دولت ترامپ برای مقابله با «نفوذ مخرب ایران» ۳۳۷ میلیون دلار بودجه درخواست کرد

 دولت دونالد ترامپ از زمان روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۱۷ موضعی تهاجمی علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است. رادیو فردا :دولت ایالات متحده رئوس کلی و ارقام اصلی بودجه سال ۲۰۲۱ این کشور را اعلام کرد که بر اساس آن، ۳۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برای مقابله با نفوذ «مخرب» ایران در خاورمیانه درخواست شده است.
 

در بودجه پیشنهادی دولت دونالد ترامپ به کنگره آمریکا تقاضا شده که کمک‌های نظامی و اقتصادی از جمله ۳۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به شرکای مهم ایالات متحده در خاورمیانه برای مقابله با تهدیدهای منطقه‌ای رژیم جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده شود.

 
بر اساس گزارشی که دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ۲۱ بهمن منتشر کرد، این مبلغ بخشی از ۴۱ میلیارد دلار بودجه درخواستی برای این وزارتخانه و آژانس ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی است که مسئول توزیع کمک‌های خارجی آمریکا به کشورهای مختلف است.
 
دولت دونالد ترامپ از زمان روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۱۷ موضعی تهاجمی علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است و در اردیبهشت پارسال از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با تهران خارج و تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع کرده است.
 
واشینگتن خواستار مذاکره و دستیابی به توافقی تازه با ایران بر سر برنامه هسته‌ای، برنامه موشکی بالستیک و آنچه که «نقش مخرب» جمهوری اسلامی در خاورمیانه خوانده، شده است.
 
رهبران جمهوری اسلامی ایران با هرگونه مذاکره با ایالات متحده در این زمینه مخالفت کرده‌اند و بارها گفته‌اند که آمریکا باید ابتدا تحریم‌ها علیه تهران را لغو کند. رئیس‌جمهوری ایالات متحده این خواسته را رد کرده است.
 
در بودجه پیشنهادی برای وزارت خارجه آمریکا همچنین درخواست شده است که ۷۶۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار کمک خارجی و ۲۴ میلیون دلار برای مقابله با پخش اطلاعات جعلی و پروپاگاندا از سوی روسیه در اروپا، اوراسیا و آسیای مرکزی اختصاص یابد.
 
برای مقابله با نفوذ مخرب چین و توسعه اقتصادی، دمکراسی و امنیت در هندوچین نیز یک و نیم میلیارد دلار کمک خارجی و ۵۹۶ میلیون دلار برای تعاملات دیپلماتیک در این منطقه تقاضا شده است.
 
وزارت خارجه آمریکا محورهای هزینه بودجه خود در سال ۲۰۲۱ را تقویت حمایت از استراتژی هندوچین- پاسیفیک، مقابله با نفوذ مخرب روسیه، چین و ایران، حفاظت از حقوق بشر و آزادی مذهبی، تامین امنیت مرزهای ایالات متحده و کمک به تقویت امنیت ملی متحدان و شرکای اقتصادی آمریکا اعلام کرده است.
مخالفت دمکرات‌ها با بودجه دولت ترامپ
بودجه پیشنهادی ۴.۸ تریلیون دلاری دونالد ترامپ برای سال مالی ۲۰۲۱ روز دوشنبه با مخالفت دمکرات‌ها در کنگره روبرو شد. آنان می‌گویند این بودجه پشت کردن به وعده‌های آقای ترامپ برای حفظ شبکه بهداشت و سایر خدمات اجتماعی برای اقشار کم درآمد است.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، این بودجه هزینه اولویت‌های اصلی رئیس‌جمهوری از جمله ساختن دیوار در مرز مکزیک را در نظر گرفته و در عین حال صدها میلیارد دلار از بودجه بهداشت و خدمات اجتماعی دیگر را تحت عنوان اصلاح نظام تامین اجتماعی کاهش داده است.
 
طرح بودجه‌ای که روسای‌جمهوری آمریکا ارائه می‌دهند معمولا یک سند سیاسی برای شروع مذاکره و چانه‌زنی با کنگره است و طرح‌های دونالد ترامپ برای کاستن بودجه بخش‌هایی مانند محیط زیست، مسکن عمومی و سایر موارد در سال‌های گذشته از سوی کنگره آمریکا رد شده‌اند.
 
دمکرات‌ها می‌گویند طرح بودجه دونالد ترامپ پشت کردن به وعده‌های خود او در سخرانی سالیانه رئیس‌جمهوری در صحن کنگره است که گفته بود از بازنشستگی تامین اجتماعی و خدمات بهداشتی دولتی برای شهروندان مسن «همواره حفاظت خواهد کرد».
 
بودجه پیشنهادی آقای ترامپ از طریق کاستن از هزینه دارو و سخت‌گیری بیشتر در مورد کسانی که ممکن است مشمول کمک‌های ویژه معلولان شوند هزینه شبکه بهداشت عمومی را کاهش می‌دهد.
 
این بودجه در عین حال می‌خواهد با اجرای مقررات جدیدی در زمینه اشتغال و کاریابی حدود ۲۹۲ میلیارد دلار از بودجه یارانه نقدی و بهداشت رایگان برای اقشار کم‌درآمد بکاهد.
 
دونالد ترامپ پارسال با کنگره در مورد طرح بودجه دو ساله‌ای به توافق رسید که به دلیل افزایش بودجه دفاعی و چند مورد از بودجه داخلی بر میزان بدهی رو به افزایش دولت فدرال می‌افزاید. این قانون افزایش ۲.۷۵ تریلیون دلار به هزینه‌های دفاعی و غیر دفاعی تا پایان سپتامبر ۲۰۲۱ را تصویب کرد.
 
در بودجه پیشنهادی جدید دو میلیارد دلار برای توسعه دیوار مرزی با مکزیک که یکی از سیاست‌های محبوب در میان هواداران آقای ترامپ است اختصاص داده شده است.
 
در این بودجه همچنین اعتبارهای بیشتری برای طرح‌های زیرساختی در نظر گرفته شده که بعید است دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کنگره آن را تایید کنند. بودجه نظامی نیر با سه دهم درصد افزایش حدود ۷۴۰ میلیارد دلار تعیین شده است.
 
به گفته مقامات دولت، در بودجه پیشنهادی پیش‌بینی شده که طی ۱۰ سال آینده حدود ۴.۶ تریلیون دلار از کسری بودجه دولت کاسته شده و نرخ رشد اقتصادی در سال‌های آینده حدود سه درصد باشد.
 
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز این پیش‌بینی خوشبینانه است. اداره بودجه کنگره هفته گذشته نرخ رشد اقتصادی برای سال مالی جاری که آخر سپتامبر به پایان می‌رسد را ۲.۲ درصد، برای سال مالی آینده ۱.۹ درصد، برای سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۷ و برای سال ۲۰۲۳ حدود ۱.۶ درصد پیش‌بینی کرد.
 
تولید ناخالص ملی آمریکا در سال ۲۰۱۹ حدود ۲.۳ درصد افزایش یافت در حالی‌که این رقم در سال قبل ۲.۹ درصد بود.
 
دونالد ترامپ بهبود وضع اقتصادی آمریکا را دستاورد خود و یکی از دلایل مهم آن را کاهش مالیات برای شرکت‌ها می‌داند که کنگره آمریکا در اوایل دوران ریاست جمهوری او آن را تصویب کرد. بودجه دولت فدرال با اختصاص ۱.۴ تریلیون دلار طی ۱۰ سال قرار است هزینه این کاهش مالیاتی را جبران کند.
 
دولت در طرح بودجه پیشنهادی قرار است طی ۱۰ سال ۴.۴ تریلیون دلار از هزینه‌های عمومی و ۴.۶ تریلیون دلار از کسری بودجه بکاهد.
 
با وجودی این‌که حذف کسری بودجه ۲۲ تریلیون دلاری آمریکا یکی از شعارهای اصلی دونالد ترامپ بود ولی تمامی بودجه‌های دوران ریاست‌جمهوری او به این رقم عظیم می‌افزایند.
 
بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال جاری حداقل یک تریلیون و در سال آینده حدود ۹۶۶ میلیارد دلار دیگر به بدهی دولت افزوده خواهد شد. برآوردها حاکی است که طی ده سال آینده حداقل ۵.۶ تریلیون دیگر بدون احتساب بهره آن به بدهی دولت ایالات متحده اضافه خواهد شد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۷۰
senator x - تهران، ایران
ببین اوشکول,همین مبلغ را بده به تهبر,روزی سه بار دعات میکنه علاوه برآن خطبه نماز جمعه را بنام تو میخوانند واز طرف آنها یک تق هم نمیشنوی
‌سه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۸
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
دارن پوکر بازی میکنن! خامنه ای یه ٢٠٠ میلیون یورو میده سپاه قدس، امریکا خال بالا میزنه میگه ٢٠٠ تات رو دیدم ١٠٠ میلیون یورو روش. ولی اینجور که بوش میاد تا قبل از انتخابات میخواد rest اخوندا رو بخونه
‌سه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.