نمایندگان مجلس ایران از احتمال تغییر نظام حکومتی می‌گویند

آیت‌الله خامنه‌ای در سفر به کرمانشاه در سال ۱۳۹۰ دو تن از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران از احتمال تغییر نظام حکومتی این کشور از ریاست جمهوری به پارلمانی سخن گفته‌اند. یکی از آنها گفته که گروهی از نمایندگان قصد دارند از رهبر ایران تقاضا کنند دستور بازنگری در قانون اساسی را صادر کند.
 

عزت الله یوسفیان ملا، رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس گفته: "مقام معظم رهبری در سال ۹۰ در سفر به کرمانشاه موضوع ایجاد نظام پارلمانی در کشور را مطرح کردند... از آن زمان این موضوع در ذهن صاحبنظران مطرح است".

 
او گفته تغییر نظام حکومتی نیازمند تغییر قانون اساسی است و به همین دلیل گروهی از نمایندگان مجلس در فکر ارسال نامه‌ای برای رهبر ایران هستند تا از او بخواهند دستور بازنگری در قانون اساسی را صادر کند.
 
جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هم گفته: "اگر سیستم نخست وزیری و پارلمانی احیاء شود به نفع کشور است که لازمه آن تغییر قانون اساسی است".
 
آقای رحیمی جهان‌آبادی گفته که "ایده مقام معظم رهبری برای ایجاد نظام پارلمانی کاملا کارشناسی شده است".
 
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در سال ۱۳۹۰ و پس از بالا گرفتن اختلافاتش با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور وقت، در سفر به استان کرمانشاه و در دیدار با دانشگاهیان گفته بود: "در شرایط فعلی نظام سیاسی کشور، ریاستی است و رئیس جمهوری با انتخاب مستقیم مردم برگزیده می‌شود. اما اگر روزی در آینده احتمالا دور احساس شود که نظام پارلمانی برای انتخاب مسئولان قوه مجریه بهتر است، هیچ اشکالی در تغییر ساز و کار فعلی وجود ندارد."
 
در پی این اظهارنظر، علی لاریجانی، رئیس مجلس هم گفت: "رئیس جمهور می تواند از درون پارلمان انتخاب شود، یعنی مثل رهبری با واسطه از طریق نخبگان منتخب مردم انتخاب شود."
 
کار تا جایی بالا گرفت که حتی گفته شد ممکن است انتخابات بعدی ریاست جمهوری اصلا برگزار نشود.
 
محمد دهقان، عضو وقت هیئت رئیسه مجلس گفت که دفتر رهبر ایران "در یک سال گذشته یک تیم تخصصی از حقوقدانان را مأمور کرده تا ایرادات قانون اساسی را که باید مورد بازنگری قرار گیرد مورد بررسی قرار دهند"، اما دفتر آیت الله خامنه‌ای اظهارات او را تکذیب کرد.
 
در نظام حکومتی جمهوری اسلامی در ابتدا سمت نخست وزیر در نظر گرفته شده بود و در دوران رهبری آیت‌الله روح‌الله خمینی، اداره دولت به عهده نخست‌وزیر بود و رئیس جمهور سمتی تشریفاتی داشت، اما پس از بازنگری در قانون اساسی ایران در سال ۱۳۶۸، سمت نخست وزیر حذف شد و رئیس جمهور اداره دولت را مستقیما به عهده گرفت.
 
به نظر می‌رسد که اختلاف نظرهای دائمی میان رئیسان جمهور دوره‌های مختلف با آیت‌الله خامنه‌ای، از جمله دلایل مطرح شدن ایده تغییر دوباره نظام حکومتی ایران باشد تا قدرت رئیس قوه مجریه که در حال حاضر با رأی مستقیم انتخاب می‌شود، کاهش یابد و این اختلافات به عنوان مقابله مستقیم رهبری با منتخب مردم تفسیر نشود.
 
آقای خامنه‌ای در دوران رهبری خود با همه رئیسان جمهور (اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی) دچار اختلاف‌هایی بوده که بسیاری از آنها علنی شده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۸
فضول میرزا - استکهلم، سوئد

حتما داره روش دزدیهاشو تغییر میده! :o
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
۳۷
Imod.barbekan - منامه، بحرین

مرتضی روستا،پسر بچه ی بلوچستان اهل ایرانشهر در حمله به منزل متهمین به اشرار کشته شد،از زمان کشته شدنش تا کنون کمتر رسانه ای را دبه پر پر شدن وی پرداخت،مرتضی قربانی خرد سالی است به ضرب گلوله کشته شده و خونش باید در این سرزمین جوشان بماند تا فراموش نکنیم ،چه اتفاقات غمباری بر این بلوچستان رخ می دهد و در سکوت ما به فراموشی سپرده می شود. مرتضی کودک معصومی که می توانست اکنون که این سطر ها نگاشته می شود نفس بکشد، اکنون با پیکری گلوله خورده زیر خاک آرمیده است و خدا می داند هنگام عروج روح معصومش از پیکر کوچکش چقدر درد کشیده است؛مرتضی و پدرش به گفته ی مردم محلی نسبت فامیلی با کسی را داشته اند که تحت تعقیب بوده و به منزل آنها گریخته و نیروی انتظامی درجریان حمله و از پای در آوردن متهمی که جرمش قاچاق سوخت بوده (به گفته ی محلی ها) ؛ مرتضی و پدرش را نیز کشتند. قاچاق سوخت یکی از عوامل بسیار مهمی است که سالیانه افراد زیادی را به کام مرگ می کشاند ؛خانواده های زیادی را عزادار می کند؛زنان و کودکان زیادی را بی سرپرست می کند.
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
۳۵
Slimshady - طهران، ایران

به این میگن پاک کردن صورت مساله ، مثلا به خیال خودتون دارین دست به اصلاحات میزنین که صدای ملت بخوابه ، ولی دیگه خیلی دیر شده . فساد و نکبت سر تا پای خودتونو نظام و دین و مردمو گرفته . مرگ بر بر دین حکومتی ، مرگ بر حکومت دینی ، مرگ بر جمهوری اسلامی ، مرگ بر اصل ولایت فقیه
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
۳۴
beerslover - بارسلون، اسپانیا

خوشم اومد از ترامپ به این دلیل که از وقتی اون اومد، دولت ایران فهمید که مسجد جایی....... نیست و خوب از ترامپ حساب میبرند و همشون ماستشنو کیسه کردند
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳
۶۸
Azadi199 - پاریس، فرانسه

خوب، این یعنی که دست مردم از مشارکت در انتخابات کاملا کوتاه خواهد شد، و پارلمانی که همه افراد آن وابسته به بیت رهبری هستند رئیس جمهور را نیز انتخاب خواهند کرد ! تبریک به مردم ایران ، مخصوصاً دوستانی ( از ‌قم و آمریکا) که هنوز متوجه عمق فاجعه این به اصطلاح انقلاب نشده اند...
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱
۷۹
ایوان مدائن - فرانکفورت، آلمان

رهبری بایست حذف شود نه رئیس جمهوری منتخب مردم، میخواهند مردم را بطور کل از صحنه خارج کنند مردم نبایست زیر بار بروند این حـ...‌ها میخواهند دیگر کسی‌ مزاحمشان نباشد مردم را برده خود کنند آنوقت مجتبی‌ میتواند رهبر شود
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹
۴۸
آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه

این سیستم برای کشورهای دموکرات مثل انگلستان کاربرد داره ولی برای جامعه ای مثل ایران پیش بردن کشور به سمت دیکتاتوریه و این که حق مردم را در تعیین دومین فرد مهم نظام هم بگیرند و آن را به یک مجلس فرمایشی که مطیع رهبره بدهند .
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
۵۰
ab5534 - هلسینکی، فنلاند

نکنه سلطنت را در نظر دارن
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
۷۹
ایوان مدائن - فرانکفورت، آلمان

یعنی تیر خلاص بر پیکر خونین و نیمه جان ایران، و مالک شدن آخوند بر جان و مال و ناموس مردم بطور قانونی
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷
۴۵
مهرداد2538 - تهران، ایران
اینو میگن پادشاهی آخوندی.
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۳
۶۸
Azadi199 - پاریس، فرانسه
شاه و شیخ از ‌قم و پاچه خوار همایونی از آمریکا، در چنین مواقعی کامنت شما‌ها رو نمی‌بینیم !
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳
۶۴
سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
تمام اینها به منزله ی ادامه استبداد از نوع مذهبی است . پس از سقوط شاهنشاهی مشروطه که نظام بسیار منسجمی بود اخوندا با شعار جمهوری و انتخاب شخص اول مملکت با رای مستقیم مردم همه رو به فتنه انداختن حالا که احساس میکنند جای پایشان سخت و سفت شده سعی میکنند به صورت نرم استبداد را نهادینه کنند . اول مجلس را دست کار ی میکنند و فرد مورد نظر رو میارن و سپس این گزینش شده ها برای بت بزرگ شخصی را به ریاست جمهوری میرسانند که غلام حلقه به گوش جناب اغا خواهد بود . و اینگونه استبداد خواهد ماند
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
۴۴
mahdi moud - تهران، ایران
اتفاقا رییس جمهوری خوب هم هست اون نظام کثیف ولایت وقیه که باید برداشته بشه و کسی مادام الاعمر حکومت نکنه
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.