سال بحران ها و زلزله های سیاسی و اقتصادی

 

دکتر بهروز بهبودی   


زلزله یک بار دیگر قلب ها را در ایران دردمند  کرد، عده زیادی را روانه بیمارستان و عده ای را به کام مرگ فرستاد. زلزله سال هاست که در ایران قربانی می گیرد اما این بار در کنار نیروگاه اتمی روی داد و نگرانی ها را بیشتر از گذشته کرد. نیروگاه بوشهر قدیمی و کهنه است و حالا که زلزله در آن منطقه اتفاق افتاده، مردم جنوب ایران و حتی همسایگان را در معرض خطر قرار داده است. ایران به لحاظ ایمنی، در اندازه های ژاپن نیست. ژاپن بعد از حادثه بیش از یک سال قبلش، متحمل خسارات فراوان شد، جمهوری اسلامی که آن میزان از ایمنی را برای نیروگاهش و همچنین برای خانه های مردم فراهم نکرده تا چه اندازه می خواهد قربانی بدهد؟


به راستی نظامی که استانداردهای لازم را چه به لحاظ اخلاقی، چه به لحاظ محیطی ندارد، چرا باید در داشتن چیزی اصرار بورزد که باعث از بین رفتن کشور بشود؟ ایران آیا منابع طبیعی کمی دارد؟ منابع نیروهای خورشیدی، بادی و آبی در ایران کم است؟ چرا نباید از سدهای کوچک و بزرگی که در ایران ساخته شده اند و بعضی از آنها حتی آثار تاریخی و باستانی کشور را در معرض از بین رفتن گذاشته اند، به درستی استفاده نشود؟ آیا این سدها با هزینه های گزاف در ایران ساخته شده اند تا مردم جنوب در گرمای طاقت فرسای تابستان با قطعی گاه و بیگاه برق روبرو باشند و انرژی تولید شده حاصل از آنها به کشورهایی چون عراق و سوریه فرستاده شود؟ چرا باید بدون پی ریزی های لازم بنایی را بسازیم که همواره مثل یک بمب ساعتی برای کشور و زندگی مردم عمل می کند؟

جمهوری اسلامی تا کی می خواهد با ندانم کاری هایش از جان و مال مردم مایه بگذارد و آنها را قربانی بلندپروازی های خود کند؟ مردم ایران واقعا مانده اند و درمانده. به راستی آنها با که و در چند جبهه باید بجنگند؟ با نظامی که با آنها و خواسته هایشان بیگانه است؟ با گرانی، با فشارهای حاصل از تحریم ها، با جنگ قدرت در میان گروه های داخل و حتی خارج از نظام؟ به راستی با که و در کدام جبهه ها؟
رهبر جمهوری اسلامی، که عادت کرده و هر سال را به نامی می خواند ، سال گذشته را سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی خوانده بود اما آن سال به یکی از بدترین سال ها برای مردم تبدیل شد و در آن ارزش پول ملی به گواهی خود آقایان به نصف رسید آن هم در عرض شش ماه.
رهبر ایران امسال را سال حماسه سیاسی و اقتصادی خوانده است. از هفته های گذشته افراد و گروه های فراوانی در همین سال جهاد سیاسی و اقتصادی در نبود احزاب تاثیرگذار آمادگی خود را برای نامزدی در انتخابات خرداد 92 اعلام کرده اند این تعداد اگرچه ممکن است در روزهای نزدیک به انتخابت کمتر شود و یا حتی بعضی ها به نفع بعضی کنار بروند، حکایت از یک آشفتگی هم دارد، یک نابسامانی که اتفاقا قرار است در همین سال به اصطلاح حماسه سیاسی و اقتصادی اتفاق بیفتد.
امسال هم مثل سال گذشته نامگذاری رهبر ایران برعکس خواهد شد و بحران های اقتصادی و سیاسی زیادی گریبان کشور را خواهد گرفت زیرا این نامگذاری ها واقع گرایانه نیست و زیربناهای لازم را ندارد درست مثل ساختن همان نیروگاه اتمی بدون زیربناها و استانداردهای لازم ، چون کاشتن شاخه های گیاه بامبو در دل کویر خشک و وعده ریشه و بیشه ای سبز را به مردم می دهند.
ایران با وجود جنگ های قدرت به راه افتاده در کشور روز به روز نحیف تر می شود و نامگذاری های رهبر ایران که کسی هم به آنها توجهی نمی کند مشکلات را نمی تواند حل کند. ایران نیازمند تجدیدنظرهای فراوان است و این تجدیدنظرها با وجود جمهوری اسلامی مجالی پیدا نمی کند. البته این تجدیدنظرها با گروه های مخالف موجود در داخل و خارج که بسیاری از آنها با سران جمهوری اسلامی تفاوتی ندارند و در پشت پرده به دنبال همان بازی های قدرتی هستند که امروز در ایران رواج دارد، هم اتفاق افتادنی نیست.
ایران نیاز به همگرایی گروه ها با یکدیگر دارد وگرنه به روزگار سوریه ای دچار می شود که امروز در آن گروه های مخالف هم به اندازه بشار اسد خشونت می ورزند. این گروه ها هم در همه سال های مخالفت با جمهوری اسلامی زیربناهای لازم را نساخته اند و حتی نتوانسته اند با یکدیگر و در میان خود توافق های لازم را به وجود بیاورند.
اگر قرار بر این باشد که جمهوری اسلامی کنار برود و کسانی بیایند که در عمل تفاوتی با همین سران فعلی ندارند، هزینه هایی که بر مردم تحمیل می شود دو چندان خواهد شد. ایران امروز نیاز به همدلی و همگرایی گروه های مخالف داخل و خارج دارد تا بتوانند مفاهیم دموکراسی را از متن کاغذ به متن جامعه بیاورند. دموکراسی و پایبندی به اصول حقوق بشر، تنها شعار نیستند. گروه های مخالف باید با تمام وجود به این اصول معتقد باشند و یکی از نشانه های عملی آن هم در کنار هم ایستادن و احترام گذاشتن به حقوق یکدیگر است.
کشورهای منطقه زمانی با مخالفان جمهوری اسلامی همدلی و همراهی خواهند کرد که پیش از خودشان آنها را همدل و همراه ببینند وگرنه کسی روی باد سرمایه گذاری نمی کند. بنابراین گروه ها و سازمان های مختلفی که در حوزه دموکراسی و حقوق بشر فعال هستند باید خالصانه برای نجات ایران، اختلاف ها را کنار بگذارند و تنها به نجات ایران فکر کنند نه منفعت های امروز و فردا. مردم ایران به اندازه یک تاریخ زخم خورده هستند، آنها برای نجات از استبداد به سران جمهوری اسلامی اعتماد کردند و نتیجه اش استبداد دیگری شد. برای جلب نظر و اعتماد آنها تنها یک راه وجود دارد و آن هم ورود خالصانه به میدان و خالص ماندن تا پایان راه است.
بهروز بهبودی
ونکوور – یکشنبه - ۲۵ فروردین ۱۳۹۲
14- April- 2013
 

رأی دهید
maziyar1976 - اصفهان - ایران
آقای بهبودی شما راه آسان را انتخاب کردی و مشکل‌ترین راه که از خود شما است به حاشیه رانده‌ای خود شما گروهی را دیکتاتور میخوانید و مشخصا اسم گروه را نمیآوری و بد معتقدی که باید گروه‌ها به هم اعتماد کنند و به هم دیگر احترام بگذارند ولی‌ خود شما گروهی را دیکتاتور میخوانید این تضادها را چگونه می‌خواهید توجیه کنید
یکشنبه 25 فروردين 1392 - 20:16
alkap0n1990 - کرج - ایران
اعراب حاشیه خلیج دارن روی خبر زلزله بوشهر موج سواری میکنن که البته انتظار هم میرفت.شما دیگه چرا؟مردم ایران در چند جبهه باید بجنگن دیگه چه حرفیه؟خامنه ای چه غلطی از دستش بر میاد که جلوی زلزله رو بگیره؟در این که مسئولین یکی از دیگری خائن ترن شکی نیست ولی بد بودن اینها،خوبی اعضای ناتو رو سبب نمیشه.با کناررفتن سران فعلی هم مطمئنا تغییری در رفتار زورگویانه غرب دیده نخواهد شد.ایالات متحده،بریتانیا وفرانسه ودیگر اعضای ناتو،ابرقدرتهایی نظامی هستند وسالیانه میلیاردها دلار هزینه مخارج نظامی آنهاست.این همه هزینه برای هیچ؟مطمئنا دیپلماسی ومذاکره تنها راه تعیین کننده معادلات بین المللی نیست.
یکشنبه 25 فروردين 1392 - 21:33
black chador - ولدن - امریکا
منظورش اینه که نباید فکر کنیم که اگر علی چکه ای و عمامه اش را با رضا پهلوی وتاجش عوض کنیم مثل اینه که مرگ کسانی مثل ندا و سهراب را در توالت انداخته و فلاش زدییم
یکشنبه 25 فروردين 1392 - 21:17
rezgar - لینشوپینگ - سوئد
اقای بهبودی نازنین, خامنه ای رهبر ایران نیست رهبر نظام دیکتاتوری اسلامی ایران است. اگر این نظام فاسد از بین برود رهبرش را هم همراه با خود به گور میبرد. پس خواهشان خامنه ای جنایتکار را هرگز رهبر ایران خطاب نکنید.
یکشنبه 25 فروردين 1392 - 23:25
Ghooloo - آبادان - ایران
در مورد منابع نیروهای خورشیدی، بادی و آبی در ایران کم است؟ سد‌های کوچک و بزرگ هم بسیار ساخته شده ولی‌ در فّن آوری اتمی‌، پروسه دیگری است که فقط اهل فنّ قادر به فهم آن هستند!
دوشنبه 26 فروردين 1392 - 00:01
یا علی مدد - منچستر - انگلستان
آقای دکتر بهروز بهبودی با اکثر دل نوشته های شما موافقم ولی فقط در یک مورد که اطلاعات اشتباهی را مستند کردید عرض کنم که حادثه هسته ای مارس 2011 فوکوشیمای ژاپن در اثر زلزله نبود بلکه در اثر سونامی ناشی از زلزله رآکتورها آسیب دیدند و البته الان هم دولت ژاپن با توصیه های آمریکا(!)درصدد است که با رعایت استانداردهای جدید تمام 54 رآکتور خود را دوباره راه اندازی نماید چون از نظر اقتصادی صرفه اقتصادی زیادی برای هر دو کشور دارد که مجال بحثش در اینجا نیست!بعلاوه انرژی هسته ای فقط برای برق هم نیست بلکه مصارف دیگری هم دارد و خیلی از کشورهای زلزله خیز جهان نیز به توسعه نیروگاه های برق هسته ای و کاربردهای دیگر آن توجه دارند و از این جهت ایرادی نمیبنم و لذا با تحلیل شما در این خصوص موافق نیستم . هر حاکمیتی در ایران باید به توسعه نیروگاه های اتمی البته با رعایت ایمنی بالا اهتمام نماید و تحت تاثیر تبلیغات منفی و مغرضانه غربیها قرار نگیرد و اتفاقا یکی از ورود خالصانه در میدان هم توجه به همین مسائل می باشد که نشان می دهد ورود افراد سیاسی چقدر خالصانه و در جهت منافع ملی است. موفق باشید
دوشنبه 26 فروردين 1392 - 11:42
maziyar1976 - اصفهان - ایران
خلیج فارس از کرج یادت باشه.صحیح پس منظورش شاه زاده است.حتما شما را مامور کردند تا بری رجوی از توالت تازیان بکشی بیرون یا بری تو قبرستان دنبال قبر کیانوری گور به گور شده بگردی ...
دوشنبه 26 فروردين 1392 - 11:57
perser68 - فلوریدا - امریکا
-ya ali madadمنچستر -انگلیس. منم با گفته شما در مورد نیروی هسته‌ای موافق نیستم چون زباله اتمی‌ بیشتر از خود نیروی اتمی هزینه بردار و مخرب هست و آلمان همچنان با این زباله‌های اتمی‌ مشکل داره!امروز با همین هزینه میشه تو هر شهر و روستای دور افتاده از انرژی خورشید برق تولید کرد و وابستگی خانواده‌ها رو از دولت خدمت گذار سر تا پا فاسد اسلامی در آورد!همچنین با آموزش صحیح و درست مصرف برق و استفاده از وسائل برقی‌ پیشرفته تر در مصرف برق صرفه جویی کرد و از اینهمه بدبختی و فلاکت نجات پیدا کرد !نظام فاسد دنبال راه فاسده نه آسایش مردم با انرژی اتمی‌!!!
دوشنبه 26 فروردين 1392 - 22:18
exam292 - تهران - ایران
perser68 - فلوریدا - امریکا/کمی مطالعه کن!! یکی از مصارف اون، تولید انرژی برقه!!! مهمتر از اون، خدمات انرژی هسته ای در پزشکی و کشاورزی است!!!! الکی حرف مفت نزن.
‌سه شنبه 27 فروردين 1392 - 15:19
یا علی مدد - منچستر - انگلستان
perser68 - فلوریدا - امریکا / البته این هم نظریست و ممکن است تنها برای خود شما و یا شاید برای تعدادی مانند شما خیلی محترم باشد و ممکن است درست هم باشد! اما در بین کشورهای صاحب تکنولوژی هسته ای تنها آلمان پس از سالها به تازگی تصمیم گرفته که بجای انرژی هسته ای به انرژیهای تجدید پذیر رو بیآرد. آلمان بخاطر برخورداری از برخی مزایا علمی و تکنولوژیکی شرایط لازم برای اینکار را دارد اما در مقابل سایر کشورهای صنعتی جهان از جمله آمریکا ، چین ، فرانسه ، روسیه ، ژاپن و تقریبا تمام 10 اقتصاد برتر جهان (باستثنای آلمان) استفاده از انرژی هسته ای را هنوز بصرفه تر می دانند. در بحث زباله ها هم داستانش مفصل چون در پروسه های بعدی از همانها نیز برای استفاده مجدد در رآکتورها استفاده می کنند ولی این تکنولوژی فعلا در انحصار آمریکائیهاست و آنها بخاطر روحیه انحصار طلبی علمی همانند سیاسی و اقتصادی فعلا آنرا به دیگران نمی دهند! همچنین بخشی از زباله های هسته ای ژاپن را آمریکا دریافت می کند و گویا ژاپنیها هم در مرحله ای هستند که بتوانند تا حدودی از آنها استفاده مجدد نمایند ....( قسمت اول)
‌سه شنبه 27 فروردين 1392 - 15:34
یا علی مدد - منچستر - انگلستان
ولی قطعا به پیشرفتگی آمریکا نیستند و فعلا خیلی عقبند. با اینکه آمریکا از جهت نفت و گاز بسیار غنی است و اخیرا منابع عظیم گاز شیل ( نوعی گاز خاص) کشف کرده اند و با هزینه های بسیار ارزان استخراج می کنند ولی هنوز تاکید آنها بر استفاده از نیروگاه های برق هسته ای است. البته در این خصوص چینیها از همه جلوتر هستند و قرار است در طی 10 سال آینده حداقل 50 نیروگاه جدید راه اندازی کنند تا با در اختیار گذاشتن برق ارزان برای صنایع انرژی بر خود همچنان در بازار رقابتی جهان حرف اول را بزنند. در طی سالهای گذشته با این تدبیر چین توانسته ژاپن را پشت سربگذارد و دومین اقتصاد برتر جهان هم بشود و هم اکنون در حال رقابت شدید با آمریکاست. نکته ای که خواستم خدمت شما علاوه بر موارد فوق توضیح بدهم اینکه سعی کنید بجای فحش و توهین به این و آن با استدلال نظر بدهید. بعلاوه بدبختی و فلاکت را کسی به کسی تحمیل نمی کند مگر اینکه طرف مقابل زمینه آنرا داشته باشد! امیدوارم نکته مورد نظر را گرفته باشید. موفق باشید. قسمت آخر
‌سه شنبه 27 فروردين 1392 - 15:34
damad - منچستر - انگلستان
جالبه تعداد ساندیس خورا و منفی‌ بافها(بعضی‌ در حالتی مخالفان اینا تکلیف خودشونم نمیدونن) چقدر در برابر کسانی‌ که + میدن کمه دقت کردین؟!؟!؟!
‌سه شنبه 27 فروردين 1392 - 23:41
perser68 - فلوریدا - امریکا
یا علی‌ مدد -منچستر - انگلستان. اولا من فحش ندادم و نمیدم و واقعیت رو گفتم و شما سعی‌ میکنی‌ در لفافه حرف هاتو پیش ببری!مگه غیر از اینه که جمهوری اسلامی فاسده!؟و غیر از اینه که این رژیم اسلامی فاشیستی با اسلحه و قدرت مالی و استفاده از مذهب ۳۴ساله که داره حکومت میکنه و کشتار!؟حتی خودی هاش رو هم تاب نمیاره و قلع و غم میکنه!؟دوماً،انرژی اتمی‌ حتما برای زندگی‌ بهتر قابل استفاده بود که تولید شد،اما خواستم بگم در هر شکلش،میتونه خطرناک باشه!فاجعه چرنوبیل،هیروشیما و ناکازاکی و اخیرا سونامی تو ژاپن و اون گرفتاری که هنوز ژاپن داره میکشه و یه منطقه‌ای از ژاپن غیر قابل سکونت شده!چون ۱۰کشور پیشرفته دنیا غیر از آلمان دنبالش هستن و استفاده می‌کنن دلیل نمیشه که بتونن در مقابل سونامی، زلزله، خطای انسانی‌ و حتی تروریست در امان باشن.سوم داشتن محیط زیست سالم!
‌چهارشنبه 28 فروردين 1392 - 17:11
یا علی مدد - منچستر - انگلستان
perser68 - فلوریدا - امریکا / نظر شما از جهاتی هم درست است ولی این مثل اینه که از خانه بیرون نرویم چون خطای انسانی ممکن است پیش بیآید و ما تصادف کنیم و یا یکی به اشتباه ما را بزند و یا در مسیر بمبگذاری تروریستها قرار بگیریم و.. !! اما اینکه دلیل نمی شود چون تنها بخشی از حرف ما درسته پس نباید دیگه کاری کرد! من خدمت شما عرض کردم که در کنار آن خطرات مزایائی هم دارد و در نهایت اکثر کشورهای صاحب درآمدهای کلان ، صاحب تکنولوژی و حتی صاحب منابع فسیلی فراوان مانند آمریکا نیز از انرژی هسته ای غافل نشده اند و قبل از انقلاب هم توصیه غربیها به ایران این بود که نمی توانی همیشه روی منابع فسیلی حساب کنی و لذا با کمک اولیه همانها نیروگاه اتمی بوشهر و مورد تهران راه اندازی شد و بقیه ماجرا ....! من تعجب می کنم که چرا ما وقتی از یکی که خوشمان نیآید واقعیتها را هم انکار می کنیم!ضمنا اگر کامنت مرا بدقت خوانده باشید من در همان کامنت نخستم خدمت دکتر بهبودی نوشتم که با اکثر دل نوشته های شما موافقم فقط استنادی که در خصوص فوکوشیما کردید درست نبود ، همین ! نمی دانم مشکل شما با من دیگه چیه ؟!
‌پنجشنبه 29 فروردين 1392 - 13:11
perser68 - فلوریدا - امریکا
یا علی‌ مدد -منچستر -انگلیس. من با شما مشکلی‌ در رابطه با این موضوع ندارم و شما با استدلال‌های خودت و من هم همینطور نشون دادیم که دو نظر متفاوت در این زمینه داریم و بس!اما مثال‌های شما که در منزل بمانیم،چون خطای انسانی‌ و یا تصادف رو کاملا متفاوت با این موضوع میدونم!!!نیروی اتمی‌،چه برای تولید برق و چه بمب برای محیط زیست خطرناکه و زیان آور!چرا چیزی که انقدر بده اصلا باید ساخته بشه و نسل‌های بعدی هزینه بپردازن!؟و امروز هم و دیروز!؟به هر حال باید دید تا به کجا پیش خواهد رفت.
جمعه 30 فروردين 1392 - 09:09
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.