مدیر فیلمخانه ایران: فرسایش فیلمهای آرشیوی موضوعی اضطراری است
رأی دهید
مدیر"فیلمخانهی ملی ایران" از سرعت فرسایش فیلمهای آرشیو شده در این مرکز و خطر نابودی آنها خبر داده است. او گفته است: «مسوولان آیندهی سینما، فیلمخانهی ملی ایران را به عنوان یک موضوع اضطراری در نظر بگیرند.»
محمد حسن خوشنویس مدیر"فیلمخانهی ملی ایران و مرکز اسناد و آثار تصویری کشور" در گفتوگو با خبرگزاری "ایسنا" از در معرض خطر بودن فیلمهای آرشیو شده در این مرکز خبر داده و گفته: «مسوولان آیندهی سینما بدون فوت وقت، فیلمخانهی ملی ایران را به عنوان یک موضوع اضطراری در نظر بگیرند، چون فیلمها در معرض خطر هستند و سرعت فرسایش آنها زیاد است.»
مدیر "فیلمخانهی ملی ایران" گفته از ۱۴، ۱۵ سال پیش کار انتقال فیلمخانه ایران به یک ساختمان جدید آغاز شده ولی همچنان ساخت مجموعه جدید به پایان نرسیده است. آنطور که محمد حسن خوشنویس تصریح کرده: «قرار بود این ساختمان در بهمن ماه سال گذشته به ما تحویل داده شود و در مرحلهی بعد در نظر داشتیم تا شهریور امسال فیلمخانه را منتقل کنیم، اما با شرایط فعلی امیدی به این که ساختمان در ماههای آینده هم قابل تحویل باشد، نیست.»
به گفته خوشنویس، بیش از ۸۰ درصد تولیدات سینمایی ایران در این مجموعه گردآوری شده است. او میافزاید: «یکی از مسائل مهم در موضوع فیلمخانه تاسیسات آن برای فراهم شدن شرایط مناسب سرمایشی، گرمایشی و دوری از تشعشعات مغناطیس است، چون فیلمخانه یک مکان تخصصی است که باید فیلمها را در بهترین شرایط برای جلوگیری از نابودی بیشتر نگه داشت.»
از کانون فیلم پیش از انقلاب تا فیلمخانه ملی ایران
فیلمخانه مجموعهای سازمانیافته از فیلم یا فرآوردههای فیلمی است که از لحاظ هنری، فرهنگی، تاریخی، و آموزشی ارزش نگهداری دائمی داشته باشند. فیلمخانهها، از جمله فیلمخانه ملی ایران، معمولا تشکیلاتی غیرانتفاعی هستند و مانند موزهها از منابع مالی دولتی استفاده میکنند.
به گزارش روزنامه "همشهری"، در سال ۱۳۳۸ نهادی به نام "کانون فیلم" در ایران تشکیل شد که بعدها "آرشیو فیلم ایران" و از سال ۱۳۵۲ "فیلمخانه ملی ایران" خوانده شد. این نهاد پس از یک وقفه طولانی بهدلیل تلاطمات سیاسی، از سال ۱۳۶۳ فعالیتهای خود را از سرگرفت