بازگشت «یورو ویژن»؛ رقابت آوازخوانی اروپا این هفته در روتردام هلند

باربارا پراوی (وسط) نماینده ایرانی‌تبار فرانسه صدای آمریکا :این هفته شهر روتردام هلند، میزبان رقابت سالانه آوازخوانی اروپا موسوم به «یورو ویژن» است.
 

این رویداد هنری محبوب، سال گذشته به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا لغو شد، و برگزاری موفقیت‌آمیز آن از اهمیت زیادی برای کشورهای اروپایی، به ویژه هلند برخوردار است.

 
 به گزارش آسوشیتدپرس، در شرایطی که نمایندگان کشورهای مختلف برای شرکت در یورو ویژن راهی روتردام شده‌اند، هزاران تماشاگر نیز در تالار اصلی شاهد تمرینات، دو مرحله نیمه نهایی، و فینال خواهند بود.
 
به گفته برگزار‌کنندگان، برنامه با رعایت کامل نکات بهداشتی برگزار می‌شود، و آنها تدابیر لازم برای حفظ امنیت و سلامت حاضرین را در نظر گرفته‌اند.
 
امسال این رقابت آوازخوانی، تمرکز بیشتری روی اتحاد و همبستگی دارد، و خوانندگان تلاش می‌کنند تا با دوری از جنجال و حواشی، لحظات دلپذیری را برای هنردوستان فراهم کنند که دوران سخت و دشواری را پشت سرگذاشتند.
 
تم یا محور این دوره «درد دل» (به انگلیسی: Open Up) است که پیش از همه‌گیری ویروس کرونا انتخاب شده بود، ولی برگزارکنندگان تصمیم گرفتند تا با توجه به شرایط کنونی در اروپا آن را حفظ کنند.
 
دانکن لورانس، برنده هلندی یورو ویژن در سال ۲۰۱۹ با اشاره به اینکه موسیقی، روشی برای پیوستگی است، گفت که «این رقابت آوازخوانی برای برقراری احساس ارتباط دوباره میان اروپایی‌ها ضروری است.»
 
هر برنامه مراحل نیمه‌‌نهایی و فینال با حضور حدود سه هزار و پانصد نفر تماشاگر برگزار می‌شود که بیست درصد گنجایش تالار است.
 
علاقمندان باید هنگام ورود، برگه آزمایش منفی تست کرونای خود را ارائه دهند که فقط ۲۴ ساعت از انجام آن گذشته باشد.
 
در جریان دو مرحله نیمه نهایی، بیست کشور انتخاب می‌شوند که همراه با فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، و بریتانیا در فینال رقابت خواهند کرد.
 
امتیازات شرکت‌کنندگان، ترکیبی از آرای بینندگان تلویزونی و هیأت داوران است که بر اساس شاخص‌های مختلفی محاسبه می‌شود.
 
از نکات جالب توجه، حذف نماینده بلاروس پیش از آغاز یورو‌ویژن بود. به گفته مقامات اتحادیه پخش اروپا، این اثر به دلیل محتوای سیاسی خود، بر خلاف قوانین این رقابت هنری است.
 
یکی از چهره‌های جنجالی این دوره، منیژه سنگین، نماینده تاجیک تبار روسیه است. مقامات سیاسی و محافظه‌کاران مذهبی در روسیه، به شدت از آهنگ به گفته آنها «فمینیستی» و «ضد ارزش‌های فرهنگی روسیه» انتقاد کردند.
 
آهنگ النا زاگرینو نماینده قبرس نیز با اعتراض برخی از مسیحیان ارتدوکس این کشور همراه شده است، که به گفته آنها به ترویج «شیطان‌پرستی» می‌پردازد.
حضور یک ایرانی تبار به عنوان نماینده فرانسه
اما در میان اجراهای پیچیده و شلوغ هنرمندان و گروه‌های موسیقی، آهنگ ساده‌ای از باربارا پراوی نماینده ایرانی‌تبار فرنسه با استقبال زیادی از سوی منتقدین همراه شده است.
 
باربارا پراوی، ترانه «اینجا» را نیز خود سروده است که در اصل نوعی روایت شخصی، و معرفی این هنرمند محسوب می‌شود.
باربارا پراوی او در این‌ ترانه، احساسات خود را به عنوان هنرمندی که مدتها در سایه باقی ‌مانده است، بیان می‌کند و از سبک‌ خوانندگانی مانند ادیت پیاف، و ژاک برل الهام می‌گیرد.
 
مرحله فینال رقابت آوازخوانی ار‌وپا یا «یورو ویژن» شنبه بیست و دوم مه در شهر روتردام هلند برگزار می‌شود.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.