محمد خاتمی: کابینه باید با خواست مردم هماهنگ باشد

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران گفته است که کابینه جدید باید ضمن درنظر گرفتن نظر رهبری و مصالح ملی و بین‌المللی، در جهت تحقق اولویت‌هایی شکل بگیرد که مردم به آن رأی داده‌اند.
 

آقای خاتمی در جمع گروهی از نمایندگان دوره‌های گذشته مجلس ایران گفته که اصلاح‌طلبان از کابینه سهم نمی‌خواهند، اما در عین حال تأکید کرده است که "کسانی که برای موفقیت رئیس جمهوری به صحنه آمدند و مایه گذاشتند نباید مورد بی وفایی و طرد قرار گیرند".

 
او اظهار امیدواری کرده که حسن روحانی، رئیس جمهور، شخصا بر این امر نظارت کند و جلوی این "برخوردها" را بگیرد.
 
آقای خاتمی توضیحی در مورد ماهیت این "برخوردها" نداده، اما در روزهای گذشته گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه بعضی چهره‌های اصلاح‌طلب کابینه اول آقای روحانی در کابینه جدید حضور نخواهند داشت.
 
این مسئله انتقاد بعضی چهره‌های اصلاح طلب را برانگیخته و در شبکه‌های اجتماعی هم بازتاب زیادی داشته است. گروهی از نمایندگان فراکسیون امید در مجلس هم با انتقاد از ترکیب احتمالی کابینه گفته‌اند که آقای روحانی باید اصلاح‌طلبان و گروه‌هایی را که در انتخابات از او حمایت کرده‌ا‌ند، در چینش کابینه در نظر بگیرد.
 
به گفته سخنگوی هیات رییسه مجلس آقای روحانی فردا برای معرفی کابینه دولت دوازدهم به مجلس خواهد رفت.
 
رئیس جمهور پیشین ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفته که تأکید اصلاح‌طلبان تاکنون بیشتر بر جنبه های سیاسی آزادی و حقوق شهروندی متمرکز بوده است، اما به گفته او جریان اصلاح طلبی باید پرچمداری تلاش برای بهبود معیشت مردم، اشتغال، سرمایه گذاری و عدالت را به عهده بگیرد.
 
آقای خاتمی گفت: "نکته ای که همواره ذهن و جان هر انسان منصفی را می آزارد، این است که در جمهوری اسلامی بعد از ۳۸ سال و با وجود آن همه ادعاهای بلند، چرا اخلاق در سطوح مختلف نزول کرده... چرا تبعیض در جامعه ما هست؟ این تبعیض فقط بین زن و مرد و علیه اقوام نیست... چرا زمینه برای رانت وجود دارد؟ چه رانت سیاسی و چه رانت اجتماعی و اقتصادی".
 
او آزادی، استقلال و پیشرفت را خواسته های تاریخی مردم ایران در ۲۰۰ سال گذشته، به خصوص پس از نهضت مشروطه معرفی کرد و گفت: "هیچ حرکتی به سوی آزادی و دموکراسی، استقلال و پیشرفت به ثمر نمی رسد، مگر اینکه نسبتی با دین و مایه هویت فرهنگی جامعه داشته باشد".
 
اما آقای خاتمی در عین حال تأکید کرد که دین را هم نباید طوری فهمید و معرفی کرد که با معیارهای اصلی جمهوریت ناسازگار باشد.
 
او گفت: "نمی شود بگوییم جمهوری [اسلامی] داریم، اما اسلامی که ما عرضه می کنیم ضد رأی مردم و ضد آزادی مردم است".
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۷۹
ایوان مدائن - فرانکفورت، آلمان

مگه نمی‌دونی رهبری مردم را قبول ندارد یاآ اینکه از ترس یه رهبری هم میگین شاید معنی ولایت فقیه رای هم نمیدانی که یعنی مردم هچکارند برید ننتون را گول بزنید مردم همه چیز را میدانند
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۲
۳۵
Slimshady - طهران، ایران

زبون باز کردی زبون بسته !!!! نظره رهبری !؟!؟!؟!؟. آخه آخوند جماعت چه میفهمه مصالح ملی یعنی چی ، شماها حاضرید هر جنایت و فسادی تو ایران اتفاق بیفته ولی اصل نظام و رهبری حفظ بشه چون اگه نشه شما همتون از گرسنگی میمیرید،کار که نمیکنید فقط با جهل و خرافه جیب مردمو خالی میکنید . نشستی تو نیاوران واسه بدبخت بیچاره ها نسخه میپیچی ؟؟؟ . نه که کابینه خودت خیلی در جهت منافع ملی بود .. تو هزار درجه از احمدی نژاد و لاریجانی و روحانی و هاشمی پست تری .
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۶
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک

کاشکی این دیگه خفه خون میگرفت! ما چقدر بدبخت و مهجوریم که با این جملات مضحک دلمان را میربایند!!! دقت بفرمائید: کابینه (دولت) باید با خواست مردم هماهنگ باشد!!! چه تخم سه زرده ایی فرمودند!!! این معجزات کلماتی فقط در ایران اتفاق میافتد. اجازه بدهید بنده نیز این جمله را اضافه کنم: چرخهای ماشین باید در هنگام حرکت بچرخد!!! معجزاتیست!
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
۳۴
Tombehtar - نیورک، ایالات متحده امریکا

مردیکه اشغال هنوز دارد به نظر رهبر فکر می کند.
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.