در طول آتش‌بس موقت ده‌ها جسد در غزه پیدا شد

امدادگران یکی از اعضای خانواده النجار را از زیر آوار بیرون می‌آورند. به گفته منابع فلسطینی پیش از آتش‌بس در یک حمله هجده عضو یک خانواده کشته شدند


در طول آتش‌بس موقت که در غزه برقرار شده، به گفته منابع فلسطینی تا کنون بیش از ۷۵ جسد در نقاط مختلف غزه پیدا شده است.



پیش‌بینی می‌شود در طول ادامه جست‌وجوها شمار اجساد پیدا شده افزایش یابد. به این ترتیب تا کنون شمار کشته‌ها در غزه به بیش از ۹۵۰ نفر رسیده است.

بیشتر اجساد از منطقه شجاعیه در شرق غزه پیدا شده است.

کامبیز فتاحی، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی که به منطقه شجاعیه رفته، آنجا را به محله‌ای زلزله‌زده تشبیه می‌کند که در بعضی نقاط آن بوی جسد به مشام می‌رسد.

آتش‌بس ۱۲ ساعته حماس و اسرائیل از ساعت هشت صبح به وقت محلی آغاز شد.

منابع فلسطینی می‌گویند پیش از آتش‌بس در حمله تانک‌های اسرائیل ۱۸ نفر از اعضای یک خانواده در غزه کشته شدند.

هدف از این آتش‌بس موقت ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم غزه است هرچند اسرائیل گفته در صورت حمله احتمالی حماس، نیرو‌هایش آماده پاسخگویی هستند.

به گزارش خبرنگاران دقایقی بعد از شروع آتش‌بس شلیک تانک شنیده شده است.

با این حال تصاویر زنده خبرگزاری‌ها از غزه نشان می‌دهد که اوضاع آرام است. یولاند نل، خبرنگار بی‌بی‌سی در شهر غزه می‌گوید اوضاع دوباره به حالت عادی بازگشته و در خیابان‌ تعدادی خودرو در حال رفت و آمد دیده می‌شود.

منابع فلسطینی می‌گویند در هجده روز گذشته شمار کشته‌ها در غزه به بیش از ۸۸۰ نفر رسیده است. بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ نفر هم زخمی شده‌اند.

با وجود اعلام ۱۲ ساعت توقف حملات دو طرف، ارتش اسرائیل در توییتر اعلام کرده که عملیات شناسایی و تخریب تونل‌های حماس در طول این ۱۲ ساعت ادامه خواهد یافت.

ارتش اسرائیل همچنین تایید کرده دو سرباز این کشور در حملات شب گذشته کشته شده‌اند. به این ترتیب شمار کشته‌های اسرائیل به ۳۸ نفر می‌رسد که سه نفرشان غیرنظامی بوده‌اند. از میان سه غیرنظامی که در اسرائیل کشته شده‌اند، یکی شهروند تایلند و دیگری عرب اسرائیلی بوده است.

چند ساعت پیش از آنکه موافقت دو طرف با آتش‌بس ۱۲ ساعته اعلام شود، اسرائیل با پیشنهاد آمریکا برای آتش‌بس یک هفته‌ای مخالفت کرده بود.

آمریکا پیشنهاد داده در آتش‌بس دو مرحله‌ای، در طول یک هفته آتش‌بس موقت، دو طرف درباره صلح طولانی‌تر و شرط‌هایی که دارند مذاکره کنند.



خبرنگار بی‌بی‌سی درباره کودکی گزارش داده که مادرش را در حمله هوایی اسرائیل از دست داده و با سزارین به دنیا آمده است



جان کری، وزیر خارجه آمریکا که برای مذاکره با دو طرف به منطقه سفر کرده، گفته است بر خلاف گزارش رسانه‌ها در مورد مخالفت اسرائیل با طرح آتش‌بس هفت روزه آمریکا، او به اجرایی شدن یک آتش‌بس بلندمدت میان طرفین خوش‌بین است.

آقای کری و نمایندگان چند کشور اروپایی، قطر و ترکیه قرار است روز شنبه در پاریس درباره راه‌های ایجاد آتش بس طولانی‌تر گفت‌و‌گو کنند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده نشست نمایندگان این کشورها در پاریس آغاز شده است.

حماس می‌گوید که به خلع سلاح تن نمی‌دهد و شکستن محاصره غزه باید یکی از شرایط آتش‌بس باشد. در مقابل اسرائیل نیز خواهان از میان بردن توان موشکی حماس و نابود کردن شبکه تونل‌های مورد استفاده این گروه است.



کرانه باختری ناآرام است

هم‌زمان با تلاش‌ها برای ایجاد آتش‌بس میان دو طرف، اوضاع در کرانه باختری متشنج گزارش شده است.

دیشب شماری از جوانان فلسطینی در حمایت از فلسطینیان نوار غزه، در نقاط مختلف کرانه باختری با سربازان اسرائیل درگیر شده‌اند.

گفته می‌شود یک نوجوان فلسطینی در شهر بیت‌فجار کشته شده است. در شهر بیت‌لحم تظاهرکنندگان به سمت نیروهای اسرائیل سنگ و بمب بنزینی انداخته‌اند. نیروهای اسرائیل هم پاسخ تظاهرکنندگان را با گلوله‌های پلاستیکی داده‌اند.

از شجاعیه چه مانده است؟

کامبیز فتاحی
خبرنگار بی‌بی‌سی در غزه


محله شجاعیه، واقع در شرق غزه، به یک منطقه زلزله‌زده شباهت پیدا کرده است.

امروز که به این محله رفتم دامنه گسترده خرابی‌های حملات هوایی و زمینی اسراییل را از نزدیک دیدم. بیشتر منازل ساکنان شجاعیه کاملا تخریب شده یا به شدت آسیب دیده است.

شجاعیه همان محله‌ای است که یکشنبه گذشته در حوالی آن هشت سرباز اسرائیلی در یک نفربر زرهی هدف آرپی‌جی شبه‌نظامیان قرار گرفتند و کشته شدند.

اسرائیل در چند روز گذشته به‌شدت این ناحیه را بمباران کرده بود.

ارتش اسرائیل امروز صبح هم پیام‌های تلفنی به زبان عربی به تعداد زیادی از مردم غزه فرستاد که به شجاعیه و نواحی مرزی شمالی مانند بیت‌حانون و بیت‌لاهیا برنگردند.

با این حال، تا چند ساعتی که به پایان آتش‌بس موقت باقی مانده، هزاران فلسطینی سراسمیه به منازل خود در شجاعیه برگشته‌اند تا هر چه سریع‌تر اسباب و اثاثیه به جای مانده را برداشته و ناحیه را ترک کنند.

امدادگردان و مردم همچنین در زیر‌ آوار تعدادی از ساختمان‌ها، چند جسد کشف کرده‌اند. بوی تعفن اجساد در بخش‌هایی از این ناحیه به وضوح حس می‌شود و روشن نیست که صلیب سرخ و مردم محلی فرصت آن را داشته باشند که تا پایان موعد آتش بس (۸ شب به وقت محلی)‌ تمام اجساد را از زیرآورها بیرون بکشد

رأی دهید
nikiniki12 - ماینز - المان
اینهمه جنایت در دنیا وحشتناکه، ما موجودات دو پا دنیا را زودتر از حد موعد به نیستی‌ میکشیم.
شنبه 4 مرداد 1393 - 15:08
عاشق تبریز - تبریز - ایران
اخی دلم آرام میشه وقتی خبر کشته شدن این مفت خوارهای غزه ای را میشنوم !!!! اینشااللله که بیشتر بشوند !!!
شنبه 4 مرداد 1393 - 13:21
Azadikhah - تكسل - هلند
هر دو طرف مسئول کشته شده‌ها می‌باشند. کشته شده‌های غیرنظامی طرف فلسطینی نسبت به طرف اسراییلی با تفاوت چشم‌گیری زیاد است ولی مسئول این کشته‌ها علاوه بر اسراییلی‌ها، حماس نیز است. در جنگ اخیر اظهارنظرهای حماسی‌ها که بیش‌تر در خارج از فلسطین هستند و تاکید به ادامه درگیری‌ها و نپذیرفتن آتش‌بس باعث می‌شود که تاوان آن را مردم فلسطینی بدهند (رجوع شود به اظهارنظر خالد مشعل در باری شروط حماس برای پذیرش آتش‌بس و رد آتش‌بس پیش‌نهادی مصر). این که حماس می‌داند که موشک‌هایش بی‌تاثیر است ولی با این حال، به پرتاب موشک ادامه می‌دهد و طرف اسراییلی را تحریک می‌کند، گناه‌شان را برابر با اسراییل می‌کند.
شنبه 4 مرداد 1393 - 13:22
Azadikhah - تكسل - هلند
2- همین پرتاب موشک بود که آتش‌بس شش ساعته چند روز پیش را متوقف کرده و اسراییل را به ادامه بمباران و جنگ زمینی تشویق کرد. هم‌چنین به کار بردن خانه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها به عنوان محل ذخیره یا پرتاب موشک‌ها و استفاده از مردم به عنوان سپر انسانی در برخی موارد توسط حماسی‌ها، نشان می‌دهد که گناه آن‌ها کم‌تر از اسراییلی‌ها نمی‌باشد. در مورد استفاده از سپر انسانی توسط حماس نیز پیش‌تر موارد بسیاری دیده شده است که مورد تایید و تاکید مقام‌های رسمی و بلندپایه حماس نیز قرار گرفته است.
شنبه 4 مرداد 1393 - 13:23
Azadikhah - تكسل - هلند
حماس نیز به مانند اسراییل در تلاش برای کشتن غیرنظامی‌های اسراییلی است. این را هم تجربه و ترورهای انجام شده توسط گروه‌های فلسطینی و هم رفتار اخیر حماس در موشک‌باران اسراییل نشان می‌دهد. آن‌چه که باعث می‌شود حماس نتواند مانند اسراییلی‌ها بکشد، ضعف نظامی خود و قدرت نظامی اسراییل است. نتیجه تصور این‌که اگر گنبد آهنی اسراییل وجود نداشت و از طرفی، موشک‌های حماسی قابلیت بیش‌تری داشتند، چیزی جز افزایش کشته‌های غیرنظامی برای اسراییل نیست. پس ضعف حماسی‌ها و مظلوم‌نمایی آن‌ها نباید به عنوان درست‌کار بودن‌شان در نظر گرفته شود. به خاطر داشته باشیم که در جنگ‌های داخلی فلسطین بین حماس و فتح، چندصد نفر از فلسطینی‌ها کشته شده و این نشان می‌دهد که حماس نیز تشنه قدرت بوده و در رسیدن به اهداف خود چه قدر می‌تواند، خطرناک شود. همان‌گونه که گفتم اصلی‌ترین مورد در این جنگ کشته شدن مردم بی‌گناه از هر دو طرف به خصوص فلسطینی‌ها می‌باشد و باید با فشار آوردن به هر دو طرف درگیر مبنی بر پذیرش آتش‌بس از شدت درگیری‌ها کاسته و شاهد توقف کشتار بود.
شنبه 4 مرداد 1393 - 13:30
تیتو تیتو - تهران - ایران
تصاویر مخابره شده از شهر شجاییه واقعا حیرت اور است نمیدانم چگونه اسراییل اینگونه نسل کشی میکند انگار بمب اتم در شهر منفجر شده بود .
شنبه 4 مرداد 1393 - 19:19
بی هوا - استکهلم - سوئد
عاشق تبریز. تو هنوز عقلت کامل نشده که بفهمی که این مردم بیگناهند که قربانی بازیهای سیاسی شدند حالا چه حماس چه ایران چه اسرائیل. عکس بچه رو ببینی و دلت خنک بشه یعنی شعور نداری انسان نیستی.
شنبه 4 مرداد 1393 - 19:42
باور عمیق - قم - ایران
بابک خرمدین .. شما در زمینه تعیین برنده و بازنده تخصص داری . الان چند چندند؟ کی برده کی باخته ؟ حالا اصلا اینا رو ولش .. من حاضرم از بالا به پایین سپاه رو به خاطر چیزایی که تو بهش اعتقاد داری به فحش ببندم . تو حاضری بیای یه دو تا اعتراض بکنی و نفرتتو به خاطر جنایات اسراییل نشون بدی . باشه بابا من بورسیه آخوندی از سپاه گرفتم . تو چی؟ بیا نشون بده تو فرانکفورت هم که باشی اگر ایرانی نیستی حداقل انسانی .. بیا و محکوم کن
شنبه 4 مرداد 1393 - 23:16
مهم - بروكسل - بلزيك
به جهنم که پیدا شد هرچه عرب بیشتر بمیرن بهتر
شنبه 4 مرداد 1393 - 23:24
kuhestan - اروپا - اروپا
الان متوجه شدم که دین و مذهب از هر نوع چقدر مخرب است و باعث تخریب ذهن انسانهای کم عقل میشود.اگر دین نبود الان اینقدر کشتار و قتل و ظلم هم نبود القاعده نبود خمینی نبود وهابی نبود داعش نبود یهودی نبود مسیحی نبود.اگر دین نبود همه انسانها با هم بیشتر دوست بودنداگر دین نبود و اگر خدا نبود این همه اعدام نبود با شمشیر گردن زدن نبود اگر دین نبود و اگر خدا نبود اینهمه بودجه های ممالک خرج مفت خورها نمیشد.حوزه علمیه نبود چماق به دست مفت خور نبودو............به امید رهایی تمام انسانها از دام شیطانی ادیان و به امید صلح دوستی و ابادانی و به امید بیداری تمام دین زده گان دنیا
یکشنبه 5 مرداد 1393 - 21:56
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.