تاجیکستان، ایران را به دخالت در جنگ داخلی این کشور متهم کرد

تاجیکستان روز چهارشنبه ۱۸ مرداد با پخش فیلم مستندی از تلویزیون دولتی این کشور، ایران را متهم کرد که در دوران جنگ داخلی این کشور در دهه ۱۹۹۰، تعدادی آدم‌کش و خرابکار به تاجیکستان فرستاده است.
 

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مستند تلویزیونی با اعترافات سه تاجیک همراه است که می‌گویند در قتل شماری از سیاستمداران و دیگر چهره‌های شاخص تاجیکستان و حمله به پایگاه نظامی روسیه در این کشور نقش داشته‌اند، رخدادهایی که همگی به سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰ باز می‌گردد.

 
آنها همچنین عنوان می‌کنند که از حمایت‌های مالی جمهوری اسلامی برخوردار بودند و این ایران بوده که آموزش‌شان داده است.
 
این نخستین بار است که ایران به طور علنی متهم به دخالت در جنگ داخلی تاجیکستان می‌شود، جنگی که در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۹۷ این کشور تازه تاسیس را به صحنه هرج و مرج و آشوب تبدیل ساخت.
 
اما در همین حال خبرگزاری اینترفکس از دوشنبه گزارش داده که سفارت ایران چنین اتهاماتی را «دروغ» و «افترا» خوانده است. در بیانیه این سفارتخانه آمده: «سفیر ایران ‌هم‌اکنون خارج از تاحیکستان است، اما سفارتخانه به زودی ماجرا را دنبال می‌کند. ما می‌خواهیم بدانیم این دروغ‌ها و افتراها از کجا آمده و چه منشایی دارد».
 
روابط ایران و تاجیکستان از زمستان دو سال قبل که یکی از رهبران حزب اسلام‌گرای ممنوعه تاجیکستان در کنفرانسی در تهران شرکت کرد، رو به تیرگی گذاشت و این مسئله خشم دوشنبه را به دنبال داشت.
 
در گزارش رویترز به نقل از سخنگوی وزارت کشور تاجیکستان آمده که این وزارتخانه در ساخت مستند تلویزیونی مورد اشاره نقش داشته است. در این مستند عنوان می‌شود یکی از سه نفری که اعترافات‌شان پخش شده به جرم قتل، خرابکاری و مالکیت غیرقانونی سلاح به ۱۸ سال زندان محکوم شده است. دو نفر دیگر هنوز در انتظار حکم دادگاه هستند.
 
این سه خود را هوادار عبدالحلیم نظرزاده معاون پیشین وزیر دفاع تاجیکستان معرفی می‌کنند که دو سال قبل به دنبال یک کودتای نافرجام به دست نیروهای امنیتی این کشور کشته شد، اما مشخص نیست که آنها هم در کودتای نافرجام مشارکت داشته‌اند یا نه.
 
امامعلی رحمان، رییس‌جمهوری تاجیکستان، مخالفان سیاسی خود و حزب نهضت اسلامی تاجیکستان را متهم می‌کند که پشت این کودتا بوده‌اند.
محی‌الدین کبیری، رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، در دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران. این دیدار سال گذشته خشم دوشنبه را برانگیخت. از این کشور گریخته است. وی اما در کنفرانس تهران حاضر شد که اعتراض دوشنبه را به دنبال داشت.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۵
II PARSA II - هانوفر، آلمان
هر کثافت کاریی که توی منطقه رخ میده حتما توش دست این حکومت آشغال و آخوند های پلید توش هست٬ از این بابت نباید توش شک کرد. به بهانه صدور عن قلاب و اسلام نوع شیعه ابرو برای ایران و ایرانی باقی نگذاشتند این بی شرف ها.
‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۴
۵۲
ordak - بن، آلمان
این حرفشون حقیقته ،داعشیهای رژیم اخوندی تاجیکها را در اروگاهای هرات و فراح افغانستان برای خرابکاری در تاجکستان اموزش میدادند!.
‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
۴۴
آذری باهوش - میانه، ایران

ساعت خواب؟ بعداز 25 سال تازه میگن
‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳
۶۴
سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
حالا طرفدارای اخوندا بگید اینم دروغه ، خدا رو شکر تمام جهان شما رو شناخته
‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۷
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
مقامات رژیم اخوندی ایران کدام اتهام را رد نکرده اند , تا این یکی اتهام دست داشتن در جنگ داخلی تاجیکستان را قبول کنند؟ هروقت مقامات رژیم خواستن اتهامی را قبول نکنن فورا" گفتن چنین اتهاماتی را «دروغ» و «افترا» میدانیم !
‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
۵۹
farokhzad - کنت، انگلستان
چقدر از اون ریس جمهورشون خوشم میاد براستى خون یک ایرانى پاک تو رگهاشه نه مثله این تازى پرست هاى احمق
‌پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۴
۳۴
tiger.man - ریکیاویک، ایسلند
هر فلاکت و نکبتی در منطقه هست از ایرانه یارو پز خون پاک ایرانیو میده. متوهمیم ما کلا ملت کاملا متوهم و خواب
‌پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.