مرتضوی: یک قاضی بازنشسته را برای تایید محکومیت من مامور کردند

سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران روز شنبه ۲۴ آبان، در واکنش به خبر تایید حکم محکومیتش،‌ مقام های قوه قضاییه را متهم کرده است که «برخلاف قانون» و «عرف دیوان عالی کشور» یک قاضی بازنشسته را مامور تایید محکومیت وی کرده اند.


معاون اول قوه قضاییه ایران روز شنبه از تایید حکم قضایی علیه سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران توسط دیوان عالی کشور خبر داد. طبق این حکم سعید مرتضوی به صورت دائم از احراز شغل قضا  منفصل و  به مدت ۵ سال از احراز مشاغل دولتی نیز  منع شده است.


سعید مرتضوی روز شنبه ۲۴ آبانماه به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفته است:«قانون‌گذار صراحتا اعلام کرده پس از ارجاع پرونده به شعب دیوان عالی کشور نمی‌توان آن را از شعبه مرجوع‌الیه اخذ و به شعبه دیگری ارجاع کرد، با عنایت به اینکه شعبه ۹ دیوان عالی کشور حدود ۲ سال است که این پرونده جهت تجدیدنظرخواهی به آن ارجاع شده و قضات شعبه، استعلامات لازم را انجام داده و از شکات و قضات محکوم‌علیهم نیز توضیحات لازم را اخذ و رسیدگی خود را با تهیه و ارائه گزارش قضایی و متعاقب آن اخذ نظر نماینده دادستان کل کشور انجام داده و ختم رسیدگی را اعلام کرده است، برخلاف قواعد آمره آیین دادرسی این پرونده از شعبه ۹ اخذ و به شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور ارجاع شده است. »

پرونده سعید مرتضوی که در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری تهران به اتهام مشارکت در بازداشت غیر قانونی سه تن از کشته شدگان بازداشتگاه کهریزک مورد رسیدگی قرار گرفته بود و دادگاه حکم انفصال دائم از خدمات قضایی و پنج سال انفصال خدمات دولتی و اداری وی را صادر کرده بود، این حکم به مدت دو سال در شعبه ۹ دیوان عالی کشور، در انتظار تأیید یا رد رأی بود. اما طی هفته های اخیر این پرونده به شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور ارجاع شده بود.

به رغم این که مقام های قضایی و سیاسی ایران کشته شدن دست‌کم سه نفر از بازداشت شدگان کهریزک را بر اثر بدرفتاری ماموران در دوران بازداشت تایید کرده اند، فعالان سیاسی در ایران می گویند،‌ کشته‌شدگان در این بازداشتگاه بیشتر از سه نفر بوده اند.

سعید مرتضوی روز شنبه با بیان اینکه «شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور ظرف چند روز مبادرت به صدور حکم مبنی بر تایید رای بدوی کرده است»، گفته است: «حسب اطلاع، قاضی شعبه جدید را نیز در تایید این محکومیت دخالت ندادند؛ بلکه یک قاضی بازنشسته را برای تایید محکومیت من مامور کردند که این امر نیز خلاف قانون و عرف دیوان عالی کشور است و به همین دلیل مراتب اعتراض خود را کتبا به مراجع ذی‌صلاح اعلام خواهم کرد. »

دادستان سابق تهران اضافه کرده است:«اخذ این پرونده از شعبه ۹ و ارجاع آن به شعبه ۳۸ و مامور کردن یک قاضی بازنشسته در این رابطه که خلاف بین قانون و شرع است، تنها به دلیل اعمال نظر و خارج کردن پرونده از مسیر قانونی رسیدگی و تایید محکومیت است. در غیر این‌صورت هیچ توجیهی ندارد که پرونده را پس از دو سال رسیدگی در شعبه ۹ و حصول نتیجه از این شعبه اخذ و به شعبه ۳۸ ارجاع کنند تا این شعبه ظرف چند روز که طی آن فرصت ورق زدن پرونده را نداشته است محکومیت من را تایید کند. »

محسن روح الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی فر، سه جوانی بودند که پس از اعتراض‌های سال ۸۸ به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آن سال، بر اثر شکنجه  جان خود را در بازداشتگاه کهریزک از دست دادند.

از سعید مرتضوی دادستان پیشین تهران به عنوان متهم اصلی پرونده مرگ این سه جوان در بازداشتگاه کهریزک نام برده می‌شود.

محمود احمدی نژاد پس از برکناری سعید مرتضوی از قوه قضاییه وی را ابتدا به ریاست سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سپس به ریاست سازمان تامین اجتماعی منصوب کرد.

انتصاب سعید مرتضوی به عنوان ریاست سازمان تامین اجتماعی اعتراض نمایندگان مجلس را درپی داشت. اما محمود احمدی نژاد برکناری سعید مرتضوی را نپذیرفت. این مساله باعث شد تا مجلس استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار دولت احمدی‌نژاد، را در دستور کار خود قرار دهد و در ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ مجلس به وی رای «عدم اعتماد» داد.

پیمان حاج محمود عطار، وکیل دادگستری، اوایل مردادماه گفته بود که سعید مرتضوی ۱۰ پرونده مفتوح در دادسرای کارکنان دولت دارد.

او که خود از شاکیان سعید مرتضوی درباره پرونده عباس پالیزدار و «تخلفات» سازمان تامین اجتماعی است خواسته بود که به پرونده‌های آقای مرتضوی که از برخی آن‌ها حدود پنج سال گذشته است رسیدگی شود.

رأی دهید
Azadikhah - تكسل - هلند
سعید مرتضوی اگر قراربود به دلیل کهریزک از کار برکنار بشه تاحالا این همه پست و مقام نمیگرفت. حکم ایشون احتمالا به دلیل تک خوری و بالا کشیدن چندین ملیارد دلار ناقابل با کمک رفیق مولتی میلیاردر مستضعف خودش احمدی نژاد وکلاهی که سر برادران دزد لاریجانی گذاشتند بوده.مطمئن باشین فردا پس فردا یه پست مهم و حساس دیگه بهش میدن چونکه جمهوری اسلامی به جانو.. از این طیف نیاز مبرم داره و نمیخواد به همین راحتی از دستشون بده.
یکشنبه 25 آبان 1393 - 16:43
بت شکن - مونترال - کانادا
نگران نباش آقای قانون مدار!!!، زبده‌ترین قاضی‌های جهان هم نمیتوانند تو را محکوم کنند چون دست (آقا) پشت و پناهت است..!!
یکشنبه 25 آبان 1393 - 16:47
اصحاب کهف - بروکسل - بلژیک
مامور کردن یک قاضی بازنشسته در این رابطه که خلاف بین قانون و شرع است، تنها به دلیل اعمال نظر و خارج کردن پرونده از مسیر قانونی رسیدگی و تایید محکومیت است.....!!! خوبه لااقل مرتیکهءقاتل حرامز...( که واژه شریفیست در برابر توی حیوان )اعتراف میکنی که اینکاره اید اونجا و این عرفه.هرچی به مردم و بچه هاشون همینطوری ظلم کردی و کشتیشون،حالا بخور.این کمترین مجازاتته.وایستا تا روزش ( شایدم سعادت داشتی و شبش)برسه تا نشونت بدیم.کثافت ،قاتل ،اختلاس گر ،بیشرف...
یکشنبه 25 آبان 1393 - 18:39
nasl sokhta - لندن - انگلیس
تو باید اعدام شی‌‌ مرتیکه الدنگ
یکشنبه 25 آبان 1393 - 23:02
abdolmalek - رامسر - ایران
سعید مرتضوی هرگز یک قاضی نبوده بلکه یکی از قداره بندان ولی‌ مطلقه وقیح بوده که دست به جنایات فجیع زد و حالا اگر چه تاوان جنایاتش را نداده ولی‌ رسوا شده است. اوضاع مملکتی را در نظر بگیرید که این فرد با آنهمه جنایات، به پشتوانه همین رهبر منحوس،سرپرست یکی‌ از بزرگترین سازمانها بود، و باز اوضاع مملکتی را در نظر بگیرید که برادر رئیس به اصطلاح قوه قضاییه و رئیس مجلس حکومت اسلامی برای فساد، در درگاه این جنایت کار دریوزگی میکردند.
دوشنبه 26 آبان 1393 - 00:09
قیس - اهواز - ایران
سعید مرت.. لعنت بر تو وامثالت دزد کثیف اعدام واسه تو کمه
دوشنبه 26 آبان 1393 - 08:47
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.