ایران در نامه‌ای به سازمان ملل نسبت به تمدید تحریم‌های آمریکا اعتراض کرد

خوشرو در نامه‌ای به بان کی‌-مون نسبت به تمدید قانون تحریم ایران اعتراض کرده است ایران نسبت به تمدید تحریم‌های ایالات متحده اعتراض کرده است.
 

غلامعلی خوشرو، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای به بان کی-مون، دبیرکل سازمان ملل، نسبت به مصوبه اخیر کنگره ایالات متحده در مورد تمدید قانون تحریم ایران تا پایان سال ۲۰۲۶ میلادی اعتراض کرده و آن را "مغایر تعهدات آمریکا بر اساس برجام" دانسته است.

 
در نامه نماینده جمهوری اسلامی آمده است که "براساس توافق هسته‌ای (برجام)، آمریکا به عنوان یکی از طرف‌های این توافق متعهد شده است از تمدید و وضع مجدد تحریم یا هر اقدام مغایر با اهداف، نص و روح برجام خودداری کند." این نامه تاکید دارد که "تمدید قانون تحریم ایران برخلاف تعهدات برجامی آمریکاست و لذا این کشور مسئول پیامدهای منفی و آثار زیانبار چنین اقدامی خواهد بود."
 
نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل از دبیرکل سازمان خواسته است تا از همه طرف‌های برجام و به خصوص ایالات متحده بخواهد تا به تعهدات خود پایبند بمانند و "اقدام اخیر آمریکا و سایر موارد بدعهدی در اجرای تعهدات برجام را در چارچوب گزارش آتی خود به شورای امنیت منعکس کند."
 
هفته گذشته، مجلس سنای آمریکا با اکثریت ٩٩ رای موافق و بدون رای مخالف، قانون تحریم ایران مصوب سال ١٩٩٦ کنگره آن کشور را به مدت ده سال دیگر تمدید کرد. پیشتر این طرح با اکثریت ٤١٩ رای موافق در برابر ١ رای مخالف در مجلس نمایندگان تصویب شده بود. اجرایی شدن این مصوبه مستلزم امضای رئیس جمهوری است. اگرچه رئیس جمهوری آمریکا حق وتو مصوبات کنگره را دارد، اما حمایت اکثریت قاطع اعضای کنگره از یک مصوبه می‌تواند وتوی رئیس جمهوری را بلااثر سازد.
ترامپ موضع سختگیرانه‌تری را نسبت به ایران اتخاذ کرده است به گفته ناظران، اگرچه مقامات دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری، از مصوبه اخیر کنگره خرسند نیستند اما با توجه به اکثریت قابل توجه حامیان این مصوبه، بعید است رئیس جمهوری آن را وتو کند.
 
"قانون تحریم‌های ایران و لیبی مصوب سال ١٩٩٦" مقرر داشت که شرکت‌های غیر آمریکایی که در سال بیش از ٢٠ میلیون دلار در سال در صنایع نفت ایران سرمایه‌ گذاری کنند با یک رشته تحریم‌های آمریکا مواجه می‌شوند. طبق این قانون که در سال ٢٠٠٦ به "قانون تحریم‌های ایران" تغییر نام یافت، رئیس جمهوری آمریکا ملزم است علیه شرکت‌هایی که از مفاد این قانون تخطی ‌کنند دست کم دو نوع تحریم از هفت تحریم مندرج در متن قانون را وضع کند.
 
محدودیت دسترسی به تسهیلات بانک صادرات و واردات آمریکا، منع صدور جواز صادرات آمریکایی به مقصد شرکت مورد تحریم، محدودیت دسترسی چنین شرکتی به اعتبارات اعطایی موسسات مالی ایالات متحده و استفاده از انواع اوراق قرضه دولتی آمریکا از جمله اقداماتی است که در این قانون پیش بینی شده است.
 
از زمان اجرایی شدن برجام، دولت آمریکا تاکید داشته که به تعهدات خود برای لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران عمل کرده اما قبول برجام به معنی الزام به لغو تحریم‌هایی نیست که در ارتباط با مسایل دیگر، از جمله نقض حقوق بشر، محدودیت دسترسی آزادانه ایرانیان به اطلاعات، "حمایت از تروریسم" و برنامه موشکی، علیه جمهوری اسلامی وضع شده است.
 
تصویب طرح تمدید قانون تحریم ایران با واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی مواجه شده و وزارت امور خارجه ایران این مصوبه را ناقض تعهدات ایالات متحده در چارچوب برجام دانسته است.
 
دوره ریاست جمهوری باراک اوباما روز ٢٠ ژانویه پایان می‌یابد و دولت جدید آمریکا به ریاست دونالد ترامپ قدرت را در دست خواهد گرفت. در جریان مبارزات انتخاباتی، آقای ترامپ موضع سختگیرانه‌تری را در قبال ایران و توافق هسته‌ای اتخاذ کرد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۵
Bornfree - لندن، انگلستان
بهتون پیشنهاد می‌کنم برین نظر خود آمریکاییها رو گوش کنین. مثلا سکولار تاک تو یوتیوب در موردش حرف می‌زنه. این آمریکاییا نشون دادن که فقط دنبال جنگ کنترل آن. هرکی‌ شک داره به دکتر مراجعه کنه. اینا اصلا دلشون می‌خواد ای‌ مشت تند روی احمق تو ایران حکومت بدست بگیرن که بهونه داشته باشن.
‌چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
۳۳
آبجو تگری - مانتوری، ایالات متحده امریکا
ترامپ اوباما نیست
‌چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
۴۶
sikan - موناکو، فرانسه
فقط در حد شکر خوری بوده
‌چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.