نخست‌وزیر بریتانیا: الان وقت یک توافق جدید با ایران است

 بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا رادیو فردا :نخست‌وزیر بریتانیا روز دوشنبه اول مهر در اظهارنظری غیرمنتظره گفت فارغ از نقطه‌نظرات مطرح شده درباره توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ بین ایران و قدرت‌های جهانی، اکنون وقت آن است که درباره یک توافق جدید با تهران مذاکره شود.
 

بوریس جانسون که برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته است، به شبکه تلویزیونی «اسکای نیوز» گفت: «ما به آنچه که ایران به شکل واضحی انجام داد، چگونه باید واکنش نشان بدهیم؟ بریتانیا تلاش می‌کند که افراد را گردهم بیاورد و تنش‌ها را کاهش دهد».

 
نخست‌وزیر بریتانیا افزود: «فارغ از مخالفت‌هایی که با توافق هسته‌ای قدیمی با ایران می‌شود، الان وقت آن است که جلو برویم و توافق جدیدی منعقد کنیم».
 
این اظهارات با واکنش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روبرو شد و او گفت که برای جانسون احترام قائل است و از پیشنهادش شگفت‌زده نشده است.
 
آقای ترامپ تصریح کرد: «او یک توافق جدید می‌خواهد چرا که توافق قبلی منسوخ خواهد شد- چند سال بیشتر از عمرش باقی نمانده است».
 
اشاره رئیس‌جمهوری آمریکا به «بند غروب» در برجام است که بر اساس آن، ایران پس از ۱۰ سال می‌تواند سانتریفوژهای غنی‌سازی را افزایش دهد و پس از ۱۵ سال نیز اجازه دارد حجم اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را زیادتر کند.‎
 
موضع تازه بریتانیا در حالی است که این کشور همراه با فرانسه، آلمان، روسیه و چین پیشتر اعلام کرده بود به این توافق موسوم به برجام پایبند خواهد ماند، مادامی که ایران تعهداتش را در چارچوب آن اجرا کند.
 
پیش از این نیز امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه بحث مذاکره برای ایجاد یک توافق جدید را مطرح کرده بود.
 
آقای مکرون پنجم تیرماه امسال گفت که پاریس و واشینگتن خواهان یک توافق «جدید و دقیق‌تر» با ایران هستند.
 
گفت‌وگو درباره برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و همچنین آینده برنامه هسته‌ای تهران پس از پایان یافتن برخی زمان‌بندی‌های موجود در برجام از جمله مواردی بوده که توسط مقام‌های فرانسوی مطرح شده است.
 
مقام‌های جمهوری اسلامی بارها گفت‌وگو درباره برنامه موشکی ایران را رد کرده‌‌اند.
 
ایالات متحده اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و تحریم‌های فلج‌کننده‌ای علیه تهران وضع کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی از آن به عنوان «تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران» یاد می‌کنند.
 
از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری فرانسه روز دوشنبه در نیویورک گفت قرار است امشب با حسن روحانی همتای ایرانی‌اش دیدار کند و روز سه‌شنبه نیز با دونالد ترامپ ملاقات خواهد کرد.
 
وی اظهار داشت: «من امروز صبح ملاقاتی غیررسمی با ترامپ داشتم. قرار است امشب روحانی را ببینم و دوباره فردا با ترامپ ملاقات می‌کنم».
 
مکرون از جمله رهبران جهان است که در ماه‌های گذشته تلاش زیادی برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا انجام داد که هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.
 
وی روز دوشنبه گفت که حمله به تاسیسات نفتی عربستان در روز ۲۳ شهریور یک نقطه عطف بوده است.
 
ایالات متحده و عربستان انگشت اتهام در این زمینه را به سوی ایران نشانه رفته‌اند ولی تهران این اتهام را رد کرده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۵
Zaall - اصفهان، ایران

این عقب افتاده ها اقتدار ایران را دیدند، می خواهند با نشان دادن آب نبات بچه (روحانی و ظریف) خر کنند. ننگ و نفرین بر شما اصلاح طلبان بی وطن
دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶
۵۷
ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

منظورت یک قرارداد 40 ساله دیگه هست ؟ که اخوند ساخت انگلیس 40 سال دیگه بمونه تو ایران. شما کثافتها اخوند را درست کردید الان هم نمیتونید از پسشون بر بیاید
دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

[::Zaall - اصفهان، ایران::]. در یکی از مطالب دیروز اقتدار شما نزدیک زمین که رسید چترش و خودش ملاق زدند و سقوط کردند. شاید هم منظورت اون تانک مقتدره که در روسیه آتش گرفت.
دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸
۵۴
لشگر ششم ورماخت - لنگرود، ایران

[::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::] . اینا درست نکردن بریتانیایِ ....چراغ سبز دادن به شوروی، و سازمان کثیف جاسوسیِ روسها بودن که این انگل ها رو انداختن به جون ایران و ایرانی. ......اصلیِ طاعونِ ۵۷ جاسوس های سازمان امنیت شوروی بودن . این رو همیشه بخاطر داشته باشین چونکه خیلی مهم هستش که بدونیم این رو و به نسل های آینده مون هم برسونیم .
‌سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۰
۶۱
naderali63 - گوتمبر، سوئد
ما ایرانیان همه میدانیم هر چه ملاه ملاه پرور شما انگلیس ها هستید. اگر در ایران به یک بچه و یا یک نفر که صد سال عمر کرد همین را میشنویت بس کنید دیگر دارد گندتان در میاد این عباه عمامه که خانینترین لباس در ایران هست را برملاهتر نکنید . مردم بجایی رسیدن که حالیشان میشود. انقدر هم خر ندانید یک ملت را تا در اینده ایران شما و دولتتان بتواند ابرویی در ایران داشته باشد این هشدار به مقامات بالا رتبه دولت انگلیس هست سیاستتان را عوض کنید این دیگه گهنه شده ما میدانیم خودتان میکارید و درو میکنید
‌سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۰
۵۳
Botol - آلمان، آلمان
علی کمال عثمانی ، اجداد ایشان که در سیاست شکست خورد و قطعه قطعه شد. تو که دیگه اصلا شانسی نداری با اون موهای رنگ کرده و قیافه زمخت و این اسمی که معلوم نیست از کجا سرچشمه گرفته. شیعه داعشی که قابل مذاکره نیست.
‌سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۱
۴۳
پنجاه و هفت - ریو، برزیل
این بوریس دونر بورک عثمانی معلوم هست چی میگه؟
‌سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.