مجلس صلاحیت یکی از وزیران پیشنهادی حسن روحانی را رد کرد

بیطرف نتوانست رای اعتماد مجلس را به دست آورد مجلس ایران به شانزده وزیر پیشنهادی رئیس جمهوری رای اعتماد داد.
 

با پایان یافتن بررسی برنامه های صلاحیت وزیران پیشنهادی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز یکشنبه، ۲۹ مرداد (۲۰ اوت) رای‌گیری برای تایید هیئت دولت جدید در مجلس انجام شد و نمایندگان مجلس به شانزده وزیر از هفده وزیر پیشنهادی رای اعتماد دادند.

 
حبیب‌الله بیطرف، وزیر پیشنهادی نیرو نتوانست رای اعتماد مجلس را به دست آورد. آقای بیطرف که در دو دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی وزیر نیرو بود، در روزهای اخیر به دلیل کارنامه‌اش در زمینه سدسازی در زمان وزارت مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود.
 
۱۳۳ نماینده به آقای بیطرف رای موافق دادند و تعداد آرای مخالف ۱۳۲ رای بود. با وجود این به دلیل آن که در جلسه رای اعتماد آرای ممتنع به عنوان رای مخالف شمرده می‌شود، آقای بیطرف نتوانست رای لازم را به دست آورد.
 
آقای روحانی برای وزارت علوم وزیری معرفی نکرده و انتظار می‌رود امروز سرپرستی برای این وزارتخانه منصوب شود. وزارت نیرو هم تا معرفی وزیر بعدی به مجلس با سرپرست اداره خواهد شد.
 
امیر حاتمی، وزیر پیشنهادی دفاع با ۲۶۱ رای از مجموع ۲۸۸ رای نمایندگان، بیشترین رای موافق را به دست آورد.
 
در میان وزرایی که رای اعتماد گرفتند محمد جواد آذری جهرمی، نامزد وزارت ارتباطات با ۱۲۰ رای مخالف بیشترین تعداد مخالف را در میان نمایندگان داشت.
 
روز سه شنبه گذشته، حسن روحانی با حضور در جلسه مجلس، هفده نفر را به عنوان اعضای دولت جدید معرفی کرد و روند رسیدگی به صلاحیت افراد معرفی شده به جریان افتاد.
 
پیش از رای گیری در روز یکشنبه، آقای روحانی با حضور در جلسه مجلس، ضمن تشکر از نمایندگان گفت "هم شما نمایندگان کاملا مطلع هستید و هم ما در دولت کاملا اطلاع داریم راه صاف و ساده‌ای پیش روی ما نیست."
آقای روحانی افزوده است که "در شرایط امروز دنیا، برای اروپا، آمریکا و آسیا و دیگر قاره‌ها هم مسیر حکمرانی ساده و هموار نیست تا چه رسد به ما در منطقه پر آشوب و مشکلاتی که از گذشته برای همه ما باقی مانده است."
 
رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود به مشکلات بودجه دولت اشاره کرد و گفت که در سال جاری، بودجه دولت به مبلغ ۳۰۰ هزار میلیارد تومان تصویب شده که از این مبلغ، دولت موظف است ۴۰ هزار میلیارد تومان به صندوق‌ها بدهد و بیش از ۴۰ هزار میلیارد نیز یارانه نقدی و ۶۰ هزار میلیارد تومان هم به صندوق توسعه پرداخت که در مجموع به ۱۵ میلیارد دلار می‌رسد. وی افزود که به این ترتیب، نیمی از بودجه به این شکل هزینه شده است و با احتساب بدهکاری دولت به بخش خصوصی، بانک‌ها و بانک مرکزی، "دیگر چیزی از آن باقی نمی‌ماند پس ما شرایط سختی پیش رو داریم."
 
آقای روحانی گفت که برنامه ای که دولت به مجلس داده همان برنامه‌ای است که رئیس جمهوری در جریان انتخابات به رای مستقیم مردم گذاشت.
 
رئیس جمهوری در ادامه سخنرانی خود از شرایط و برنامه‌های وزیران پیشنهادی دفاع کرد و گفت که خواست او از مجلس این است تا به ۱۷ وزیر پیشنهادی رای اعتماد بدهد تا دولت بتواند هر چه زودتر کار خود را آغاز کند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
اون دوتا جونور یعنی *رحمانی فضلی * و * آذری جهرمی* رای اوردن یعنی کل مجلس به پشیزی خودشونو فروختن و همشون غلام حلقه به گوش سپاه هستن (بجز چنتا). چی شد ملت در رسانه ها التماس میکردید به روخانی و نمایندگان اصلاحطلب رای بدید. الان که اکثریت مجلس اصلاحطلبه. پس چرا 2تا سپاهی سازمان اطلاعاتی رای آوردن. خوردید؟ هسته شو تف کنید. اصلاحطلب کجا بود. اینا همشون یه گاون. بجز چنتاشون که یا حصر هستن یا فراری. من به جز میرحسین و کروبی که پای میر حسین ایستاد به هیچکدوم اینا اعتماد ندارم. چون اصلا مرد نیستن. آدم فروشن.
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.