آخرین دفاعیات نجفی: قصد قبلی برای قتل نداشتم/ واقعیت را گفتم

سومین جلسه محاکمه نجفی صبح امروز در دادگاه کیفری یک استان تهران کلید خورد.
 

سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران امروز در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی به صورت علنی برگزار شد.

 
نجفی امروز پای میز محاکمه حاضر می‌شود در حالی که برخی معتقدند حکم قصاص او صادر خواهد شد اما شاید در این میان برگ برنده‌ای وجود داشته باشد.
 
 به نظر می‌رسد وکیل نجفی که خودش بازپرس سرشناسی بوده است امروز یک برگ برنده دارد و آن مچاله شدن مرمی گلوله در بدن میترا استاد است که نشان می‌دهد گلوله مستقیم به سمت میترا استاد شلیک نشده است و احتمالا گلوله کمانه شده و پس از برخورد با دیوار یا سقف حمام باعث اصلی مرگ میترا استاد است و همین کافیست قتل از شرایط عمد خارج شود و حکم قصاص از بین برود. البته قضاوت زود است و باید منتظر ماند.
4 دلیل نخست وکیل نجفی که برای تبرئه از قتل عمد در دادگاه قرائت شدبه گزارش رکنا با توجه به وقت تنفسی که در دادگاه قبلی از سوی قاضی کشکولی ارائه شده بود ، حمید گودرزی وکیل محمد علی نجفی صبح امروز در سومین جلسه پرونده قلتل میترا استاد، پشت تریبون قرار گرفته و با ارائه سه دلیل به کیفر خواست صادر شده از سوی دادگاه ایراداتی را وارد کرد که اهم آن ها به شرح زیر بود:
 
1. آقای نجفی از همان روز نخست اقرار به قتل داشته اما نوع قتل را غیر عمد و شلیک ها را غیر ارادی اعلام کرده اند.
 
2. موضوع شلیک باید از سه جنبه مورد بررسی قرار می گرفت. آیا گلوله مستقیم وارد سینه شده یا بعد از عبور از دست به سینه مقتول ورود کرده و یا اینکه بعد از برخورد با دیوار یا اشیای داخل حمام کمانه کرده و به سینه مقتول ورود کرده است.
 
3. فیلم استناد شده در کیفرخواست بر اساس فیلم مصاحبه آقای نجفی تاکید بر مسلح کردن اسلحه آقای نجفی داشته اند، در حالی که ایشان گفته اند که تحت فشار رسانه ها این حرف ها را زده ام و در هیج مرجعی فیلم به عنوان سند شناخته نمی شود.
 
4. موضوع مهم تر اینکه در هیچ جای پرونده نجفی نگفته که اقدام به شلیک مستقیم کرده است و از روز نخست تا الان در همه تحقیقات عنوان کرده وقتی وارد حمام شدم خانم استاد دستش را روش شانه ام گذاشته و همه این ها ثابت می کند که این قتل غیر عمدی بوده است.
بزرگترین آرزوی میترا استاد چه بود ؟
 مسعود استاد برادر میترا از بزرگترین آرزوی خواهرش فوت شده اش گفت.
 
مسعود استاد گفت : خواهرم هیچ سرمایه ای نداشت و هیچ سرمایه ای از او باقی نمانده است . هر چه از منفعت طلبی میترا گفته می شود حقیقت ندارد .
 
 میترا استاد همسر محمد علی نجفی شهردار سابق تهران و وزیر آموزش و پرورش اسبق کشور هفتم خردادماه در حمام خانه خود در منطقه سعادت آباد تهران با شلیک گلوله کشته شد .
 
محمد علی نجفی ساعاتی پس از این جنایت با معرفی خود به پلیس آگاهی تهران به قتل همسرش اعتراف کرد .
 
نجفی در بازجویی های اولیه اعتراف کرد که این قتل در پی اختلافات شدید خانوادگی رخ داده است و به ارتباطات کاری خاص مقتوله اشاره داشت .
 
نجفی حتی تاکید داشت که پیش از این درگیری خونین چندین مرتبه به میترا استاد پیشنهاد جدایی و طلاق با پرداخت تمام حق و حقوق را داده است ولی مقتوله عنوان کرده که حاضر به جدایی نیست . نجفی در دومین جلسه دادگاه بیان داشت :"هرمرتبه به میترا استاد می گفتم جدا شویم ؛ تاکید داشتن که من شما را دوست دارم و جدا نمی شوم ..."
 
با انتشار اخبار این پرونده و بیان روحیات و فضای کاری مقتوله ؛‌تصورهای مختلفی از شخصیت و اهداف میترا استاد در زندگی برای مخاطب از نوع برخورد او با خانواده ؛ میزان منفعت طلبی ؛ دارایی ها... شکل گرفته است. اما خانواده او در خصوص آرزوها و میزان دارایی مقتوله چه می دانند ؟
 
مسعود استاد برادر میترا استاد امروز قبل از شروع جلسه سوم دادرسی برروی این پرونده جنایی در خصوص اینکه بزرگترین و مهمترین آرزوی خواهرتان پیش از این قتل در زندگی چه بود گفت : بزرگترین آرزوی میترا موفقیت مهیار (پسرش) بود و همیشه می گفت :"دلم می خواهد مهیار را در بهترین دانشگاه و بر مطرح ترین صندلی های مدیریتی کشور ببینم و هرروز موفق تر شود و همیشه تاکید داشت که مهیار خوب درست بخواند تا بتواند مسیر بهتری برای پیشرفت خود ایجاد کند ."
 
مسعود استاد در مورد میزان دارایی هایی شخصی میترا استاد گفت: خواهرم هیچ سرمایه ای نداشت و هیچ سرمایه ای از او باقی نمانده است . هر چه از منفعت طلبی میترا گفته می شود حقیقت ندارد . دوست داشت پیشرفت کند و موفق باشد ولی سرمایه ای از وی باقی نمانده است ./ برنا
دفاعیات نجفی در دادگاه  نجفی در جایگاه قرار گرفت و به سئوالات قاضی کشکولی پاسخ داد.
دقایقی قبل نجفی برای بیان دفاعیات خود پشت جایگاه قرار گرفت و در پاسخ به سئوال قاضی که پرسید شب قبل از حادثه چه کسانی در منزل تان حضور داشتند گفت: برادر میترا در خانه مان مهمان بود و ساعت ده و نیم شب منزل ما را ترک کرد و از آن زمان به بعد هیچ کس در خانه ما حضور نداشت و من و میترا و مهیار سه تایی در خانه بودیم.
 
قاضی کشکولی از نجفی پرسید: قتل ساعت چند اتفاق افتاد ؟
 
نجفی در پاسخ گفت: ساعت 8:30 مهیار را بیدار کردم که صبحانه بخورد و قرار بود که به مدرسه برود مهیار ساعت 9 خانه را ترک کرد.
 
در ادامه قاضی کشکولی سئوال کرد : ساعت 9:23 بود که شما زنگ زدید به راننده تان آقای آقازاده که گفته بود من همان ساعت می رسم پیش شما که این اتفاق رخ داد و نجفی این مسئله را تایید کرد.
 
قاضی از نجفی پرسید: اسلحه دیگری دارید که وی  پاسخش منفی بود.
 
کشکولی در ادامه درباره تعداد فشنگ ها پرسید که نجفی پاسخ داد: فکر کنم خشاب اسلحه 13 فشنگ داشت که 5 عدد آن شلیک شد و 8 فشنگ مانده است.

اولین عکس ها از بازسازی صحنه قتل میترا استاد داخل وان!در دادگاه نجفی اتشار یافت.
  عکس های بازسازی جنایت اولین بار در جلسه دادگاه انتشار یافت.
دکمه های پیراهن نجفی
  نجفی در این قسمت به دکمه هایی که از پیراهنش افتاده بود پاسخ قاضی دادگاه را داد و در خصوص درگیری های فیزیکی با میترا در شب حادثه اشاره کرد.
 
 نجفی گفت: تصور می کردم 4 گلوله شلیک شده است وقتی به دادسرا رفتم به من گفتند 5 گلوله شلیک شده است همان لحظه اول که وارد شدم میترا دستش را گذاشت روی شانه ام که کمی به عقب رفتم و 3 تیر همان لحظه در کش مکش ها شلیک شد و نمی توانم دقیقا بگویم چند گلوله شلیک کرده ام.آخرین گلوله ای که شلیک شد میترا به عقب رفت و داخل وان حمام افتاد.
 
وی در ادامه تصریح کرد: نمی دانم میترا با دو دست مرا گرفت یا یک دست اما در درگیری و کش مکش گلوله شلیک شد و به دستش خورد.
 
درخصوص دکمه هایی که آقای گودرزی ایراد گرفته بود قاضی کشکولی از آقای نجفی پرسید قضیه این دکمه ها چیست؟ آیا با هم درگیری فیزیکی داشتید؟
 
آقای نجفی پاسخ داد : ما از زمانی که وارد این خانه شدیم هیچ در گیری فیزیکی ای با هم نداشته ایم، دکمه هایی که از پیراهنم افتاده است نمیدانم چند تا دکمه بوده که درباره آن حرف می زنید فقط این را می دانم که پیراهنی که می خواستم بعد از حادثه تنم کنم و بروم قم آستینش 2 دکمه داشت ولی از وقتی که تن کردم یک عدد بود. احساس می کنم یکی از آن ها افتاده باشد که دکمه پیراهنم سرمه ای یا مشکی بود دقیق یادم نمی آید دوتا داشت یا یک عدد دکمه. اطلاعی ندارم شاید از قبل دکمه های دیگر افتاده بود.
 
قاضی کشکولی: کجا اسلحه مسلح شد؟
 
نجفی: اسلحه از قبل مسلح شده بود و من  آن  را برداشتم و به حمام رفتم.
 
قاضی: چند گلوله شلیک شد؟ چون وکیل مدعی است 9 گلوله شلیک شده است شما بگویید؟
 
نجفی: گلوله اول به بالش خورد و به کابینت داخل حمام برخورد کرد. بعد میترا با دو دست مرا گرفت که اسلحه را بالا گرفتم و چند تیر شلیک شد و آخرین گلوله به میترا خورد. بعد از قتل نشستم در وان کنار جسد و احتمالا همان موقع شلوارک من خونی شد.
 
قاضی: تعدادی دکمه لباس در سالن اتاق پیدا شده، متعلق به کیست؟
 
نجفی: فقط دکمه سرآستین پیراهنم افتاده بود که با آن به قم رفتم.از تعداد دکمه ها اطلاعی ندارم.
کارشناس اسلحه شناسی: گلوله به بدن میترا استاد مستقیم شلیک نشده است !
کارشناس اسلحه شناسی نظریه خود در بررسی های اولیه قبل از کیفرخواست را پس گرفت.
 کارشناس بررسی صحنه قتل در دادگاه گفت : ساعت یک و نیم ظهر رفتیم محل جنایت حالت اولیه جسد به هم خورده بود. در تن پیمایی جسد ورود و خروج در کف دست داشتیم و یک ورود گلوله در سینه بود.
 
کارشناس اسلحه شناسی نیز گفت : من تنها کارشناس اسلحه شناسی تهران هستم. تیراندازی بی هدف بوده است. خشاب این اسلحه 15 تیر دارد. ولی احتمالا 13 تیر وجود داشته است و اسلحه 9 میلی متر بوده است اما سوراخ روی سینه 1/5 سانتی متر بوده است که نشان می دهد شلیک مستقیم نبوده است. قبلا گفتم که تیر مستقیم بوده است ولی حالا تصحیح می کنم و می گویم  تیری که که به وان خورده مستقیم بوده است. استنباط می کنم تیری که به دست خورده مستقیم بوده و همان تیر به سینه اصابت کرده است.
 
وی در ادامه تصریح کرد: فاصله اسلحه از دست نجفی تا دست میترا بین 10 تا 30 سانتی متر بوده است با توجه به اینکه قد نجفی 167 و میترا 158 سانتی متر است نمی توانیم دقیق فاصله را بگوییم و فاصله زیر 30 سانت بوده است.
 
در ادامه این کارشناس تاکید داشت که زمان تیر اندازی میترا استاد نیم خیز شده که اسلحه از سمت چپ شلیک شده و به پهلوی راست برخورد کرده است.
 
و نجفی در این مرحله گفت : من نسبت به این حرف اعتراض دارم چون که اگه میترا نیم خیز بود باید می افتاد زیر وان یعنی کف حمام و چون ایستاده بوده به سمت عقب رفته و داخل وان افتاد.
 
در ادامه کارشناس گفت: دست نجفی تو زمان وقوع قتل آزاد نبوده و میترا دست وی را گرفته بود.
 
کارشناس عزتی راد در تایید اظهارات نجفی گفت: نجفی کاملا نزدیک به همان اتفاقاتی که افتاده حرف زد و حرف اشتباهی را بیان نکرد و بررسی های ما با حرف های نجفی یکسان است.
 
وی گفت: 5 پوکه کشف شده را کارشناس اسلحه و وکیل بررسی کردند. سرب گلوله تجزیه شده و آثار گچ دیوار روی آن است که نشان می دهد گلوله به جای سختی مثل دیوار برخورد کرده است. گلوله کشف شده از بدن تا حدی دفرمه است که نشان می دهد به جسم سخت برخورد کرده است.
 
 کارشناس اسلحه گفت: به نظر من علت فوت  میترا استاد متلاشی شدن عروق قلب است.
دادگاه نجفی پایان یافت/نجفی در انتظار رای دادگاه
در پایان سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد، قاضی کشکولی ختم رسیدگی به این پرونده را اعلام کرد.
 
به گزارش ایسنا، سومین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد همسر دوم شهردار پیشین تهران صبح امروز دوشنبه ۳۱ تیرماه به صورت علنی و به ریاست قاضی محمدی‌کشکولی در شعبه نهم دادگاه کیفری یک تهران برگزار  شد.
 
در این جلسه دادگاه، نجفی و وکیل مدافع او و کارشناسان پزشکی قانونی و کارشناسان بررسی صحنه  جرم مطالب خود را بیان کردند.
 
پس از پایان جلسه دادگاه قاضی ختم رسیدگی را اعلام کرد و گفت: در مهلت قانونی حکم صادر می شود.
 
بر اساس این گزارش، در اولین جلسه دادگاه در روز شنبه ۲۲ تیرماه، قاضی شهریاری نماینده دادستان کیفرخواست نجفی را قرائت کرد و گفت که نجفی به مهدورالدم بودن میترا استاد اعتقاد داشته است.  
در دومین جلسه دادگاه در روز چهارشنبه ۲۶ تیرماه، پسر میترا استاد با حضور در دادگاه تقاضای قصاص نجفی را کرد و حاجی لویی وکیل اولیای دم نیز خطاب به نجفی گفت: آقای نجفی شما وزیر سابق آموزش و پرورش بودید، نوک مداد را نشکسته‌اید که می‌گویید اشتباه کردم؛ شما آدم کشتید. اینجا صحنه سیاست نیست که به راحتی کنار بکشید شما مرتکب قتل عمد شده‌اید.
 
همچنین در دومین جلسه دادگاه نجفی در دفاعیاتش قتل عمد را قبول نکرد و گودرزی یکی از وکلای مدافع اش نیز اعلام کرد که از دادگاه تقاضا کردیم نواقص پرونده رفع شود.
 
قاضی شهریاری  نیز  گفت نجفی با صداقت آمده و اعتراف کرده است و پرونده قتل میترا استاد از لحاظ دادسرا فاقد نقص است و ایرادات وکلای محمدعلی نجفی به پرونده رد شده است.
 
یکی از حواشی دومین جلسه دادگاه این بود که قاضی محمدی کشکولی هنگامی‌ که می‌خواستند اسلحه را در اختیار نجفی قرار دهند، گفت: ببینید اول اسلحه پر نباشه، یک وقت ما رو هم بکشی،  حضار و همچنین نجفی در واکنش به این شوخی قاضی خندیدند. همچنین در دومین جلسه دادگاه اعلام شد که  سیدمحمود علیزاده طباطبایی یکی از سه وکیل نجفی عزل شده است.  
 
به گزارش ایسنا، همسر محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران صبح روز سه‌شنبه ۷ خردادماه به ضرب گلوله به قتل رسید. از همان ساعات اولیه تحقیقات برای شناسایی و دستگیری قاتل آغاز شد و عصر همان روز قاضی شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران از اعتراف نجفی به قتل همسرش خبر داد.
 
۱۳ خرداد ماه سال جاری علی القاصی مهر دادستان تهران گفت: با توجه به تکمیل تحقیقات در پرونده اتهامی آقای محمد علی نجفی دایر بر الف- قتل عمد خانم میترا استاد ب- حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز ج- ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیر فوتی) و با تقاضای اولیای دم مبنی بر قصاص نامبرده، پرونده با صدور کیفرخواست جهت رسیدگی به دادگاه کیفری ارسال شد و پرونده مطروحه از جهت قانونی یک پرونده قتل خانوادگی محسوب می‌شود که متأسفانه نظایر آن در طول سال اتفاق می‌افتد.
 
محمدعلی نجفی، وزیر علوم دولت‌های دهه ۶۰، وزیر آموزش و پرورش دولت هاشمی‌رفسنجانی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت محمد خاتمی، عضو دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مشاور اقتصادی دولت حسن روحانی و دوازدهمین شهردار تهران بوده است.
برادر مقتول: تصمیم نهایی با من است
مسعود استاد، برادر میترا، با گذشت حدود یک ماه از قتل خواهرش و پایان جلسات محاکمه، درحالی که تنها چند روز به اعلام حکم مانده همچنان مدعی است حرف‌هایی برای گفتن دارد. وی درباره روند دادگاه به خبرنگار «ایران» گفت: تا صدور حکم نمی‌توانم نظری بدهم. از کیفرخواست کاملاً راضی بودیم و اینکه قاضی شهریاری سرپرست دادسرای جنایی در این پرونده براساس عدالت اقدام کردند،ایشان تحت تأثیر مسائل حاشیه‌ای قرار نگرفت و جانب حق را رعایت کردند.
همچنان بر قصاص مصر هستید؟
بله.
احتمال بخشش وجود دارد؟
بعید می‌دانم.
داماد آقای نجفی در گفت‌و‌گویی که با ما داشت، گفتند دو، سه باری با شما و خانواده‌تان ملاقات داشته است. این ملاقات‌ها برای چه بود؟
برای رضایت صحبت شده ولی مورد موافقت قرار نگرفته است.
در این جلسات پدر و مادرتان حضور نداشتند؟
خیر. همه چیز به من موکول شده و رضایت و عدم رضایت در اختیار بنده است.
آیا افراد مشهور و سیاستمداران برای گرفتن رضایت اقدام کرده اند؟
برخی از افراد مطرح جامعه برای گرفتن رضایت اقدام کرده‌اند اما نمی‌توانم نامی از آنها ببرم. فقط می‌توانم بگویم که خیلی از دوستان که در رأس هستند برای گرفتن رضایت اقدام کردند ولی موافقتی با آنها نشد. بارها شنیده‌ام که می‌گویند مسعود استاد اولیای دم نیست. ولی خانواده من لطف کرده و هر سه نفرشان تصمیم نهایی را به من سپرده‌اند.
چرا وکلای شما در دادگاه هیچ صحبتی نکردند؟
ما لایحه را به قاضی دادیم ولی ایشان از وکلای بنده دفاعیاتی نخواست. حتی من که خواستم صحبت کنم آقای کشکولی گفتند فقط جواب سؤالات مرا بدهید و دست من بسته شد. من آمدم بالا که صحبت کنم و قاضی به من این اجازه را ندادند.
چه صحبت‌هایی را می‌خواستید مطرح کنید؟
خیلی از صحبت‌هایی که مربوط به مسائل خانوادگی نیست.
در جلسه دادگاه صحبت از پیامک‌هایی بود که بین خواهر شما و دختر آقای نجفی رد و بدل شده بود. چه پیامک‌هایی بود؟
متن‌های فحاشی و توهین‌هایی است که ایشان و همسرشون فرستادند. البته این را هم بگویم که گفته شده خواهر من به فکر منفعت بوده است. این را بگویم که آقای نجفی هیچ چیزی به نامش نبوده است. هیچ ثروت و دارایی ندارد. زمانی که بازنشسته شده و در خانه بوده خواهرم با او عقد کرده است. بحث منفعت طلبی منتفی است.
شما اقدامی برای دریافت مهریه میترا نکرده اید؟
خیر، فعلاً هیچ اقدامی نکرده‌ایم.
وضعیت مهیار چطور است؟
یک پسر 16 ساله‌ای که در اوج نیاز به مادرش است و جسد مادرش را در وان غرق در خون می‌بیند چه وضعیتی می‌تواند داشته باشد. حال پدر و مادرم هم بشدت از وضعیت مهیار بدتر است به طوری که از آنها نخواستم در دادگاه حاضر شوند چون نمی‌توانند با آقای نجفی ملاقات داشته باشند.
حاشیه های دادگاه محمدعلی نجفی
سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران امروز در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی به صورت علنی برگزار شد. این جلسه دادگاه با حواشی همراه بود که در ادامه می‌خوانید.

(ساعت ۰۸:۲۱) سومین جلسه دادگاه نجفی امروز در حالی برگزار شد که پسر میترا استاد به همراه دایی و وکلایش اولین افرادی بودند که وارد دادگاه شدند.
 
(ساعت ۰۸:۲۶) وکلای نجفی منتظر حضور دختر و داماد نجفی جلوی درب دادگاه هستند.
(ساعت ۰۸:۳۹)  قاضی کشکولی هم اکنون وارد دادگاه شد. وکلای نجفی نیز پس از ورود قاضی وارد دادگاه شدند.
 
(ساعت ۰۹:۰۳)  محمدعلی نجفی در حالی که پوشه آبی رنگ به دست داشت، لحظاتی پیش وارد محوطه دادگاه شد.
 
(ساعت ۰۹:۲۰)  مسعود استاد برادر میترا استاد امروز قبل از شروع سومین جلسه دادگاه شهردار اسبق تهران درباره اینکه بزرگترین آرزوی خواهرتان پیش از این قتل چه بود، گفت: بزرگترین آرزوی میترا موفقیت مهیار (پسرش) بود و همیشه می‌گفت:"دلم می‌خواهد مهیار را در بهترین دانشگاه و بر مطرح‌ترین صندلی‌های مدیریتی کشور ببینم و هرروز موفق‌تر شود و همیشه تاکید داشت که مهیار خوب درست بخواند تا بتواند مسیر بهتری برای پیشرفت خود ایجاد کند. "
 
مسعود استاد در مورد میزان دارایی‌هایی شخصی خواهرش نیز گفت: خواهرم هیچ سرمایه‌ای نداشت و هیچ سرمایه‌ای از او باقی نمانده است.
 
(ساعت ۰۹:۲۶) سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران با قرائت آیاتی از قرآن کریم  آغاز شد. نجفی در صحن علنی دادگاه در حال گفت‌وگو با وکیل خود گودرزی است.
 
(ساعت ۰۹:۴۶) قاضی محمدی کشکولی رئیس دادگاه پرونده قتل میترا استاد با اشاره به مقدمه‌ای از دومین جلسه دادگاه محمد علی نجفی گفت: اظهار نظر‌ها باید از سوی وکلای طرفین در چارچوب موازین حقوقی باشد. او گفت: حمیدرضا گودرزی چنان که دفاعی دارد دادگاه استقبال خواهد کرد.
 
قاضی تصریح کرد: پس از پایان جلسه قبل اظهارنظر‌هایی از سوی وکلا و افراد درگیر پرونده انجام شده که خارج از محیط دادگاه بود و از حیث حقوقی فاقد ارزش قضایی است. به گفته او این اظهارنظر‌ها به نفع دادرسی منصفانه نیست و لازم است صحبت‌ها در چهارچوب موازین حقوقی انجام شود تا برداشت اشتباه از آن‌ها نشود.
 
(ساعت ۱۰:۰۵) علی دایی در دادگاه کیفری یک استان تهران حضور یافت.دایی در رابطه با علت حضورش در دادگاه به خبرنگاران گفت: به شما ربطی ندارد که مثل اختاپوس دور من را گرفتید.
 
وی اندکی بعد اظهار کرد: من برای پیگیری کار یکی از دوستانم به دادگاه رفتم که خبرنگاران جلوی من را گرفتند و سوال پیچم کردند؛ نمی‌دانم چرا باید اتفاقات و رفت و آمد‌های من برای دیگران مهم باشد. زندگی خصوصی من به کسی ارتباطی ندارد.
 
(ساعت ۱۰:۵۰) گودرزی وکیل مدافع شهردار اسبق تهران: نجفی هیچ گاه در اعترافات خود نگفته است که اسلحه را گرفتم و مستقیم به سمت میترا شلیک کردم، نجفی انگیزه خود را اختلاف خانوادگی مطرح کرده است و باید بگویم که موکلم هیچ گاه به قتل عمد اعتراف نکرده است و تمام صحبت‌هایش از روز اول یکی بود.
 
وکیل مدافع نجفی گفت: نجفی بار‌ها گفته است که میترا شانه من را گرفته بود و چند بار گفتم ول کن که این کار را نکرد و کنترلی روی اسلحه نداشتم.
 
(ساعت ۱۰:۳۹) محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران برای ارائه دفاعیات خود در جایگاه حضور یافت.
(ساعت ۱۱:۰۲) فیلم بازسازی صحنه قتل در دادگاه به نمایش درآمد.
 
 (ساعت ۱۱:۴۴) قاضی کشکولی از روانپزشک‌ها خواست که به جایگاه بیایند.
 
(ساعت ۱۱:۴۶) قاضی کشکولی از وکیل محمدعلی نجفی خواست که برای بیان آخرین دفاع خود به جایگاه بیاید. گودرزی، وکیل مدافع در آخرین دفاع خود از نجفی گفت: تیراندازی آقای نجفی بی هدف بوده و دستش آزاد نبوده و اظهارات او قریب به واقعیت است.
 
(ساعت ۱۱:۵۹) مهیار پسر مقتول میترا استاد وارد جایگاه شد. پسر میترا استاد پیراهن خود را که به هنگام روبه رو شدن با صحنه به تن داشت به دادگاه آورد.
 
قاضی از او پرسید که تعداد کمی دکمه داخل سالن کشف شده است این دکمه ها از کجا آمده است؟
 
مهیار در پاسخ گفت: من در ساعت ۱۰ و ۱۲ دقیقه به خانه آمدم با جسد مادرم روبه رو شدم و پیراهنم را پاره کردم چون دچار شوک شدم‌ و این دکمه ها متعلق به پیراهن من است.
 
قاضی : پیراهنت را عوض کردی؟
 
مهیار: زیر پیراهنم تی شرت داشتم و با همان بیرون رفتم.
 
در ادامه پسر مقتول میترا استاد، پیراهن خود را که به هنگام رو به رو شدن با صحنه قتل به تن داشت، در دادگاه نشان داد.
(۱۱:۵۹) مسعود استاد برادر مقتول بعد از حضور در جایگاه خطاب به قاضی گفت: من شب قبل حادثه که در خانه خواهرم مهمان بودم، متوجه مشاجره ای بین آقای نجفی و خواهرم نشدم.
(۱۲:۱۰) قاضی کشکولی در آخرین اظهارات خود ضمن دعوت از نجفی برای اخذ آخرین دفاع گفت: عمل ارتکابی در صحنه قتل و وسایلی که از آن استفاده شده است و اظهارات آقای نجفی را به دقت بررسی خواهیم کرد. ابهامات مرتفع شده است.
 
همچنین محمدعلی نجفی برای آخرین دفاعیات خود باتوجه به شکایت اولیا دم بار دیگر به جایگاه آمد.
 
(۱۲:۲۰) نجفی در دفاعیات پایانی خود که در جایگاه حضور پیدا کرد، گفت: تقصیر خودم را در وقوع این جرم می‌پذیرم و انشالله مورد رحمت الهی قرار گیرم.
 
 نجفی در بیان آخرین دفاعیات خود گفت: هدف اصلی من از بیان مطالب تبیین موضوع بود نه برائت و تقصیر خودم را دریک حدی می‌پذیرم دفاعیاتم را در هفت موضوع به طور تیتروار به دادگاه عرض می‌کنم.
 
وی گفت: اول اینکه به هیچ عنوان در جریان گزارش کارشناس اسلحه نبودم و در جلسه دادگاه مطلع شدم و اینکه بالای نود درصد گزارش کارشناس اسلحه با اظهارات من تطبیق دارد نشان از این است که من واقعیت را گفتم.
 
نجفی افزود: دوم اینکه وقتی وارد حمام شدم در شرایط پیش بینی نشده با مرحومه سینه به سینه شدم او مرا به عقب هول داد که تیر اول شلیک شد و ۴ تیر بعدی در شرایط غیر متعادل و او دستم را گرفته بود شلیک شد.
 
وی ادامه داد: درباره تیری که به سینه مرحومه اصابت کرده با دو نظریه مواجه هستیم که درباره نظر اول جناب سرهنگ نظر خودش را گفته است. من نمی‌توانم بگویم فرض دوم درست است یا نه، چون من اصلا متوجه نشدم کدام تیر به در یا دیوار خورد. فکر می‌کنم مسئله کمانه کردن تیر جدی است که اگر صلاح می‌دانید گروه کارشناسی آن را بررسی کند.
 
نجفی افزود: نکته پنجم اینکه من قصد قبلی برای قتل نداشتم واگر داشته‌ام قطعا راه‌هایی برای پنهان کاری خودم وجود داشت. اتفاق آن روز ناشی از بی ارادگی یا جنون آنی یا خشم فراوان بود.
 
وی افزود: نکته ششم اینکه درباره اسلحه باید بگویم اسلحه مجوز داشت غیرمجاز نبود، اما تمدید نشده بود و فقط قصور من برای تمدید نکردن پروانه حمل سلاح است که شاید ناشی از کار زیاد بود.
 
او خاطر نشان کرد: نکته دیگر اینکه اسلحه قبل از حادثه به طور تصادفی در چمدان و در دسترس قرار داشت در حالی که قبل از آن اسلحه غیر قابل دسترس بود. امیدوارم که خداوند گناهانم را ببخشد روح آن مرحومه را قرین رحمت خود قرار دهد و قضات را در اتخاذ تصمیم عادلانه مورد حمایت قرار دهد.
 
(۱۲:۳۸) قاضی کشکولی ختم رسیدگی دادگاه را اعلام کرد و گفت حکم در موعد مقرر صادر می‌شود.
 
(۱۳:۰۸) قاضی محمدی کشکولی پس از اتمام سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد و در جمع خبرنگاران درباره ایرادات وارد شده کیفرخواست گفت: این موارد ایراد ماهیتی است و باید منتظر حکم دادگاه باشید.
 
وی اظهار کرد: قانون مشخص کرده که حکم تا ۷ روز بعد از پایان دادگاه صادر شود.
 
قاضی در پاسخ به این سوال که به نجفی فرصت دفاع داده نشده است، اظهار کرد: فرصت به اندازه کافی بود.
 
قاضی کشکولی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود کیفرخواست عجولانه نوشته شده است، گفت: این ادعای وکلا است و موارد قضایی که در مراحل مقدماتی انجام شده منطبق با قانون بود.
 
وی در پاسخ به این سوال که جلسه‌ای برای صلح و سازش بین طرفین پرونده تشکیل نمی‌دهید، اظهار کرد: این خارج از صلاحیت ما است و ربطی به هئیت قضایی ندارد.
 
قاضی کشکولی در پاسخ به این سوال که آیا عدم حضور پدر و مادر میترا استاد در رسیدگی اخلالی ایجاد نمی‌کند، گفت: آن‌ها وکیل قانونی داشتند و وکلا دفاع کردند و منع قانونی وجود ندارد.
 
(۱۳:۰۴) مسعود استاد پس از پایان سومین جلسه رسیدگی به پرونده قتل خواهرش و در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا درست است که در قبال اخذ مبلغ میلیاردی قرار است، رضایت دهید و اینکه آیا بحث صلح و سازش مطرح است، گفت: خیر اصلا چنین چیزی نیست. وی بار دیگر بر قصاص متهم پرونده تاکید کرد.
 
وکیل نجفی: برای اخذ رضایت از اولیای دم تلاش کرده‌ایم، اما هنوز موفق نشده‌ایم
 
(۱۳:۲۸) گودرزی در حاشیه سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد گفت:دفاعیات ما به هم متصل است و بخشی را جلسه قبل و بخشی را امروز ارایه کردیم.
 
وی افزود: قتل بدون عمد به معنی قتل شبه عمد است و ما نواقصی که در مرحله کیفرخواست وجود داشت را در جلسه اول مطرح کردیم و در جلسه دوم دفاع ماهوی را ارائه دادیم.
 
وکیل نجفی تصریح کرد: ما تقاضای ارجاع پرونده به کارشناس پزشکی قانونی و کارشناس اسلحه را داریم و با توجه به اخذ آخرین دفاعیات پیش بینی می‌کنیم تقاضای ما پذیرفته نخواهد شد.
 
گودرزی اظهار کرد: برای گرفتن رضایت از اولیای دم تلاش خودمان را کرده‌ایم، اما هنوز موفق نشده‌ایم. اگر به نتیجه برسیم به اطلاع مردم می‌رسانیم
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • رئیس بسیج جامعه پزشکی ایران: زوج‌هایی را که قصد سقط جنین دارند شناسایی می‌کنیم
  • رأی‌گیری کابینه اسرائیل در مورد «حمله تلافی‌جویانه احتمالی علیه ایران»
  • عکس روز: گاف ملی‌پوشان با انتشار نقشه ایران بدون دریاها و خوزستان و بخشی از فارس
  • شبکه اسرائیلی «کان ۱۱ نیوز»: ایران یک‌سوم موشک‌های پیشرفته خود را در حمله به اسرائیل مصرف کرده
  • داریوش اقبالی در کنسرت وین: در کوله مهمات سربازان خارجی، آزادی برای سرزمینی دیگر وجود ندارد
  • هشدار درباره تلاش ایران برای ترور و خرابکاری در بریتانیا،تهران اتهام MI۵ را رد کرد
  • ترس و نگرانی جمهوری اسلامی از همکاری نظامی کشورهای عربی با اسرائیل و «افزایش تولید نفت»
  • مقایسه تکان‌دهنده قیمت‌ها در سال ۱۳۸۲ و ۱۴۰۳: با پول سکه طلا در سال ۸۲ الان میشه ۴ کیلو پیاز خرید
  • جنجال پرواز هواپیمای مسافربری فرانسه همزمان با حمله موشکی ایران به اسرائیل
  • (تصاویر) کیف‌های لاکچری سحر دولتشاهی با قیمت‌های باور نکردنی
  • +545شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +414پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +332یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +250سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +235‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +232نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +223وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +211کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +211ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +188حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله