تصاویری از افغانستان قبل از گرفتار شدن در جنگ های داخلی

رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۵
karkas - اصفهان، ایران
از دستاوردهای کمونیستی اسلامی بهمراه دمکراسی غربی هموطنان افغانستانی(آریانا ). تباه شدند
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک

این عکسها متعلق به سالهای ۷۰ میلادی است. کاشکی به موازات ان عکسهای الجزایر و مصر را در ست در همان سالها نمایش میدادید. بسادگی میشود رویش سرطان مذهب و ترس را در عکسها دید. خصوصا در محیطهای دانشگاهی. تا از ترس خلاص نشوید ، مذهب دست از سرتان برنمی دارد. چرا که مذهب بر پایه ترسهای شما بنا شده. بروید ترسهایتان را حل کنید.
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
۸۶
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک
خوب شما افغانا جای اینکه همش اینور و اونور پناهنده و خدمه گیر از دولتها شید؛ خوش دارم کوشش کنید مثل آلمانها که کشورشون رو ساختند؛ کلان کلان برگردید تو همون کوهها و دیار از نو سازش کنید.
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴
۴۲
آنتی خرافه - کلن، آلمان

ایرانی ها و افغان ها خودشان با دستان خودشان زدگیشان را به باد فنا دادند.
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
۳۶
پشم علی بی نیاز - مکسیکو سیتی، مکزیک

این هم از خیر سر دمکراسی امریکایی که افغانستان رو جولانگاه تروریست ها و ادم خواران طالبان و الفاعده کرد، قرار بود بعد از اشغال افغانستان توسط امریکا افغانستان بشه ام القرای دموکراسی و ازادی جهان چطور شد بزرگترین تولید کننده افیون و هروئین در جهان؟ قابل توجه سبک مغزان و شیرین عقلانی که سنگ امپریالیزم امریکا رو به سینه میزنند.
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
۷۰
senator x - تهران، ایران

و بعداز 39سال هنوز نفهمیدیم,چی شد,که همچین شد.یاداصغرترقه بخیر
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
۵۸
nooshin tehrani - روم، ایتالیا

انگار عکسهای ایرانِ ، چه کشور زیبایی و چه مردمِ داغداری. داوود سرخوش آهنگ بسیار زیبای سرزمینِ من رو برای افغانستان خونده آدم دلش کباب می‌شه. فرهنگشون خیلی‌ به ما نزدیکه.
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
۱۰۷
Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

[::nooshin tehrani - روم، ایتالیا::]. افغانستان خاستگاه زبان دری یا همان فارسی است. فارسهای ساکن ایران در واقع همان دری زبانهایی هستند که از نیاکانشان از افغانستان به ایران کوچ کردند. مانند همین دری زبانهایی که امروز برای کار و زندگی به ایران پناه می آورند. دلیل اشتراک زبانی-فرهنگی فارسهای ایران و دری زبانهای افغانستان هم بخاطر اشتراک تباری اینست.
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹
۵۵
bsman - بوردو، فرانسه

[::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::. پانتورک جان، زبان اصلی افغانی های هزاره که در ایران هستند تورکی بوده و زبان فارسی در طی حکومت ایران بر افغانستان جای زبان تورکی رو گرفته. اگه اگه الان افغانستان درگیر جنگ نبود و پیشرفته بود، تورک بودن آنها رو همه جا جار میزدین.
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۴
۶۴
سلطنت طلب - ژوهانسبورگ، افریقای جنوبی

[::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. افرین به شما، امیدوارم صلح در همه کشورهای فارسی زبان محقق بشه
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹
۱۰۷
Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

[::bsman - بوردو، فرانسه::] کاملا درست می فرمایید و از شما بخاطر این یادآوری بسیار بجا متشکرم. هزاره ها نیز مردمانی ترک تبار هستند. وطن و سرزمین مادری ترکان هزاره بخشی از خاک افغانستان فعلی را شامل می شود. ترکان هزاره نیز همانند ترکان سایر کشورها نظیر ترکان بلغارستان - ترکان اویغور - ترکان مجارستان - ترکان کریمه - ترکان یاکوت - ترکان رومانی - ترکان مولداوی - ترکان فدراسیون روسیه، قربانی سیاست نابود ی هویت annihilation شده اند. در ایران نیز هولوکاست فرهنگی در مدارس و مراکز تحصیلی در مدارس و بدست دولت اعمال می شود. نیم نگاهی به کارنامه حکومت پهلوی و حکومت فعلی و نقش مدارس در نابودسازی فرهنگ و تمدن ملت کرد -ملت ترک - ملت عرب - ملت بلوچ در ایران خود گویای این مدعاست. برچیده شدن این مؤسسات که تحت نام مدرسه در سراسر کشور پراکنده اند و برچیده شدن این کوره های فرهنگ سوزی و بازگشت زبان مادری به مدارس آزادی حق تحصیل و آموزش بزبان مادری برای کودکان و نونهالان این سرزمین مبرم ترین پیش نیاز برقراری یک جامعه مبتنی بر اصول دمکراسی است.
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۴
۱۰۷
Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

حضور تاریخی و رایج شدن زبان دری/تاتی/تاجیکی که امروزه فارسی خوانده می شود به فتوحات و دولتمداری کشورگشایان مغول بازمی گردد. تا قبل از فتح این سرزمینها توسط کشورگشایان مغول زبان فارسی در این سرزمینی که امروزه ایران خوانده می شود حضور تاریخی نداشته است. زمان آن فرارسیده است که فارسهای ایران از جعل و راهزنی فرهنگی دست بردارند. خاستگاه تاریخی خود را بیاموزند. با گذشته و تاریخ واقعی خود آشنا شوند. شاسته آنست که فارسهای ایران قدردان مردمان دری زبان افغانستان و تاجیکستان باشند. شروع به آشنا شدن با تاریخ و تمدن افغانستان و تاجیکستان کنند. از تحقیر اعراب دست بردارند. نمک ناشناس نباشند و بدانند که همین نیمچه زبانی را که فارسی نامیده می شود خود مدیون حضور زبان قدرتمند عربی و علم و فرهنگ اعراب هستند. با گذشته تقلبی باستانی هخامنشی و تاریخ بین النهرین که بدان تعلق ندارند، وداع کنند.
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۵
۱۰۷
Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

[::سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی::]. صلح شایسته یک جامعه انسانی است، ولی از اصطلاح *کشورهای فارس زبان* مورد ادعای شما سر در نیاوردم! من هیچ کشوری که فارسی منحصراٌ زبان مردمان آن کشور باشد را نمی شناسم . نمی دانم شما این ادعای اراضی را از کجا آوردید؟! اگر شما کشور فارس زبان(کشوری که منحصرا در آن فارس زبانها زندگی می کنند) می دانید لطفا بنویسید تا ما هم یاد بگیریم! منشاء توهم «وجود کشور های فاریس زبان» به سیاست قتل عام فرهنگی و تحمیل سیادت زبان فارسی و اشاعه و گسترش این توهم توسط حکومت و آسیمیلاسیون فرهنگی توسط رسانه ها بازمی گردد. ایران و افغانستان کشورهایی هستند که مردمان فارس/دری زبان در آن زندگی می کنند. ولی حتی نسبت جمعیتی آنان نیز حدی نیستند که اکثریت را تشکیل بدهند، چه بماند که که آنرا کشور فارس زبان بنامیم.
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۷
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران

[::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. پان ترک بی سواد تاتی یک زبان جدا از فارسی است که در اذربایجان رواج داشته است قبل ورود ایلخانان مغول ! نام زبان ما همواره پارسی بوده است اما پان ترک هایی مانند تو در ازبکستان برای جدایی میان پارسی زبانان به زبان ما در بخارا و سمرقند تاجیکی و پشتون ها به ان دری می گویند! در صورتی که ما همواره به زبان خود پارسی می گغتیم و می گوییم ! جعل تاریخ متعلق به اجداد تو است که از اسیای میانه به فلات ایران امدند ! و دیگر همه دنیا هخامنشیان و ساسانیان پارس می دانند بغیر از نوکران ...دوغان ...
‌سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
[::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::] کافر همه را به کیش خود می پندارد چون شما ترک ها در کشور ترکیه , ازبکستان و اذربایجان در اقلیت هستید و با دروغ و اسیمیلاسیون کردن اقوام این کشورها همه را ترک کردید فکر می کنید ملت ایران نیز مانند شما هستند !!! بیش از 60 درصد مردم ایران پرشین هستند .
‌سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
[::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. اسکندر این زبان ترکی است که به لطف ایلخانان مغول در ایران رواج داشته است ! قبل مغولها نمی توانی یک شاعر پیدا کنی به زبان عرعر شعری گفته باشد . شما ترکها و عرب ها علم , هنر , ادب و معماری را از ما فارس ها و تمدن ساسانیان فارس به عاریت گرفتید اما هرگز ....نشدید. بزرگترین شاهکار ادبیات عرب از داستان هزار یک شب پارسی میانه (پهلوی) است.
‌سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
[::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. وجود هزاره ها نشان می دهد اجداد تو همه از اسیای میانه به ایران کوچ کردند مغولزاده . همانطوری که امروز اجداد تو بخاطر حمله پشتون ها به ایران کوچ می کنند ج ا پان ترک هم با زرنگی این ترکهای هزاره را در شهرهای پارسی زبان جا می دهد نه ترک زبان ..
‌سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
[::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. بله من هم موافقم حکومت پهلوی زیادی با امثال تو خوب برخورد می کرد شیوه اموزش و حکومت داری فقط باید به شیوه بربرهای مغولزاده قجری باشد شما ترک ها فقط لایق رعیتزاده بودن هستید برعکس ما فارس ها که همواره مردم ازادی خواهی بودیم . [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::].
‌سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
[::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. بعد این ملت کرد , ترک , عرب و بلوچ کجاست ؟ بلوچ ها و کردها در کنار ما فارس ها جز اقوام اصلی ایران هستند اما شما ترکها با پسر هلاکوخان ایلخانان مغول به ایران امدید ! و عرب ها در زمان قادسیه به ایران امدند .
‌سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
[::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. در انتها پان مغول بدبخت نخستین شاعر پارسی گوی قبل اسلام بهرام گور و بعد از اسلام نیز ابو حفض و ابو زراعه اهل بخارا و سمرقند بودند ! افغانستان یک نام جعلی تمام این مناطق برای خراسان بوده است ! مانند کشوری جمهوری اذربایجان که یک نام جعلی که شما پان ترکها و استالین به بخشی از خاک قفقاز دادید
‌سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
۵۸
liberté - مونترال، کانادا

مشکلات ایران و افغانستان از زمانی شروع شد که اجازه دخالت خارجی ها رو در مسائل داخلی خود دادیم. از همان زمانی که عربستان وهابی در افغانستان نفوذ کرد و عراقی ها و لبنانی های شیعه در ایران فرهنگ چند هزار ساله خود را به مشتی ارجیف عربی فروختیم. اگه اینطور نکرده بودیم الان اتحادیه آریانای (ایران) بزرگ از شرق افغانستان و تاجیکستان تا کردستان سوریه و ترکیه و عراق رو در بر می گرفت و هیچ عرب مفت خور پا برهنه ای نمیتونست در برابر اقتدار فرهنگی ما قد علم کنه. این عرب ها به همه وحشی گری که دارند اتحادیه عرب دارند ولی ما ایرانی ها و افغان ها و تاجیک ها و پاکستانی ها و هندی ها و آذری ها و کردها فقط بلدیم بزنیم توی سر هم و شعار جدایی طلبی سر بدیم و بگیم ما پاکیم بقیه نجسن!
‌سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
۵۴
حسین سلطانزاده - برلین، آلمان
افغانستان زمانی بیچاره شد که تریاک تولید کرد و گرفتار آه وناله هزاران کودک وزن ومرد وخانواده معتاد شد چوب خدا میگن صدا نداره همینه جانم ،افغانی عزیز امیدوارم بفهمی که از کجا دارید میخورید آه وناله کسانی که عزیزانشون رو شما ازشون گرفتید
جمعه ۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶
۴۱
نیاوران - تهران، ایران
سلام. این تصاویرنشان میدهدهرکجا شاه داشته ، بعدازبرکناری آن شاه نکبت وبدبختی آن مملکت رافراگرفته.
‌پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.