قوه قضاییه ایران: یک دوتابعیتی نفوذی آمریکا به ده سال زندان محکوم شد

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، می‌گوید وزارت اطلاعات ایران "یکی از عوامل نفوذی آمریکا که دوتابعیتی است" را دستگیر کرده است.
 

آقای اژه‎ای در کنفرانس خبری امروز (یکشنبه ۲۵ تیر، ۱۶ ژوئیه) گفت که این فرد "مستقیما از آمریکا هدایت می‌شد" و "محرز" شده که قصد "جمع‌آوری اسناد" داشته است.

 
سخنگوی قوه قضائیه گفت این فرد در دادگاه بدوی به ۱۰ سال زندان محکوم شده اما این حکم قابل اعتراض است. آقای اژه‌ای وعده داد اگر حکم این فرد قطعی شد جزئیات بیشتری از اینکه "این فرد چه نفوذ و اقداماتی می‌خواسته داشته باشد" در اختیار رسانه‌ها خواهد گذاشت.
 
در چند سال گذشته موضوع افراد دوتابعیتی ایرانی به یکی از مباحث بحث‌برانگیز و مکرر در عرصه سیاسی ایران تبدیل شده است و از دو سال پیش فشار بر افراد دو تابعیتی افزایش محسوسی داشته است.
 
شهریور پارسال جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران با فرماندهان اطلاعات سپاه به استفاده دشمن از افراد دوتابعیتی برای "پروژه نفوذ" اختصاص یافت.
 
همان روز سازمان اطلاعات سپاه پاسداران استان گلستان (نینوا) خبر داد که اواخر تیر فردی با تابعیت ایرانی - آمریکایی را به اتهام همکاری با "دولت‌های متخاصم، اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با عناصر و رسانه‌های ضد انقلاب"، هنگام ورود به کشور شناسایی و دستگیر کرده است.
 
پیش از آن نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی در ارتباط با "مسایل امنیت ملی" بازداشت شد که هنوز آزاد نشده است. دو ماه بعد هما هودفر، استاد بازنشسته رشته انسان‌شناسی دانشگاه کونکوردیای کانادا، به اتهام "همکاری با دولت‌های متخاصم علیه امنیت ملی" دستگیر و چند ماه بعد آزاد شد.
 
همچنین عبدالرسول دری اصفهانی که گفته ‌شد عضو تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای بوده به اتهام جاسوسی دستگیر شد اما بعد گفته شد او آزاد شده و اتهامش جاسوسی نبوده و دوتابعیتی هم نیست.
 
دستگیری افراد دو تابعیتی در ایران ادامه پیدا کرد و مهر ماه سال گذشته قوه قضائیه ایران محمدباقر و سیامک نمازی را که تابعیت ایرانی و آمریکایی داشتند به‌همراه چهار نفر دیگر به اتهام جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.
حق نشر عکس FARS
 
بنابر گزارش‌ها سال گذشته حداقل هفت فرد دوتابعیتی به دلایل مختلف از جمله جاسوسی به زندان افتادند.
 
قانون مدنی ایران دوتابعیتی بودن را به رسمیت نمی‌شناسد.
 
حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، پارسال گفته بود براساس گزارش وزارت اطلاعات تعدادی از مدیران دولتی دوتابعیتی هستند.
 
آبان ماه سال گذشته حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مجلس ایران، گفته بود ۱۲ مدیر دو تابعیتی دستگیر و محکوم شده یا پرونده‌شان در جریان است.
 
او همچنین به نام سیروس ناصری، از اعضای اسبق مذاکره کننده اتمی ایران، اشاره کرد و گفت: "او تابعیت ایران و انگلستان داشته و حتی گفته می‌شود تابعیت سومی را هم می‌خواهد بگیرد. یک سال است که حکم جلب وی توسط دستگاه قضایی به اتهام جاسوسی صادر شده اما از کشور فرار کرده است."
 
اردیبهشت امسال محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، گفت این وزارت‌خانه در حال بررسی لیست ۵۳ نفره قوه قضاییه از مدیران دو تابعیتی است و" هر زمان نتیجه مشخص شود، به دستگاه قضایی اعلام خواهد شد."
 
آقای علوی گفت اکثر افراد لیست ۵۳ نفره اقامت کشورهای خارجی را دارند نه تابعیت آنها را و فردی که اقامت کشور دیگری را دارد، دو تابعیتی محسوب نمی‌شود.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
آذری باهوش - میانه، ایران
کشور چین اصلا تابعیت دوگانه را نمیپذیرد. یعنی اگر بخواهی پاسپورت امریکایی بگیری باید حتما پاسپورت چینی را از دست بدهی و از این ببعد باید بعنوان توریست با ویزا وارد چین بشوی
یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰
۴۴
آذری باهوش - میانه، ایران
بعضی ایرانیها نام و نام خانوادگی خود را عوض کرده و از اسامی خارجی استفاده میکنند و پاسپورت خارجی میگیرند. این افراد کلا دیگر خارجی میشوند و از گذشته خود شرم دارند. حتی دین خود را نیز عوض میکنند . البته از حربه دین برای گرفتن اقامت استفاده میکنند. هر هفته به کلیسا میروند تا در آخر از کشیش و برادران حزب الهی عیسوی که آنجا هستند برگه استشهاد محلی بگیرند که این شخص دین خود را واقعا عوض کرده است. سپس نام خود را از جعفر قلی احمدی به جفری اسمیت تغییر میدهد و شهروند آمریکا میشود. مثل احمد رضایی پسر محسن رضایی که اسم آمریکایی روی خود گذاشت که البته آخوندها گفتند حاج محسن حضرت نوح است که پسر وی با بدان بنشست خاندان نبوتش گم شد. یعنی حاج محسن یه دفعه شد پیغمبر .
یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸
۲۶
جمهوری سکوت - فرانکفورت، آلمان
زهرا کاظمی نیز به همین بهانه دستگیر کردند و رابطه ایران و کانادا را به هم زدند
یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.