به خواب رفتن دو خلبان پرواز مسافربری پیش از فرود در ارتفاع ۱۱ هزار متری

 کابین خلبان (عکس تزئینی است)یورونیوز: دو خلبان یک پرواز مسافربری متعلق به خطوط هواپیمایی اتیوپی روز دوشنبه گذشته پیش از فرود در آدیس‌آبابا به خواب فرو رفتند.

بنا به گزارش‌ها پرواز شماره ۳۴۳ این شرکت هواپیمایی خارطوم، پایتخت سودان را به مقصد آدیس‌آبابا ترک کرده بود. دو خلبان این پرواز در حالی که هواپیما در ارتفاع ۱۱ هزار متری از سطح زمین به آسمان پایتخت اتیوپی رسیده بود خواب‌شان برد.


برج مراقبت پرواز فرودگاه آدیس‌آبابا در حالی که شاهد حرکت هواپیما بر فراز شهر بدون کم کردن ارتفاع بود بارها تلاش کرد تا با خلبان‌های این پرواز تماس بگیرد.

در نهایت صدای آژیر خروج هواپیما از حالت حرکت خودکار دو خلبان را از خواب بیدار کرد. این هواپیما لحظاتی بعد و ۲۵ دقیقه پس از آنکه برای اولین بار از روی باند فرود در ارتفاع بالا عبور کرده بود در فرودگاه آدیس‌آبابا فرود آمد. به این ترتیب به هیچ کدام از خدمه یا مسافران این پرواز آسیبی نرسید.

تصاویر راداری ثبت شده نشان می‌دهد که این هواپیما یک بار در ارتفاع ۱۱ هزار متری و بدون کم کردن ارتفاع از روی  باند فرودگاه آدیس‌آبابا عبور کرده بود. گفته می‌شود که هر دو خلبان از «خستگی» رنج می‌بردند.

سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری (ایکائو) وضعیت «خستگی خلبان» را یکی از عوامل موثر در خطای خلبان و تهدیدی برای امنیت هوایی می‌داند.

خطوط هوایی اتیوپی بزرگترین شرکت هواپیمایی در قاره آفریقا محسوب می‌شود.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۵
انرژی و بینهایت - فوکوکا، ژاپن
و داشتند خواب میدیدن که دارند خلبانی میکنند. این پدیده عجیب خواب دیدن در خستگی مفرط است. مغز میکانیزمی دارد که وقتی در اثر خستگی زیاد باید بخوابد ولی شرایط طوری است که نمیتواند بخوابد، (مثلا اینجا خلبانی) در این حالت همان صحنه حال را که چشم ها میبیند را کپی برداری کرده و قسمت خود آگاه مغز را فریب میدهد که تو داری همین کاری که باید کنی را میکنی، ولی در حقیقت مغز را بخواب میبرد در حالیکه شخص همان حالت را بخواب میبیند که در همان کاری که باید میکرد مشغول است. من بار ها در کلاس به شکلی خواب رفته ام که دارم خواب میبینم معلم تدریس میکند همان صحنه ایی که یک لحظه پیش در حالت بیداری میدیدم.ولی در حقیقت بخواب رفته میبوده ام. یا صبح که قرار بود بیدار شوم و بروم مدرسه، خواب میدیدم که در مدرسه ام و دارم میبینم که معلم تدریس میکند، به این صورت مغزم مرا فریب میداد و یک ساعت بیشتر میخوابید. مغز اینرا میداند که در این حالت اگر بخواب بروی و آنچه که در خواب میبنی را متفاوت باشد نسبت به چیزیکه درهمان لحظه در بیداری میدیدی، تو زود میفهمی که بخواب رفته ایی و زود بیدار میشی، چون شرایط اضطراری است.
شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
۱۰۴
لشکر ۹۲ زرهی اهواز - اهواز، ایران
طرف از خرطوم رفته آدیس آبابا از اسمشون معلومه خابانهاشون چه تحفه ای هستند🤣 از پرواز خرطوم و آدیس آبابا یعنی چه توقعی میشه داشت حالا غذاشون چی بوده تمساح پلو با ماهیچه گورخر؟؟
شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.