وزیر خارجه بریتانیا : ایران توقیف نفتکش بریتانیا را از دریچه «مقابله به مثل» نگاه می کند

ایرانی تصاویری از یورش سپاه به نفتکش منتشر کرد جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، بعد از تماسی تلفنی با همتای ایرانی اش، محمد جواد ظریف، گفته ایران در پی توقیف نفتکش خود "گریس ۱" در جبل الطارق توسط بریتانیا این موضوع را از دریچه "مقابله به مثل" می بیند.
 

اما او گفت "این برداشت خیلی دور از واقعیت است."

 
او ایران را ترغیب کرد از اقدام "غیرقانونی" خود در توقیف نفتکشی که با پرچم بریتانیا در خلیج فارس حرکت می کرد برگردد.
 
همزمان بعضی مقام های ایرانی ضبط نفتکش را تلافی جویی توصیف کرده اند.
 
آقای هانت عصر شنبه گفت که این اقدام ایران "سوالات خیلی جدی" درباره امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز ایجاد می کند. این بیانیه همزمان با انتشار تصاویر ویدئویی از سوی ایران از تسخیر کشتی "استینا ایمپرو" منتشر می شود.
 
بریتانیا تاکید کرده که نفتکش ایرانی "گریس ۱" در جبل الطارق به ظن انتقال نفت به سوریه، که تحت تحریم های اتحادیه اروپاست، توقیف شد. ایران که از آن توقیف به شدت خشمگین است گفته نفتکش به دلیل ایرانی بودن گرفته شده.
 
مقام های ایرانی در ۲۴ ساعت گذشته از زمان توقیف این کشتی دلایل متفاوت و متناقضی برای آن ارائه کرده اند که تازه ترین آنها انگیزه های تلافی جویانه است.
 
به گزارش خبرگزاری فارس ایران، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، در بیانیه ای نوشت: "اقدام ایران در توقیف نفتکش‌ها از مصادیق قاعده مقابله به مثل در حقوق بین‌الملل است."
 
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی هم در توییتی نوشت: "ما بدنبال جنگ نیستیم ولی در مقابله به مثل کوتاه نخواهیم آمد، چه صدام باشد چه ترامپ چه ملکه".
 
او پیشتر گفته بود که جمهوری اسلامی یک نفتکش بریتانیایی را تصرف و آن را با نفتکش گریس-۱ مبادله کند.
 
رهبر ایران هم هفته پیش در واکنش به ضبط گریس ۱ گفته بود "جمهوری اسلامی و عناصر مؤمن نظام، این خباثت‌ها را بی‌جواب نمی‌گذارند. در فرصت خود و جای خود پاسخ خواهند داد."
نیروهای دریایی سپاه که در تنگه هرمز گشت می زنند محمدجواد ظریف در توییتی ماجرای توقیف نفتکش بریتانیا در تنگه هرمز را با توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق مقایسه کرد و نوشت: "برخلاف دزدی دریایی در جبل الطارق، اقدام ما در خلیج فارس اجرای مقررات دریانوردی بوده است."
 
وزیر خارجه ایران نوشت: "بریتانیا باید از همکاری با آمریکا در تروریسم اقتصادی دست بردارد."
 
قبل از این در روز جمعه مقام های ایرانی در توضیحی تازه گفتند نفتکش بریتانیایی "استینا ایمپرو"، پیش از توقیف با یک شناور صیادی ایران برخورد داشته است.
 
سپاه پاسداران اما روز گذشته اعلام کرده بود این نفتکش را به خاطر آنچه رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی خواند، در تنگه هرمز توقیف کرده است.
 
صاحبان "استینا ایمپرو" می گویند که خواهان دسترسی به ۲۳ خدمه کشتی هستند اما می گویند حال آنها خوب است.
نامه بریتانیا به شورای امنیت
همزمان به گزارش رویترز بریتانیا روز شنبه به شورای امنیت سازمان ملل گفته است که نیروهای ایرانی در آب های سرزمینی عمان به نفتکش نزدیک شدند که "معادل مداخله غیرقانونی" است.
 
خبرگزاری رویترز که این نامه را دیده می گوید برای آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل هم ارسال شده است.
 
دفتر نمایندگی بریتانیا در سازمان ملل در نامه به شورای امنیت نوشت: "کشتی از حق قانونی خود برای عبور از یک تنگه بین المللی استفاده می کرد که در قوانین بین المللی تصریح شده. قوانین بین المللی لازم می آورد که حق عبور ترانزیت نباید سد شود، و بنابراین اقدام ایران یک مداخله غیرقانونی است."
آنچه گذشت
استینا ایمپرو روز جمعه توسط سپاه پاسداران در یک خط مهم کشتیرانی در خلیج فارس توقیف شد. تصاویر ویدئویی که روز شنبه منتشر شد ظاهرا لحظه یورش به نفتکش را نشان می دهد.
 
این ویدئوی سپاه پاسداران که خبرگزاری فارس منتشر کرده مردان مسلح نقابداری را که با طناب از هلی کوپتر پایین می آیند نشان می دهد که پس از محاصره کشتی توسط قایق های تندرو است.
 
آقای هانت گفت که ضبط کشتی و واداشتن آن برای ورود به ایران "نقض آشکار قوانین بین المللی" است.
صاحب نفتکش استینا ایمپرو که یک شرکت سوئدی به نام "استینا بالک" است گفت که این نفتکش کاملا مقررات را رعایت می کرد و در آب های بین المللی بود. به گفته این شرکت ۲۳ خدمه کشتی هندی، روس، لتونیایی و فیلیپینی هستند.
 
آقای هانت گفت که اولویت بریتانیا "یافتن راهی برای کاهش تنش است."
 
این حادثه در خلال افزایش تنش در خاورمیانه به خصوص میان ایران و آمریکا روی می دهد.
 
پیشتر در ماه های مه و ژوئن شش نفتکش در منطقه هدف حملاتی قرار گرفتند که آمریکا به ایران نسبت می دهد اما ایران آن را رد می کند.
 
این پس از خروج دولت آمریکا از توافق اتمی، برجام، و بازگشت تحریم های نفتی ایران است که باعث کاهش شدید صادرات نفت این کشور شده است. پیش از این آمریکا نام سپاه را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده بود که تهدیدهای شدید ایران را به دنبال داشت.
 
ایران چند هفته پیش یک پهپاد تجسسی آمریکا را در خلیج فارس ساقط کرد و آمریکا هم روز جمعه گفت یک هواپیمای بدون سرنشین تجسسی ایران را در خلیج فارس زده است. هرچند ایران این ادعا را رد کرد.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.