روز کوروش در تاجیکستان جشن ملی می شود + ویدیو

در  تاجیکستان شرکت‌کنندگان در یک همایش بین‌المللی از دولت خواسته‌اند تا‌ یک روز را به عنوان روز کوروش کبیر به فهرست جشن‌های رسمی این کشور اضافه کند.این اواخر توجه به شخصیت کوروش، بنیانگذار سلسله هخامنشی در تاجیکستان بیشتر شده است.
 

بدین جهت دولت تاجیکستان تصمیم دارد روز ۲۹ اکتبر (هفت آبان) را به عنوان روز کوروش بزرگ، یکی از جشن‌های ملی این کشور اعلام کند.

 
تاجیکستان همچنین با ثبت دانشگاه کوروش بزرگ، قصد دارد تا به زودی این دانشگاه را به مرکزی برای پژوهش و آموزش درباره تاریخ ایران و مطالعات ایران‌شناسی تبدیل کند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۲
paksan - ایران، ایران

من خودم ریشه آذری دارم ولی نمیدونم چرا هر چقدر تاجیکها و تاجیکستان فرهنگ و هنر و تمدن ایران رو بیشتر رشد و گسترش میده من خوشحالتر میشم یعنی انقدر از جمهوری اسلامی ناامید شدم که از اینکه فرهنگ و تمدن کشور یا سرزمین ما ایرانی ها توسط تاجیکها گسترش پیدا میکنه و از بی توجهی درمیاد من خوشحال هستم یعنی واقعا مایه تاسف هستش که عثمانی ها تمدن و آثاری ملی ایران و ایران باستان رو به نام خودشون میزنند در حالی که هیچ سابقه تاریخی و حتی فرهنگی و آشنایی با اصول اولیه و فهمی از این تاریخ و تمدن ندارند ولی تاجیکها اصیل هستند و همه زیر و بم تاریخ و تمدن و زبان و فرهنگ ایران زمین رو کاملا درک میکنند و ادعاشون اصلا بی ربط نیست چون اساسا مال ما هستند و امیدوارم مسئولین و مقامات تاجیکی بفهمند که باید طوری عمل کنند که مردمان امروز ایران زمین احساس کنند به تاجیکستان یا وطن دوم خودشان می آیند و عزت و احترامی در حد هموطن دارند همانطور که تاجیکها در ایران صاحبخانه هستند. این نیاز به کار فرهنگی داره بخصوص در بخش امنیتی و پلیس این کشور.
‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
۲۴
یا فاطمه زهرا - آرهوس ، دانمارک

علم جمجمه شناسی ثابت کرده است که ظرفیت جمجمه بیانگر حجم مغزی است یعنی هرچه حجم مغز بیشتر باشد بخش خاکستری مغز بیشتر و به همان میزان قدرت تجزیه و تحلیل آن بیشتر است. متوسط ظرفیت جمجمه در در نژاد آریا در مردان 1450 سانتی متر مکعب و در زنان 1400 سانتی متر مکعب است ولی در سیاه پوستان و استرالیایهای بومی ظرفیت جمجمه تقریبا 1200 سانتی متر مکعب و در زنان 1150 سانتی متر مکعب می باشد که این رقم در عرعاهای تازی در مردان 1100 و در زنان 1000 سانتی متر مکعب می باشد .
‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

تنها حکومت واقعی ایرانی را فعلا در تاجیکستان و امریکا پیدا میکنید
‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
۳۸
زنبور - کپنهاک، دانمارک

درود فراون به خواهران و برادران تاجیکستانی
‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴
۶۴
zarduscht - فرانکفورت، آلمان

تشکر از شما همسایه عزیز. که آداب .فرهنگ و سنت ایرانی‌ را حفظ کرده. ایران ما در حاضر در اشغال نبیرگان و فرزندان صدام است. به امید روزی که امامان دروغین را به زباله تاریخ.و فرهنگ ایرانی‌ را با هم گرامی داریم. می‌‌دانیم. ایران را باید در گرجستان شناخت. هر خیابان نام مولوی.سعدی .حافظ دارد. هر جوان نام. سیاوش. داریوش سهراب دارد. و هر زن. نیلوفر . نرگس. مهر بانو. به امید روزی که ماهم. کلب علی‌ .سگ رقیه. غلام این و آن. به دریا ریزیم. فرهنگ ما در نزد شما در امان است. نه در پیش ما . که دریوزگانی،که شیخ علی‌ را پاسدار درفش کاوینی. امام بی‌ خاصیت خود را به به دختر یزگرد می‌‌چسبانند. به دروغ در کتابشان زًل قرنین را کوروش گویند. انقدر بی‌ اعتبار. که اعتبار از فرهنگ ایرانی‌ می‌‌دزدند. تا خود را با آن بزک کنند.ولی‌ آنقدر عجوزه هستند. که بزک با .کوروش. دریوش.نادر ،آلب ارسلان. شاپور. بهرام گور هم. ننگ را پاک نخواهد کرد
‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۷
۴۲
asal30 - بندرعباس، ایران

درود بر تاجیکستان
‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲
۵۸
فضول میرزا - استکهلم، سوئد

دم تاجیکها گرم و خاک بر سر دولتمردان ایرانی!
‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران

این تاجیکهای بدبخت هم با یه کشور 2زاری دنبال هویت از یکی دیگه هستن. بنده خداها این گورش خاخامنشی یهودی تبار حاکم پارسها بوده اما پارس نبوده. شما تاجیکها هم که 72 ملتین با چسبیدن به فارسیسم شیعه به چی میخواهید برسید؟ پول نفت ملت ایران؟
‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۹
۲۴
یا فاطمه زهرا - آرهوس ، دانمارک
[::amirgheryou - تهران، ایران::]. امیر جان، بزار اینا هم دلشون به همین چیزا خوش باشه. به ما که آسیب نمیرسه. فقط باید این رو بدونن که این پادشاها نه معصوم بودند و نه شهید شدند که بگیم شاید زنده باشن و حاجت ما رو بدن.
‌پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
[::یا فاطمه زهرا - آرهوس ، دانمارک::]. دوست من مردم ایران همیشه دنده عقب میرن. حالا میخوان دنده عقب 1400 ساله رو عقبتر به 2500 سال پیش برن. فقط چون یه چیزایی شنیدن. کلا از کوروش 4خط مطلب مستند نیست اینا 4تا مثنوی ساختن. چون کوروش پیامبر یهودیا بوده و یهودی تبار بوده و نامش در کتب عهد عتیق یهودی اومده لابیهای یهودی دارن به ایران میفبولونن. کوروش هرکی بوده خدا بیامرزه. الان دنبال چی هستیم. دنبال توهم؟ دنبال خودارضایی؟ به خدا که داریم راه عقب ماندگیمون رو وسیعتر میکنیم. من از ملت ایران وازده و ناامیدم. خیلی تعطیلن. اگر اینجا هم درگیریهای قومیتی میکنم میخوام عده ایرو سرجاشون بنشونم تا توهماتشون گسترده نشه. جلوی توهم گرفته نشه اوضاعمون از این هم خرابتر میشه.
‌پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
۴۲
rahjoo - بابل، ایران
[::amirgheryou - تهران، ایران::]. اینروزا بدجور داری میسوزی!بدبخت اونیه که تاریخ و هویت نداره نه یک ایرانی! هیشکی محل ...هم به حرفات نمیذاره فسیل مغولک
‌پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
۲۴
یا فاطمه زهرا - آرهوس ، دانمارک
[::rahjoo - بابل، ایران::]. بزار یه واقعیتی رو واست گوشزد کنم. اینی که ایران هنوز ایران مونده فقط و فقط بخاطر رشادتهای قوم اصیل و پاک آذریان عزیز است.
‌پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۵
۴۲
rahjoo - بابل، ایران
[::یا فاطمه زهرا - آرهوس ، دانمارک::]. حالا تو این غربت بی طرفداری چسبیدی به یه پان ترک فسیل که برا اثبات نزاد خودش به هر نژادی توهین میکنه!انقد ذلیل نباش.زندگی فقط همین دوسه لایک و دوسه روز نیست!این بدبخت خودش اندراحوالات خودش مونده زیاد جدیش نگیر.از یه طرف به غیر ترک میگه نزادپرست از طرفی دیگه به هند پاکستان و افغانی و ایرانی یه سره توهین نثار میکنه.بلاتکلیفه و وامونده دیگه
جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
۲۴
یا فاطمه زهرا - آرهوس ، دانمارک
[::rahjoo - بابل، ایران::]. اگر قرار باشد از میان کاربران سایت، شخصی را برای نمایندگی انتخاب کنم، بدون تردید ایشان را. چون پاک و بی‌آلایش، شریف، عالم، عابد، زاهد و بدون کوچکترین کینه‌ورزی نسبت به دیگران هستند. لااقل سعی کنیم در اینجا از همدیگر اخلاق و رفتار، کردار و گفتار نیک بیاموزیم.
جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
۵۳
آزاذه - تهران، ایران
امیدوارم زمانی برسه که به ارزشهای ملی و تاریخی کشور خودمون تکیه بکنیم و سجده کردن بر دشمنانمون را ترک کنیم
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۱
۴۲
rahjoo - بابل، ایران
یا فاطمه زهرا - آرهوس ، دانمارک.ظاهرا به اصل آزادی بیان معتقدی. و حق انتخاب.و البته شاید به اصل احترام به تیره و نژاد طرف مقابلت چندان معتقد نباشی! کسیکه در ذهنش انسانها رو بر حسب نژاد رتبه بندی میکنه بنظرم تو دوره قبل از جنگ جهانی دوم باقی مونده!گاهی باید مانند بمب اتم برسر فسیل ها جاری شد تا فهم به عقل بیاد!موفق باشید
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۸
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
[::یا فاطمه زهرا - آرهوس ، دانمارک::]. تو خیلی لطف داری. قطعا فارغ از گرایشات سیاسی و مذهبی ، انسان خوبی هستی. من یه همکلاسی در دوره ارشد داشتم که هم دوران کارشناسی و هم ارشد شاگرد ممتاز بود (در هر دو مقطع در دو دانشگاه معروف تهران). خیلی پسر خوب و زرنگی بود و از اون تیپ مذهبیا بود که با اکثر این حکومت مخالف بود. اما مثل تو شدیدا تعصب شیعه بودن داشت. این تعصبها معمولا از علاقه و دلبستگی فکری ایجاد میشه. من اصلا شیعه یا کلا مذاهب و ادیان رو نقد نمیکنم. اما دلبستگی زیاد به ایرانیت یا مذهب شیعه باعث ذهنیت فاشیستی میشه. یکی از دامادهای ما هم مثل شماس و تعصب شدید شیعه بودن داره. جالبه که برعکسه شما که فارس هستی و به تورکها احترام قایلی اون تورکه اما با تورکها دشمنی داره و خودش رو عاریای میدونه. خخخ. یعنی ببین من از عمق خانواده جنگ دارم تا اینترنت و ایرانیان یوکی. تورکها یه خوبی دارن که همزمان بدیشون هم هست. و اون افراط و تفریط هست. یعنی یا خیلی خوبن یا خیلی رو مخ. تورک متوسط نداریم خخخ.
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
[::rahjoo - بابل، ایران::]. بهت پیشنهاد میکنم برنج تازه زیاد نخوری چون برنج تازه شفته میشه و مغز تورو شفته کرده.
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
۲۴
یا فاطمه زهرا - آرهوس ، دانمارک
[::amirgheryou - تهران، ایران::]. امیر جان، انسان خوب و دلپاک در هر کجای این کره زمین که باشد مخاطب دلپاک خودش را درک میکند، حال از هر قوم، رنگ، زبان، نژاد، فرهنگ و عقیده. اصل انسانیت است که من یقین دارم شما نمونه بارز آن هستید.
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
[::یا فاطمه زهرا - آرهوس ، دانمارک::]. مخلصم. همچنین. ایشالا بشریت بتونه با آگاهی به سمت آرامش و آسایش بره. حداقل این وسط 4تا حیوون هم از قبال انسانها آرامش داشته باشن.
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.