ناآرامی‌های ایران؛ نگرانی نمایندگان مجلس از وضعیت دانشجویان بازداشتی

اعتراض‌ها مقابل دانشگاه تهران در روز نهم دی ماه شماری از نمایندگان مجلس ایران درباره صدور قرار تامین کیفری برای تعدادی از دانشجویان بازداشت شده در ناآرامی‌های اخیر ابراز نگرانی کرده‌اند. هم‌زمان معاون فرهنگی دانشگاه تهران از آزادی تعدادی از دانشجویان بازداشتی این دانشگاه خبر داده است.
 

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس به خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفته است از بین ۹۰ دانشجویی که در سراسر ایران بازداشت شده‌اند، وضعیت ۱۰ نفر از آنها نامشخص است و اطلاعی از آنها در دست نیست و نمی‌توان با قطعیت در این مورد که چه نهادی آنها را بازداشت کرده، صحبت کرد.

 
آقای صادقی گفت بسیاری از بازداشت‌شدگان اساسا هیچ فعالیتی در اعتراض‌ها نداشته‌اند و بیشتر آنها خارج از محیط های دانشگاهی یا مقابل خانه‌شان بازداشت شده‌اند.
 جنبه 'پیشگیرانه' جرم
محمود صادقی، جنبه "پیشگیرانه" بازداشت دانشجویان و این فرض را که بازداشت آنها منجر به آرام شدن فضا شود، بی‌تاثیر خوانده است.
 
اشاره او به صحبت‌های فرید موسوی، یکی دیگر از نمایندگان تهران در مجلس است که توییت کرده بود که پس از پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی، مسئولان به او گفته‌اند که عموم بازداشت‌ها برای پیشگیری بوده و به او وعده داده شده که روز شنبه تعداد زیادی از آنها آزاد شوند.
آقای صادقی از این که دانشجویان به خاطر "پیشگیری" از جرم بازداشت شده‌اند، انتقاد کرده است آقای صادقی، همچنین در مورد صدور قرار تامین کیفری برای دانشجویان ابراز نگرانی کرد و گفت اینطور دانشجویایی هم که "به نظر می‌رسد مرتکب تخلف خاصی نشده باشند، با سابقه کیفری روبرو می‌شوند."
 
آقای صادقی در مورد آمار تفکیکی دانشجویان بازداشتی گفت ۵۸ دانشجو در دانشگاه‌های مختلف تهران، دست‌کم ۱۴ دانشجو در کرمان، دزفول، تبریز، رشت، بندرعباس و شیراز و همچنین دست‌کم ۱۴ دانشجو در همدان، خرم‌آباد، کرمانشاه، قزوین، شهرکرد، بهبهان و اراک بازداشت شده‌اند.
 
او در عین حال تاکید کرد که چون "اطلاعات دقیق در دست نیست"، این آمار ممکن است دقیق نباشد و تعداد بیشتری بازداشته شده یا شماری از بازداشتی‌ها آزاد شده باشند.
کمیته پیگیری وضعیت دانشجویان
در همین حال، مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران از آزادی تعدادی از دانشجویان این دانشگاه که در روزهای گذشته بازداشت شده بودند، خبر داده و گفته است که کمیته‌ای برای پیگیری وضعیت این دانشجویان تشکیل شده است.
 
شماری دیگر از نمایندگان مجلس هم درباره بازداشت دانشجویان ابراز نگرانی کرده‌اند. فاطمه سعیدی خواستار تشکیل کمیته‌ای در مجلس برای پیگیری این موضوع شده است.
 
طی حدود ده روزی که از اعتراض‌های سراسری در ایران می‌گذرد، بیشتر از ۱۷۰۰ نفر در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند که بیشتر آنان شهروندان گمنام هستند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۳
mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان

بازی تموم شد.رکب خوردید.اوضاع آروم وآرومتر میشه.وزارت اطلاعات به اهدافش رسید.دور جدید پاکسازی ها وبرطرف کردن خس وخاشاک وپارازیت در راهه.برید دنبال سوراخ موش باشید یا زیر چادر مامانتون قایم شید.مثل آقا داداش من که دور قبلی اغتشاشات سبز اخته اش کرد.
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
۴۲
باور عمیق - قم، ایران

دانشجویان عزیز اصلا نگران نباشید . برادران ارزشی به خوبی هر چه تمام شب تا صبح از شما در آغوش پر مهرشان نگاهداری میکنند تا شیرموش ایرانی بالهایش را بگشاید و به همراه سیاوش و بابک و افراسیاب و طهمورث و عجوزه و دماغ با ایفای نقش عقاب قهوه ای، سبکبال از آمریکا، طفلی ایران خانوم، مامور ٤١١ از سی آی ای و یوگی و دوستان به نجاتتان بشتابند . نترسید نترسید ما همه پشمک هستیم . میمیریم میمیریم خیارو پوست میگیریم
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶
۴۳
mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان

چه سکوتی حاکم شده.باد دماغ ها خوابیده.
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲
۶۳
shirzan e irani - استکهلم، سوئد
باور عمیق شیطانی- مثال کی‌ گفته مرده باد و بود در نمیکنه رو شنیدی. حکایت تو است و نظام دجالی وابسته ات به آن‌. این تخلیه‌ها از جنازه تان بلند می شود و طبیعی است. تخلیه شدید، جنازه هاتان شروع به پوسیدن می‌کند. در حال حاضرکه این موشِ موردِ نظرِ تو جهان رو رویِ انگشتش گرفته می‌‌چرخاند، البته سال هاست ، ولی‌ سرگیجه اش اکنون به شماها رسیده. من موش همان که میگویی، خداوند با یک پشه هم کارش را پیش می برد، موش که خیلی‌ کارهای دیگر از دستش بر میاید، مهم این است که پشه و موش چه جایگاه و مأموریتی نزد حق دارند. دیشب ضجه میزدی که ...خورده ایی اگر عمری جنایت و خیانت مرتکب شدی و به بیراهه رفتی‌، تصمیم خود کشی داشتی ، که چه بهتر یک قتل نفسِ دیگر به جنایتات اضافه می گردد، و این نفس مفلوک که اینگونه به آن‌ ستم روا داشته ایی از شرت راحت شده به درک میرود. جبهه حق جایگاه قاتلین و دزدان و غاصبان نیست و یقین بدان که این موش اگر خودت را هم بکشی قبولت نخوهد کرد،....
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
۶۳
shirzan e irani - استکهلم، سوئد
2-....مگر می شود چشم بر رویِ خون دل مردم و داغ شان . و ستمِ سالیان که بر آنها رفت بست ! تا موجودی منحوس و خود باخته پر از عجب خوش به حالش شود. و منتظر باش، سالیان سال است اتفاقاتی که به وقوع می خواهد بپیوندد را مانند فیلم سینمأیی جلوی نظرم آو‌رده و مو به مویش اتفاق می‌افتد و سزای کسی‌ که هیچگاه هدایت نشد و بر کفر و عجبِ خود هر روز افزود جز این نیست. محشور بودن با ابلیس تا ابد گوارای وجودِ پر از غلو و جاه طلبی و عقده ات باد.
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
۶۳
shirzan e irani - استکهلم، سوئد
و تو مامورِ نفرت انگیزِ دجال و چاکر میمونِ دست آمیز رهبر خبیثت، تویی که نه از خدا چیزی حالیت می شود و نه از انسانیت و شرف را درسته قورت داده و با افتخار اینجا حراجِ آن‌ را هوار میکشی، حق هر کدامتان را به شیوه خودتان تنبیه خواهد کرد، اگر بدانی‌ برایت چه خواهد کرد، به خودش قسم ، یک ثانیه احساس امنیت و آرامش نخواهی داشت. گمان کرده ایی پشتیبانی دجال‌ها و فاسقین و حرامی‌ترین نسل بشر برایت امنیت و فرار از عدالت حق میاورد! گورت را بد جوری با پنجه‌های خود کندی. از هم اکنون جلال و هیبت حق آنچنان خود را نشانت خواهد داد که مانند یک نوزاد مجبور شوند مدام نپی ات کنند که نم و زرد کردنت به چشم نیاید. منتظر باش,‌ کله معلق‌هایت را زده ایی.
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
۴۴
شب تاب - یوکوهاما، ژاپن
جیش نکردین ، شب درازه ! بوقتش زمستون تموم میشه و روسیاهى مى مونه به ذغال ! هر چند همین الانش هم رو ، سیاهیتون عالمگیره !
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
۴۲
باور عمیق - قم، ایران
شیرموش ایرانی - روزی رو دارم میبینم که سزای تحریک جوانان مردم و به کشتن دادن اونها رو برای ارضای عقده های فرو خورده ات پس بدی. و این صحبت من کلی گویی نیست . روی خطابم با خود توئه، نه از روی حدس و گمان . روزی رو دارم میبینم که طی یک مدت بسیارکوتاه که دقیقا نمیدونم چند شبانه روزه، ضربه ای توی زندگیت دریافت میکنی که در وهله اول چنان دچار گیجی و آشفتگی میشی که شیرازه ذهنی و فکریت از هم میپاشه و در وهله دوم مثل آدمی که از یک خواب طولانی بلند شده، تازه یاد حرفای من میفتی و زمین رو با ناخنهات چنگ میگیری . بهت قول میدم سریعتر از حد تصورت ، جزای شراکت در قتل جوانان ایرانی رو پرداخت میکنی، بسم رب العرش العظیم ..
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +565شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +470پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +348یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +258ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +257سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +248نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +243وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +198حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +188عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم