دست کم ۹ نفر در اعتراض‌های روز دوشنبه ایران کشته شدند

معترضان در قهدریجان به یک پاسگاه پلیس حمله کردند و آن را به آتش کشیدند تلویزیون ایران از کشته شدن دست کم ۹ نفر در اعتراض‌های دوشنبه شب در استان اصفهان در مرکز ایران خبر داده است.
 

به گفته شبکه خبر، ۶ نفر در درگیری‌های قهدریجان، یک نفر در خمینی‌شهر، یک عضو بسیج در کهریزسنگ نجف‌آباد و یک مأمور نیروی انتظامی در نزدیکی نجف‌آباد کشته شدند. این در حالی است که سایت خبرگزاری صداوسیما کشته‌شدگان خمینی‌شهر را دو نفر گزارش کرده است.

 
خبرگزاری‌های ایران تأیید کرده‌اند که معترضان در قهدریجان به یک پاسگاه پلیس حمله کرده‌اند و آن را به آتش کشیده‌اند.
 
پیش از این هم کشته شدن دو نفر در اعتراض‌های روز شنبه و ۱۰ نفر در روز یکشنبه تأیید شده بود. به این ترتیب تعداد کشته شدگان ناآرامی‌های روزهای اخیر ایران به دست کم ۲۱ نفر رسیده است.
 
علی اصغر ناصربخت، معاون سیاسی امنیتی فرماندار تهران اعلام کرده است که در جریان این اعتراضات فقط در تهران تاکنون دست کم ۴۵۰ نفر بازداشت شده‌اند.
کوثری گفته است که سپاه پاسداران در برخورد با تظاهرکنندگان در تهران نقشی نداشته است اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران با اظهار اینکه "اجازه نخواهیم داد وضعیت ناامنی در تهران تداوم پیدا کند" گفته است که "اگر وضعیت ناامنی تهران تداوم یابد، قطعا مسئولان تصمیماتی خواهند گرفت و در آن صورت کار یکسره خواهد شد."
 
وی گفته است که در مورد اعتراضات و ناآرامی‌های تهران به این قرارگاه مسئولیتی داده نشده بلکه نیروی انتظامی ماموریت برخورد با این اعتراضات را برعهده دارد، اما تصریح کرده است که اگر این نیرو "درخواست کمک داشته باشد قرارگاه ثارالله آماده است براساس مصوبات قانونی که پیشتر در شورای عالی امنیت ملی و شورای امنیت کشور تصویب شده است اقدام به کمک کند." وی گفت که تعدادی از نیروهای بسیج در مقابله با تظاهرکنندگان شرکت داشته‌اند.
 
روابط عمومی وزارت اطلاعات هم در اطلاعیه‌ای گفته است که "با اقدامات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان و کمک‌های مردم عزیز در ایفای نقش اطلاعات ۸۰ میلیونی، برخی از عناصر و اغتشاشگران معاند و محرکین ناآرامی های اخیر شناسایی و تعدادی از آنها دستگیر شدند و سایر عناصر نیز تحت پیگرد می‌باشند که به زودی با آنان برخورد جدی خواهد شد." مقامات جمهوری اسلامی از ماموران اطلاعاتی با عنوان "سربازان گمنام" نام می‌برند.
 
این اطلاعیه با تکرار موضع رسمی مقامات حکومتی گفته است که طی چند روز اخیر "تجمعاتی به واسطه طرح برخی مطالبات به صورت آرام انجام پذیرفت، در ادامه به جهت حضور عناصر مشکوک و خشونت‌طلب به ناآرامی هایی تبدیل گردید و موجب خسارات‌های مادی و جانی به تعدادی از هموطنان و اموال عمومی کشور شد."
ادامه ناآرامی
 گزارش‌ها و تصاویری که شبکه‌های اجتماعی منتشر شده حاکی از ادامه تظاهرات و ناآرامی در شهرهای مختلف ایران در روز دوشنبه بوده است. براساس این گزارش‌ها، علاوه بر تهران، در رشت، کرمانشاه، قهدریجان، نجف‌آباد، خمینی‌شهر، کهریزسنگ، سنندج، اردبیل، دهلران، دهدشت، بندرماهشهر، مسجد سلیمان و تویسرکان تجمع های اعتراضی برگزار شده است.
 
بسیاری از رسانه‌های داخلی جمهوری اسلامی نظرات مقامات حکومتی را منعکس کرده‌اند که ادامه تظاهرات اعتراضی در نقاط مختلف ایران را به کشورها و گروه‌های خارجی و نفوذ آنان در داخل کشور نسبت داده‌اند و با انتشار مصاحبه با مقامات و "شهروندان" عادی، نظر آنان علیه مداخله خارجی و ادامه تظاهرات را منعکس کرده‌اند.
 
علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی، صراحتا عربستان سعودی را عامل راه‌اندازی و ادامه اعتراضات در نقاط مختلف ایران دانسته و در توضیح این اتهام، به انتشار مطالب اینترنتی استناد کرده است. وی در عین حال گفته است که "حساسیت ملت ایران نسبت به دخالت سعودی در امور کشورمان بیشتر از حساسیت آنها نسبت به دخالت‌های آمریکاست."
 
با ادامه ناآرامی‌ها، مقامات جمهوری اسلامی ارتباط‌ اینترنتی و خبررسانی از طریق رسانه‌های همگانی را محدود و در مواردی مسدود کرده‌اند. به گزارش یک منبع رصد جهانی اینترنت، بعد از ظهر روز گذشته اتصال اینترنت ایران به خطوط ‌بین‌المللی برای حدود نیم ساعت قطع شد و در طول شب گذشته نیز، قطع و وصل ارتباط اینترنتی ادامه داشت هر چند مدت قطعی در هر بار کوتاه بود.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۳
shirzan e irani - استکهلم، سوئد
۴۰ سال پیش بود که شروع شد، با کشتار آمدید و تمام پروسه‌ها را خود رقم زدید، از میدان ژاله گرفته که عوامل فلسطینی را وارد کرده و با جاسوسان خود ساخت و پاخت کردید و سینما رکس بگیر تا دیگر اتفاقات، و رفتنتان اما قضیه بر عکس خواهد شد، دوران طوفانی و سهمگین ایران و ملت رو به اتمام است و حق با تمام قوایتان سرنگونتان خواهد کرد و هر چه به شما دجلان آویزان باشد با شما‌ها به قبر خواهد رفت، حال بیشتر پنجه در خون ایرانیان بزنید، نظامتان بد جوری غروب خواهد کرد و به ظلمتِ اعمالتان خواهد پیوست.
‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +565شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +459پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +344یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +254سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +246ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +245نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +237وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +195حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +171عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم