اجرای حکم شلاق پناهجویی که از نروژ به ایران دیپورت شد

رادیو زمانه : حکم شلاق پناهجویی که دولت نروژ درخواست پناهندگی او را نپذیرفت و او را به ایران بازگرداند (دیپورت کرد)، به اجرا درآمده است.
 

لیلا بیات که از ایران مهاجرت و از نروژ درخواست پناهندگی کرده بود، با وجود آن که حکم ۸۰ ضربه شلاق برایش صادر شده بود در ماه مارس از نروژ به ایران بازگردانده شد.

 
سازمان حقوق بشر ایران گزارش کرده است که حکم شلاق او در تهران به اجرا گذاشته شده است.
 
محمود امیر مقدم که خود مقیم نروژ است در صفحه فیسبوک درباره این ماجرا نوشته است: «مایه تأسف است که مقامات کشوری مثل نروژ که به خاطر احترام به حقوق بشر و به‌ویژه حقوق زنان در دنیا شهرت دارد، حاضر به پناه دادن به زنی که ازحکم شلاق در ایران فرار کرده بود نشدند و او را دوباره به ایران بازگرداندند.»
 
به گفته امیری مقدم، در این پرونده مقامات نروژ وظیفه انسانی و حقوقی خود را به خوبی انجام نداده‌اند: «[آنها] در بهترین وجه، بدون اطمینان کامل از اینکه لیلا در صورت بازگشت به ایران مورد رفتار غیرانسانی قرار نمی‌گیرد، او را به ایران فرستادند.»
 
مدیر سازمان حقوق بشر ایران نوشته است: «شواهد زیادی وجود داشت که حکم شلاق لیلا واقعی بوده ولی مقامات نروژ توجهی به این شواهد نکردند. مسئولیت نخست حکم غیرانسانی ۸۰ ضربه شلاق که در مورد لیلا اجرا شد بر عهده حکومت ایران است اما مقامات نروژ هم می‌بایستی سهم خود را در مسئولیت قبول کنند و در قبال آن پاسخگو باشند.»
 
سازمان حقوق بشر ایران گزارش کرده است حکم ۸۰ ضربه شلاق لیلا بیات، ساعت یک بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور ماه در شعبه سه اجرای احکام دادسرای ارشاد به اجرا درآمده است.
 
خانم بیات و سه نفر از دوستانش سال ۱۳۸۶ به دلیل «شرب خمر» بازداشت و در دادسرای ارشاد ناحیه ۲۱ به ۸۰ ضربه شلاق محکوم شده بودند.
 
او (و دوستانش) که هر کدام با هفت میلیون تومان وثیقه آزاد شده بودند، دو سال و نیم تلاش کردند حکم صادر شده را تغییر دهند.
 
لیلا بیات اما پس از ناامید شدن از نتیجه، همراه پسر پنج ساله‌ خود به نروژ مهاجرت و تقاضای پناهندگی کرد. مقامات اداره مهاجرت نروژ بارها پرونده پناهجویی او را رد کردند.
 
در نهایت خانم بیات در روز ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ از پسر خود که اکنون ۱۳ سال دارد جدا و به ایران بازگردانده شد. او از آن تاریخ دوباره برای متوقف کردن اجرای حکم شلاق خود تلاش کرد اما در نهایت این حکم غیر انسانی به اجرا گذاشته شد.
 
لیلا بیات درباره اجرای این حکم و آنچه در نروژ به او گذشت، به سازمان حقوق بشر ایران گفته است: «من عینا مشکلم را به آنها گفتم اما دولت نروژ هفت بار به پرونده من {جواب} منفی داد و مدارکی را که ارائه کردم قبول نکرد. آنها می‌گفتند حکم دادگاه، حکم جلب، گواهی وکیل و هرچه من از ایران به ایشان ارائه می‌کردم ساختگی است و کیس (پرونده) من دروغ است. می‌گفتند کارشناس ما در سفارت نروژ در ایران مدارک من را بررسی کرده و گفته چنین حکمی در ایران اجرا نمی‌شود. در نهایت هم به من {حکم} دو سال ترک خاک کل اروپا دادند و من را از پسر ۱۳ ساله‌ام جدا کردند و به ایران دیپورت کردند.»
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۲
mitra55 - تورنتو، کانادا

باعث تاسفم شد آنچه که بر این خانم هموطنم رفته، مسئولیت این حادثه نه تنها بر گرده جمهوری اسلامی و دولت نروژ است بلکه تمام کسانی‌ که به دروغ پناهنده شده و بعد از مدتی چپ و راست به ایران برمی‌گرداند نیز است زیرا آنها باعث شده اند که دولتها نتوانند پرونده ساختگی را از واقعی‌ تشخیص دهند .
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱
۴۴
Pooia - بریزبن، استرالیا

دولت نروژ بسیار کار خوبی کردند. الان سالهاست که حکم شلاق شرب خمر در ایران رو تعزیری (پولی) کردند و می شه خرید. شما می بایست می گفتی مسیحی شدی مثل خیلی از دروغگوهای دیگه
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳
۴۴
Pooia - بریزبن، استرالیا

من نمی دونم مگه راه درست حسابی قانونی مهاجرت خار داره؟!
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴
۳۵
Slimshady - طهران، ایران

از برکاتِ برجامه ...
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
۴۲
Dr.Alex - واشینگتون، ایالات متحده امریکا

آنقدر هستند کسانی که حکم اعدامشان صادر شده است که این شلاق خیلی ناچیز است در مقایسه با آنها. اگر قرار باشد به هر کسی گفت سلام پناهندگی بدهند حداقل ۴۰ میلیون نفر از ایران به جمعیت نروژ اضافه میشود! از طرفی سابقه بد و دروغگویی هموطنان ایرانی بعد از دریافت پناهندگی و بازگشت و سفر به ایران، دولتهای اروپایی را بسیار به افراد پناهجو بدبین کرده است. در واقع هم شاید چیزی حدود ۱ یا ۲ درصد واقعا جانشان در خطر باشد و موفق به فرار شده باشند و به نروژ رسیده باشند! ۹۸ درصد دروغگو هستند که بدنبال زندگی مفت و آزادی اروپا هستند.
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
۲۶
جمهوری سکوت - فرانکفورت، آلمان

امیدوارم به زودی همین احکام خشن بر روی تمام مومنین و پاسداران و بسیجیان از جمله قطع دست و شلاق اجرا شود بطوریکه همه اخوندها و بسیجیان و مومنین انگشتان دشت راست و پشت نداشته باشند تا تخم اسلام از این میهن اهورایی جمع شود.
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
۴۴
harrp - وین، اتریش

یارو مشروب خرده اومده میگه پناهنده هستم ،،همه اشغال کله‌های فقیر دهاتی شهرستانی ندید بدید که تا حالا تو زندگیشون پاشونو از ایران بیرون نزاشتن بلند شدن اومدن اینجا،، اکثرا رو باید اخراج کنن ،اروپا = مگنتِ اشغال .درود بر Breivik
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸
۴۲
پرنده ابی - لندن، انگلستان

کاکو مدرک ارائه ندی بهتره تا مدرک ساختگی ارائه بدی چون زندگی ادمو نابود میکنن کاکو
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
۷۰
senator x - تهران، ایران

خلاصه مابین دولتها (معاملات اقتصادی)محمتراز قانون حقوق بشر و امثال چنین قوانین دلخوش کننده ائی هست,حتی کشور نروژ.من واقعا از خوش باوری ملل جهان متاسفم
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
۴۲
Iranemaa - قم، ایران

آدم چی بگه ...لابد اگر این خانم را شلاق نزنند حدود اسلامی و حد شلاق را رعایت نکنند یعنی بی احترامی به نص صریح قران که مجازات کسی که شراب خورده هشتاد ضربه شلاق است و حتی قاضی هم حق کم کردن آن را ندارد و حتی اگر حین شلاق زدن مثلا اشتباهی ،چشم طرف کور شود مسولیتی برای شلاق زننده نیست پس حکومت ایران ،و داعش و عربستان مقصر و ظالم نیستند بلکه به نص صریح قران عمل میکنند و از دین و پیامبر عظیم الشانشان پیروی میکنند .
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
۵۶
شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ
[::mitra55 - تورنتو، کانادا::]. با شما موافقم
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱
۱۰۷
princesse - تهران، ایران

همه مثل تو اقا زاده نیستن و ژن خوب ندارن که [::Pooia - بریزبن، استرالیا::].
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
۴۰
raha1984 - هامبورگ، آلمان
[::Pooia - بریزبن، استرالیا::] دقیقا همینطوره ! دختر عمه من ۳ سال پیش ازدواج کرده بود و یک روز صحبت های تلفنی همسرش رو میشنوه که داره میگه که فردا خونشون خالیه دختر عمه من هم فردا میره خونشون و به پدرش میگه شوهر عمم هم عصبانی میشه و میره کلانتری با مامور میرن خونه، دختر عمم در رو باز میکنه و میرن داخل توی اطاق خواب مردکه رو نه با زن بلکه با یه پسر مچش رو میگیرن بگو اقا همجسنباز بوده و به اصرار خانوادش ازدواج کرده بوده ! دستگیرشون میکنن و دادگاه و دادگاه کشی ۳۰ میلیون با شلاق براش بردین ! پول رو داد و شلاق رو هم خرید با همون برگه ها و حکم رفته هلند پناهندگی داده و قبولش هم کردن ! تو اون مملکت همه چیز پولی و خریدنی شده .
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸
۵۴
لشگر ششم ورماخت - دوسلدورف، آلمان
واسه این خواهر عزیز بسیار متاسفم اما مقصر خودشه که اومده اینجا و همه چی رو راست گفته شما از سال 1386 تا الان توی اروپا بودین و بعد از 10 سال یاد نگرفتی که کیس دروغ ارائه کنی ؟؟!!! اینجا همه میان و به دروغ مسیحی و یهودی و بودایی میشن و هر کسی با توجه به توهمات خودش عیسی مسیح رو با چشم مسلح و بعضا 2 یا 3 بار به چشم میبینن و بعدش برای اینکه ریا نشه در ملا عام شهادت میدن و بعد از 2 یا 3 سال اقامتشونو میگیرن و میرن سر زندگیشون . خوب خواهر لامصب جونت دررآد یک کلمه بگو حضرت عیسی رو یا موسی رو دیدم و بعد ایمان آوردم بعدش اقامه رو بگیر دیگههههه . چرا میزاری کار به اینجا بکشه آخه؟!!!!!!!!
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
۴۲
soltaniswe - استکهلم، سوئد

شدیم چوپان دروغ‌گو ، میایم اینجا چنان داستان سرهم میکنیم که دل سنگ هم به رحم میاد ، بمحض گرفتن اقامت و خشک نشدن مهر اداره مهاجرت ، سریع یه بلیط ، اونم از نوع مستقیم با ایران ایر خدایی نکرده خستگی ترانزیت هم خستمون نکنه و بتونیم کلی هم بار کنیم ببریم !! میخریم و میریم ایران فکر هم میکنیم اینا هم هیچی نمیفهمن فقط مازرنگیم و بس‌ ، این میشه که حق درصدی هم که واقعا بکمک احتیاج دارن ضایع میشه . شاید هم نه !؟
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶
۴۳
aarian - تهران، ایران

شلاق در قرن ۲۱ام. ما در کجای این کره خاک زندگی‌ می‌کنیم...؟
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷
۵۸
ali-Dk - لونگبو، دانمارک
به نظرم حکم شلاق نشد کیس برای پناهندگی کسی که خربوزه می خورد پای لرزش هم می نشیند .
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۹
۵۶
شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ

نوشیدن مشروب جرم است ولی اختلاس و دزدی سران حکومت آزاد و هیچ جرمی ندارد
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
۶۴
zarduscht - فرانکفورت، آلمان

بیچارگی ما ایرانی‌‌ها یکی‌ دو تا نیست. الکل را ما ایرانی‌‌ها ها کشف کردیم. همه جا دنیا آزاد است فقط در ایران خیر. نه‌ خدا راضی‌ است. نه بنده راضی‌ است. نه رازی‌ راضی‌ است. لعنت به ریش آخوند. آبجو حرام است. ولی‌ تریاک حلال. دین که نیست، مار هفت سر
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۳
۵۲
natasha1 - نیویورک، ایالات متحده امریکا
واقعأ موندم چی بگم هم به دولت و حکومت نکبت ایران که همه چی را برای مردمش جرم اعلام میکنه و مجازات وحشیانه بدوی عربی را تو ایران به زور اسلحه و قلدری سپاه و رهبر کثافت خون آشامش راه انداخته هم موندم به دولت به اصطلاح متمدن نروژ چی بگم که یک زن بدبخت پناهجو را به ایران برگردانده و از پسرش جدا کرده و باعث شده این زن گرفتار تازیانه های یک نظام آدمخوار بشه ..هم موندم به اصطلاح به آدمهای به ظاهر آدم و به اصطلاح ایرانی این وبسایت چی بگم که به جای یک پارچه محکوم کردن ایران و نروژ و به جای دفاع همه جانبه از این مادر دردکشیده تازه دارن اراجیف می نویسن تو این وبسایت.. واقعأ موندم چی بگم ....از ماست که بر ماست . اگه مردم ایران دل به هم می سوزاندن که امروز وضع ما این نبود. به جای اینهمه ظلم یک پارچه از این مادر ایرانی دفاع کنین ...یک جنبش بزرگ راه بیندازین که دولت نروژ و ایران ازکرده خودشون پشیمان شن....واقعا وضع این زن دردناک هست...شراب خورده که خورده . خون آدم را که نخورده عین خامنه ای مار به دوش. دولت نروژ هم غلط کرده یک مادر پناهجو را از بچه اش جدا کرده و به شلاق سپرده...
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵
۵۲
natasha1 - نیویورک، ایالات متحده امریکا
این دولتها هستند که باید مجازات شن. شما ها هم بهتره پشت هم باشین تا بیشتر ازاین داغون نشدین تو دنیا.
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۶
۵۲
Dalahoo01 - هیوستن، ایالات متحده امریکا
[::zarduscht - فرانکفورت، آلمان::]. عمویی هرکی از رازی راضی نیست یا رازی توشه یا روزیش توشه
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۱
۵۲
Dalahoo01 - هیوستن، ایالات متحده امریکا
قانون پناهندگی مثل قانون هر کشور سوراخ زیاد داره باید پیداش کنی اگه پیدا نکردی این بلا سرت میاد
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۴
۳۸
rouzbeh_ma - لندن، انگلستان
[::harrp - وین، اتریش::]. داغ نکن رفیق . شما هنوز تو فاز شهری و دهاتی دهه 60 داری سیر میکنی. کمی از اون کلیشه هایی که برای خودت ساختی بیا بیرون و منطق تنفس کن. از طرف شهرستانی ها و دهاتی هایی هم که اومدن جای شما رو در اتریش تنگ کردند عذر خواهی میکنم از شما. شما ببخش .
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۳
۴۲
بچه طهرون - لندن /طهرون، انگلستان

با وجود مشکل واقعی که در ایران داشتم چون راست گفتم 15 سال دولت انگلیس بهم اقامت نداد .چون نخواستم مسیحی و غیره و یا کیس همجنسگرایی بدم .دولت بکنار هموطنام بماند که چقدر از موقیعت من سو استفاده کردن از کار زیاد وحقوق کم . نگم بهتره . برده نوین بودم خدا سر هیچکس نیاره
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۸
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان
اگر یک فقره فقط یک فقره دیپورت انسانی و صحیح بوده ،دیپورت این عجوزه است که با وجود داشتن یک پسر ۵ ساله بجای رسیدن به تعلیم و تربیت بچه ۵ ساله به فکر عرقخوری است،همینها هستند که با یک پیک عرق شروع میکنند و با شکنجه یا کشتن بچه کوچکشون بخاطر مصرف مواد مخدر همه چیز را تمام میکنند!
جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان
[::ali-Dk - لونگبو، دانمارک::]. واقعا حق داری زنده باشی!این همه فردا پس فردا ادعای شیاشی بودن هم میکنند!
جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
۵۲
ordak - بن، آلمان
[::لشگر ششم ورماخت - هامبورگ، آلمان::]. همه مثل تو نافشون با دروغ بریده نشده و دست پرورده سعید طوسی و مکتب ولی وقیه و مسلک شیعی نیستند وبا ساندیس وضو نگرفتند که دروغ و ریا از اصول زندیگیشون باشه،که نه خدشون و مسلک و اعتقاداتشون، که زندگیشون هم دروغ باشه!.
جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲
۵۲
ordak - بن، آلمان
شلاق کم بود کاش گردنشو میزدند!اخه بچه ادم ،کسی که سر سفره پدر مادرش حداقل نشسته باشه،با وجود یک بچه ۵ ساله میره پای محفل مشروب میشینه؟یک سوال وقتی پای میز مشروب بود ،بچه ۵ سالش کجا و پیش کی بود؟.اشکالی نداره این دفعه میاد و میگه به حضرت عباس مسیحی شده و از مسحیهای جعفری ۱۲ حواریونی(نه امامی).خلاسه کلام شرافت سیری چند!
جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷
۵۴
لشگر ششم ورماخت - دوسلدورف، آلمان
[::ordak - بن، آلمان::] همه هم مثل امثال تو ... نیستن که بیان اینور و واسه اروپاییا ... مالی کنن و زیراب بزنن و آدم فروشی و هموطن فروشی کنن . البته گفتم هموطن فروشی !! 100 البته که تو هموطن نیستی و منافق هستی و باید امثالهم قبل اینکه از خط صفر مرزی خارج بشین همون لب مرز آویزونتون کنن .
جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.