فراستی در تلویزیون، مرحوم علی حاتمی را به یک اختلال روانی جنسی متهم کرد
رأی دهید
جواد طوسی در ابتدای این مجادله تاکید کرد:علی حاتمی اولین فیلمسازی بود که جلوتر از عنوان «سینمای ملی» خود به این ارزش های خانواده، ملیت و... وفادار بود و به سراغشان رفت. جامعه ای که مدرنیستم را به شکل غلط می خواست تجربه کند بدش نمی آمد که سنت را معنای متفاوتی ببخشید، اما در کلیت آثار علی حاتمی سنتی را می بینیم که متفاوت از این است. سینمای علی حاتمی متمایل به ادبیات منظوم و شیوه دیالوگ نویسی او خاص بود. حاتمی تعلق خاطر به تئاتر نیز داشته است. حاتمی در مقایسه با بیژن مفید فیلمسازیست که دغدغه امروزی بودن را ندارد و ویژگی اقلیمی بودن در کارهای او بارز است.
مسعود فراستی نیز گفت:مصداق سینمای ملی اساسا علی حاتمی است. منتها این بحث تقلیل گرایانه ای برای این مصداق است. آیا وقتی از سینمای ملی حرف می زنیم یعنی اینکه اگر فیلمی سینمای ملی نباشد، ابدا سینما نیست؟ اصلا اینطور نیست. ایرانی بودن فیلمساز و فیلم را در دوره معینی ساختن کافیست که بگوییم سینمای ملی است؟ اگر این چنین باشد تمام فیلم هایی تولید شده در این مرز و بوم ملی است. آیا این ملی بودن از ادبیات و سنن نمایشی تنها در می آید؟ آیا یک پوسته ظاهری است؟ یعنی از سفره، زورخانه و ... می آید؟ چیزی که در فیلم های علی حاتمی ست. این چیزهایی که در فیلم حاتمی ست پوسته ظاهری ست که باید باشد اما به تنهایی ابدا سینمای ملی نمی دهد. من به نظرم اگر فرم نداشته باشیم نه سینمای دینی داریم و نه سینمای ملی. فرم، تجیمع اشیاء یا تکنیک نیست. من به نظرم در فیلم «طوقی» تا حدودی در فضا و لوکیشن به فرم اینجایی می رسیم.
افخمی درباره «طوقی» گفت:«طوقی» انقدر فیلم خوبی ست که به نظرم یک نفر باید دوباره آن را بسازد. البته من که جرات ندارم این کار را بکنم. حیا و نجابت ایرانی در این فیلم بسیار خوب است. اصلا هیچ کس مثل علی حاتمی، حیا را به خوبی درنیاورده است. «دلشدگان» در موسیقی و آهنگ به خوبی این حیا را ایجاد می کند.
فراستی که ترجیح داده بود به علی حاتمی به عنوان یک چهره محبوب نزد عموم مردم به شدت نتازد، از مقطعی به بعد، کنترلش را از دسد داد و در بخشی از نقد این برنامه گفت:«سوته دلان» هم از فیلم های منتخب من از حاتمی بود اما دوباره الان که آن را دیدم این اداهای فیلم من را اذیت کرد. مخصوصا بهروز وثوقی.
طوسی در عین حال با بیان اینکه دو دوره اصلی در فیلمسازی علی حاتمی وجود دارد، گفت:در دوره اول قصه بسیار محوریت دارد و در دوره دوم همه چیز بیشتر اپیزودیک است. ضمن اینکه مضامینی که علی حاتمی انتخاب می کرد که در دوره دیگری از وضعیت کشور به خطوط قرمز تبدیل می شد. فیلم هایی مثل «خواستگار» و ... اصلا امروز قابل نمایش نیست.
فراستی نیز تاکید کرد:«خواستگار» را من دوباره دیدم، به شدت فیلم بدی است. به شدت «فیلم فارسی» است. جای دوربین، قاب ها، کات ها، زوم ها، کاراکترها و... به شدت فیلم فارسی است. چیزی که در «خواستگار» نیست علی حاتمی «طوقی» است. نمی توان با المان های فیلم فارسی به مبارزه با فیلم فارسی رفت! وجه عارفانه را در آثار حاتمی اصلا نمی فهمم. از چه زمانی شروع می شود و چگونه ادامه می یابد. من تنها در «طوقی» علی حاتمی فرم را با ادم های متناسب و درست با روح و حس و حال بجا می بینم با یک سنفونی واحد و متحد، اما آثار دیگر به شدت تکنیکال هستند.
افخمی در واکنش به این ادعای فراستی، گفت:اگر این چنین است پس چطور ما نمی توانیم فیلم های دیگر او را فراموش کنیم؟ اگر فرم ندارند حس و روح آنها را چگونه دریافت کرده ایم؟
فراستی که همواره خود را فرم گرا معرفی می کند، وقتی به علی حاتمی رسید، محتوا را مورد نقد قرار داد و با آثار سینمایی حاتمی به مثابه مستند برخورد کرد و گفت:وقتی شما با تاریخ به مثابه تاریخ معین کار می کنی و بخش هایی از آن را تکه تکه می گیری و حرف خود را می زنی، غلط است. این جعل و نگاه ارتجاعی به تاریخ است. این برخورد تاریخی من است. می گویم در تاریخ ما در شهریور 20 تا سقوط رضاخان، بر ما چه گذشته است؟ این به عنوان پس زمینه اثر «هزار دستان» است و به اشتباه آمده است. تو می توانی از تاریخ الهام بگیری، اما وقتی تاریخ را به مثابه مستند می نگری، باید بدان پایبند باشی.
طوسی نیز گفت:کلا علی حاتمی مبتنی بر حس و غریزه خود نه عقلانی یک نگاه کلاژگونه دارد. این نگاه کلاژگونه ممکن ست تو را اذیت کند من را خشنود کند.
فراستی حتی به «مادر» علی حاتمی نیز رحم نکرد و گفت:علاقه علی حاتمی نوستالژی است و بدترین نوستالژی علی حاتمی «مادر» است. «مادر» ضدمادر است و انتقام فیلم ساز از مادرش است.
او در نهایت علی حاتمی را به «فتیشیسم اشیاء» (یادگارپرستی وضعیتی روان شناختی است که در آن یک شی (fetish) یا بخشی از یک انسان سبب برانگیختگی جنسی و حتی در مواردِ خاص، ارضای جنسی می شود) متهم کرد که به نوعی اختلال روانی جنسی محسوب می شود.
دیدگاه خوانندگان
۶۹
بردیا ارانی - کلن، آلمان
از ریشش معلومه چه ادم معمنی است و معمنان پشت سر مرده هم حرف میزنند . این از کرامات معمنین است .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴
۵۳
ahura95 - توکیو، ژاپن
فراستی شکر خورد با بزرگترش که سرش تو آخورشه و هر کثافتی که بهش دیکته میکنن ، میاد تو اون کثافتخونه تلویزیون میگه ، اختلال جنسی بالا تا پایین اون کثافتخونه و اربابای بیشرفت دارن مرتیکه پفیوز
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
۷۶
hassan5 - تهران، ایران
بنظر میرسه که با پریدن ببزرگان سینمائی ما میخواهد برای خودش جائی بسازد.فیلم مادر در عین حال که شخصیت یک مادر ایرانی را با بچه های گوناگون (درحدی که مادرشان را در آسایشگاه گذاشته بودند)کاملا تاثیر گذار بود.فتیشیسم از کجای فیلم استنباط میشود؟؟
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
۵۹
رضا پالونی - چرات آلاشت-قاهره، مصر
بردیا ارانی - کلن، آلمان به این مطلب و حرف مسعود فراستی و بقیه کاری ندارم شما با این سن وسال چطوری مبنای قضاوتهاتون ریش ادماست. شما که تربیت شده این نسل روغن نباتی نیستید که دیگه.اخوی از رو سه چیز راجع به کسی قضاوت نکن یک چهره دو حرفش و سه لباس تنش. ایام به کام
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵
۴۴
Dara20 - تهران، ایران
این گوریل دیگه از کدام سوراخی در اومده؟
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹
۶۹
بردیا ارانی - کلن، آلمان
[::رضا پالونی - چرات آلاشت-قاهره، مصر::]. رضا جان ممنون از یاداوری البته شما درست فرمودی .اما چون سن و سالی از من گذشته لاجرم با شناخت در این خصوص نظر دادم .ایام شیرین .
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۴
۶۹
بردیا ارانی - کلن، آلمان
[::رضا پالونی - چرات آلاشت-قاهره، مصر::]. رضا جان ممنون از یاداوری البته شما درست فرمودی .اما چون سن و سالی از من گذشته لاجرم با شناخت در این خصوص نظر دادم .ایام شیرین .
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۴
۴۴
Dara20 - تهران، ایران
این گوریل دیگه از کدام سوراخی در اومده؟
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹
۵۹
رضا پالونی - چرات آلاشت-قاهره، مصر
بردیا ارانی - کلن، آلمان به این مطلب و حرف مسعود فراستی و بقیه کاری ندارم شما با این سن وسال چطوری مبنای قضاوتهاتون ریش ادماست. شما که تربیت شده این نسل روغن نباتی نیستید که دیگه.اخوی از رو سه چیز راجع به کسی قضاوت نکن یک چهره دو حرفش و سه لباس تنش. ایام به کام
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵
۷۶
hassan5 - تهران، ایران
بنظر میرسه که با پریدن ببزرگان سینمائی ما میخواهد برای خودش جائی بسازد.فیلم مادر در عین حال که شخصیت یک مادر ایرانی را با بچه های گوناگون (درحدی که مادرشان را در آسایشگاه گذاشته بودند)کاملا تاثیر گذار بود.فتیشیسم از کجای فیلم استنباط میشود؟؟
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
۵۳
ahura95 - توکیو، ژاپن
فراستی شکر خورد با بزرگترش که سرش تو آخورشه و هر کثافتی که بهش دیکته میکنن ، میاد تو اون کثافتخونه تلویزیون میگه ، اختلال جنسی بالا تا پایین اون کثافتخونه و اربابای بیشرفت دارن مرتیکه پفیوز
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
۶۹
بردیا ارانی - کلن، آلمان
از ریشش معلومه چه ادم معمنی است و معمنان پشت سر مرده هم حرف میزنند . این از کرامات معمنین است .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴
۶۹
بردیا ارانی - کلن، آلمان
از ریشش معلومه چه ادم معمنی است و معمنان پشت سر مرده هم حرف میزنند . این از کرامات معمنین است .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴
۵۳
ahura95 - توکیو، ژاپن
فراستی شکر خورد با بزرگترش که سرش تو آخورشه و هر کثافتی که بهش دیکته میکنن ، میاد تو اون کثافتخونه تلویزیون میگه ، اختلال جنسی بالا تا پایین اون کثافتخونه و اربابای بیشرفت دارن مرتیکه پفیوز
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
۷۶
hassan5 - تهران، ایران
بنظر میرسه که با پریدن ببزرگان سینمائی ما میخواهد برای خودش جائی بسازد.فیلم مادر در عین حال که شخصیت یک مادر ایرانی را با بچه های گوناگون (درحدی که مادرشان را در آسایشگاه گذاشته بودند)کاملا تاثیر گذار بود.فتیشیسم از کجای فیلم استنباط میشود؟؟
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
۵۹
رضا پالونی - چرات آلاشت-قاهره، مصر
بردیا ارانی - کلن، آلمان به این مطلب و حرف مسعود فراستی و بقیه کاری ندارم شما با این سن وسال چطوری مبنای قضاوتهاتون ریش ادماست. شما که تربیت شده این نسل روغن نباتی نیستید که دیگه.اخوی از رو سه چیز راجع به کسی قضاوت نکن یک چهره دو حرفش و سه لباس تنش. ایام به کام
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵
۴۴
Dara20 - تهران، ایران
این گوریل دیگه از کدام سوراخی در اومده؟
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹
۶۹
بردیا ارانی - کلن، آلمان
[::رضا پالونی - چرات آلاشت-قاهره، مصر::]. رضا جان ممنون از یاداوری البته شما درست فرمودی .اما چون سن و سالی از من گذشته لاجرم با شناخت در این خصوص نظر دادم .ایام شیرین .
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۴
۵۳
ahura95 - توکیو، ژاپن
فراستی شکر خورد با بزرگترش که سرش تو آخورشه و هر کثافتی که بهش دیکته میکنن ، میاد تو اون کثافتخونه تلویزیون میگه ، اختلال جنسی بالا تا پایین اون کثافتخونه و اربابای بیشرفت دارن مرتیکه پفیوز
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
۶۹
بردیا ارانی - کلن، آلمان
از ریشش معلومه چه ادم معمنی است و معمنان پشت سر مرده هم حرف میزنند . این از کرامات معمنین است .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴
۷۶
hassan5 - تهران، ایران
بنظر میرسه که با پریدن ببزرگان سینمائی ما میخواهد برای خودش جائی بسازد.فیلم مادر در عین حال که شخصیت یک مادر ایرانی را با بچه های گوناگون (درحدی که مادرشان را در آسایشگاه گذاشته بودند)کاملا تاثیر گذار بود.فتیشیسم از کجای فیلم استنباط میشود؟؟
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
۴۴
Dara20 - تهران، ایران
این گوریل دیگه از کدام سوراخی در اومده؟
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹
۶۹
بردیا ارانی - کلن، آلمان
[::رضا پالونی - چرات آلاشت-قاهره، مصر::]. رضا جان ممنون از یاداوری البته شما درست فرمودی .اما چون سن و سالی از من گذشته لاجرم با شناخت در این خصوص نظر دادم .ایام شیرین .
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۴
۵۹
رضا پالونی - چرات آلاشت-قاهره، مصر
بردیا ارانی - کلن، آلمان به این مطلب و حرف مسعود فراستی و بقیه کاری ندارم شما با این سن وسال چطوری مبنای قضاوتهاتون ریش ادماست. شما که تربیت شده این نسل روغن نباتی نیستید که دیگه.اخوی از رو سه چیز راجع به کسی قضاوت نکن یک چهره دو حرفش و سه لباس تنش. ایام به کام
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵
۵۹
رضا پالونی - چرات آلاشت-قاهره، مصر
بردیا ارانی - کلن، آلمان به این مطلب و حرف مسعود فراستی و بقیه کاری ندارم شما با این سن وسال چطوری مبنای قضاوتهاتون ریش ادماست. شما که تربیت شده این نسل روغن نباتی نیستید که دیگه.اخوی از رو سه چیز راجع به کسی قضاوت نکن یک چهره دو حرفش و سه لباس تنش. ایام به کام
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵
۶۹
بردیا ارانی - کلن، آلمان
[::رضا پالونی - چرات آلاشت-قاهره، مصر::]. رضا جان ممنون از یاداوری البته شما درست فرمودی .اما چون سن و سالی از من گذشته لاجرم با شناخت در این خصوص نظر دادم .ایام شیرین .
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۴
۴۴
Dara20 - تهران، ایران
این گوریل دیگه از کدام سوراخی در اومده؟
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹
۷۶
hassan5 - تهران، ایران
بنظر میرسه که با پریدن ببزرگان سینمائی ما میخواهد برای خودش جائی بسازد.فیلم مادر در عین حال که شخصیت یک مادر ایرانی را با بچه های گوناگون (درحدی که مادرشان را در آسایشگاه گذاشته بودند)کاملا تاثیر گذار بود.فتیشیسم از کجای فیلم استنباط میشود؟؟
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
۶۹
بردیا ارانی - کلن، آلمان
از ریشش معلومه چه ادم معمنی است و معمنان پشت سر مرده هم حرف میزنند . این از کرامات معمنین است .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴
۵۳
ahura95 - توکیو، ژاپن
فراستی شکر خورد با بزرگترش که سرش تو آخورشه و هر کثافتی که بهش دیکته میکنن ، میاد تو اون کثافتخونه تلویزیون میگه ، اختلال جنسی بالا تا پایین اون کثافتخونه و اربابای بیشرفت دارن مرتیکه پفیوز
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳