وزیر دفاع ایران: برای موشک‌های اس-۳۰۰ وابستگی خارجی نداریم

سرتیپ حسین دهقان، وزیر دفاع ایران سرتیپ حسین دهقان، وزیر دفاع ایران گفته است که ایران از نظر سامانه موشکی اس-۳۰۰ به کشوری وابستگی ندارد و مشابه این موشک و تجهیزات آن را در داخل می‌سازد.
 

آقای دهقان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: "ما الان خودمان موشک‌های کلاس اس-۳۰۰ را در داخل می‌سازیم و فناوری این موشک را در همه ابعاد آن در اختیار داریم و اینطور نیست که بگوییم حالا طرف فروشنده آمده و محدودیتی را برای ما اعمال کرده که قابلیت عملیاتی ما را در طول زمان متاثر می‌کند."

 
به گفته آقای دهقان ایران سامانه موشکی "باور ۳۷۳" را طراحی کرده که مشابه موشک‌های سطح به هوای اس-۳۰۰ است. این سامانه سه مرحله آزمایشی را گذارنده و قرار است به زودی دو مرحله دیگر را نیز بگذارند.
 
قرار بوده که این آزمایش‌ها تا پایان سال جاری خورشیدی انجام شود که به گفته آقای دهقان به دلیل "مشکلات فنی" به تاخیر افتاده است.
 
آقای دهقان گفت: "برنامه‌ریزی شده است تا در تاریخ سوم خرداد سال آینده تست‌های عملیاتی‌ این سیستم به طور کامل در میدان انجام شود."
موشک‌های اس ۳۰۰ ساخت روسیه در سامانه‌های پدافند هوایی به کار می‌رود و در سال ۱۳۸۶، ایران قراردادی را برای خرید این سامانه و آموزش نظامیان ایرانی برای استفاده از آن با دولت روسیه امضا کرد.
 
با آنکه شماری از نظامیان ایرانی برای گذراندن دوره آموزشی این موشک‌ها به روسیه اعزام شدند، اما تحویل این موشک‌های سال‌ها به طول انجامید.
 
در همان کش و قوس تحویل این سامانه به ایران، مقام‌های نظامی ایرانی از طراحی و ساخت نمونه داخلی آن خبر دادند.
 
سرتیپ فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا در سال ۱۳۹۰ گفته بود که ساخت داخلی این سامانه دفاعی به تصمیم آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران بوده است.
 
نهایتا ممنوعیت انتقال سامانه‌ موشکی اس -۳۰۰ از روسیه به ایران دو سال پیش از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه لغو شد.
 
برنامه موشکی ایران همواره با واکنش‌ کشورهای غربی روبه‌رو بوده است که برخی آن را مغایر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌دانند و می‌گویند ایران با این آزمایش‌ها امنیت منطقه را به مخاطره می‌اندازد.
 
اما ایران می‌گوید که برنامه‌های موشکی‌اش صرفا جنبه دفاعی دارد و قصد ندارد با استفاده از آن علیه کشوری وارد جنگ شود.
 
ماه گذشته آزمایش موشک‌های بالستیک ایران با واکنش شدید آمریکا و اسرائیل رو‌به‌رو شد.
 
بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ که کمتر از یک هفته پس از توافق برجام میان ایران و قدرت های جهانی تصویب شد، از ایران خواسته شد هشت سال از فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای (از جمله فناوری سکوهای پرتاب آنها) اجتناب کند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۷
ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

38 سال همش حرف از جنگ ،مرگ و دشمن زدید در صورتی که تنها دشمن ایران و ایرانی خودتون هستید پس یه چیزی بسازید که ما از شرتون راحت بشیم.
یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
۵۹
saeed scotland - لندن، انگلستان
کل سیستم خارجیه برای فشار دادن دکمه احتیاج بخارج نداریم خودمان فشارمیدهم
یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
razmandeh - استکهلم، سوئد
روسیه که بهمین سادگی شماها رو به اسراییل فروخت حال برای اینکه جاش نسوزه میگید خودمون ساختم !!!!!! و وابستگی نداریم!!!!! شما فقط انگل میتونید بسازید !!!! دیگه روسیه رفیق و برادر نیست تموم شد !!!!!!
یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۴
۴۴
mashhabib - قم، ایران
شما مثل سگ دروغ میگید..هواپیما داریم که برای یه دست اورینگ که یه واشر پلاستیکیه. یه ساله خوابیده ؟؟ اونوقت میگی ما موشک میسازیم....ما تو ساختن پوشک بچه به مواد اولیه و دستگاههای خارجی نیازمندیم ؟؟!!! اون موقع ادعای ساخت موشک داریم !!!!
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۳:۵۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.