روسیه 'با تبلیغات و اطلاعات غلط کوشید بر انتخابات آمریکا اثر بگذارد'

سناتور ریچارد بر - راست - و سناتور مارک وارنر سناتور ارشد دمکرات در کمیته اطلاعاتی سنا می گوید که روسیه با "کمک پروپاگاندای شدید" سعی کرد انتخابات آمریکا را "برباید".
 

با شروع جلسات رسمی این کمیته که از امروز روند شنیدن شهادت افراد مختلف در زمینه تلاش روسیه برای مداخله در انتخابات آمریکا را آغاز کرد، رئیس جمهوری خواه این کمیته هم گفت: "همه ما هدف نشانه گیری یک دشمن پیشرفته و توانا هستیم."

 
سازمان های اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که روسیه با صدمه زدن به هیلاری کلینتون سعی کرده بود به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ۸ نوامبر کمک کند.
 
اما ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بار دیگر قاطعانه این اتهام را رد کرده است.
 
سناتور مارک وارنر عضو ارشد دمکرات این کمیته در آغاز جلسه گفت که روسیه "با به کار گرفتن عملیاتی برای انتشار اطلاعات غلط در شبکه های اجتماعی... سعی کرد فرآیند دمکراتیک ما را برباید".
 
او این عملیات را "پروپاگاندای شدید روسی .... با هدف سمی کردن گفتگوی ملی در آمریکا" توصیف کرد.
 
آقای وارنر گفت کمیته در جلسه پنجشنبه چگونگی استفاده روسیه از فناوری برای انتشار اطلاعات غلط در آمریکا، احتمالا از جمله تولید اخبار جعلی در میان رای دهندگان در ایالت هایی حساس مثل ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا که در پیروزی ترامپ نقش اساسی داشتند تحقیق خواهد کرد.
 
آقای وارنر گفت "اطلاعات به سرقت رفته" حزب دمکرات از طریق وبسایت هایی مثل ویکی لیکس منتشر شد تا "بیشترین صدمه را به یکی از نامزدها (هیلاری کلینتون) بزند."
 
او گفت: "آنها این کار را با پیچیدگی بی سابقه ای انجام دادند."
 
سناتور مارکو روبیو هم گفت که اعضای ستاد سابق انتخاباتی او در همین روز چهارشنبه هدف حملات منابع ناشناس اینترنتی از روسیه قرار گرفتند. او گفت تلاش مهاجمان ناموفق بود.
 
کمپین آقای روبیو، از نامزدهای مرحله مقدماتی انتخابات در حزب جمهوری خواه، قبلا در ژوئیه ۲۰۱۶ هدف این گونه حملات بوده است.
 
سناتورها همچنین گفتند که نفوذ روسیه احتمالا بر رای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در سال گذشته اثر گذاشته و اخطار دادند که انتخابات آتی در فرانسه و آلمان هم هدف های بعدی کرملین هستند.
 
سناتور ریچار بر رئیس جمهوری خواه کمیته گفت "اگر این تحقیق را سیاسی کنیم احتمالا شکست خواهیم خورد."
 
اما کلینتون واتس، یک کارشناس امنیت ملی که در این کمیته شهادت می داد، گفت که روس ها با موفقیت از شکاف سیاسی در آمریکا بهره برداری کرده اند.
 
او گفت: "برنده می شوند چون هر دو طرف را به بازی می گیرند."
 
آقای واتس گفت که حساب هایی در شبکه های اجتماعی نزدیک به روسیه هست که وقتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا آنلاین است توییت هایی می فرستند به این امید که او آنها را بخواند و اخبار جعلی آنها را منعکس کند.
 
او همچنین شهادت داد که چندین شهروند روس که به این تحقیقات ارتباط داشتند در ماه های اخیر در روسیه و کشورهای غربی کشته شده اند و گفت: "رد اجساد را دنبال کنید."
 
کیت الگساندر مدیر سابق سازمان امنیت ملی آمریکا هم روز پنجشنبه شهادت داد که روسیه می کوشد میان احزاب سیاسی آمریکا شکاف ایجاد کند و "اتحاد ما را از بین ببرد."
 
جرد کوشنر شوهر ایوانکا دختر دونالد ترامپ قرار است هفته آینده در کمیته شهادت دهد.
 
سناتور بر و سناتور وارنر پیشتر در طول هفته قول دادند تحقیقات را تا رسیدن به حقیقت دنبال کنند.
 
سناتور بر در واکنش به این سوال که آیا ارتباطی میان آقای ترامپ و دخالت روسیه دیده است گفت: "می دانیم که چالش ما پاسخ دادن به این سوال برای مردم آمریکاست."
 
آقای بر در جریان مبارزات انتخاباتی مشاور امنیتی آقای ترامپ بود اما اصرار دارد که می تواند بی طرفی اش را حفظ کند.
 
او درحالی اظهار نظر می کرد که جنجال در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان که در همین باره تحقیق می کند باعث کاهش اعتماد افکار عمومی به تلاش های آن کمیته شده است.
دوین نونز به شدت مورد انتقاد دمکرات ها بوده که می گویند تحقیقات را درست هدایت نمی کند دوین نونز رئیس این کمیته که جمهوری خواه است در انتخابات جزو کمپین آقای ترامپ بود و منتقدان می گویند او بیش از حد به کاخ سفید نزدیک است و نمی تواند بی طرفانه در این باره تحقیق کند.
 
دمکرات ها چه در این کمیته و چه در سنا این هفته از آقای نونز خواسته بودند خود را از این تحقیقات کنار بکشد اما او خودداری کرد.
 
دولت ترامپ هنوز نتوانسته این سوئظن را که اعضای تیم او در جریان مبارزات انتخاباتی با مقام های روسیه تبانی کردند دفع کند.
 
آقای ترامپ مکررا این ادعاها را "اخبار جعلی" می خواند.
 
آقای پوتین هم این ادعاها را مسخره می کند و روز پنجشنبه بار دیگر آنها را "بی معنی" و "غیرمسئولانه" خواند.
 
اف بی آی هم مشغول تحقیق درباره موضوع دخالت روسیه و همکاری احتمالی کمپین ترامپ با کرملین است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۵
مهرداد2538 - تهران، ایران
این بی شعورها نمی فهمند وقتیکه اینهمه مشکلات کشور خودشان را گردن یک کشور خارجی می اندازند در واقع دارند به ناکارآمدی و آسیب پذیری نظام سیاسی کشور خودشون اعتراف می کنند که دهه های متمادی است اصرار داشته الگوی فکری خودش را بعنوان یک سیستم کارآمد به تمام دنیا بقبولاند.
جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۹
۲۵
romano - تهران، ایران
دستگاه اطلاعاتی روسیه اینقدر احمق نیست که حساب روی یکنفر با حمایت جمهوری خواه ها باز کند و نیک میداند آمریکا یک دیکتاتوری کورپوریشنال و اینستیوتشنال است (برای همین است که لابی گری اینقدر در آمریکا جواب میدهد). آنچه واضح است دموکراسی آمریکا بیمار و فاسد است و مردم از گذر مطبوعات مورد اعتماد کاغذی در دهه گذشته به آنلاین غیر قابل اعتماد زمان حاضر عبور نکرده‌اند و بسیار به مطبوعات و افراد در صدر قدرت اعتماد میکنند. این انتخابات دقیقا نتیجه شوهای مضحک آمریکا دستگاه های عریض و طویل سیاسی و اطلاعاتی بود. پیش از این هم در جنگ عراق هزاران بار این دستگاهها و هم همه اطلاعاتی باعث نشت اطلاعات و دادن بازخوردهای غلط به سیستم حاکم آمریکا شد. آمریکا و هم پیمانانش جنگ خاور میانه را برای همیشه باختند. رقبا جای آنها را گرفتند (چین و روسیه هیچوقت در خواب هم نمیدیدند که پایشان در خاورمیانه باز شود). برگشت موفق آمریکا به خاور میانه حداقل به ۲ دهه تبلیغ و رهبری هوشمند نیاز دارد که با حاکمان فعلی و شکاف عظیم طبقاتی مردم آمریکا دیگر این محقق نخواهد شد (مردم فقیر جنگها را حمایت نخواهند کرد).
جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +565شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +464پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +346یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +256سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +249ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +247نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +241وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +197حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +179عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم