؟؟
دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۲
۴۴
henryaaaa - لوس انجلس ، ایالات متحده امریکا

بسیار تند رو و بطور غیر معمولی و فاشیسم گونه طرفدار فاشیستهای امثال ترامپ . طرفدار ایران و ایرانی نیست . فقط نژاد پرستان آمریکای سفید پوست و اسرییل
دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۴
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

خیز برداشته بود برای میلیون دلار!
دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۲
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
خیز برداشته بود برای پانصد میلیون دلار!
دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵
۴۵
سیمرغ ایران - برلین، آلمان

واقعا شرم آوره امثال شماها هستید که با این عقاید مردمی که می‌خواهند احقاق حق کنند وادار به سکوت میکنید جمهوری نکبت با وجود افرادی مثل جنابعالی هست که خیالش کاملاً راحته که هر غلطی خواست میتونه بکنه. اگر هر گروگان و زندانی که ایران میگیره و با باج خواهی آزاد میکنه شکایت می‌کرد این رژیم عصر حجری دست از زورگویی و گروگان گیری بر میداشت
دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک

برو تو کار ژست، فکر کرده مونالیزا استش. شدی شبیه سوسکی که با مگسکش زده کرده‌اند تو سرش.
دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۶
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
من هم زیاد موافق مسیح نیستم. به خاطر موضع‌ها اخیر و تزلزل. تأسف .می توانست نقش بزرگی داشته باشد. ولی به قول کمونیست‌ها توده همیشه از رهبران خود جلوتر است. تزلزل و متناقض با خواسته مردم سرنوشت اینجوری مثل حامد. تنها راه نجات رادیکال شدن. کسی که نمی شود. در بین راه مجازات می شود. گفتن "مجاهدین تا سال ۵۷ خوب بودند ولی از ۵۷ به بعد خیر. نقل از حامد" این پریدن از یک شاخه به شاخه دیگر را مردم درک می کند. چیزی شاید نگویند چون تریبون سخن گفتن ندراند.ولی بی‌اهمیت می کنند .کسی دیگر از مسیح یا حامد سخن می گوید ؟ به تاریخ فراموشی سپرده شدند. مشگل مردم ما در این است.که تریبون برا گفتن عقیده خود ندارند. در داخل مجازات می شوند و این قشر در خارج بخصوص ۵۷ اتی‌ها امکان‌ها عظیم در دست دارند.هزاران سایت .نماینده ریز و درشت. بیش از۵ هزار مجاهد سایبری که در سایتی وجود دارند. این تصور به وجود که مبارزه مردم ایران ادامه سال ۵۷ است. دروغ محض و کاذب. شعار‌ها مردم ایران چه شباهتی به شعار‌ها سال ۵۷ دارد؟ ولی با وجود این برا کوبیدن مسیح هم سخن با آخوند‌ها نشویم. از خودشان نیست. در مورد زند هم می گفتیم از خودشان
دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹
۵۱
ساتراپ11 - تهران، ایران
حالا کو پول؟ ایشان می‌دونن که باید ۱۹ سال دوندگی کنند تا شاید نصفش را بگیره، برای همین میگه نمی‌خوام و منتش را سر مردم می‌زاره. تبلیغات می‌کنه تا بیشتر مطرح باشد!
دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
۴۵
سیمرغ ایران - برلین، آلمان
جنابعالی خودت برای رژیم نکبت چقدر ارزش داری یا برای مزدوری چقدر بهت میدن قول میدم همین امثال تو که برا رژیم بچه کش اینقدر دم تکون میدند در کشوری به مشگل بر بخورند ....هم براتون نمیدند حالا هی خوش رقصی کن
دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
۴۵
sahandogli - لندن، انگلستان
این زن به همراه رضا پهلوی و حامد اسماعلیون به طور غیر مستقیم در جهت کنترل و منحرف کردن اعتراضات مردمی که توسط دمکراتهای آمریکا سازماندهی شده بودند نقشی بزرگی را ایفا کردند و بعد از خاموش شدن اعتراضات و اتمام مامویت خیانتکارانه خودشان خفه خون گرفته اند تا اعتراضات دیگر مردم سر از سوراخ موششان بیرون نخواهند آورد. و مردم هم فکر می کنند اینها ددر جهت سقوط و نجات مردم تلاش می کنند اما گرووهای سیاسی آمریکایی و انگلیسی که به دنبال استمرار حیات رژیم ایران هستند و حتی هر کمکی می کنند تا رژیم ایران به سلاح هسته دست پیدا کند این افراد خاین را به خدمت گرفته اند تا در جهت حفظ نظام مردم را فریب دهند
دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
۶۴
zavareh - رودسر، ایران
تو گفتی و ما هم باور کردیم
دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • داریوش اقبالی در کنسرت وین: در کوله مهمات سربازان خارجی، آزادی برای سرزمینی دیگر وجود ندارد
  • هشدار درباره تلاش ایران برای ترور و خرابکاری در بریتانیا،تهران اتهام MI۵ را رد کرد
  • ترس و نگرانی جمهوری اسلامی از همکاری نظامی کشورهای عربی با اسرائیل و «افزایش تولید نفت»
  • مقایسه تکان‌دهنده قیمت‌ها در سال ۱۳۸۲ و ۱۴۰۳: با پول سکه طلا در سال ۸۲ الان میشه ۴ کیلو پیاز خرید
  • جنجال پرواز هواپیمای مسافربری فرانسه همزمان با حمله موشکی ایران به اسرائیل
  • گزارش رویترز از استخدام تبهکاران در جهان توسط جمهوری اسلامی برای عملیات
  • گربه کمیاب پالاس توسط اداره محیط زیست خراسان زنده گیری شد ولی در قفس کوچک پرندگان مُرد
  • وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • دو برادر محکوم به نقض تحریم‌های جمهوری اسلامی در آمریکا، با هویت جدید در کانادا زندگی می‌کنند
  • +535شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +400پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +328یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +249سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +233‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +228نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +211کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +207وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +186حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +182ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل