مجلس نمایندگان آمریکا کشتار ارمنی‌ها به دست عثمانی را «نسل‌کشی» خواند

 شهروندان ارمنی در صدمین سالگرد کشتار ارمنی‌ها در آوریل ۲۰۱۵ در ایروان؛ ارمنی‌ها سال‌هاست در تلاش هستند تا این واقعه در سراسر جهان به‌عنوان نسل‌کشی شناخته شود، آن‌چه همواره با واکنش ترکیه روبه‌رو شده‌است. رادیو فردا :اکثر قریب به اتفاق اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در قطعنامه‌ای وقوع نسل‌کشی ارمنی‌ها در اوایل سده بیستم، در دوران امپراتوری عثمانی، را تائید کردند. این قطعنامه واکنش ترکیه را همراه داشته که در مورد پیامدهای آن «هشدار» داده‌است.
 

در جریان رای‌گیری روز هفتم آبان ماه ۴۰۵ قانون‌گذار آمریکایی در مجلس نمایندگان به قطعنامه تائید «نسل‌کشی» رای «آری» دادند در حالی‌که تنها ۱۱ قانون‌گذار با آن مخالفت کردند.

 
این قطعنامه الزام‌آور نیست، اما در شرایطی تصویب شده که روابط واشینگتن و آنکارا، در پی عملیات گسترده ترکیه در شمال‌شرق سوریه با تنش‌های تازه‌ای روبه‌رو شده‌است.
 
قطعنامه را آدام شیف، رئیس دمکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، ارائه کرده بود. حوزه نمایندگی آقای شیف ایالت کالیفرنیاست که دربرگیرنده جمعیت قابل‌توجهی از ارمنی‌تبارها است.
 
سنا هنوز در مورد این قطعنامه رای‌گیری نکرده‌است.
 
تائید «نسل‌کشی» توسط مجلس نمایندگان با استقبال جامعه ارمنی ایالات متحده روبه‌رو شده‌است.
 
آرام هامپاریان، رئیس کمیته ملی ارامنه آمریکا، جامع‌ترین و موثرترین نهاد ارمنی‌های آمریکا، در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی می‌گوید این رای نقطه‌نظر ترکیه در مورد واقع‌نشدن نسل‌کشی را «به‌طور قطع رد کرده‌است».
واکنش ترکیه
ترکیه در مورد پیامدهای این قطعنامه هشدار داده و گفته رای قانون‌گذاران در «بازه‌ بسیار شکننده‌ای از زمان» در پیوند با امنیت منطقه و جهان رخ داده‌است.
 
این قطعنامه البته در زمانی تصویب شده که روابط آنکارا و واشینگتن پرتلاطم است. قانون‌گذاران ایالات متحده در روزهای گذشته نارضایتی و انتقادهای عمیق خود را از عملیات ترکیه در شمال‌شرق سوریه، که با خروج نیروهای آمریکایی از منطقه آغاز شد، پنهان نکرده‌اند. کردهای سوریه گاه‌وبی‌گاه دولت ترکیه را متهم کرده‌اند قصد «پاکسازی قومی» دارد. آنکارا اما می‌گوید قصد دارد گروه‌های «تروریستی» را از مرزهای جنوبی خود عقب براند تا امنیت مردمش به خطر نیفتد.
 
وزیر خارجه ترکیه ضمن انتقاد از رای قانون‌گذاران آمریکایی آن را «انتقام» از عملیات کشورش در سوریه توصیف کرده‌است.
مخالفان تلقی نسل‌کشی در پوشش دوران عثمانی در استانبول وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای گفته تائید «نسل‌کشی» ارمنی‌ها «یک گام بی‌معنی سیاسی» است که «تنها هدف آن راضی کردن گروه‌های لابی ضد ترک و لابی ارمنی‌هاست».
 
همزمان با تصویب قطعنامه نسل‌کشی، قانون‌گذاران اعمال تحریم‌های دولتی علیه ترکیه به‌خاطر عملیات در سوریه را نیز تصویب کردند.
کشتار ارمنی‌ها
آن‌چه اکنون با عنوان نسل‌کشی ارمنی‌ها شناخته می‌شود به رخدادهای دوران جنگ نخست در اوایل سده بیستم در سرزمین‌های امپراتوری عثمانی باز می‌گردد.
موزه نسل‌کشی در ایروان به گفته ارمنی‌ها و نیز شماری از پژوهشگران و مورخان، بین سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۸، حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ارامنه ساکن قلمرو ترکیه عثمانی قتل‌عام شدند.
 
    در مورد کشتار ارمنی‌ها، در صفحه ویژه صدمین سالگرد واقعه مطالب و نوشته‌های بیشتری بخوانید
 
پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، کشتار ارمنی‌ها را «نخستین نسل‌کشی سده بیستم» توصیف کرده‌است.
 
اما دولت ترکیه هیچ‌گاه وقوع «نسل کشی» را نپذیرفته‌است. ترکیه می‌گوید شمار ارمنی‌های کشته‌شده بسیار کمتر از این است و رخدادها یک اقدام طرح‌ریزی‌شده هم نبود.
 
ارمنی‌ها روز ۲۴ آوریل/۴ اردیبهشت را سالگرد نمادین این «نسل کشی» می‌دانند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۵
Zaall - اصفهان، ایران

این که نسل کشی شده یا نه به کناری! ولی حـ... تا زمانی که خودشان با ترکیه به مشکل بر نخورده بودند هیچ مشکلی نداشتند و چیزی تصویب نکرده بودند! الحق که شما عمریگای ها تروریست و وحشی هستید
‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد

واقعا" ترکیه محکوم به نسل کشی هست چه از طرف امریکا و غیره امریکا تصویب بشود یا نشود. عکسها و استخوانهای که از ارمنی ها ترکیه بجامانده است دلیل بر نسل کشیشان هست .
‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
۴۲
rahjoo - فریدونکنار، ایران
ذات هر کی که ترکیه عثمانی رو نسل کش ندونه!بی صبرانه منتظر اون دوتا فسیل و مریخی هستم تا زر زیادی بزنن.
‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
۲۵
romano - تهران، ایران
البته ناگفته نماند که در سال 1918 یکسال پس از نسل کشی ارامنه توسط عثمانیها آمریکایی ها هنوز در نبرد Battle of Bear Valley مشغول نسل کشی سرخپوستان بدبخت بودند که از سرزمین پدریشان تنها تقاضای یک زمین کوچک برای جمعیت ناچیز میکردند که سفیدها به این هم راضی نبودند. چقدر این سیاستمدارهای آمریکایی مهربانند خدا میداند.
‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
۴۴
Liberte - ارومیه، ایران
در ارومیه هم دراثنای جنگ جهانی اول هم کردها ی عشایر که توسط عثمانی ها مسلح شده بودند برعلیه آشوریان کشتار کردند و هم برعلیه ترک های شهر وروستاها و هم آشوریان که توسط انگلیس ها در عراق مسلح شده بودند، برعلیه کردها و ترکها جنایت کردند.بعضی از ارامنه هم جو گیر شده و با آشوریان مسیحی همراهی کردند . البته اصل فتنه از اسماعیل سمیتقو سرکرده کردها که بعدها توسط رضاخان به قتل رسید،آغاز شد، که مارشیمون رهبر آسوریان را به همراه همراهانش درحالی که برای گفتگو دعوت کره بودند، به قتل رساند. ترکان شهر ارومیه که قربانی این جدال شدند؛ از فتنه کردها با عنوان " کوردلوق" و از فتنه آشوریان با عنوان " جلو لوق" نام برده اند.
‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۳
۴۴
Liberte - ارومیه، ایران
در ارومیه هم دراثنای جنگ جهانی اول هم کردها ی عشایر که توسط عثمانی ها مسلح شده بودند برعلیه آشوریان کشتار کردند و هم برعلیه ترک های شهر وروستاها و هم آشوریان که توسط انگلیس ها در عراق مسلح شده بودند، برعلیه کردها و ترکها جنایت کردند.بعضی از ارامنه هم جو گیر شده و با آشوریان مسیحی همراهی کردند . البته اصل فتنه از اسماعیل سمیتقو سرکرده کردها که بعدها توسط رضاخان به قتل رسید،آغاز شد، که مارشیمون رهبر آسوریان را به همراه همراهانش درحالی که برای گفتگو دعوت کره بودند، به قتل رساند. ترکان شهر ارومیه که قربانی این جدال شدند؛ از فتنه کردها با عنوان " کوردلوق" و از فتنه آشوریان با عنوان " جلو لوق" نام برده اند.
‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۳
۴۴
Liberte - ارومیه، ایران
حدود 25 سال بعد و اینبار بعد از جنگ جهانی دوم قتل العام دیگرالبته در مقیاس کمتری اما قابل توجه در ارومیه و آذربایجان در واقعه موسوم به « دمغرات لیق» آغاز شد که اینبار « دمکرات ها» یا همان کمونیست های آزادیخواه آذربایجان توسط ارتش دولتی و شبه نظامیان هوادار اونها انجام شد، این واقعه با ساخت و پاخت قوام السلطنه و با اعطای نفت شمال ایران به استالین و شوروی و نفت جنوب به انگلیس و آمریکا میسر شد.
‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۸
۴۴
Liberte - ارومیه، ایران
قتل العام ارامنه در آناتولی شرقی و در اوایل قرن بیستم و به ویژه اثنای جنگ جهانی اول هم قطعا روی داده، ولی نه الان نه ترک ها همون ترک هاهستند و این ارامنه اون ارامنه. مظلومین و ظالمین هر دو گروه از میان رفته اند و به قول منظقیون سابجکت موضوعیت ندارد.
‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲
۵۰
ابن ملجم - مونیخ، آلمان
[::Zaall - اصفهان، ایران::]. زر نزن اینها ۴ سال پیش نسل کشی ارامنه را به دست مغلکها تصویب کردند.
‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷
۵۰
ابن ملجم - مونیخ، آلمان
[::Liberte - ارومیه، ایران::]. جلو لوق کورد لکوق و قژ و فژ دیگه چه صیغه ای هست، اینکه این بر برهای پس انداخته مغلها جز دزدی و راهزنی و قتل وعام زن و بچه مردم در تاریخ هیچ کاری ازشون بر نیامده بر همگان حتی خودشون هم روشنه.
‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۰
۵۰
ابن ملجم - مونیخ، آلمان
...ولی نه الان نه ترک ها همون ترک هاهستند و این ارامنه اون ارامنه....این چرندیات یعنی چه آلمانها مسولیت کشتار قوم ههریره را در افریقا در عهد بوق یعنی حکومت وایمار به عهده میگیرند و اعتراف به نسل کشی میکنند و نمیگن آلمانها کنونی همان آلمانها نیستند. این ترکها کنونی راه راه هستند و خاکستری نیستند چرنده، کشتن ۱۰۰۰۰۰۰ زن و بچه بیگناه نسل کشی است و قبیله اردوقاز هم باید بپزیره
‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
بهتره کردهایی که از عراق به ارمنیهای مورد غضب عثمانیها حمله کردن و کشتنشون و جایگزین شدن پاسخگو باشن. در ضمن عده ای هم در همراهی اروپاییها در جنگ با عثمانی کشته شدن. به کمک انگلیس و روسیه سرزمینهای ملت کهن آزربایحان رو غصب کردن و کشور جدیدشونو ساختن. اساسا ارمنیها هم از نژادهای قفقازی (تورکی) هستن که مسیحی شدن. و همین الان هم بخش زیادی از زبانشون ریشه در تورکی داره. استعمار اروپا همیشه از قدرت تاریخی ملت بزرگ توذرک وحشت داشتن لذا با ایجاد تفکرات ضدتورکی سعی به ناتوان کردن این قدرت کره. خوب معلومه یه زمان که تمدن دنیا در ملت کهن تورک خاورمیانه خلاصه میشده و بعدها هم همش زیر چکمه پادشاهان قدرتمندی مثل سلجوقیها عثمانیها افشاریه صفویه تورک بودن. باید هم سعی کنن ملت تورک رو سرکوب کنن و با داستانهای ساختگی ملل ضعیفتری مثل فارسها و عربها و کردها و ارمنیها رو در مقابل این ملت قرار بدن. اما مهم اینه زمان به نفع حقیقت هست. مردمان تورک تاریخساز بشریت بودن و همیشه دنبال حق و مدنیت بودن و خواهند بود.
‌چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
[::ابن ملجم - مونیخ، آلمان::]. عقب مونده ای مثل تو به جز زرزر کردن ..در این سایت چه جایگاه دیگه ای در بین انسانها داره؟ من در دنیای واقعی امثال تورو ببینم کفاره میدم. تروریست پشت کوهی .
‌پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۹
۴۲
rahjoo - فریدونکنار، ایران
amirgheryou-آره صفویه ترک بودن و عامل بدبختی و و خرافات سازی ا ز همین ترک صفوی و قجر درست شده!یه نگاه به تاجیکستان بنداز .دوزار برا توی ترک مغولزاده و اون شیعه خرافاتی جایی نذاشته!انقدرم ملت ملت نکن .ملت تورک تو تو ایران جایگاهی نداره مگر با هویت ایرانی هر چی جلوتر بری بازم نمیتونی برا خودت تاریخ بدزدی و توهین نثار بقیه کنی تا برا خزعبلات نزادیت جا باز شه.تو حداکثر یه ترکی که اگر خیلی خالص باشی متعلق به شرق اسیایی .و انسان با دیدن تو بیاد حمله چنگیز و تیمورلنگ میفته.پس کفاره دادن بیشتر به قیافه مضحک تو میاد منجمد
‌پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
[::rahjoo - بابل، ایران::]. انقدر حرص میخوری شکاف هسته ای نخوری! دلم بهت میسوزه چون یه جنگلی هستی که تفریحت اینه بیای عقده های عقب ماندگی شهرستانی بودنت رو به ملت بزرگ و کهن و قدرتمند و تاریخساز تورک تخلیه کنی. به نظر من برگرد به سرزمین اجدادت در پاکستان یا افغانستان بخصوص که زبان شما مازندرانیها و همچنین کردها هنوز شبیه به زبانهای پشتون و اردو هست.
‌پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷
۴۲
rahjoo - فریدونکنار، ایران
[::amirgheryou - تهران، ایران::]. حتی در نوشتارت از کلماتم تقلید میکنی.اصولا انسانهای بدوی و بی تمدن ابتدا تقلید میکنن از جامعه متمدن و اگر خیلی بی هویت باشن کم کم مدعی اونجا میشن و صاحبان تمدن رو منکر میشن و در صورت داشتن قدرت قلع و قمع می کنن و اسم خودشون رو میذارن شجاع و اصیل!من از تاریخ بیش ازین ندیدم از احوالات ترک عثمانی!ضمنا مگر پاکستانی بودن و یا افغانی بودن جرم است که من نژاد هر چند به آنجاها نمیخورد.چطور ادعای مدنیت داری ولی در حد نئاندرتال تقسیم میکنی انسانها را؟!!همین تهران که اصلیت آن برمیگرده به ترکیبی از فارس و مازندرانی تا دو سه قرن پیش روستا بوده اونوقت یه اصفهانی بهت بگه دهاتی چی میگی؟جز به منطق رو آوردن جوابی میدی؟پس همانکه گفتم ملت بی هویت در زمان ضعف ابتدا زا راه منطق و تقلید و سپس تحقیر و توهین و دزدی وارد میشه.نشون دادی که حرفم درسته!متشکرم ازت.بیشتر باش مجلس گرمکن
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.