ماهواره ظفر؛ صدای مهیب و «احتمال سقوط قطعات» در حومه زاهدان

بی بی سی :محمدهادی مرعشی، معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفته است که "صداهای مهیبی" در منطقه سرجنگل و چاه احمد زاهدان شنیده شده که "برخی از مردم منطقه را دچار نگرانی کرده" و به گفته وی "این صدا احتمالا ناشی از سقوط برخی قطعات جدا شده از ماهواره ظفر" بوده است.
 

پرتاب ماهواره ظفر با شکست مواجه شد. این ماهواره که با یک روز تاخیر در نهایت روز گذشته (۲۰ بهمن/۹ فوریه) در ساعت ۱۹:۱۵ به وقت ایران با ماهواره‌بر "سیمرغ" به مدار ۵۳۰ کیلومتری پرتاب شده بود، در "مرحله سوم پرتاب به سرعت لازم نرسید" و سقوط کرد.

 
خبرگزاری دولتی ایرنا از قول برخی منابع محلی نوشته است که شب گذشته (یکشنبه ۲۰ بهمن) "صدای مهیب در آسمان" حومه زاهدان شنیده شد "که پس از شنیدن حداقل ۸ صدای مکرر، آسمان منطقه روشن شد".
 
آقای مرعشی گفته است که "در بررسی های اولیه احتمال داده می‌شود که صدای شنیده شده ناشی از سقوط قطعات جدا شده از ماهواره ظفر باشد". معاون استانداری سیستان و بلوچستان گفته است که " این قطعات در منطقه فاقد سکنه حومه شهرستان زاهدان سقوط کرده" است.
 
همرمان تصاویری که در شبکه‌های اجتمای منتشر شده ، تکه‌های فلزی را نشان می‌دهد که گفته می‌شود مربوط به ماهواره ظفر است.
 
پیشتر خبرگزاری ایسنا از قول وزیر ارتباطات ایران نوشته بود که این ماهواره پس از قرار نگرفتن در مدار زمین "در اقیانوس هند" سقوط کرده است.
تکه‌های ماهواره که گفته می‌شود در حومه زهدان سقوط کرده احمد حسینی، سخنگوی امور فضایی وزارت دفاع شب گذشته گفت: "ماهواره بر سیمرغ، ماهواره ظفر را با موفقیت به فضا پرتاب کرد اما ماهواره‌بر به سرعت مورد نیاز جهت تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید و بهینه سازی‌های لازم جهت پرتاب آتی انجام خواهد شد."
 
قرار بود این ماهواره شنبه ۱۹ بهمن پرتاب شود اما خبرگزاری دولتی ایرنا روز گذشته گفت که تا "امروز شنبه هیچ خبری از پرتاب وجود ندارد" و "تزریق ماهواره ظفر در مدار فضا به روزهای آتی موکول شده است" اما به گفته وزیر ارتباطات ایران ماهواره ظفر ۲ در "خردادماه سال آینده" پرتاب خواهد شد.
 
آقای آذری جهرمی گفت بر خلاف ماهواره پیام که نقص الکترونیک داشت این بار اشکال در موتور ماهواره‌بر بوده است.
 
سیمرغ یک موشک ماهواره‌بر "چند مرحله‌ای" ساخت صنایع هوافضای ایران است که سال ۱۳۸۸ رونمایی شد.
 
براساس گزارش‌ها، سیمرغ برای اولین بار در مرداد ماه سال ١٣٩٦ به فضا پرتاب شد اما منابع آمریکایی گفتند که پرتاب این موشک موفقیت‌آمیز نبود و سیمرغ هنگام پرتاب یا قبل از رسیدن به مدار منفجر شد.
 
خبرگزاری های ایران ماهواره ظفر را "مخابراتی" توصیف کرده بودند و گفتند که دانشگاه علم و صنعت آن را تحویل سازمان فضایی داده است.
شکست ظفر؛ ماهواره ایران به فضا پرتاب شد ولی به مدار نرسید برنامه فضایی ایران باعث نگرانی برخی کشورهای غربی شده است که می‌گویند این برنامه پوششی برای توسعه موشکی و دسترسی به فن‌آوری ساخت موشک‌های قاره‌پیما است. ایران این را تکذیب می‌کند.
 
آمریکا پرتاب موشک حامل ماهواره پیام را ناقض تعهدهای ایران در چارچوب مصوبه شورای امنیت در مورد لغو تحریم‌های هسته‌ای دانسته و دولت فرانسه نیز از ایران خواسته بود از پرتاب این موشک خودداری کند.
 
سازمان فضایی ایران ابراز امیداواری کرده که این کشور پیش از ماه مارس ۲۰۲۱ پنج ماهواره دیگر بسازد.
 
ایران در ماه سپتامبر گذشته انفجار در یک سکوی پرتاب موشک ماهواره بر در سمنان را تایید کرد.
 
در ژانویه ۲۰۱۹ هم ماهواره "پیام" از رسیدن به مدار بازمانده بود.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۰
ماساچوست - لیسبون، پرتقال

عمو . آخوند با ساخت ماهواره؟؟. این را باید ببریم صحرا چرا علف بدیم بهشون. یک پالایشگاه نفت مال دوره شاه نمیتونن راه بیاندازن، میخوان راکت هوا کنن
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
۶۰
ماساچوست - لیسبون، پرتقال

روز یکشنبه من شرط بستم که:. اگر این ماهواره تو هوا مثل حاج قاسم منفجر و تکه تکه نشه سه روز ناهار نمیخورم. . .
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
۶۴
zarduscht - فرانکفورت، آلمان

شاید نباید می‌‌گفتند.این ماهواره عکس حاج قاسم را همراه دارد. آنقدر خراب کاری و جنایت کرد. که حتا خدا او هم گفت. خیر. نام این در کنار من. من خدای معروف به مهربان بودن را، ننگین می‌‌کند. خدا هم نخواست.
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
۲۹
آذرمیانه - آذربادگان، ایران
[::ماساچوست - لیسبون، پرتقال::]. جان مولا این اسم رو عوض کن خدائیش آدم موقع غذا خوردن میبینه حالش دگرگون میشه ...خخخ
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
۵۲
ordak - بن، آلمان
احمد حسینی، سخنگوی امور فضایی وزارت دفاع شب گذشته گفت: "ماهواره بر سیمرغ، ماهواره ظفر را با موفقیت به فضا پرتاب کرد اما ماهواره‌بر به سرعت مورد نیاز جهت تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید و بهینه سازی‌های لازم جهت پرتاب آتی انجام خواهد شد."...این یعنی جراحی بسیار با موفقیت انجام شد ولی بیمار متاسفانه مرد!. اون جوجه فوکولی وزیر ارتباتات فرق زاهدان را با اقیانوس هند تشخیص نمیده ،بپرسید معلم جغرافی ایشون کی بوده، نکنه معلم جغرافیش اخوندک تبریزی "بی پدر" تب اسلامی بوده؟
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
۴۳
Alphabet - پترس، یونان
هه هه حداقل تا ۱۳ می شماردید چرا تا ۱۱؟ میگن هرچی سنگه واسه پای لنگه. نمی شد قطعاتش جای دیگه سقط کنه؟
‌سه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.