شاهین نجفی و اعتراض از جنس برهنگی

شبنم گلی

دانشجوی اتنوموزیکولوژی

اعتراض به عنوان یکی از اجزای اصلی موسیقی راک و رپ، از ابتدای پیدایش این موسیقی ها همراهشان بوده است؛ اعتراضی که با زبان تند، پوشش‌های متفاوت و در برخی موارد متناقض با هنجار‌های جوامع، صداهای‌ گوش‌خراش (در موسیقی راک و متال)، و به صورت کلی در هر دو جنبه بصری و صوتی این موسیقی‌ها خودش را بروز داده است. شدت و حدت بیان اعتراض هم بسته به شرایط جامعه و موزیسین‌ها؛ موضوع مورد اعتراض و البته جسارت موزیسین‌ها متغیر است.


برای مثال گروه "پوسی رایتس"، یک گروه پانک راک اهل روسیه و متشکل از یازده زن بیست تا سی و سه ساله است که در اعتراض به سیاست‌های پوتین بارها و بارها برهنه بر روی صحنه و حتی در خیابان های شهر حاضر شده‌اند. در یکی از جنجالی‌ترین اعتراضات برهنه خود، آنها در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۱۲، در کلیسای جامع مسیح منجی در مسکو به اجرا پرداختند و توضیح دادند که اعتراض آنها به حمایت‌های این کلیسا از پوتین در کمپین‌های انتخاباتی‌اش بوده است.


اعتراضاتی از این دست در اروپا بسیار رایج بوده و همواره علاوه بر جلب توجه خبرگزاری‌های دنیا، تاثیرات گسترده‌ای هم بر مردم این جوامع داشته است، که بررسی خوب و بدی آنها در این مقاله نمی گنجد. آنچه موضوع موضوع اصلی این مقاله است، برهنه شدن کامل اعضای گروه شاهین نجفی و اعتراضی است که او و همکارانش با برهنگی روی صحنه در تورنتو و در میان مخاطبین ایرانی و فارسی زبان خود انجام دادند.

شاهین نجفی علت این کار را اعتراض به لخت کردن زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین اعلام کرده است و با اینکار همان‌طور که با انتشار آهنگ "نقی"، خود و موسیقی‌اش را به صورتی کاملا جنجالی در معرض توجه قرار داد، بار دیگر باورهای مخاطب ایرانی‌اش را به چالش کشیده است. نکته قابل توجه البته این است که خود او برهنه کامل نشد و فقط اعضای گروه که ایرانی نیستند اعتراض خود را با برهنگی در برابر مخاطب ابراز کرده اند.

این که آیا برهنه شدن روش مناسبی برای بیان اعتراض هست یا نیست را باید در لابلای فرهنگ و سنت‌های جامعه مخاطب مورد بررسی قرار داد. برهنگی اعضای گروه پوسی رایت، با صورت‌های پوشیده با ماسک، البته تفاوتی فاحش دارد با برهنگی اعضای غیر ایرانی گروه شاهین نجفی. وقتی سه عضو زن گروه "دیکسی چیکس" در اعتراض به فاحشه‌خواندنشان توسط مخاطبین موسیقی کانتری -که عمدتا در تگزاس آمریکا زندگی می کنند و به محافظه‌کاری و سنتی بودن شهرت دارند-، برهنه بر روی جلد مجلات ظاهر شدند یک پیام واضح داشتند؛ پیامی که روی بدنشان با کلماتی به رنگ سیاه نقش بسته بود، پیامی که بیانش به توضیح بیشتری نیاز نداشت. شاهین نجفی اما با شورت بلند، که بیشتر به مایو می‌ماند، روی صحنه آمد و اعتراضش را اعلام کرد.

به باور نویسنده این مقاله، آنچه او را از برهنه شدن بازداشت، همان گره‌های فرهنگی و وابستگی به سنت‌هایی بود که او می‌خواهد در مخاطبش بشکند. برای همکاران غیر ایرانی او این تعلقات فرهنگی و سنت‌های ایرانی معنایی ندارد و به همین دلیل است که به راحتی، تمام قد رو بروی مخاطب می‌ایستند و با لبخند اعتراض خود را به وضع زندانیان بند ۳۵۰ اعلام می کنند.

اینکه آیا این‌گونه اعتراضات تغییری در وضع زندانیان ایجاد خواهد کرد یا خیر موضوع این مقاله نیست، گرچه جواب سئوال برای کسی که با قوانین جمهوری اسلامی و هنجارهای فرهنگی جامعه ایران اشنا است غیر قابل حدس زدن نیست. اما آیا اینکه این حرکت شاهین نجفی و گروهش حرکتی رو به جلو در موسیقی و فرهنگ موسیقایی، آن هم از نوع اعتراضی، ایران خواهد داشت یا خیر، البته جای مطالعه و بررسی دارد.

در این میان بحث‌های گسترده در مذمت یا حمایت از این حرکت نقل محافل مجازی شد و عده زیادی نیز این حرکت را با برهنگی گلشیفته فراهانی مقایسه کرده‌اند که مقایسه‌ای بی ربط است. گلشیفته فراهانی در مقام یک هنرپیشه، که برهنگی می تواند بخشی از نقشی که بر عهده دارد باشد و هرگز چیز عجیبی نبوده و نیست، با چشمانی غم‌زده مقابل دوربین حاضر شد، نه با لبخند و نگاهی متکبرانه که نشات گرفته از توهم انجام دادن کارهای بزرگ است. برهنگی بازیگران سینما در فرهنگ ما و در فیلم‌های فارسی رواج داشته و گرچه با انقلاب اسلامی دستخوش تغییر شد، اما باید پذیرفت که این بخشی از کار هنری یک بازیگر، چه زن و چه مرد، بوده و هست.



    "آیا آنچه شاهین نجفی را از برهنه‌شدن، همچون یارانش، در مقابل مردم بازداشت، چیزی جز همان سنت‌ها و ارزش‌های فرهنگی است که خودش قصد در هم شکستن‌شان را دارد؟"



اما برهنگی از نوع همکاران آقای نجفی، هرگز بخشی از فرهنگ موسیقی ما نبوده است و در نمونه های غربی هم، چون موارد ذکر شده بالا، شکل و جنسی متفاوت داشته است. در غرب هم برای چنین حرکاتی دلیل و منطق لازم است. این مقاله در مذمت یا حمایت از این حرکت و این نوع اعتراض نیست بلکه طرح کننده دو سئوال اصلی است:

۱. آیا این نوع اعتراض نتیجه‌ای مثبت برای زندانیان به همراه خواهد داشت ؟

۲. آیا آنچه شاهین نجفی را از برهنه‌شدن، همچون یارانش، در مقابل مردم بازداشت، چیزی جز همان سنت‌ها و ارزش‌های فرهنگی است که خودش قصد در هم شکستن‌شان را دارد؟

و البته یک سئوال کم اهمیت‌تر و آن اینکه زندانیان بند ۳۵۰ اوین چه نظری درباره چنین حمایتی دارند؟

از بند سنت‌ها در آمدن و شکستن آنچه می توان هنجار های فرهنگی یک جامعه نامید، نیازمند درک کامل از این هنجار‌ها، جایگاه آنها در باورهای مردم آن جامعه و زندگی روزمره‌شان، و البته مهم‌تر از همه تاثیر این سنت‌شکنی‌ها در بهبود وضع آن جامعه است. آنچه گروه شاهین نجفی انجام داد، بی‌شک در تاریخ موسیقی کشور ثبت خواهد شد، اما اینکه آیا حرکتی مثبت بوده یا خیر را باید در گذر زمان سنجید.

رأی دهید
biparva-jan - تهران - ایران
این مردک فقط دنبال بهانه ای برای نمایش عمومی اندام تناسلیش و مطرح شدن در رسانه ها است. وگرنه این حرکات سخیف و تحوع اور تنها تاثیری منفی بر روی افکار عمومی ایران داره. همه خواهند گفت طرفدار این زندانی ها اینه؟ پس بگذارید توی زندان بپوسند.
جمعه 30 خرداد 1393 - 14:01
karaji - گتنبرگ - سوئد
دم شاهین گرم که زبانی فراتر از زبان آخوندی دارد و همواره معترض بی‌عدالتی‌های جامعه خودش هست .
جمعه 30 خرداد 1393 - 15:03
باور عمیق - قم - ایران
ما از این حرکت شاهین کاملا حمایت میکنیم .. منتظریم دفعه بعدی علاوه بر عریان شدن با استفاده از کمک تماشاچیان و همگروهانش در اعتراض به کهریزک ، حرکتی بسیار زیبا و مفعولانه را از خود در برابر دیدگان انظار به نمایش گذاشته تا مشت محکمی بر دهان رژیم و حمایتی قاطع از کهریزکیان باشد .. شاهین جان ادامه بده که حمایتت میکنیم .. ادامه بده آبای
جمعه 30 خرداد 1393 - 15:23
biparva-jan - تهران - ایران
اونی که شما دیدی و فکر کردی زبان شاهین نجفی بوده در واقع الت تناسلی او بوده karaji
جمعه 30 خرداد 1393 - 20:01
paksan - آمریکا - آمریکا
نه به نظرم فهم و شعورش یا وجدانش بود که مثل بقیه لخت لخت نشد.حالا نویسنده چرا انقدر ناراحته نمی دونم؟!
جمعه 30 خرداد 1393 - 23:09
cobalt3 - کرج - ایران
ضمن احترام به حق انتخاب نوع اعتراض برای همه اما این حق هم برای من محفوظ که بگم این یه بار رو ..دی کبلائی.
جمعه 30 خرداد 1393 - 23:13
perser68 - آلمان - آلمان
biparva - juoooooon - تهران - ایران. تو انگار همه چی رو آلته تناسلی میبینی،موضوع چیه؟شغلت چیه کبلائی؟
شنبه 31 خرداد 1393 - 00:39
نازک بین - شفیلد - انگلستان
باور عمیق -قم -ایران شاهین نجفی حتی جرأت نکرد و یا نتوانست بخاطر فرهنگ ایرانی که درلایه های میانی وجودش قرار دارد. خودش عریان کامل شود انوقت توقع داری حرکت مفعولانه انجام دهد. البته ممکن است با همکارانش در پشت صحنه این کار را انجام دهد. در هر صورت نمیتوان او را یک خواننده نو پرداز به حساب آورد. چون جایگاهی در بین مخاطبینش که ایرانی ها میباشند ندارد . یا خیلی اندک میباشند. و حرکات ایشان و همنطور محسن نامجو بیشتر برای معروف شدن و از کسادی بیرون آمدن است.
شنبه 31 خرداد 1393 - 01:32
باور عمیق - قم - ایران
نازک بین - شفیلد .. والا آمار این بابا رو از دوستای اهل انزلی گرفتم . تمام زندگیش غرق یک چیز بوده . فقط حشیش . فقط بنگ . بی انصاف یه مدت زیادی با آهنگاش مایه دلخوشی بچه های اونجا بود . میرفتی لب دریا تمام جوونا آهنگ اینو موقع قلیون کشی داشتن گوش میدادن . کاری کرده هیچ کس دیگه اونجا هم باهاش حال نمیکنه و همه بهش فحش میدن . مایه سرافکندگی شده . خودش با دست خودش ، حرمت نداشتشو به باد داد
شنبه 31 خرداد 1393 - 09:07
لهراسپ - شیراز - ایران
بسیار زشت. این جوونک عقل درستی نداره. میخاد خودشو مطرح کنه
شنبه 31 خرداد 1393 - 09:25
biparva-jan - تهران - ایران
وقتی طرف داره جلو روت اواز میخونه و چیزشم اویزون تاب میخوره چپ و راست تو مگه چیزه دیگه ای هم میتونی میبنی perser ؟
شنبه 31 خرداد 1393 - 13:19
golden remix - استکهلم - سوئد
شاهین نجفی کارش درسته.
شنبه 31 خرداد 1393 - 16:37
مجیدخان - تهران - ایران
با درود:کار شاهین این بوده که حواستون به ستمی که به زندانیان سیاسی میشه جلب بشه و طبق معمول یه عده مرتب خودشون به کوچه علی چپ میزنن.حالا حشیشی شده و همجنس باز و خودکم بین یا هر چیز دیگه.شماها که فحش میدین و اونو نفهم میدونین یک کم اعتراض مردانه بکنین .شاهین حمایت یا رضایت شما رو برای خودش نمی خواد .البته شما متفکرین ساندیس خور هستین و اگه تعداد نگهبانهای سر پل کم باشه تنها اعتراضتون اینه که تعداد نگهبانا زیاد بشن تا شما زودتر به کاراتون برسین کبلایی.
یکشنبه 1 تير 1393 - 10:45
biparva-jan - تهران - ایران
ساندیس خور یا ساندیس نخور، اصولا ایرانی ها از این جور حرکات خوششون نمیاد و استقبال نمیکنند. و این جور حرکات پلشت که تحت عنوان اعتراض به نمایش گذاشته میشوند واژه اعتراض رو بد نام میکنند و حقانیتش رو زیر سوال میبرند و حمایت از معترضین رو از بین میبرند. این جور حرکات مصداق تند روی است و تند روی همیشه اثر معکوس داشته.
یکشنبه 1 تير 1393 - 14:27
cobalt3 - کرج - ایران
ای آقا اینهمه راه نرفته و این همه حرف نگفته .اون هنرچیه محترم فکر کرده تنها راه رسوندن صدای مظلوم چیز نمائیه ایشون و دوستاشه مثل جنبش سینه لختهای روسیه پس بر این فعل دو خاصیت موجود .یکی جلب نظر قرنگی جماعت به خویش که قبلا از طریق صدا و موزیک امکانش بی امکان بوده خاصیت دوم اصلا مهم نیست ..اما هموطن این ساندیس خور ساندیس خور گفتن رو بی محابا خرج این و اون نکن به خداوند سبحان و سوهان قسم اگه فقط مسئله با ساندیس مربوط بود و با ساندیس حل میشد الان مسعود و مریم و یا شاقلی جماعت با تانکر ساندیس خیر میکردن و مجاهد و مبارز عمل میاوردن کبلائی.
دوشنبه 2 تير 1393 - 05:08
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.