سکه‌ای که سارق موزه همدان را لو داد/ از نگهبان تا امین اموال از موزه سرقت میکردند

نگهبان موزه‌ای در همدان که مدعی است لیسانس مکانیک دارد و مستندسازی می‌کند، سارق مخزن میراث فرهنگی موزه است. متهم شیشه‌ای که تصورش را نمی‌کرد راز سرقت عتیقه‌هایی که میلیاردها تومان ارزش داشتند برملا شود، خیلی زود توسط مأموران پلیس پیشگیری پایتخت بازداشت شد.

ماجرای سرقت از موزه چه بود؟
من نگهبان موزه‌ای در همدان بودم. پاییز سال گذشته 15 شب پشت سر هم با یک ساک از موزه سرقت کردم که تعداد اموال خیلی زیاد بود اما شب آخر موفق شدم گاوصندوق را باز کنم، داخلش سکه و سنگ‌های اصلی متعلق به دوره های هخامنشی و ساسانیان بود.

چه شد که به فکر سرقت افتادی؟
برای انتقام چون حقم را خورده بودند. 5 سال برای میراث فرهنگی فیلم مستند می‌ساختم اما پولش را ندادند. من حتی طلاهای همسرم را برای این کار فروختم اما پولی را که خرج کرده بودم به من ندادند. 300 میلیون تومان در سال 94 از آنها طلب داشتم آخر سر هم گفتند چون کارمند اینجا هستی پول به تو نمی‌دهیم. همکار من امین اموال بود و در موزه کار می‌کرد. البته جایی که من به آن دستبرد زدم، مخزن میراث فرهنگی بود. خودم نگهبان موزه بودم که یک روز برای سرکشی به اتاقی رفتم که عتیقه‌ها در آن نگهداری می‌شد. همکارم پارسال کرونا گرفت و در خانه‌اش قرنطینه شد. به همین دلیل من به جای او برای سرکشی به اتاق عتیقه‌ها رفتم. چشمم به یک مجسمه کوچک متعلق به دوره هخامنشیان افتاد که دقیقاً مشابه آن را داخل اتاق دیگری دیده بودم. کم کم در این مدت فهمیدم که دوستم مجسمه اصل را با بدل آن‌ که ساخته بود جا به جا کرده و فروخته بود. ولی من به جای اینکه ماجرا را لو دهم با توجه به کینه‌ای که از آنها به دل داشتم، تصمیم گرفتم از این فرصت استفاده و خودم عتیقه‌ها را سرقت کنم. البته چندباری که عتیقه‌ها را برای فروش  بردم  به من گفتند این عتیقه‌ها تقلبی است. در حقیقت من همان عتیقه‌هایی را که امین اموال جا به جا کرده بود و بدل بودند با خودم برده بودم. چندین بار این کار را کردم تا در نهایت اموال اصلی را پیدا کردم. نیمه‌های شب وارد می‌شدم و چندین قطعه را داخل ساک می‌گذاشتم و آنها را خارج می‌کردم. وسایلی که سرقت کردم شامل ظرف خسرو پرویز، وسیله شکار یکی از پادشاهان دوره هخامنشی، دستبند داریوش، مجسمه و سکه‌های دوره ساسانیان، ایلامیان و...  بوده؛ آنها را داخل ساکم می‌گذاشتم و خارج می‌کردم.

از این سرقت‌ها پولی هم گیرت آمد؟
موفق نشدم بفروشم، بعد از سرقت راهی تهران شدم و به‌دنبال خریدار مناسب بودم. چون دنبال مشتری دست به نقد بودم و از طرفی هم باید اموال را به خریدار نشان می‌دادم، همیشه عتیقه‌ها را با خودم حمل می‌کردم. مشتری هم پیدا کردم اما می‌خواستند ارزان بخرند. مثلاً یکی از عتیقه‌ها که مهری متعلق به دوره ساسانیان بود حدود 90 میلیارد تومان ارزش داشت اما خریداران مبلغی پایین‌تر از مبلغ اصلی پیشنهاد می‌دادند که من حاضر نمی‌شدم وارد معامله با آنها شوم.

چطور در تهران دستگیر شدی؟
می خواستم دوستم را به کمپ اعتیاد در تهران ببرم، در مسیر گرما زده شد و او را به پارکی بردم. داخل پارک بودیم که مأمور آمد بالای سر ما و جیب‌هایم را که گشت کارت شناسایی‌ام را دید و با استعلام هویتم مشخص شد که تحت تعقیبم و دستم رو شد.

اعتیاد داری؟
نه فقط گاهی تریاک می‌کشم. البته گاهی هم گل و شیشه.

راز سرقت از موزه کی فاش شد؟
من این کار را به تنهایی انجام نمی‌دادم. همکارم موقع خروج از موزه یک اشتباه ساده مرتکب شده و یک سکه از دستش به زمین افتاده بود که ما نفهمیدیم. سکه را که پیدا کردند بعد از مدتی متوجه سرقت‌ها شدند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۳
ماهی جان - لندن ، انگلستان
یعنی دوتا معتاد به همین راحتی تاریخ یک کشور رو به باد دادن کسی هم نفهمیده
‌پنجشنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷
۴۲
paksan - ایران، ایران
حالا شما بخوای کارمند معمولی بشی حراست و هزار جا حتی میان تحقیقات محلی ولی ببینید کل تاریخ مملکت رو دست کیا دادن حالا شما تصور کنید بقیه موزه ها چه خبره. الان سپاه فاسد و وزارت اطلاعات خودشون شاه دزدند چطوری میخوان جلوی دزدی اموال کشور رو بگیرن؟
‌پنجشنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.