آمریکا پدافند ضد پهپاد به عربستان سعودی می فرستد

بی بی سی :وزارت دفاع آمریکا جزئیات سیستم های دفاع هوایی جدیدی که قصد استقرار آن در عربستان سعودی دارد را اعلام کرده است.
 

در پی حملات اخیر به مراکز نفتی عربستان سعودی که غرب آن را به ایران نسبت داده است پنتاگون از برنامه اعزام تسلیحات و نیروهای بیشتر به عربستان خبر داده بود. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه گذشته این اقدام را "دفاعی" خواند.

 
بنا بر بیانیه روز پنجشنبه (۲۶ سپتامبر) پنتاگون، یک سیستم دفاع هوایی موشکی پاتریوت و چهار سیستم سنتینل به همراه حدود ۲۰۰ پرسنل نظامی به عربستان اعزام می شوند.
 
سنتینل یک پدافند سه بعدی متحرک است که علیه اهداف در ارتفاع پائین از جمله هلیکوپتر، موشک های کروز و پهپاد کاربرد دارد. پاتریوت نیز توانایی مقابله با موشک‌های بالستیک تاکتیکی و موشک‌های کروز را دارد.
 
ریاض می گوید که در حمله به تأسیسات نفتی اش از ۱۸ پهپاد و ۷ موشک کروز استفاده شد که به سیستم مکان‌یاب جهانی (جی‌پی‌اس) مجهز بوده تا حمله دقیق‌تر انجام شود. سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان گفت این موشک‌ها ساخت سپاه پاسداران است و روی آن کلمه "یا علی" حک شده است.
 
وزارت دفاع آمریکا همچنین سیستم های دیگری را به حالت آماده باش کامل درآورده تا در صورت نیاز فورا به عربستان سعودی اعزام شوند. بنا بر بیانیه پنتاگون، این سیستم ها عبارتند از: دو پاتریوت دیگر و یک پدافند هوایی "تاد" که یکی از پیشرفته ترین سیستم های ضد موشکی بالیستیک ارتش آمریکاست.
 
مقامات آمریکایی همچنین ابراز امیدواری کرده اند ک متحدان این کشور نیز در آینده به افزایش توان دفاعی عربستان سعودی کمک کنند.
عربستان بقایای تسلیحاتی را نمایش داد که می گوید ایرانی است و در حمله به تاسیسات نفتی از آن استفاده شده حمله به مجموعه پالایشگاهی بزرگ بقیق و میدان نفتی حقل خریص متعلق به شرکت آرامکو عربستان روز ۱۴ سپتامبر انجام شد؛ آمریکا یک روز بعد ایران را در آن مقصر شناخت، اتهامی که ایران رد کرد. آن حملات عرضه بیش از ۵ درصد نفت جهانی را مختل کرد و باعث افزایش قیمت جهانی نفت شد.
 
رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا دوشنبه (۲۴ سپتامبر) موافقت کردند که ایران مسئول حملات ماه جاری به تاسیسات مهم نفتی در عربستان سعودی بوده است و از ایران خواستند به جای "تحریک" راه گفتگو را در پیش گیرد. ایران این اتهام را رد کرد.
 
جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توییتر خود دست داشتن ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان را رد کرد وبا متهم کردن سه کشور اروپایی به عدم اجرای تعهداتشان گفت که پیش از پایبندی به توافق کنونی هسته‌ای، امکان گفتگو وجود ندارد.
 
سازمان ملل متحد اخیرا با اعزام تیمی به عربستان، در حال انجام تحقیقاتی درباره این حملات است، حملاتی که موجب شد تا آمریکا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را بار دیگر تحریم کند.
 
شیعیان حوثی مسئولیت آن حمله را برعهده گرفته‌اند، اما عربستان و آمریکا معتقدند که ایران در این حملات دست داشته است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۵
Zaall - اصفهان، ایران
گزینه نظامی روی میز همین بود🤣
جمعه ۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.