اسناد همراهی آمریکا با حملات شیمیایی عراق علیه ایران

حمله شیمیایی عراق به سردشت، ۹ ماه پس از آن صورت گرفت که واشنگتن، تلاش اکثریت اعضای شورای امنیت را برای صدور یک بیانیه در محکومیت استفاده از سلاح های شیمایی از سوی عراق وتو کرد
امروز سی‌امین سالگرد حمله شیمیایی ارتش عراق به شهر کُردنشین سردشت در ۷ تیر ۱۳۶۶ است. این حمله هزاران مصدوم و بیش از ۱۱۰ کشته بر جای گذاشت. با وجود حملات شیمیایی مکرر عراق علیه نیروهای ایرانی، واقعه سردشت نخستین مورد حمله شیمیایی به یکی از شهرهای ایران بود.
 

"مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس" سال پیش، در گزارشی یادآوری کرد که در پی بمباران سردشت، ایران اخبار این حمله را رسانه‌ای نکرد چون نگران بود سبب "ایجاد ترس و وحشت عمومی" شود. رسانه ای نشدن ماجرای سردشت در ایران باعث شد تا این واقعه، عمدتا از دید افکار عمومی پنهان بماند. در چنین فضایی، تعجبی ندارد که در منابع موجود درباره جنگ ایران و عراق، اشارات مختصری به حمله شیمیایی سردشت شده است.

 
پوشش رسانه ای بسیار ناچیز ماجرای سردشت در داخل ایران، در شرایطی بود که قدرت های جهانی نیز انگیزه ای برای برجسته کردن تخلفات جنگی عراق نداشتند.
 
حمله به سردشت، ویژه در بستری از بی تفاوتی ایالات متحده نسبت به استفاده عراق از سلاح های شیمیایی علیه ایران صورت گرفت. بی تفاوتی همراهانه ای که مدتی بعد، به بمباران شیمیایی حلبچه با بیش از ۵ هزار کشته منجر شد.
 
حمله شیمیایی عراق به این شهر، مشخصا ۹ ماه پس از آن صورت گرفت که واشنگتن، حتی تلاش اکثریت اعضای شورای امنیت را برای صدور یک بیانیه (و نه قطعنامه) در محکومیت استفاده از سلاح های شیمایی از سوی عراق وتو کرده بود.
 
گزارش حاضر، مروری دارد بر نقشی که دولت آمریکا، در سکوت جامعه جهانی در مقابل استفاده صدام حسین از اسلحه شیمیایی علیه ایران بازی کرده است.
تصمیم دولت آمریکا برای حمایت از عراق، در دستورالعمل امنیت ملی شماره ۱۱۴ ایالات متحده به تاریخ ۲۶ نوامبر ۱۹۸۳ توضیح داده شده، که یکی از معدود تصمیم های سیاست خارجی زمان رونالد ریگان است که هنوز طبقه بندی محرمانه دارد اطلاع آمریکا از فعالیت های شیمیایی عراق
 شش ماه مانده به سرنگونی حکومت صدام حسین، جورج بوش در بخشی از سخنرانی ۷ اکتبر ۲۰۰۲ خود در توجیه حمله به عراق گفت: "صدام حسین دستور انجام حملات شیمیایی علیه ایران و بیش از ۴۰ روستای عراق را داد. این حملات، منجر به کشته و زخمی شدن حداقل ۲۰ هزار نفر شد."
 
استفاده عراق از سلاح های شیمیایی علیه ایران، موضوعی نبود که دولت ایالات متحده به تازگی در جریان آن قرار گفته باشد. با وجود این، واشنگتن تا زمانی که جنگ ایران و عراق ادامه داشت، درعمل مخالفتی با استفاده صدام حسین از اسلحه شیمیایی نشان نداد.
 
نشریه فاینانشال تایمز در ۲۳ فوریه ۱۹۸۳، به گزارشی از سازمان اطلاعات نظامی ایالات متحده (دی آی ای) در سال ۱۹۸۰ اشاره دارد که مطابق آن، بغداد حتی از پیش از پیروزی انقلاب ایران، یعنی از اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی، "فعالانه" در صدد به دست آوردن سلاح های شیمیایی بوده است.
 
عراق از سال ۱۹۸۲، که ایران پس از آزادی خرمشهر وارد خاک این کشور شد، به استفاده از سلاح های شیمیایی علیه ایرانی ها پرداخت و در سال ۱۹۸۳، استفاده از این سلاح ها را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش داد.
 
روزنامه واشنگتن پست، در گزارشی در ۴ سپتامبر ۲۰۱۳، یادآوری کرده که دولت رونالد ریگان نیز از سال ۱۹۸۳ و به دنبال تلاش های ایران برای تصرف بصره، مصمم شده بود جلوی پیروزی تهران را در جنگ بگیرد.
 
تصمیم دولت ایالات متحده برای حمایت از عراق، در دستورالعمل امنیت ملی شماره ۱۱۴ ایالات متحده به تاریخ ۲۶ نوامبر ۱۹۸۳ توضیح داده شده، که یکی از معدود تصمیم های سیاست خارجی زمان رونالد ریگان است که هنوز طبقه بندی محرمانه دارد. واشنگتن پست به نقل از برخی از مسئولان دولتی سابق ایالات متحده نقل نوشته این دستورالعمل، تصریح داشته که باید با استفاده از "هر اقدام لازم و قانونی" جلوی شکست عراق در مقابل ایران گرفته شود.
 
بنا بر یک گزارش تحقیقی نشریه آمریکایی فارین پالیسی در ۲۶ اوت ۲۰۱۳، مصاحبه با افسران سابق اطلاعاتی آمریکا و اسناد سازمان سیا که در همین سال از طبقه بندی محرمانه خارج شده نشان می دهند آمریکایی ها از آغاز ۱۹۸۳ به "شواهد قطعی" استفاده عراق از سلاح های شیمیایی دسترسی داشته اند.
 
روزنامه نیویورک تایمز در ۳۰ مارس ۱۹۸۴، از قول مقام های اطلاعاتی نوشته است بر مبنای "شواهدی که خدشه ناپذیر به نظر می‌رسند" عراق در جنگ با ایران "از گاز اعصاب استفاده کرده و ساخت مراکزی بزرگ را برای تولید انبوه گازهای کشنده شیمیایی به پایان رسانده است".
 
همچنین بعد از بمباران شیمیایی حلبچه (در اکتبر ۱۹۸۸)، کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گزارشی را تحت عنوان "استفاده از سلاح های شیمایی در کردستان: آخرین حمله عراق" منتشر کرده که تصریح دارد بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۸ "عراق به طور مستمرو موثر از گازهای سمی علیه ایران استفاده کرده است".
 
واشنگتن پست نیز در گزارشی در ۴ سپتامبر ۲۰۱۳، یادآوری کرده که در نوامبر ۱۹۸۳، یک مسئول ارشد وزارت امور خارجه به وزیر وقت، جورج شولتز، گفته است گزارش های اطلاعاتی آمریکا از استفاده نیروهای عراقی از گلوله های شیمیایی علیه ایرانی ها "به صورت تقریبا روزانه" حکایت دارند (استفاده از تسلیحات شیمایی در مقیاس بزرگ، در موارد خاص صورت گرفته، اما شواهدی وجود دارد که عراقی ها مستمرا از گلوله های توپ یا خمپاره دارای ترکیبات سمی استفاده می‌کرده اند که شاید بسیاری از آنها برای آزمایش تاثیرات این مواد بوده).
 
واشنگتن پست، در گزارش جداگانه ای که سه ماه پیش از حمله ایالات متحده به عراق در ۳۰ دسامبر ۲۰۰۲ منتشر شده، از وجود اسناد حاکی از موافقت رونالد ریگان و سپس جورج بوش (پدر) با فروش "مواد شیمیایی سمی و ویروس های کشنده بیولوژیک" به دولت صدام حسین خبر داده است. موادی که البته، دارای کاربرد دوگانه نظامی و غیرنظامی بوده اند.
 
به گزارش لس آنجلس تایمز (۱۳ فوریه ۱۹۹۱) یکی از این تولیدات دارای کاربرد دوگانه، هلیکوپترهایی بود هکه در سال ۱۹۸۳ به عراق فروخته شده و سپس، برای انجام حملات شیمیایی علیه کردهای عراق در سال ۱۹۹۸ مورد استفاده قرار گرفته است.
 
تمام اینها در حالی بود که در طول جنگ ایران و عراق، چند بارروسای وقت شورای امنیت با صدور بیانه های غیرالزام آور عراق را به خاطر استفاده از سلاح های شیمیایی محکوم کردند. اما این شورا، به خاطر نفوذ و حق وتوی قدرت های بزرگ، هیچ گاه نتوانست با صدور قطعنامه الزام آور، عراق را به خاطر استفاده از این سلاح ها محکوم کند.
 
در یکی از آخرین تلاش ها پیش از حمله سردشت، در ۲۱ مارس ۱۹۸۶، تلاش اکثریت اعضای شورای امنیت برای تصویب یک بیانیه در محکومیت حملات شیمیایی مکرر عراق علیه نیروهای ایرانی، با رای منفی ایالات متحده ناکام ماند. ۱۰ کشور دیگر عضو شورا به این متن رای مثبت دادند و کشورهای بریتانیا، فرانسه، استرالیا و دانمارک، در رای گیری شرکت نکردند.
اسناد سازمان سیا که در سال ۲۰۱۳ از طبقه بندی محرمانه خارج شده نشان می دهند آمریکایی ها از آغاز ۱۹۸۳ به "شواهد قطعی" استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی دسترسی داشته اند از سردشت تا حلبچه
 بی تفاوتی جهانی نسبت به استفاده مکرر بغداد از سلاح های شیمیایی، حدود ۸ ماه پس از بمباران سردشت، به پرتلفات ترین بمباران شیمیایی یک شهر در تاریخ جهان منجر شد.
 
در ۲۵ اسفند ۱۳۶۶، ارتش عراق شهر کردنشین حلبچه در کردستان عراق را، به تلافی همکاری عده ای از کردها با نیروهای ایرانی بمباران شیمیایی کرد و حداقل ۵ هزار نفر را کشت. تعداد کشته شدگان حلبچه، تا ۶۸۰۰ نفر نیز گفته شده است.
 
بعد از بمباران حلبچه، شورای امنیت به مدت ۷ هفته موضعی در مقابل این حمله نگرفت. حتی پس از آن هم، از مقصر دانستن حکومت صدام حسین خودداری کرد و درعوض، به محکوم کردن "ادامه استفاده از سلاح های شیمیایی در مناقشه میان جمهوری اسلامی ایران و عراق" پرداخت. شورای امنیت، در ادامه از "هر دو طرف" خواست از "استفاده بیشتر از سلاح های شیمیایی خودداری کنند".
 
وشنگتن پست در بررسی مفصلی که در ۱۷ ژانویه ۲۰۰۳ منتشر کرده تاکید دارد که تحلیل هزاران سند پلیس مخفی عراق که (قاعدتا بعد از جنگ اول خلیج فارس) به دست آمریکایی ها افتاده، اسناد ازطبقه بندی خارج شده دولت آمریکا و مستندات دیگر نشان می دهد که آمریکا شکی نداشته حمله شیمیایی به حلبچه کار عراق بوده است.
 
بعد از این حمله شیمیایی، ایران که شهر را در اختیار داشت، انبوهی از خبرنگاران غربی را به حلبچه دعوت کرد. صحنه های تکان دهنده شهر، به فاصله چند روز در بخش های خبری اصلی شبکه های تلویزیونی دنیا و از جمله آمریکا به نمایش در آمد.
 
با وجود این، موضع واشنگتن بعد از حمله شیمیایی عراق به حلبچه این بود که ایران نیز در حمله سهم داشته و مقام های وزارت جنگ، در مصاحبه های گوناگون با شبکه های خبری، بر این ادعا پافشاری کردند. یک سند دولت آمریکا که در سال ۲۰۰۳ از طبقه بندی محرمانه خارج شده نشان می دهد که دیپلمات های آمریکا دستورالعملی را از وزارت خارجه دریافت کرده بودند که بر لزوم پافشاری بر این موضع در گفتگو با متحدان آمریکا و پرهیز از "بحث درباره جزئیات" تاکید داشته است.
 
مجله فارین پالیسی، در گزارشی در ۲۶ اوت ۲۰۱۳، حتی به توضیح اسنادی پرداخته که از نقش غیرمستقیم آمریکا در اقدامات ارتش عراق در کردستان عراق در ماه های پایانی جنگ حکایت دارند.
 
مطابق این اسناد در سال ۱۹۸۸، ماهواره های جاسوسی آمریکا کشف کرده بودند که ایران با استفاده از شکافی در خطوط دفاعی عراق، در آستانه یک پیروزی استراتژیک مهم است. به نوشته فارین پالیسی دولت آمریکا در این مقطع، با "اطلاع کامل" از اینکه ارتش عراق برای متوقف کردن ایرانی ها از سلاح های شیمیایی استفاده خواهد کرد، محل استقرار نیروهای ایرانی را به عراقی ها اطلاع داده است.
 
هرچند فارین پالیسی مشخص نکرده در چه ماهی از سال ۱۹۸۸ ایران قصد نفوذ استراتژیک به داخل عراق را داشته، اما تنها عملیات تهاجمی بزرگ ایرانی ها در سال ۱۹۸۸، عملیات والفجر ۱۰ بوده که در اسفند ۱۳۶۶ (مارس ۱۹۸۸) صورت گرفته و تصرف شهر حلبچه در کردستان عراق، از جمله دستاوردهایش بوده است.
 
در نتیجه، به نظر می رسد اطلاع آمریکا از امکان واکنش شیمیایی عراق به عملیات در دست انجام ایران در سال ۱۹۸۸، درواقع پیش بینی همان چیزی بوده که در عمل، به فاصله کوتاهی در حلبچه اتفاق افتاده است.
با وجود چشم‌پوشی واشنگتن بر حملات شیمیایی صدام حسین علیه ایران، جورج بوش پیش از حمله به عراق گفت: "صدام حسین دستور انجام حملات شیمیایی علیه ایران و بیش از ۴۰ روستای عراق را داد. این حملات، منجر به کشته و زخمی شدن حداقل ۲۰ هزار نفر شد" سرانجام سلاح های شیمیایی عراق
 چشم پوشی ایالات متحده نسبت به سلاح های شیمیایی حکومت صدام حسین، پس از حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۱ به پایان رسید.
 
حکومت عراق، بعد از حمله به کویت و اخراج از این کشور در سال ۱۹۹۱، مجبور به انهدام سلاح های کشتار جمعی خود شد.
 
عراق در ابتدا، بخش کوچکی از توان شیمیایی خود را برای استفاده احتمالی علیه ایران در صورت درگیری مجدد نگه داشت، اما اندکی بعد از شکست کامل در جنگ خلیج فارس، از ترس تبعات نگاهداری سلاح های ممنوعه، این سلاح ها را هم منهدم کرد.
 
دستگاه های اطلاعاتی ایالات متحده، به خوبی از فرایند انهدام سلاح های ممنوعه بغداد مطلع بودند.
 
با وجود این، بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ طیفی از سیاستمداران تاثیرگذار آمریکایی، از دیک چنی معاون اول رئیس جمهور و دونالد رامسفلد وزیر دفاع گرفته تا نهایتا شخص جورج بوش (پسر)، به دفاع از حمله به عراق به بهانه در اختیار داشتن سلاح های کشتار جمعی و نیز ارتباط با القاعده پرداختند.
 
توضیح دلایل اصرار چنین سیاستمدارانی بر حمله به عراق، نیاز به گزارش جداگانه ای دارد، اما شواهدی موجود است که نشان می دهد مدافعان این حمله، از همان روز ۱۱ سپتامبر، تصمیم خود را برای زمینه سازی چنین حمله‌ای گرفته بودند.
 
تصمیمی که در فرصت یک و نیم ساله میان حملات ۱۱ سپتامبر تا حمله به عراق، دولت و سازمان های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا، به توجیه آن بر مبنای "ادعاهای جاسوسی" به‌کلی بی‌اعتبار پرداختند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۴
بهنام انتورپن - انتورپن، بلژیک

خیلی جالبه ، اقای حسین باستانی خبرچینِ بی بی سی و نظام مقدس دقیقآ الان که مدارک همکاری سپاه و بشار اسد در بمباران شیمیایی مردم سوریه و کردها از طرف امریکا افشا شده و با تهدیدی که ترامپ کرد جلوی بمبارانهای بعدی را گرفت ، برای توجیه جنایات سپاه و خامنه ای یه مرتبه یادشون افتاده که صدام و امریکا با هم به ایران بمب شیمیایی زدن!!! بی بی سی لانه ای برای مزدوران خودفروخته جمهوری اسلامی شده ، علیزاده ، بهنود ، گنجی، نبوی و الان هم باستانی. امیدوارم همه عکسهای علیرضا علیزاده رو در لندن دیده باشید در عید فطر با پرچم حزب الله.
‌پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
۵۴
بهنام انتورپن - انتورپن، بلژیک

این مزدور ، حسین باستانی خودش نوشته که جمهوری اسلامی هم برای اینکه «خبر بین مردم پخش نشود حمله شیمیایی به سردشت را بازتاب نداد» اما نمینویسه چرا ! حمله شیمیایی عراق به سردشت درست زمانی بود که سپاه و بسیج هم شهرهای کردستان را بتوپ بسته بودن و نه تنها ناراحت از قتل 100 نفر با گاز نبودند ، بلکه خوشحال هم بودند. در اسرائیل بقول خودشان صهیونیست و جنایتکار و . زمانی که تهدید شیمیایی میشه بین مردم ماسک پخش میکنن ، پناهگاه میسازن و اموزش میدن ، اما حکومت امام زمان چه کرد؟ هیچی خبر را مخفی کرد و الان حسین باستانی یادش افتاده و افشا گری میکنه. اُف بروی شما خودفروخته ها که هر جنایتی اخوند کرد شما بیوجدانها توجیه کردین.
‌پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران

شرم بر روی اپوزیسیون خارج نشین بویژه مسعود رجوی و باند مجاهدین خلق که در جنایت صدام و آمریکا بر روی ملت ایران شریک بودند و هستند . فراموش نکنیم رهبر حزب دموکرات کردستان ایران دکتر قاسملو نیز با صدام حسین در ارتباط بوده است . به اسناد منتشر شده توسط ویکی لیس در سال 2011 و مصاحبه های این آقا با رادیو غربی و عربی مراجعه کنید که حمله شیمیایی به مناطق کردنشین ایران و عراق را انکار کرده بود و ان را سیاه نمایی ایران دانست . بعد نماینده امریکا در سازمان ملل برای بچه های شیمیایی سوری اشک تمساح می ریزد و بشار اسد را جنایتکار می نامد . ان زمان که سگ هارش صدام حسین با کمک تسلیحاتی , اطلاعاتی و تاسیساتیدولت جمهوری خواه ریگان بر روی بچه های بی گناه ایرانی و کرد عراقی گاز عصب و خردل می ریخت معلوم نبود حقوق بشر امریکا کدوم گوری بوده است ؟ فراموش نکنیم امریکا و متحدان انیرانی اش حتی بیشتر از ج ا در حق ملت ایران جنایت کردند .
‌پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران

ظلم و ستم کیکاووس باعث نشود جنایت افراسیاب بر روی ملت ایران را فراموش کنیم .
‌پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
۴۳
mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان

کسانیکه اینگونه گزارش ها را جهت دار وکذب می دونن ومنکرن که امریکا به صدام برای استفاده از سلاح شیمیائی چراغ سبز نشون نداده می توونن به گزارش Udo Ulfkotte گزارشگر فرانکفورته آلگماینه تزیتونگ رجوع کنن که بعد از کشتار شیمیائی صدام غربی ها وامریکائی ها در مقرهای نظامی شون به پای کوبی پرداختن.
‌پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
۴۳
mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان

یک اصل تاریخی ویک واقعیت غیر قابل کتمان به خاطر جنایات غیر انسانی کشوری خاص واستفاده از بمب اتم و ایجنت اورنج واسلحه های کشتار دست جمعی وحمایت از جانیان هست که میگه:ویتامین داره مرگ بر آمریکا.حال میاره مرگ بر آمریکا.
‌پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران

[::بهنام انتورپن - انتورپن، بلژیک::]. جنابالی مثل اینکه یادت رفته بود در 8 سال جنگ ایران تحریم بوده است . به ایران دارو و پوشک بچه نمی دانندچه برسد به ماسک شیمیایی و ایران همه اینها را از بازار سیاه با قیمت گزاف خریداری می کرده است . برای خود رزمنده های ماسک شیمیایی نبود و مجبور بودند در برابر حملات شیمیایی صدام چفیه ببندند . اینها حتی بمباران شیمیایی و تلفات جنگ به رزمنده ها را برای جلوگیری از ترس عمومی افشا نمی کردند . ما هرگز جنایت امریکا با شما نوکران مثلا ایرانی کاسه لیس امریکا بر علیه ملت خود را فراموش نمی کنیم . ایران هرگز بمب و خمپاره بر روی شهرهای کردنشین ایران نریخت که اگر ریخته بود امریکا انها را شهره خاص و عام می کردند. از تروریست های صدام حسین بیشتر از این انتظار نیست جنایت ارباب خود را انکار کنند .
‌پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران

یک عده اسرائیل که همه دنیا حمایتش می کنند و دارای پیشرفته ترین امکانات جنگی و پزشکی است با ایرانی که کاملا در قبل انقلاب در همه زمینه ها به غرب وابسته بود و بعد انقلاب تحریم شده بود و حتی نمی توانست سوزن امپول وارد کند چه برسد ماسک شیمیایی مقایسه می کنند . خود مردم سردشت و پیرانشهر می دانند چه کسی این جنایت بر حق انها انجام داد ! بیخود نیست پژاک و حتی نیروهای جهادی و افراطی سنی می توانند در این شهرها عضو بگیرد اما کومله و حزب دموکرات کردستان ایران نه !
‌پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
مرگ بر امریکا نشان دهنده حقارت ملت ایران در انظار جهانی و ج ا است . ایران در یک گوشه رینگ توسط امریکا و نوچه هایش گیرافتاده است و تا مَی تواند دارد از امریکا می خورد و امریکا داور ، ناظر و فدراسیون را خریده است تا خطاهای. او. را نببنند. و به دروغ برای ایران خطا بگیرد و شما فقط. در گوشه رینگ فحش مَی دهید و کاری نمی کند که دل ما. خنک شود. فقط با مرگ بر امریکا برای اینکه چهره ملت ما را مخدوش کند بهانه مَی دهید . ازیک طرف مَی گوید مرگ بر امریکا و. اناز یک .
‌پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
۵۴
بهنام انتورپن - انتورپن، بلژیک

[::مرغ آمین - تهران، ایران::]خب خیلی عادیه که شما فقط کدو رو ببینی. بعد از انقلاب هیچکس ایرانو تحریم نکرد تا وقتی که از دیوار سفارت بالا نرفته بودن. در ضمن بچه جان من خودم در جنگ بودم برعکس رهبر شما احمدینژاد و دزدهای سپاهی. قبل از اینکه فحش بدی و خودتو تخریب کنی برو از مهابادیها ، بانه، سردشت و سنندج بپرس که چند روز زیر اتش سپاه و بسیج بودن ؟ فقط در مهاباد از 13 تا 29 شهریور 59 بیشتر از 300 نفر مردم بیگناه زیر خمپاره های بیهدف سپاه و ارتش کشته شدن . برو سرچ کن بعد فحاشی کن. در ضمن بیشترین چیزی که ما در جبهه مصرف داشتیم باتری بی سیم بود.(جبهه های پنجوین تپه های سنگ معدن_ لشگر 28 سنندج) تمام باتریها ساخت اسراییل و تاریخ ساخت 1986 بود. برو این شعارها و فحاشیها رو برای اونها که براتون یه استخون پرت میکنن بگو نه به من.
‌پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
۵۴
بهنام انتورپن - انتورپن، بلژیک
افتاب امد دلیل افتاب ! جالب اینه که پاچه خوارهای سایت که از هر جنایت نظام مقدس دفاع میکنن ، الان کمر به دفاع از حسین باستانی خبرچین بی بی سی بستن ! باز هم بگین زیر ریش اخوند مارک ساخت انگلستان نیست !!!
‌پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
[::بهنام انتورپن - انتورپن، بلژیک::]بادمجان جنگ ایران و عراق بعد اشغال سفارت امریکا پیش آمده است !!! و ایران در آن زمان تحریم بوده است !!! .حتی اگر یک عده دانشجو از سفارت امریکا بالا رفته باشند دولت امریکا هیچ حقی نداشت ملت ایران را تحریم کند و با صدام حسین در جنایت به ملت ایران شریک شود . پدر من هم در جنگ شرکت داشت و شهید شد . و جز همان خلبان هایی ارتش شاه بود که خلخالی به جرم کار با دولت متخاصم شاه قصد اعدامش داشت اما بعد حمله صدام حسین هرگز به کشورش مثل یک عده خائن از رجوی , تو و قاسملو خیانت نکرد و از مردمش دفاع کرد . پس بهتر من به ج ا نچسبونی من یک ناسیونالیست ملی گرای ایرانی هستم که برای تو و امثال تو پاچه خواران آمریکا و طرفداران ج ا تره هم خورد نمی کنم . قصد من روشنگری که نذارم ملت من فریب انقلاب 57 را بخورند و یک دجال دوباره در ماه ببینند و بع بع کنان دنبالش راه بیافتند و اشوب به پا کنند . قصد من اینکه نگذارم ایران از چاله ج ا در چاه شما تروریستها بیافتد . من خیلی خوب منطقه کردستان ایران را میشناسم و انجا دوستان بسیاری دارم . مثل اینکه فراموش کردید که درگیری توسط خود حدکا در
‌پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
سنندج اغاز شد که به پایگاه های مرزی ایران حمله کردید و سربازان ایرانی را سر بریدید . بعد ان واقعه نیروهای مسلح به کردستان سرازیر شدند وحزب کومله و حدکا شکست خوردند و همچنین این احزاب به پشتیبانی از صدام حسین به کشتن سربازان ایرانی در طول جنگ ادامه دادند . بعبارتی تو و امثال تو در این جنایت صدام شریک هستید . حتی قاسملو رسما با رسانه های غربی مصاحبه کرده بود و ایران متهم به دروغگویی بخاطر شکایت از حمله به سردشت و پیرانشهر کرده بود و گفته بود ما که در کردستان حضور داریم چنین چیزی نمی بینیم . پس تو لازم نیست اشک تمساح برای مردم سردشت بریزی ؟ بهتر است افسانه های کمک اسرائیل به ایران را کنار بگذاری . نخست وزیر اسرائیل همان کسی بود که گفته بود ما برای ایران و عراق ارزوی موفقیت می کنیم . (یعنی ایران و عراق هر دو دشمن ماهستند بزنند همدیگر را بکشند ما خوشحالیم . ) بله وزیر دفاع اسرائیل سعی داشت با کمک به ایران با اخوندها ارتباط برقرار کند که بعدشنیدن راه قدس از کربلا می گذرد پشیمان میشود یکی از دلایل لو رفتن ایران کنترا هم اسرائیل بوده است چون اسرائیل نمیخواست بدون او ایران با یواس به توافق برسد
‌پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
می بینم باستانی با این مقاله حسابی خائنین و همراهان صدام حسین را نقره داغ کرده است . تو که از سکوت ایران درباره سردشت گلایه می کنی ؟ به من بگو چرا حدکا و کومله درباره این جنایت سکوت کردند و حتی همراه و پشتیبان صدام حسین بودند ؟
‌پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
تو به من بگو این همه مجروحین و جانبازان شیمیایی ایران برای چیست اگر واقعا ایران دارای ماسک های شیمیایی به تعداد بود . خیلی از هموطنان شاید ندانند که جانبازان و رزمندگان شیمیایی ایران به همراه مردم سردشت و پیرانشهر هر سال برای گرفتن حق خود جلوی سفارت المان اعتراض می کنند و حتی یک تابلوی اعتراض به فروش سلاح های شیمیایی جلوی سفارت المان نصب کردند . بهتر است یادی کنیم از پرفسور گرهارد فرایلینگر اتریشی که سعی زیادی برای اثبات جنایت صدام حسین و همراهان ان بر علیه سربازان و مردم غیر نظامی ایران انجام داد وقتی دنیا چشمش روی جنایت صدام بسته بود .
‌پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸
۴۶
daneshmahdi - تهران، اتریش
تورو بخدا به نظر من گوش کنید! بخدا آمریکا طرفدار حقوق بشر و دمکراسیه.باور کنید.کردها اینو -حقوق بشری بودن آمریکایی ها رو میگم-با تمام تاروپود شون درک کردند، باور ندارید از کردهای عراق در سلیمانیه بپرسید.
‌پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷
۵۴
حسین سلطانزاده - برلین، آلمان
ایران سیاستمداران امریکایی واقعن بی شرف ترین آدمها هستند پوفیوزا
جمعه ۹ تیر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +462واکنش ایرانیان به پیام نتانیاهو: نظم نوین با توسعه پیمان کوروش و ابراهیم
  • +431شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +308عکس روز: پست جدید علی کریمی با عنوان «از موشکهاى جدید رونمایى شد»
  • +275رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +242یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +231سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +219‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +194کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +181پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +175نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید