همسر خلبان اوکراینی: چیزی هست که مقامات ایران نمی‌خواهند علنی شود؟

 وُلودیمیر گاپوننکا، خلبان پرواز سرنگون‌شده ۷۵۲، در کنار دختران و همسرش، کاترینا رادیو فردا :  آنا رایسکایا
کاترینا گاپوننکا، همسر خلبان پرواز ۷۵۲ که بامداد ۱۸ دی‌ماه با موشک‌های سپاه پاسداران در نزدیکی تهران سرنگون شد، می‌گوید پدر همسرش پس از این ماجرا برای بار سوم سکته مغزی کرده و با توجه به این‌که سرپرستی دخترانش و پدر و مادر پیر همسرش با خود اوست، نگران است که زندگی‌اش از هم فرو بپاشد.
 

روز هجدهم دی‌ماه ۹۸ در حالی که سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی در حال حمله موشکی به پایگاه‌های آمریکا در عراق بود، یک فروند بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ متعلق به هواپیمایی اوکراین دقایقی پس از شروع پرواز از فرودگاه امام خمینی تهران، هدف شلیک دو موشک پدافندی سپاه پاسداران قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشینان آن کشته شدند.

 
وُلودیمیر گاپوننکا، خلبان این پرواز با سابقه ۱۱ هزار ساعت پرواز، که در این حادثه کشته شد، دو دختر خردسال داشت که اکنون سرپرستی آن ها با کاترینا، همسر وُلودیمیر، است.
 
خانم گاپوننکا در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیوفردا از همسرش، وضعیت فعلی خود و خانواده‌اش، و روند پی‌گیری ماجرا گفته است.
قاب عکس ولودیمیر گاپوننکا، خلبان هواپیمای اوکراینی، در دست مادرش در مراسم وداع با قربانیان اوکراینی پرواز ۷۵۲ کاترینا گاپوننکا: قطعاً می‌خواهم به شکایت دسته‌جمعی بپیوندم و کاملاً موافقم که اقدام ایران قتل عمد محسوب می‌شود. ایران در آن شب به اهدافی در کشور همسایه حمله نظامی کرد. این یک اقدام جنگی‌ بود. اما مقامات ایرانی به هیچ‌کس اخطار ندادند و پروازهای غیرنظامی را ممنوع نکردند.
 
نمی‌دانم تحقیقات در این باره به کجا می‌رسد. مسئولان اوکراینی می‌گویند تحقیقات ادامه دارد، اما در جریان آن نیستم. مقامات ایرانی هم نه تنها به‌رغم این‌که می‌دانستند این هواپیما با شلیک موشک سرنگون شده، سه روز تمام تلاش‌شان را‌ کردند حقیقت را لاپوشانی کنند، بلکه الان هم به پنهانکاری ادامه می‌دهند. یعنی باز هم چیزهایی هست که نمی‌خواهند علنی شود؟
 
پرسش‌های فراوان داریم. به همین دلیل تمام خانواده‌های اوکراینی که در این سانحه آسیب دیده‌اند، می‌خواهند شکایت کنند و به خانواده‌های شاکی در کشورهای دیگر بپیوندند.
 
[پیش از پرواز] همسرم نگرانی نداشت. او اعتماد کامل به خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین داشت و همیشه مأموریت‌‌های خود را به‌خوبی انجام می‌داد. من نگران بودم. می‌گفتم آنجا ممکن است جنگ شروع شود. او قبل از این پرواز آخر به‌شوخی گفت – اما الان فکر می‌کنم شاید هم شوخی نبود – که جنگ جهانی سوم یا با من آغاز می‌شود و یا پایان می‌یابد.
 
می‌خواهم به تمام سؤالات درباره این پرواز بدفرجام پاسخ داده شود، همه افراد مسئول این فاجعه مجازات شوند و البته انتظار دارم آینده فرزندانم تأمین باشد.
 
همسرم خلبان درجه یک بود، حقوق بالا می‌گرفت و تا دوره بازنشستگی‌اش پانزده سال مانده بود. حساب کرده بودیم دو دخترمان که دختر کوچک‌‌ترم تنها ۶ سال دارد، در مدرسه‌های خصوصی تحصیل کنند، به دانشگاه معتبر بروند و بتوانیم برای شروع زندگی مستقل‌شان به آن‌ها کمک کنیم.
 
پدر و مادر همسرم هم زنده هستند اما پدرش پس از این خبرها برای بار سوم سکته مغزی کرد، وضعیتش وخیم است و مادر ۸۰ ساله‌اش هم به مراقبت پزشکی نیاز دارد.
 
اکنون سرپرستی این خانواده بزرگ بر عهده من است و انتظار دارم دولت اوکراین به من کمک کند زندگی‌ای که داشتیم از هم فرو نپاشد. اما از ایران چه می‌توانم انتظار داشته باشم؟ نمی‌توانم برای جان همسرم قیمت بگذرم. آن‌ها خودشان باید بدانند غرامت عادلانه برای کاری که کردند، چیست.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۶
شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ

معلومه که چیزی هست و نه تنها درمورد هواپیمای اوکراینی بلکه کشتی سانچی و پلاسکو و هواپیمای حامل فعالان محیط زیست ،سینما رکس و،،،،،،،،،،،،،،،،،،، هزاران هزار جنایت ۴۰ ساله
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۶
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

برای کسانیکه آخوندها را می شناسند این "چیز" مشخص هست. هواپیما را عمدی زده اند تا تقصیر امریکا انداخته و ننه من غریبم بازی در آورند. این ها کارنامه ی صدها جنایت از جمله سوزاندن 400 انسان بیگناه را در سینما دارند
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۶
۷۶
hassan5 - تهران، ایران

خسارت را باید از اموال شخص خامنه ای بگیرد.
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱
۴۶
مسافران - آنکارا، ترکیه
ما را در غم خود شریک بدانید و دولت ایران باید برای بازماندگان این خلبان دیه و مقرری مشخصی پرداخت کند،ولی گمان می کنم فرستادن دختران به مدرسه خصوصی و بعد از آن تا دانشگاه! و شاید بعدها کمک هزینهُ ازدواج آنها!کمی زیاده خواهی باشد.هرچند تسلیت کمترین کاریست که می توان کرد.نقل است که اسکندر مقدونی را چون موعد مرگ فرا رسید فرمود که:«یک دستم را بیرون از قبر بگذارید»پرسیدند:چرا؟گفت:«تا همه بدانند که از مال دنیا هیچ با خود نبرده ام»
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۲
۲۹
آذرمیانه - آذربادگان، ایران

گام دیگری از طرف این بی لیاقتها برای بدنام کردن ایران و ایرانی..واقعا این کودکان معصوم تا آخر عمر فراموش نخواهند کرد که پدرشون در کشور جهان سومی ایران به شهادت رسید. خاک بر سرت سردار امیدوارم بی سر بشی
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۵
۲۴
varied - ریزه، ترکیه

رژیم اسلامی فاسد در ایران گفته بود که 24 میلیون برای مسافران و بارشان و 70 میلیون برای هواپیمای اوکراین یعنی برای هر مسافر حدود 100 هزار دلاردرحالیکه حداقل غرامت برای بیمه های سفر هوایی 250 هزار دلار است و دوم اینکه این رژیم فاسد به عمد این هواپیما را هنگام موشک باران عین الاسد سرنگون کرده پس جنایت جنگی محسوب میشود و عاملان باید در دادگاه لاهه مجازات شوند اما موضوعی که هست این خوک ها و کفتارهای اسلامی تا زمانی از جوامع بین الملل امتیازی نگیرند بعید خسارتی پرداخت کنند مثل دادگاه انفجار مرگبار مرکز یهودیان در آرژانتین پس از 25 سال برگزار شد و آنهم ناموفق زیرا رژیم اسلامی فاسد در ایران به قاضی دادگاه 400 هزار دلار رشوه داده بود- از این نوع بازیهای رژیم تروریستی ایران در این مورد هم بعید نیست
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
۲۲
یا فاطمه زهرا - آرهوس ، دانمارک

همانگونه که قبلا هم گفتیم اگر موضوع این طیاره فکستنی رو هی بخواین کش بدین و بپیچونین، کذبش میکنیم در حد اصلا به ما چه. عمق جریان این بوده: یه شهاب‌سنگ عظیم‌الجثه از جو عبور و داشته نزدیک به ما می‌شده، ما هم بخاطر جان شهروندان عزیز چند تا موشک بسمتش پرت کردیم. شوربختانه خلبان از باب ناشیگری طیارش رو بین موشک‌ها و شهاب‌سنگ قرار میده و مورد اصابت غیرعمدی موشک‌های ولایت میشه. برو یقه اون ممتحن هایی رو بگیر که به شوهرت تصدیق خلبانی دادند. چیز دیگه‌ای نداریم علنی کنیم، هر چی بود رو کردیم، گذاشتیم رو میز.
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

[::hassan5 - تهران، ایران::]. این اموال را از سر قبر پدرش آورده است!؟
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۰
۵۶
شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ
[::مسافران - آنکارا، ترکیه::]. شما پاچه خواران هم بلدید تسلیت بگویید این جنایت را اربابان تو انجام دادند همانهایی که تو و امثال تو هر روزه از جنایاتشان حمایت میکنید
یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
۵۶
شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ
[::یا فاطمه زهرا - آرهوس ، دانمارک::]. چطور کتلت شدن اون تروریست سلیمانی که دستش به خون میلیونها آدم آلوده بود را کش میدهید ای لعنت به تو و اون سردار کتلتتان سلیمانی و خامنه ای شرور و جنایتکار فاطی تو نظر نده فقط خودتو بمال به میله که برای همین کار زاده شدی
یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.