۹۵ درصد مساحت ایران در معرض خشکسالی قرار دارد

یک مقام سازمان هواشناسی ایران اعلام کرد که ۹۵ درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، شاهرخ فاتح، رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، گفت:« بر اساس بررسی‌های ۱۲ ماهه منتهی به پایان خرداد ۹۶، اغلب مناطق و استان‌های کشور شاهد خشکسالی ضعیف تا متوسط هستند».
وی افزود: «خوزستان، جنوب ایلام، شمال بوشهر، غرب کهگیلویه و بویراحمد، بخش‌هایی از اصفهان و خراسان شمالی، غرب و جنوب غرب خراسان رضوی، یزد، شمال و شرق کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با خشکسالی شدید و حتی در مواردی بسیار شدید مواجه بودند».
این مقام سازمان هواشناسی تاکید کرد که ۱۲ درصد از مساحت ایران، «خشکسالی بسیار شدید» را تجربه می‌کند و در این میان تنها حدود یک درصد از مساحت ایران با «ترسالی» همراه است.
آقای فاتح با اشاره به وضعیت نگران کننده ۱۶ استان ایران در حوزه خشکسالی افزود:« پهنه‌بندی خشکسالی ۸۴ ماهه منتهی به پایان خرداد ماه ۹۶ حاکی از آن است که بخش‌های گسترده‌ای از مساحت کشور دچار خشکسالی خفیف تا بسیار شدید است».
به گفته وی، « آنچه در بررسی‌های خشکسالی کشور اهمیت دارد آن است که خشکسالی بلندمدت شدید و حتی بسیار شدید در برخی از استان‌ها نظیر تهران، البرز، فارس، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خوزستان، بوشهر، کرمان، کرمانشاه، یزد، سمنان، قم، سیستان و بلوچستان و قسمت‌هایی از اصفهان و چهارمحال و بختیاری تداوم دارد».
بررسی بحران آب در شورای عالی امنیت ملی
پس از گزارش‌ها درباره تشکیل «کمیته امنیت آب» در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، معاون وزیر نیرو اعلام کرد که با تشدید بحران آب در ایران این موضوع تبدیل به «موضوع امنیتی» شده است.
به گفته این مقام دولتی، به همین دلیل این موضوع در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی مطرح شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، رحیم میدانی، معاون آب وزارت نیرو، روز پنج‌شنبه، ۱۵ تیر، در شورای حفاظت آب استان فارس گفت: «وضعیت آب به قدری حساس شده که در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده و بایستی با تمام توان علمی و تجربی به حل این موضوع بشتابیم».
وی تاکید کرد که با ادامه «وضعیت نامناسب» مدیریت آب و آسیب دیدن منابع آب سطحی و زیرزمینی، تامین آب برای کشاورزی و نوشیدن در آینده «بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود».
آقای میدانی جزئیات بیشتری درباره مطرح شدن موضوع آب در شورای عالی امنیت ملی بیان نکرد.
این خبر یک هفته پس از آن منتشر شده بود که علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز جمعه، ۹ تیر، خبر داد که در این کمیسیون «کمیته امنیت آب» تشکیل شده است.
گری لویس، نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ایران، پیش از این به رویترز گفته بود که کمبود آب اکنون به عمده‌ترین چالش امنیتی انسانی در ایران تبدیل شده است.
علاوه بر خشکسالی، آنچه «مدیریت و استفاده نادرست از منابع آبی موجود» عنوان شده، به خشک شدن بسیاری از دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌های حیاتی ایران در سال‌های اخیر منجر شده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد

اخوندها در ایران انقدر جنایت کردن انقدر ظلم کردن انقدر وعده های دروغ به مردم دادن که رحمت خدا هم بر ایران کم کم از بین رفت !
یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۲
۵۸
فضول میرزا - استکهلم، سوئد

حتما دلیلش آرایش کردن خانوماست! چون بقیه موارد یعنی بد حجابی و ساپورت و کفش پاشنه بلند و بقیه ایراداتی که حضرات میگیرند متعلق به مصائب دیگری هستند! :o
یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۶
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

حدود یکسال پیش من اینجا گفتم مسئولین مملکت تحت لوای رهبری کاملا زیر ساخت آب رو داغون کردن رفتن پی‌ کارش. یکی‌ از رفقا که اتفاقا قمی هم هست و تو کار عمیق و اینجور چیزاست اومد گفت که خیر! این مال کمبود بارندگی هست که به حمد الله ۳-۴ سال دیگه درست می‌شه! بابا جان جایی که باید صد بزنن نمی‌زنن، جایی که نباید بزنن میزنن. جایی که باید چه بزنن نمیزنن، جایی که نباید بزنن میزنن. اینقدر از سفره‌های آب زیر زمینی‌ برداشت کردن که نشست کردن، این یعنی‌ به هیچ عنوان دیگه درست بشو نیست. حالا هی‌ برین لوله بخاری جای موشک درست کنین اسمتون رو هم بذارین مقتدر‌ترین کشور منطقه.همین کمبود آب و خاک، ایران رو از هم میپاشونه. ببین چه روزیه من گفتم.
یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷
۵۶
همه چیز ایران بر باد رفت - برلین، آلمان

هه هه . اسراییلی که قرار بود نابودش کنین بزودی باید با خفت تمام نفت بفروشید و ازش آب بخرید!حکومت نکبت بار و ورشکسته متحجر مذهبی آخوندی! مرگت آرزومه و بهش خواهم رسید!شک ندارم!۳۹سال با اعدامو شکنجه حکومت لجنتونو مثل لاشه گندیده کفتار یدک کشیدین!با خاکو آبو هوا چه خواهید کرد؟نکنه چشمو گوشو دماغشونو خواهید برید!؟یا چشم هاشونو در خواهید آورد!؟به.خوردن افتادید!جام های زهر در راهند!ننگتان باد!
یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
۷۶
hassan5 - تهران، ایران
(حل کمبود اب از راه علمی تجری)!!!!هرکسی که میخواهد مشکل کم ابی را از طریق علمی حل کند ضد انقلاب وکافر حربی میباشد.دراسلام نماز باران و نماز وحشت و دعابرای همین روزها میباشد.هر مسلمان باید با اعتقاد بخدا وقران مشکل کم ابی را حل کند .
دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
۴۲
rahjoo - بابل، ایران
باید نخست آموزش و پرورش و بعد رسانه ها به شدت مطالب درسی و فیلم و کارتون و مستند درست و درمون برا معضل آب بسازن تا از همون کودکی ملکه ذهن ما بشه این مشکل و بعد کارشناسان خبره دنیا رو بکار بگیرن برای استفاده بهینه هر منطقه از ایران برای استفاده ازآب.مثلا همین مازندران چند سالی هست که مردم بعداز برداشت محصول برنج در مرداد ماه دوباره زمینهارو بوسیله چاههایی که حفر میکنن می بندن به آب و و بخاطر گرمای مرداد و شهریور که حشرات و آفتهای بیشتری هم داره 5برابر کشت اول برنج سمپاشی میکنن و همون اب الوده یا تبخیر شده یا رفته به دریا و بقیه ماجرا و البته سفره های آب زیرزمینی که در طول هزاران سال تشکیل شده با انواع چاه عمیق و نیمه عمیق مطمئنا ظرف چند سال خشک میشن وبارها همینو خودم گفتم که فرزندان ما در آینده در همین مازندران قادر به کشت اول برنج هم نخواهند بود.ولی خدا نکنه آدمیزاد بوی پول بمشامش برسه طمع و آز.متاسفانه نه حکومت رسیدگی میکنه و نه مردم آینده نگرن.جداً دارم میرم تو این فکر که ازین مملکت هرجوری شده برم چون آینده تاریکی براش می بینم هرچند هیچ جا سرزمین مادری نمیشه.افسوس
دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • رئیس ستاد ارتش اسرائیل شاخه نظامی حماس را شکست خورده می‌داند
  • فرمانده پیشین سنتکام: ایران در میانه درگیری با اسرائیل،‌ دست پائین را دارد
  • ۷ اکتبر سالگرد حمله حماس به اسرائیل؛ تشدید بمباران‌های هوایی اسرائیل در جنوب لبنان و غزه
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم،بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • جزئیاتی جدید از انفجار پیجر‌ها در لبنان؛ موساد از ۹ سال قبل برنامه‌ریزی برای این عملیات را آغاز کرده بود
  • ایهود المرت: اسرائیل نمی‌تواند بدون کمک آمریکا به برنامه هسته‌ای ایران حمله کند
  • «اسراییل بزن» و «نه به جنگ»؛ نبرد کاربران درباره حمله احتمالی اسراییل
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • یک مقام آمریکایی: اسرائیل تضمین نکرده که به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله نخواهد کرد