صربستان و مونته نگرو می‌توانند در سال ۲۰۲۵ به اتحادیه اروپا ملحق شوند

دیدار ماه گذشته نخست‌وزیر صربستان (چپ) و رئیس‌جمهور کوسوو (راست)؛ سند راهبردی اتحادیه اروپا خواستار عادی‌سازی روابط دو کشور است. طبق پیش‌نویس سند کمیسیون غرب بالکان اروپا، که به مشاهده خبرنگار رادیو اروپای آزاد رادیو آزادی رسیده است، کشورهای مونته‌نگرو و صربستان تا سال ۲۰۲۵ آمادگی حضور در اتحادیه اروپا را خواهند داشت.
 

این سند همچنین می‌گوید تا آن زمان، آلبانی، بوسنی هرزگوین، کوسوو و مقدونیه هم به مراحل پیشرفته‌تری برای حضور در اتحادیه اروپا رسیده‌اند.

 
این استراتژی که قرار است تا سه هفته دیگر به طور عمومی اعلام شود، تلاش اتحادیه اروپا برای دادن جانی دوباره به روند الحاق شش کشور غربی بالکان است که هنوز در خارج از اتحادیه به سر می‌برند.
 
در پیش‌نویس این سند آمده که کشورهای غرب بالکان «فرصتی تاریخی» در اختیار دارند و این برای نخستین بار است که روند الحاق، «چارچوبی بسیار مناسب» دارد.
 
در پیش‌نویس یاد شده آمده که به لحاظ واقع‌گرایانه، این برنامه نیازمند اراده سیاسی قوی، رسیدن به اصلاحات واقعی و حل کامل و ماندگار منازعات با کشورهای همسایه است.
 
طبق بررسی‌های مطرح شده در این پیش‌نویس، سال ۲۰۱۹ میلادی سالی «سرنوشت‌ساز» خواهد بود. همچنین آمده که برنامه زمانی عنوان شده «جاه‌طلبانه» است و برای این طراحی شده که «تشویقی» برای کشورهای مورد نظر باشد.
 
آلبانی و مقدونیه باید مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا را تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، شروع کنند. برای این منظور، تیرانا باید اصلاحات قضایی را شروع کرده باشد و مقدونیه هم باید اختلافات خود با یونان بر سر نامگذاری را که از زمان استقلال این کشور از یوگسلاوی سابق شروع شده، به سرانجام برساند.
 
مذاکرات یونان و مقدونیه دو روز دیگر قرار است در نیویورک و با حضور رهبران دو کشور و همچنین نماینده سازمان ملل، برگزار شود. ابراز امیدواری شده که اختلافات دو کشور در سال جاری میلادی، حل و فصل شود.
 
در این پیش‌نویس آمده که تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، باید کشورهای عضو اتحادیه اروپا در شرایطی باشند که بتوانند نامزدی بوسنی هرزگوین برای پیوستن به اتحادیه اروپا را اعلام کنند.
 
همچنین گفته شده که صربستان و کوسوو باید روابط دو طرفه را عادی‌سازی کنند. موضوعی که راه را در مذاکرات الحاق کوسوو به اتحادیه اروپا هموار خواهد کرد.
 
مذاکرات میان پریشتینا و بلگراد که با حمایت اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۱ میلادی شروع شده، توانسته به توافق هایی در حوزه آزادی عبور و مرور، حوزه قضایی و وضعیت اقلیت صرب در کوسوو منتهی شود.
 
در این پیش‌نویس تصریح شده که اتحادیه اروپا، ورود «مناقشات دو طرفه» به اتحادیه را نمی‌دهد. از همین رو تمامی کشورهای غرب بالکان باید تمامی مشکلات و منازعات خود را در اولویت قرارداده و آن را حل کنند.
 
سند یاد شده ابراز امیدواری کرده که تا سال ۲۰۲۳، کشورهای اتحادیه اروپا در شرایطی باشند که توافق الحاق با کشورهای صربستان و مونته‌نگرو را نهایی کنند و بوسنی هم در همان سال مذاکرات الحاق را شروع کند.
 
معاهدات الحاق صربستان و مونته‌نگرو به اتحادیه اروپا باید دو سال بعد از آن از سوی تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصویب شود که در این صورت، سال ۲۰۲۵ دو کشور می‌توانند به اتحادیه اروپا ملحق شوند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +569شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +479پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +356یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +270ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +251نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +248وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +202حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +199عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم
  • +171نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند