مهاجمان به مجلس ایران چه هویتی دارند و چرا عربی صحبت می‌کنند؟

سایت خبری "اعماق" وابسته به گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) ویدیویی را از حمله اعضای آن به مجلس ایران منتشر کرده است که نشان می‌دهد آنها به زبان عربی اظهاراتی را بر زبان می‌رانند.
 

در این ویدیوی کوتاه که در یکی از اتاقهای مجلس گرفته شده است فردی که ظاهرا از کارمندان این دفتر است روی زمین افتاده و در حالی که در زمینه این تصاویر صدای شدید تیراندازی به گوش می‌رسد و دستکم صدای دو مهاجم شنیده می‌شود که به عربی سخنانی می‌گویند.

 
در نحوه سخن گفتن و فریاد زدن این مهاجمان به عربی می‌توان دستکم دو نکته را دید یکی لحن آنها و دیگری نوعی تردید به هنگام سخن گفتن است، انگار هنگام صحبت کردن دچار تردید می‌شوند. به نظر می‌رسد که گویش عربی این دو مهاجم به گویش هیچ کشورعربی، حتی عراق همسایه ایران ویا سوریه شبیه نیست.
 
واژه های که استفاده می کنند، مثل "أتظنون" یا "باقون" در زبان عربی امروزی و محاوره‌ای آنقدر رایج نیست. مهمتر از همه در وضعیت دشوار هنگام حمله، بعید به نظر می‌رسد که فردی که زیر چنان فشاری باشد، و عربی فصیح حرف بزند و به این شکل صحبت کند.
 
در عین حال روشن نیست که چرا این دو نفر نامی از ایران یا جای دیگری نمی‌برند. آنها تنها می‌گویند "ما از اینجا نمی‌ رویم و به اراده خداوند ماندنی هستیم".
 
بنابر این، شاید بسیار سخت باشد که با قاطعیت داوری کرد و گفت که این دو تبعه یک کشور عربی بوده باشند. و در همین رابطه شاید بتوان گفت که به احتمال قوی عربی آموخته‌اند. اگر عرب‌های ایرانی باشند، باید گویش آنها بیشتر به گویش عربی عراقی نزدیک باشد که چنین نیست.
چرا عربی؟
 
اما سئوالی که مطرح می‌شود این است، از آنجا که حمله در ایران صورت گرفته و مخاطب ایرانی است، چرا این دو فارسی صحبت نمی‌کنند؟
 
یک احتمال می‌تواند این باشد که هدف اصلی گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش)، احیای خلافت اسلامی است. در چنین خلافتی، عرب‌ها در مقام "برتر" قرار داشته‌اند، دستکم از نگاه رسمی، و غیرعربها هیچگاه به خلافت نرسیده‌اند. زبان رسمی و فرهنگی این خلافت هم، عربی بوده است، به گونه‌ای که بیشتر میراث تمدنی اسلامی که امروز جهان با آن آشنااست، به زبان عربی است.
 
برای همین اکثر ویدئوهایی که داعش پس از پذیرفتن مسئولیت حمله‌های انتحاری در کشورهای غیرعربی مثل افغانستان و پاکستان منتشر کرده به زبان عربی بوده، گویی این حملات را بخشی از دستاوردهای خود می‌دانند که باید به عربی از آن خبر بدهند.
 
با این حال، داعش در مواردی پیامهای ویدئویی تهدیدآمیز و تبلیغاتی به زبان‌های فارسی، پشتو، ازبکی، روسی و اویغوری منتشر کرده است.
 
آخرین مورد آن ویدئوی طولانی تهدیدآمیز داعش علیه ایران در ماه مارس سال جاری میلادی بود. در ماه مه ۲۰۱۶ هم داعش ویدئوی تهدیدآمیز دیگری منتشر کرد. این گروه چند بار بیانیه‌های کتبی به زبان فارسی هم منتشر کرده که مخاطب آنها تنها ایرانی ها بوده‌اند.
 
داعش در شرق افغانستان پیام‌های رادیویی به زبان پشتو داشته است و یکی دوبار هم پیامهای ویدئویی به زبان پشتو هم منتشر کرده است.
 
همچنین وقتی در سال ۲۰۱۵، گل‌مراد حلیم‌اف از فرماندهان سابق نیروهای ویژه‌ی تاجکستان از پیوستن خود به داعش خبر داد، این گروه ویدئویی به زبان های فارسی و روسی منتشر کرد. در پس زمینه‌ی این ویدئو ترانه های به زبان فارسی هم شنیده می‌شد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۳
rood120 - منچستر، انگلستان

قضیه مشکوک هست چون این افراد بزودی کشته شدند تنها راهی که بوده اینها با موبایل فیلم گرفته باشند و برای داعش با اینترنت موبایل فرستاده باشند و آنها هم زودی در اینترنت منتشر کنند .
‌چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۸
۴۴
Dara20 - تهران، ایران
رژیم منفور آخوندی در منجلاب سوریه به پایان خط شکست نزدیک شد و هیچ توجیهی برای اقدامات جنایتکارانه مزدورانشان و صرف میلیاردها دلار پول در سوریه نداشتند که ترامپ از راه رسید و اعراب احمق را نیز بر علیه رژیم فاسد اسلامی که در امور داخلی کشورهای عربی مداخله میکرد تحریک نمود. در داخل نیز با چالش عظیم مردمی روبرو شدند و کشور در آستانه انفجار قرار دارد. حال برای سرکوب حرکت‌های مدنی مردم و جلوگیری از پیشبرد اهداف آزادیخواهانه مردم با این سناریوی احمقانه فضا را آنچنان در کشور امنیتی خواهند کرد تا بگویند دیدید اگر در سوریه زن و بچه مردم را قتل عام نمی کردیم الان این ریشوهای کثیف داعشی تهران را فتح کرده بودند پس خفه شوید چون کشور در خطر است.
‌چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳
۵۷
همایون شایان - اسلو، نروژ
جاش خیلی خالیه تو این بمب گذاری : میدونی چرا ؟ میدونی چرا؟ واسه اینکه ما رو پای خودمون وایستادیم . میخوای کارته جانبازیمو نیشونت بدم ؟ خدا کنه باهاش مصاحبه کنن نظرشو بپرسن
‌چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳
۴۵
karkas - اصفهان، ایران
اما سئوالی که مطرح می‌شود این است، از آنجا که حمله در ایران صورت گرفته و مخاطب ایرانی است، چرا این دو فارسی صحبت نمی‌کنند?. معلوم نیست بی بی سی از چی داره می سوزه!
‌چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷
۵۳
رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
کار کار عربستان بی‌ پدر و مادر هست، من موندم چرا بعضی‌ از هموطن‌ها از دیدن اینکه هموطن خودشون به دسته این وحشی‌های عرب کشته میشن دارن خوش حالی‌ می‌کنن؟ اینایی که خوش حالی‌ می‌کنن به نظر من یه مشت ابله وطن فروش بی‌ خاصیت هستند
‌چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵
۸۶
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک

اگر خود رهبر معظم رهبری هم حکم جهاد نده، امت اسلامی ایران باید در کلان شهرهای ولایت خودسرانه هیئت های میلیونی تشکیل و هر جا که عمری پیدا میکنند به هلاکت برسانند. چشم در مقابل چشم، دندان در مقابل دندان.
‌چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۷
۱۰۷
Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
سگ امریکا سگ روسیه را گاز گرفت.
‌چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۹
۱۰۷
Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
سگ روسیه(ایران) می گوید سگ شما(داعش) هار شده است و حتی نه تنها به صاحب خودش هم رحم نمی کند(بمبگداریهای منچستر و آلمان وفرانسه) بلکه خود مرا هم که یک سگ هستم گاز می گیرد. البته منهم هار بودم ولی با پس گردنی(تحریم) مداوا شده ام و قول می دهم دیگر دست به ترور نزنم! فقط کمی قلاده مرا کمی شل کنید(ازاد کردن دارایی ها) تا خودم بحساب این سگ هار برسم. البته در این سگ بازی بین غرب و شرق در زمین رسوریه گویا غرب هم بی میل نیست که این دو سگ با هم زورآزمایی کنند.
‌چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۰
۷۹
ایوان مدائن - فرانکفورت، آلمان

وزیر بهداشت از یکی‌ از زخمی‌ها عیادت می‌کنه طرف میگه ما می‌خواهیم بریم تو یه خودکار کاغذ را هم نمیگذارند با خود ببریم چطور این‌ها میتونند با اسلحه وارد بشند
‌چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۷
۳۷
سخت کوش - کردستان، ایران
[::karkas - اصفهان، ایران::]. از کلفتیش
‌پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم، بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند
  • (تصاویر) بازدید ارزشی ‌ها از اتاق بستری شدن خمینی
  • حسین سلامی، فرمانده سپاه: ترجیح میدم جای سخنرانی نتانیاهو، کارتون گوریل انگوری ببینم
  • ظریف: «شهرک‌نشینان اسرائیلی از نظامیان بدترند، سرباز اسرائیلی زورکی می‌جنگد»
  • شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • (تصاویر) چرا زنانی که اندام پُرتری دارند برای مردان جذاب ترند؟
  • دفاع عجیب نماینده سابق تهران از هیتلر در کشتن یهودیان: هیتلر درست تشخیص داد
  • +481شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +333پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +301یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +289رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +240سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +228‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +210نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +203کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +189پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +169«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد