زغال‌اخته، اسفناج و شکلات تلخ چه مشترکاتی دارند که اینقدر برای قلب مفیدند؟

دویچه وله:زغال‌اخته، اسفناج و شکلات تلخ چه مشترکاتی دارند؟ شاید بتوانید حدس بزنید که همه آنها سرشار از فلاونوئیدها هستند؛ ترکیبات شیمیایی موجود در گیاهان که به آنها رنگ می‌دهد و قدرت دارویی دارد.

به‌ گزارش پایگاه خبری انجمن قلب آمریکا (American Heart Association) تحقیقات نشان می‌دهد که فلاونوئیدها طیف گسترده‌ای از مزایای سلامتی، از مبارزه با سرطان و کاهش خطر بیماری‌های قلبی گرفته تا حفظ عملکرد مغز را ارائه می‌کنند.


کریستینا پترسن، استاد دپارتمان علوم تغذیه در دانشگاه فناوری تگزاس، می‌گوید: «دلیل اصلی مفید بودن فلاونوئیدها برای ما این است که اثرات ضدالتهابی دارند و آنتی‌اکسیدان هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها به مبارزه با التهاب و پیری کمک می‌کنند. فلاونوئیدها همچنین دارای خواصی هستند که می‌توانند به جلوگیری از لخته‌شدن خون کمک کنند.»

به‌همین‌ دلیل، فلاونوئیدها نقش اصلی را در رژیم غذایی مدیترانه‌ای، DASH و MIND ایفا می‌کنند؛ الگوهای غذایی که بیشتر توسط متخصصان سلامت قلب و مغز توصیه می‌شود.

پترسن می‌گوید: خبر خوب این است که فلاونوئیدها در طیف وسیعی از میوه‌ها، سبزیجات و سایر غذاها یافت می‌شوند که قرار دادن آنها در رژیم غذایی شما دشوار نیست. آنها در انواع توت‌ها، گیلاس، سیب، انگور، تره‌فرنگی و سبزیجات سبز رنگ مانند اسفناج، کاهو و کلم‌پیچ یافت می‌شوند.

هرچند خوردن غذاهای تازه و کامل بهترین راه برای دریافت فلاونوئیدهای مورد نیاز است. اما این تنها راه نیست.

به‌ گفته پترسون، اگر میوه‌های تازه در دسترس نباشند، مخلوط توت‌های منجمد جایگزین خوبی هستند. میوه‌ها و سبزیجاتی که منجمد شده‌اند، سطوح بالایی از مواد مغذی را حفظ می‌کنند، به‌راحتی ذخیره می‌شوند و می‌توانند حتی در خارج از فصل به بشقاب تنوع دهند.

شما همچنین می‌توانید فلاونوئیدها را بنوشید. نوشیدنی‌هایی مانند شراب قرمز و چای، به‌ویژه چای سیاه یا سبز، منابع خوبی از این مواد مغذی هستند. در نهایت، شکلات تیره یک خوراکی محبوب است که می‌تواند فلاونوئیدها را به رژیم غذایی شما اضافه کند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.