ایران با نصب پرچم اقلیم کردستان در شهر کرکوک مخالفت کرد

مقام‌های محلی کرکوک و نصب پرچم اقلیم کردستان در کنار پرچم عراق  سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نصب پرچم اقلیم کردستان عراق در شهر کرکوک را «اقدامی مغایر قانون اساسی» عراق و «تنش‌آفرین» دانست.
 

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی روز دوشنبه ۱۴ فروردین گفت: «...به اهتزاز در آمدن هر پرچمی غیر از پرچم عراق در کرکوک که طبق قانون اساسی این کشور تحت حاکمیت دولت فدرال می‌باشد، اقدامی مغایر با قانون اساسی و تنش‌آفرین می‌دانیم».

 
نجم‌الدین کریم، فرماندار کرکوک، به تازگی اقدام به نصب پرچم اقلیم کردستان در ساختمان‌های دولتی شهر کرکوک در کنار پرچم عراق کرده است. این تصمیم در پی رای شورای استان کرکوک اجرا شد. نمایندگان عرب و ترکمان کرکوک با این تصمیم مخالفت کرده‌اند.
 
شورای استانی کرکوک همچنین قرار است روز سه‌شنبه برای ارائه طرح رفراندوم جهت الحاق کرکوک به اقلیم کردستان جلسه بگذارد.
 
این اقدام در حالی است که مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان و رییس اقلیم کردستان عراق بارها خواستار جدایی این بخش ار عزاق شده است.
 
آقای بارزانی و مقام‌های اقلیم کردستان هنگام حمله نیروهای داعش به حکومت مرکزی در سال ۲۰۱۴ با انتقاد از سیاست‌های بغداد گفته بودند که مداخله‌ای نخواهند کرد.
 
مسعود بارزانی آن زمان گفته بود که اقلیم کردستان عراق جدا خواهد شد. با این حال طولی نکشید که نیروهای داعش به این منطقه هم حمله کردند.
 
پارلمان عراق روز ۱۲ فروردین با نصب پرچم اقلیم کردستان در کرکوک مخالفت کرد. رای‌گیری پارلمان عراق در روز شنبه با حضور ۱۸۶ نماینده پارلمان از کل ۳۲۸ نماینده انجام شد. به گفته حسن توران نماینده استان کرکوک، نمایندگان کرد پیش‌ از رای‌گیری پارلمان را ترک کردند.
 
کرکوک که منطقه‌ای نفت‌خیز است سال‌هاست که مورد مناقشه‌ میان کردها و دولت مرکزی عراق است. ترکیب جمعیتی کرکوک شامل کرد، عرب، ترکمان و اقلیت آسوری است.
 
ترکیه هم با نصب پرچم اقلیم کردستان در کرکوک مخالفت کرده است. بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه، چهارشنبه هفته گذشته با نادرست خواندن این اقدام گفت: «ما از یکپارچگی عراق و سوریه حمایت می‌کنیم».
 
نخست‌وزیر ترکیه نیز اقدام مقا‌م‌های محلی کرکوک را مخالف قانون اساسی عراق عنوان کرد.
 
سازمان ملل هشدار داده است که نصب پرچم اقلیم کردستان در کرکوک ممکن است به تنش این در این منطقه بیانجامد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۲
Realman - کالیفرنیا ، ایالات متحده امریکا
خوب کاری کردش کردها همیشه زیادی طلب بودن و هستن ، به اندازه کافی زمین و جا برای پیشرفت و ساختن دارن اگه مرد کارن همون جاها رو بسازن ، فعلا تنها کاری که نشون دادن بلدن جنگ و خونریزی بوده ، بهترین تک تیرنداز زن بهترین ارپیجی زن مرد و و و ....
‌سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۵
۴۴
Finland 1 - هلسینکى، فنلاند
جالبه هر جا یک ملت ایرانى میخواهد از حق و خانه خود دفاع کند ترکیه صداش در میاد. چرا موقعیکه اعراب عراقى و بقیه برادرانشان در همه کشورهاى عربى خلیج فارس را خلیج ع.....ر....ب.....ى میخوانند ترکها چیزى نمیگن!!!!کرکوک ،خانقین،گولاله . تا طاق کسرى که اعراب در طول تاریخ تجاوز خود به خاک ایرانیان هنوز نتوانستند کردها این ملت نژاده ایرانى را به زانو درآورند خاریست از ایرانیان در چشمشان!!!ترکها چى میگن آخه با مغولها اومدن هنوز هم در فکر نابودى ایرانیا هستند!. از تاجیکستان تا پارسیان هند از هرات تا کردستان در سواحل مدیترانه و از کوههاى ارارات در ارمنستان تا کوبانى در سوریه ما ایرانیها روزى متحد و دست در دست هم خاکمان و ملتمان را از لوث متجاوزان پاک خواهیم کرد! ما فرزندان کاوه ایم
‌سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۵
۴۵
sebastianxxl - لس انجلس، ایالات متحده امریکا
به امید استقلال.
‌سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۲
۶۴
fair 50 - رنتون، ایالات متحده امریکا
خبر اول: «ایران با نصب پرچم اقلیم کردستان در شهر کرکوک مخالفت کرد»! . خبر دوم: « ایران کاردار سفارت سویس که حافظ منافع آمریکاست رو احضار کرده که به آمریکا هشدار بده که به عربستان سعودی فشار بیاره که تو اوضاع یمن و بحرین دخالت نکنه»!. خبر سوم: «وزارت امور خارجه هشدار داد که هیچ دولت خارجی حق مداخله و اظهار نظر در مورد امور داخلی جمهوری اسلامی رو نداره»!!!!!!. خبر چهارم: خدایا، سایه این ولی خیلی خیلی وقیح رو از سر ما کم کم کم نکن!
‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۷
۵۴
oghab - هلسینکی، فنلاند
فعلا که پرچم و پول چاپ کردن در کردستان مد ...ولی چقدرارزش سیاسی داره ....خوشه
‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +565شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +459پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +344یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +254سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +246ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +245نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +237وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +195حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +171عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم