خامنه‌ای: حج یک کار سیاسی است

دویچه وله :رهبر جمهوری اسلامی با "واجب" دانستن "حمایت از ملت فلسطین و مظلومین دنیای اسلام مثل یمن"، حج را "یک کار سیاسی" خواند. خامنه‌ای هم‌زمان تأمین "امنیت حجاج" را وظیفه عربستان دانست و گفت: منتها نباید محیط را امنیتی کنند.
 

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، امروز چهارشنبه ۱۲ تیرماه (سوم ژوئیه) سیاسی ندانستن حج را "خطایی بزرگ" خواند و حمایت از به گفته او "مظلومین دنیای اسلام" نظیر یمن را "عین تعالیم اسلامی و واجب" دانست.

 
رهبر جمهوری اسلامی که در دیدار با "دست‌اندرکاران و کارگزاران حج" در ایران سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: «از جمله خطاهای بزرگی که همیشه می‌شنیدیم و حالا هم از بعضی که نسبت به اسلام بی‌مبالات هستند می‌شنویم این است که می‌گویند حج را سیاسی نکنید.»
 
خامنه‌ای ادامه داد: «یعنی چه حج را سیاسی نکنید؟ ایجاد وحدت، یک امر سیاسی است. دفاع و حمایت از ملت فلسطین و مظلومین دنیای اسلام مثل یمن یک کار سیاسی است و دفاع از مظلوم، عین تعالیم اسلامی و واجب است؛ یا برائت از مشرکین که یک فریضه است. همه‌ی اینها مال دین است.»
 
علی خامنه‌ای در عین حال مخالفت با سیاسی کردن حج را نیز "ضدینی" خواند و گفت: «بله، حج یک کار سیاسی است اما این کار سیاسی عینا همان تکلیف دینی است. اما اینکه بیایند و این حرکات سیاسی را منع کنند، آن هم سیاسی است اما یک سیاست ضددینی.»
"حرکت سیاسی شیطانی"
رهبر جمهوری اسلامی افزود: «اینکه بگویند حق ندارید به آمریکا بگویید بالای چشمت ابروست، یک حرکت سیاسی شیطانی است.»
 
خامنه‌ای همچنین خواستار تأمین امنیت زائران از سوی عربستان سعودی و "رفتار مناسب" با حجاج و حفظ "احترام و کرامت" آنان شد و گفت: «آن کسانی که متصدی مناطق حج هستند، وظایف سنگینی به عهده دارند. جزو وظایفشان است که امنیت حجاج را تأمین کنند، منتها نباید محیط را امنیتی کنند.»
 
علاوه بر هراس ریاض از برنامه هسته‌ای و موشکی ایران، مناقشه بر سر ناامنی در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز، جنگ نیابتی میان دو کشور از جمله در یمن و تنش‌های موجود بر سر هژمونی در منطقه، مسئله سیاسی کردن مناسک حج از سوی جمهوری اسلامی نیز همواره یکی از اختلافات ایران و عربستان در چهل سال گذشته بوده است.
 
بر سر همین مسئله سیاسی کردن مناسک حج از سوی ایران بود که در سال ۱۳۶۶ روابط تهران و ریاض برای نخستین بار پس از انقلاب بهمن ۵۷ قطع شد. حمله پلیس عربستان به حجاج ایرانی در این سال به کشته شدن شماری از آنان انجامید.
 
اعدام شیخ نمر، روحانی معترض شیعه نزدیک به جمهوری اسلامی در عربستان و در پی آن حمله به سفارتخانه و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد در دی‌ماه ۹۴ نیز که پس از حادثه کشته شدن صدها ایرانی در منا بر اثر سقوط جرثقیل رخ داده بود، دومین قطع کامل روابط دیپلماتیک میان دو کشور را پس از انقلاب ایران رقم زد.
 
در هفته‌های گذشته نیز به‌خصوص به خاطر حمله به نفتکش‌ها در نزدیکی تنگه هرمز و حملات موشکی و پهپادی حوثی‌های یمنی مورد حمایت ایران به عربستان، بر تنش موجود میان تهران و ریاض افزوده شده است.
 
امسال قرار است از روز ۱۷ تیرماه آینده اعزام زائران ایرانی به حج آغاز شده و تا ۱۴ مرداد ادامه یابد. به گفته رئیس سازمان حج و زیارت ایران، ظرفیت خالص زائران برای حج امسال طبق تفاهم‌نامه امضا شده میان تهران و ریاض ۸۴ هزار نفر تعیین شده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۸
scandal - برلین، آلمان

حج یک کار سیاسی است / پروستات یک درد اساسی است!
‌چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

یارو رو توی ده راه نمیدادند سراغ خونه ی کدخدا را میگرفت!
‌چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
۵۴
shirzan - برلین، آلمان

آقای به اصطلاح رهبر چرا حکومت ایران از مسلمانان چچن روسیه و مسلمانان اویغور چین دفاع نمیکند؟ خوب میدونید که در اونجاها اجازه ندارید دخالت کنید. لعنت به شما دو رو ها
‌چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
۳۴
tiger.man - ریکیاویک، ایسلند

امنیت حجاج را تأمین کنند، منتها نباید محیط را امنیتی کنند.»خدا میدونه ایندفعه ایندفعه چی از بار و بنه حجاج وطنی در میاد. یا اسلحه یا بمب و نارنجک یا مواد مخدریا .. کاش عربستان ورود حجاج ایرانی را متوقف میکرد هم واسه امنیت خودشون بهتره هم واسه جیب ملت.
‌چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷
۵۰
Attila14 - استکهلم، سوئد
خدا بیامرزه بابامو!. اعتقاد داشت به اینکه تا پسر بزرگت ازدواج نکرده حج حرامه مگه اینکه بپرسی!. ۲۸ سالم بود و مجرد٫ عرض ۲ ماه ۳ بار زنگ زد میگفت میخوام برم حج!. ۲ بار اول ساکت جواب ندادم بار سوم رک گفتم میخوای بری برو ولی از من میپرسی اون چند هزار دلارو بجای خرج چند تا سنگ سیاه و خانه معلوم نیست کی و بتخانه کافرای سابق که خودش بت شده٫ بدی به جمال (یه بدشانسی از اقواممون که با سالها کارگری تو کار بنایی) سرطان ریه گرفته بود و هیچ حمایتی نداشت با دو تا دختر ۱۰ و۱۴ سالش؍ من خوشحال میشم باباجون!. بابام هیچوقت نرفت!. جمالم دختر دومش که عروسی کرد دو ماه بعدش فوت کرد!. منم هاج و واج از دنیا
‌چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
۷۰
parvin-artemis65 - مادرید، اسپانیا
بله نان و اب شما البته قسمتی مربوط به افراد عامی بیسواد و بیرگ تامین می شود که از دریای خونی که این دین و رهبرانش در ایران و بقیه ی نقاط بیخبر و اب توبه بروی ظلم و جنایاتشان ریخته و پول بیزبان را به این جانوران قاتل اجداد ایرانیان راستین هدیه می دهند
‌چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳
۵۶
شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ
بت پرستی هم شد سیاسی.امیدوارم اون خانه بزودی بره هوا و اون احمق هایی که بدنبال خدا میگردند و کلی هزینه میکنند برای دیدار خدا غافل اینکه خدا را میتوانند در خانه همسایه که گرسنه هستند و یا کودکان کار که مجبور هستند در سرما و گرما در خیابانها سرگردان باشند و کارهای سخت بکنند کودکانی که در کوره های آجرپزی کار میکنند را میتوان ملاقات کرد ولی چشمشان را بروی این چیزها میبندند و پولشان را در شکم اعراب میریزند .این حج هم شده محل درآمد عربها که یک مشت نادان به خیال خدا پولشان را هدر میدهند
‌چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
۳۷
loder - شیراز، ایران
مردک ابله
‌چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱
۳۴
tiger.man - ریکیاویک، ایسلند
[::شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ::]. کاری با آخوند جماعت ندارم اما شمای خارج نشین که 50 دلار هزینه حداقل یک روز شماست چند خانواده دچار ضعف مالی را ساپورت میکنید. به جرات میتونم هیچ أمثال شما فقط زبانی با 19 متر درازی دارید و این ایراد گیری نه از روی منطق و دلیل بلکه صرفا بخاطر ضدیت با دین دارید.
‌چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷
۳۴
tiger.man - ریکیاویک، ایسلند
[::parvin-artemis65 - مادرید، اسپانیا::]. [::شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ::] امثال شما ورژن مونث علی یه دست هستید ولی زور ندارید و الا دست کمی از این جونور نداشتید چون هیچ مبنای منطقی در استدلال شما وجود ندارد و صرفا مثل علی خامنه ای که بنام دین به جان مردم خاورمیانه افتاده شما کمی زور داشتید بنام ضدیت با دین همینکار می‌کردید. خدا را شکر اسب شاخ نداره.
‌چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲
۵۳
آزاذه - تهران، ایران
[::tiger.man - ریکیاویک، ایسلند::]. امثال شما مردهای عقب افتاده ای هستید که ظلم به زنان خانواده و جامعه تان را نشانی از غیرت و مردانگی خود میدانید و باعث دست کشیدن زنان از خانه و کشورشان میشید. زیادی ... نزن. وظیفه تو حمایت از زنان کشورت هست. نکنه انتظار داری خانمها خرجتو بدن؟؟
‌پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۹
۵۳
آزاذه - تهران، ایران
[::tiger.man - ریکیاویک، ایسلند::]. در ضمن هر چی این چهل سال سرمون آمده نتیجه تنبلی و بیفکری مردهای عقب افتاده مونه
‌پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۵
۵۳
آزاذه - تهران، ایران

حج و اسلام کاملا تجاری است.
‌پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۷
۵۶
شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ

[::tiger.man - ریکیاویک، ایسلند::]. تو از کجا میدونی کسانی که خارج نشین هستند کمک نمیکنند مگر لازمه وقتی کمک میکنیم همه جا جار بزنیم و به عالم و آدم نشون بدیم متاسفم برای مغز معیوب تو
‌پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۴
۴۰
raha1984 - هامبورگ، آلمان
خاک تو اون سر عرعرستان که اینا رو راه میده باید با خواری و ذلت همشون رو هر روز دیپورت کنه
‌پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۳
۳۴
tiger.man - ریکیاویک، ایسلند
[::shirzan - برلین، آلمان::]. حرف حساب ولی نه جراتش داره نه از لحاظ ساسی به صرفشه نه اینکه به خدا و پیغمبر اعتقادی داره .
‌پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
۳۴
tiger.man - ریکیاویک، ایسلند
[::آزاذه - تهران، ایران::]. لطف شما زیاد اما درسته انقلاب مردم انجام دادن اما عامل اصلی همانطور که خودتان از من بهتر میدانید سیاستهای غرب بود و خمینی مهره ای بود برای به ویرانی کشیدن خاورمیانه . درسته دین سیاسی و تفکرات ویرانگر ان ابزار بود همانطور که مردم ابزار بودند اما متاسفانه در دنیای سیاست استفاده از هر ابزاری مباحه و متاسفانه گیر شما نه به فرد بلکه ابزاره . قاتلی که با چاقو کسی را کشته به جای قاتل چاقو را محاکمه نمیکنند.
‌پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
۳۴
tiger.man - ریکیاویک، ایسلند
[::شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ::]. من تعمیم ندادم خیلی ها انجام میدهند اما قطع به یقین نه شما و امثال شما چون تفکر شما خیلی مشوش تر و بیمارتر و معیوبتر از این کار نیکه و با توجه به سن شما اصلاح نخواهد شد چون ازش گذشته .
‌پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
۵۶
شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ
[::tiger.man - ریکیاویک، ایسلند::]. این دیگه مشکل توست که از داشتن مغز و تفکر کلا رها و اینکه اگر .....ر نشناخته و ندانسته قضاوت نمیکردی .تو بفکر اصلاح....اینکه با تو..... نادان دیگه حرفی ندارم چون واقعا ....و نادانی همانند رهبرانت و ....
‌پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
۳۹
janahi - دبی، امارات متحده عربی
قبلآ کار شرعی و فرهنگی بود الان شده سیاسی این هم از حرف های رهبرمون که همه جا دنبال نفع خودشه !
‌پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳
۵۶
شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ
[::tiger.man - ریکیاویک، ایسلند::]. از اسمت هم معلومه که ایرانی نیستی و مزدور رژیم اسلامی هستی که فارسی را خوب یاد گرفته ای
‌پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
۳۴
tiger.man - ریکیاویک، ایسلند
[::شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ::]. میگن آدمها سر پیری به چرت و پرت گفتن میافتن. اینم اثباتش حی وزنده ....
‌پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
۷۰
parvin-artemis65 - مادرید، اسپانیا
[::tiger.man - ریکیاویک، ایسلند::]. اهای اخوند ۰۰۰ ببر شده۰۰۰ چون می دانی دربرابراستدلال من در برابرفضولاتی که بنام عنقلاب به مردم تحمیل کرده و باهزاردروغو دغل از ایسلند پناهندگی گرفتی چون من و بانوی ایرانی شنبلیله امثال شما اخوندهای رژیمی را افشا میکنیم دردت امده بتوچه مر بوط کامنتهای ما۰۰۰ توچرندیات خودت را بنویس۰۰۰گرگ خاکستری نام یک گروه خائن جدایی طلب است ارزوی تکه تکه شدن ایران را باخودت بگورمیبری چه باباجان ملایت باشدچه۰۰۰نباشد۰۰۰خودتی .....
‌پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲
۷۰
parvin-artemis65 - مادرید، اسپانیا
[::شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ::]. هم اندیش گرامیم من از سالهای بسیار دور در این سایت با افکار شما اشنایی دارم و می دانم کسانی چون من و شما تعداد کمی هستیم اکثریتی از ایران و این سایت برای خر سواری این دین ایران بربادده را نیاز دارند برای افکارکثیف خود و احزاب خیانت کارشان باید بدانید واژه ی گرک خاکستری این مزدورمربوط بیک گروه خائن جدایی طلب است پیروز باشید در پایان اینکه درد اینها این است که چرا بجای نشستن پای دیگ قرمه سبزی در صدد افشای خیانت عرعریها هستیم.
‌پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱
۷۰
parvin-artemis65 - مادرید، اسپانیا
[::tiger.man - ریکیاویک، ایسلند::]. در ضمن اگر یک میلیونم ایرانی بودی به فکر سلامت حاجی های کثافت نبودی ملیون ملیون دلار به جیب۰۰۰۰۰۰۰۰ پادشاه فقیر۰۰۰۰ عربستان می ریزند برای زیارت قاتلان کثافت اجداد ایرانیان نه تو که ایرانی نیستی۰۰گرگ زپرتی خاکستری.
‌پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹
۷۰
parvin-artemis65 - مادرید، اسپانیا
[::شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ::]. این گروه سیاسی گروه منطقه ای تجزیه‌طلب است که برای جدایی آذربایجان ایران از ایران و اتحاد آن با جمهوری آذربایجان یا تشکیل «آذربایجان واحد» فعالیت می‌کند. ´´´´مدرک از ویکی پدیا
‌پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹
۵۶
شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ
[::parvin-artemis65 - مادرید، اسپانیا::]. دوست گرامی دقیقا درست و صحیح میفرمائید اینها یک مشت خائن تجزیه طلب هستند و مزدور
‌پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۵
۵۳
آزاذه - تهران، ایران
[::tiger.man - ریکیاویک، ایسلند::]. اشتباه نکن! چاقو دینه و قاتل مردهای عقب افتاده مون. باشانه خالی کردن از بار مسولیت چیزی درست نمیشه.
‌پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.