وقتی فیس‌بوک به حجاب اجباری نه می‌گوید

در فیس‌بوک فعالیت‌هایی در جهت مبارزه و یا آگاهی رسانی درباره حجاب اجباری در ایران آغاز شده است. فعالان می‌کوشند درباره حجاب اجباری در ایران با مشارکت دادن افراد حتی مذهبی گفت‌وگو ایجاد کنند و به آن نه بگویند.


بیش از سی سال از اجبار حجاب در ایران می‌گذرد. در طول این مدت دولت ایران با روش‌های مختلف از برگزاری سمینار تا روش‌های انتظامی در تلاش برای حفظ قانون سال‌های نخست پس از انقلاب ۱۳۵۷ بوده است. قانونی که از آغاز با شعار «یا روسری یا توسری» به زنان معرفی شد، در این سال‌ها به مرز پررنگی بین زندگی پنهان و هویدای زنان در جامعه ایران بدل شده است.


 

با ورود اینترنت به زندگی ایرانیان، خصوصاَ شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک، این مرز کمی مغشوش شد. اگرچه همچنان زنان در خیابان‌ها و دیگر محیط‌های رسمی ایران مجبور به رعایت حجاب و در برخی موارد حتی داشتن پوشش چادر هستند، اما دوگانه اندرونی- برونی ترک برداشته است. حالا زنان با گذاشتن عکس‌های بی‌حجاب یا عکس‌های مهمانی‌ها و سفرهای خارجی درمحیط عمومی فیس‌بوک، در جایی بین خانه و خیابان، با حجاب دلخواه خود حضور یافته‌اند.
 
البته چنین کاری بی‌هزینه هم نبوده است؛ گزارش‌هایی از برخوردهای حراست دانشگاه‌ها یا محل‌های کار با دختران و زنانی که در فیس‌بوک بی‌حجاب بوده‌اند منتشر شده است. اما اکنون درست در میانه‌ی فصل گرما که در ایران فصل برخوردهای انتظامی با پوشش زنان نیز هست، کمپین‌هایی در فیس‌بوک برای بلند کردن صدای اعتراض به اجبار حجاب تلاش می‌کنند. این صداها قرار نیست صرفاَ از سوی کسانی که اصولا اعتقادی به حجاب ندارند بلند شود بلکه افراد مذهبی و معتقد به حجاب، اما مخالف حجاب اجباری نیز از شرکت‌کنندگان در این کمپین‌ها هستند.
 
کمپین «نه به حجاب اجباری» بنابراطلاعات منتشر شده در صفحه‌اش در فیس‌بوک توسط گروهی از "دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران در اعتراض به حجاب اجباری و تاکید بر انتخاب آزادانه‌ی نوع پوشش" ۱۵ روز پیش آغاز به کار کرده و در این مدت بیش از ۱۵ هزار طرفدار (fans) پیدا کرده است. این کمپین با انتشار عکس چهره‌های شناخته‌شده گاه از بین طیف‌های سنتی جامعه ایران که اعلام می‌کنند با حجاب اجباری مخالفند، کار خود را انجام می‌دهد.
 

طرح صفحه برابری زن و مرد برای اطلاع‌رسانی درباره حجاب اجباری در ایران
 

این کمپین البته برای تزیین صفحه اصلی خود از یکی از عکس‌های هدی رستمی، عکاس جوان که پیش از این عکس‌هایش در فیس‌بوک مورد توجه زیادی قرار گرفته بود، استفاده کرده است. در عکس‌های پرطرفدار این عکاس به زنان بی‌حجاب در محیط‌های شهری ایران پرداخته شده است. عکس‌هایی که حاصل تلاش عکاس برای ثبت لحظه‌ای از آزادی است.
 
هدی به دویچه‌وله می‌گوید: «علاقه من به عکاسی با پرتره‌های شخصی شروع شد. شاید سلف پرتره را به نوعی بشود جستجوی آدم در درون خودش دانست». او این تجربه را پیوند می‌زند به شکل کنونی کارش: «چیزی که در سلف پرتره‌های من کم کم متولد شد ناشی از خودشیفتگی نبود بلکه تلاش ناخودآگاهم بود برای بازسازی خودم، جهانی که در آن متولد شدم، جامعه‌ای که درون آن رشد کردم و در نهایت خودم.»
 
او که در اروپا بزرگ شده، از تضاد موجود در جامعه ایران می‌گوید: «برای من که سال‌های بلوغ فکری‌ام را در جامعه‌ای پشت سر گذاشتم که مردم تفاوت زیادی بین زندگی درونی و بیرونی‌شان ندارند، تضاد در جامعه ایران عجیب بود.»
 
او در نهایت می‌گوید: «تصویر بسیاری از مردم در ایران در خارج و داخل با هم فرق دارد و من در این مجموعه تلاش کردم که تصویر تازه از زندگی درون کشورم ارائه بدهم.»
 
اگرچه هدی دلیل توجه گسترده به عکس‌هایش را در این می‌داند که: «مخاطب ‌تصویر واقعی از زندگی خودش را در عکس‌ها می دید» اما این تصویر واقعی نیست. برای مثال در عکس اتوبوس او، یک دختر با موهای نارنجی را در اتوبوس شهری تهران در حالی که کنار زنان چادری یا روسری به سر نشسته می‌بینید. به قول یکی از کاربران فیس‌بوک عکس‌های او «نمایشگر آن‌چیزی‌ست که می‌توانست یا می‌تواند باشد.»
 
تلاشی برای دوری از قضاوت
 
به موازات کمپین «نه به حجاب اجباری»، حرکتی دیگر از سوی افرادی دیگر در فیس‌بوک آغاز شده است. در صفحه شناخته شده "برابری زن و مرد" در فیس‌بوک که حدود ۱۳۰ هزار عضو دارد نیز صدای اعتراض به حجاب اجباری بلند شده است. البته در این صفحه افراد به جز ارایه عکس خود به شرح خاطره نیز می‌پردازند. در همه این حرکت‌ها مردان نیز سهیم‌اند و صرفاَ تلاشی زنانه نیست.
 

 

پریسا کاکایی می‌گوید خوبی چنین حرکت‌هایی این است که منتقدین و متفقین را وادار به گفت‌و‌گو می‌کند.

 

محسن فرشیدی، مدیر صفحه برابری زن و مرد در گفت‌وگو با دویچه وله می‌گوید: «صفحه برابری زن مرد در فیسبوک نزدیک به سه سال است که فعالیت می‌کند و کارش را با دست نوشته‌های شخصی آغاز کرد. در ابتدا سعی بر این بود که با توجه به استقبال عمومی خوبی که در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته است بتواند محیطی مستقل برای صدای زنان ایجاد کند و در تغییرات احتمالی سیستم ایران فارغ از اینکه چه رنگ و جهتی داشته باشد، صدای زنان و مطالبات آنان باشد.»
 
او سپس به اقدام جدید این صفحه در انتشار خاطرات درباره حجاب اجباری می‌پردازد: «در مورد طرح خاطره نویسی زنان که حدود ده روز است در صفحه اجرا می‌شود و با استقبال خیلی خوبی مواجه شده است باید بگویم که این طرح نیز در راستای اهداف دراز مدت صفحه تشکیل شد و من به شخصه نمی‌توانم اسم کمپین را روی آن بگذارم، چون هدف این نیست که تاثیر مقطعی و سریع بگذارد و گاها پیش می‌آید سرعت انتشار خاطرات با وجود آماده بودن، آگاهانه به کندی صورت می‌گیرد. تمام سعی بر این است که طرح تا زمانی که پوشش آزاد و احترام به آن فارغ از نوع حاکمیت و سیستمی که در راس کشور وجود دارد یا خواهد داشت برپا نشود، کار خود را ادامه دهد.»
 
محسن از شیوه کار این طرح می‌گوید: «هر شخصی با ارسال دو عکس خود و نوشتن خاطره‌اش می‌تواند در طرح مشارکت داشته باشد و انتخاب آن دو عکس از هر پوشش و منظری به عهده‌ی خود شخص است.»
 
در برخی موارد افراد حتی از داخل ایران اقدام به ارسال یک عکس با حجاب و یک عکس بی‌حجاب از خود کرده‌اند.
 
او می‌گوید: «برای تاثیرگذاری طرح‌های اینچنین در محیط‌های واقعی و اجتماع باید منتظر زمان ماند. من معتقدم که بسیار تاثیرگذار خواهد بود و با توجه به ظرفیت بسیار زیادی که بر اساس تعداد مخاطب صفحه وجود دارد و این خاطره‌ها بسیار بسیار بازنشر می‌شوند دست‌کم شاید بتواند باعث شود که کم‌تر همدیگر را قضاوت کنیم. این‌که احترام گذاشته شود به نوع پوشش اختیاری و هیچ کس را فارغ از جنسیت از روی پوشش او مورد قضاوت قرار ندهیم.»
 
یکی از کسانی که عکس خود و خاطره‌اش را البته با پوشش مانتو و روسری (و نه بی‌حجاب) برای این صفحه ارسال کرده دختر مهدی باکری، یکی از فرماندهان جنگ ایران و عراق است. او نوشته که عده‌ای از مردم از او انتظار دارند که به عنوان «دختر شهید باکری» چادری باشد و چون نیست گاهی با برخوردهای بد روبه‌رو می‌شود.
 
تاثیرگذار بر چه کسی تا چه حد
 
با اینکه محسن با اطمینان از تاثیرگذاری طرح‌های این‌چنینی می‌گوید اما یکی از فعالان جوان جنبش زنان از ایران نسبت به نتیجه‌بخش بودن طرح‌های "فیس‌بوکی" ابرار ناامیدی می‌کند. او معتقد است این حرکت فیس‌بوکی "عقب‌تر" از جامعه است و بر عملکرد رژیم هم تاثیرگذار نیست: «می‌دانی این حرکت فیس‌بوکی در صورتی می‌توانست خوب باشد که جمهوری اسلامی هم تازه شروع به تبلیغات کرده بود.»

او می‌گوید: «بهتر نیست اصلاَ بیاییم بیش‌تر اطلاع‌رسانی کنیم و روال قانونی گشت ارشاد را برای مثال توضیح بدهیم؟ من بارها دیدم که یک نفر جلوی گشت ارشاد التماس کرده بعد آمده این طرف گفته می‌برند دادگاهی می کنند، شلاق می‌زنند، پرونده می‌شود و مثلا ممنوع‌الخروج می‌شوم. یعنی خیلی‌ها درک درستی ندارد که از چه حقوقی در مقابل این ماجرا برخوردار هستند.»
 
البته او هم اعتقاد دارد باید روی مساله حجاب اجباری کار شود اما نه "فیس‌بوکی"، و می‌گوید: «باید با داخل ایرانی‌ها حرف زد، همین‌هایی که توی کوچه و خیابان هستند و مسیر رفت وآمدشان را بر اساس محل استقرار ون گشت ارشاد مشخص می‌کنند. همین‌هایی که اتفاقا با وجود این‌همه فشار روی ماجرای حجاب و فشار اقتصادی، از خریدهای ضروری زندگی‌شان می‌زنند تا موهایشان را بافت افریقایی بزنند. باید خواست که آن‌ها باید درباره حجاب اجباری حرف بزنند.»
 
پریسا کاکایی، فعال حوزه زنان و کودکان ساکن برلین، نیز گشوده شدن بحث حجاب اجباری را ضروری می‌داند: «حجاب شاید به دلایل مختلفی از جمله تاکید بر توانمندسازی زنان برای مقابله با مسائلی از این دست به جای تاکید بر خود حجاب اولویت فعالان حقوق زنان نباشد اما مساله زنان ایرانی هست. زنان ایرانی صبح تا شب باید در مورد چگونگی پوشش خود فکر کنند و تصمیم بگیرند، چون به واقع هماهنگی ایجاد کردن بین آن‌چه خود دوست دارند جلوه کنند با آن‌چه حکومت از آن‌ها می‌خواهد و حتی آن‌چه جامعه از آن‌ها توقع دارد کار آسانی نیست.»
 
او می‌گوید: «پوشش جزو حقوق ابتدایی هر انسان است و تا این حد درگیر آن شدن مانع شکوفایی زنان می‌شود. فرصتی که می‌تواند برای مطالعه، بحث و گفت‌وگو و یا تفریح و شرکت در کارهای فرهنگی و اجتماعی صرف شود باید صرف تنظیم چگونگی پوشش، پیدا کردن راه‌های گذر از نیروی انتظامی و رهایی از بازداشت و مسائلی از این دست شود. بنابراین به نظر می رسد واقعیت این است که موضوع حجاب، آگاهانه و یا ناآگاهانه بخش تاثیرگذاری از زندگی هر زن ایرانی ست.»
 
او نیز البته درباره اثربخش بودن کمپین‌های اینترنتی تردید دارد: «برگزارکنندگان کمپین‌ها ابتدا این پاسخ را مشخص کنند که مخاطبشان چه کسی‌ست؟ آیا اساسا کاری که می‌کنند کمپین است یا ائتلاف یا اطلاع رسانی.» وی همچنین با توجه سرعت پایین اینترنت و محدودیت دسترسی به آن در ایران می‌گوید: «به فرض آن‌که مردم هم به اینترنت دسترسی داشته باشند، خواسته این کمپین از مردم چیست؟ در شرایط افزایش فشار اقتصادی و فضای بسته کنونی، چقدر می‌شود از مردم انتظار عمل اعتراضی آن هم از نوع فاقد استراتژِی مشخص و روشن داشت؟ اگر هم گروه هدف رسانه‌ها، نهادهای غیردولتی و یا بین‌المللی هستند که آن وقت باید در مورد میزان تاثیر آن‌ها بحث کنیم.»
 
او در نهایت نتیجه می‌گیرد: «این حرکت و بسیاری از نمونه‌های مشابه را نمی‌شود یک کمپین نامید بلکه یک حرکت رسانه‌ای‌ست که می‌تواند در جهت افزایش آگاهی فرهنگی قدم بردارد. افزایش آگاهی در نهایت و در طولانی مدت تغییر ایجاد می‌کند و باید به این موضوع اهمیت داد. خوبی چنین حرکت‌هایی این است که منتقدین و متفقین را وادار به گفت‌و‌گو می‌کند و موجب شکل گرفتن حرکت‌های مشابه و جریان‌سازی فرهنگی می‌شود.»

رأی دهید
zps - تهران - ایران
حجاب اجباری و غیر اجبار هیچ تاثیری در جایگاه زنان ایران نداره! نمیدونم چرا زنها اینو نمیفهمند گیر دادن به حجاب!. چه بسا که حجاب اختیاری پیامدهای خیلی بدتری هم داشته باشه. بابا بجای این کارای بیخود برید به حقوق زنان بچسبید! تعدد زوجات رو لغو کنید، حقوق که در عقدنامه ها قید میشند رو گسترش بدید. حقوقی مثل حق ارث و این چیزها رو بگیرید. آخه چیه این حجابو بهش چسبیدین!
‌پنجشنبه 5 مرداد 1391 - 17:47
ايران بدون اسلام - بودابست - مجارستان
اکر ما زنان ایرانى حرکتى کنیم براى تغیر وکرنه از مردان که بخارى بلند نمى شود
‌پنجشنبه 5 مرداد 1391 - 17:58
hossein-87 - تهران - ایران
واقعا یکی از مضحک ترین کارها بعد از انقلاب حجاب اجباری بود. مردم تا اونجا که حریم همدیگه رو زیر پا نذاشتن باید آزاد باشن. منتها به نظرم با این اسارتی که تو این چند سال کشیدن اگه آزادی کامل داده بشه حریم همدیگه که خوبه ، زندگی همدیگه رو ویران میکنن! نمونش رو تو ایرانیانی که برای اولین بار پاشون به فرنگ میرسه رو دیدیم.چقدر قشنگ بود زمان شاه که با حجاب واقعا با حجاب بود، بی حجاب هم حرمت حفظ میکرد. فاحشه هم کار خودش رو انجام میداد.الان هیچکی سر جاش نیست!
‌پنجشنبه 5 مرداد 1391 - 18:10
فامیله دور - تهران - ایران
هفت شهر عشق را عطار گشت / ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم
‌پنجشنبه 5 مرداد 1391 - 19:29
yas abi - ببرسل - لز
من در پوشش خودم آزادم یعنی‌ تا چقدر؟ هیچ جای دنیا آزادی مطلق نیست، منتها حد آن فرق دارد. چه کسی‌ یا ارگانی‌ یا سیستمی‌ حق تعیین آن را دارد؟ سازمان ملل؟ قانون اساسی‌ کشورها؟ مجلس کشور؟ خانواده؟ خود فرد؟ چه کسی‌؟ اگر فردی بخواهد لخت بیاد بیرون آزاد است؟ مبارزان نظر منطقی‌ و فلسفی‌ بدین. فحش هم همراهش نباشه.
‌پنجشنبه 5 مرداد 1391 - 19:31
yas abi - ببرسل - لز
دلایلی که مبارزین بالا آوردند غیر منطقی‌ است، مثلا میگوید حجاب باعث میشود زنان وقت خود را صرف اینکه چه بپوشند میکنند، اتفاقا این مشکل را بی‌ حجاب‌ها دارند که روزی یک ساعت باید پشت آینه بایستند و لباساشون رو هی‌ عوض کنند تا ‌ست بشه.. زن اگر از قید نمایش ظاهر خودش بیرون بیاد شکوفا می‌شه، واگر نه همش دنبال اینه که ظاهرش خوب شد؟ جذّاب شد؟ دامنش زیادی کوتاه نیست، بلند هم نباشه، اون آقایون مزاحم نشند ، از این کوچه برم، وقتی‌ حجاب داری سرت تو کار خودته سر بقیه هم همینطور.
‌پنجشنبه 5 مرداد 1391 - 19:38
ghafas - مشهد - ایران
مبارزه با حجاب هم به اندازه اجبار به آن نکوهیده است .درود بر آزادی عقیده
‌پنجشنبه 5 مرداد 1391 - 20:40
rastgu - دوسلدورف - آلمان
هر حرکتی آزادی طلبانه را در ایران به فال نیک بگیریم. مگر زنهای ایرانی یک قدم مثبت علیه اینهمه زور و خفقان رژیم ملاهای فاشیست انجام بدهند. مردهای ایرانی که همگی گویا اخته شده اند و از ترس شان حتی حاضرند چادر به سر کنند. مرد هم مردهای انقلابی سال 57 که سینه شان را جلوی رگبارهای رژیم خونخوار پهلوی سپر کردند. ولی افسوس که بعد از سرنگونی شاه دیکتاتور خمینی فریبکار با دروغگوئیهایش انقلاب ما را دزدید و استبداد دینی بدتر از هر دیکتاتوری دیگر را در ایران بر عرصه قدرت نشاند.به امید رهائی ایران از شر حکومت اسلامی.
‌پنجشنبه 5 مرداد 1391 - 20:12
شنقول - ساتهمپتون - انگلیس
حجاب اجباری تو ایران یعنی اعلام وجود کردن حکومت ،اینا از هر چیزی میخوان استفاده کنن و مردمو کنترل کنند ، به غیر از این هیچ فایده دیگه واسه حکومت نداره ،مثل ناظمها تو مدارس که یه خط‌کش بر میداشتن چند وقت یه بار به یکی‌ الکی‌ گیر میدادن که بگن رئیس منم ، حیف که مردم میترسند ، وگرنه اگه یه روز همهٔ زنها بی‌حجاب بیان بیرون حکومت هیچ غلطی نمیتونه بکنه و مثل اون ناظم میره تو دفتر مدرسه درم می‌بنده !
‌پنجشنبه 5 مرداد 1391 - 21:16
sefead - لندن - انگلستان
آقایونِ جمهوری اسلامی...خواهرانِ زینب....۳۰ سال که سهلِ ......۱۰۰ سالِ دیگه هم تو ایرونِ عزیزم حجابِ اجباری اسلامی رو باید خوابشو ببینین.
‌پنجشنبه 5 مرداد 1391 - 23:56
anti-US - مونترئال - کانادا
کسی که دم از حجاب اجباری میزنه و از طرفی از آزادی در انتخاب پوشش میگه، آیا تعریفی از حد پوشش داره؟ آیا تعادلی براش تعریف شده؟ آیا اولین شرط آزادی این نیست که آزادی دیگران صلب نشه؟ یقینا چادر نامناسب است اما من هنوز موندم اگه جلوی مردم ایران و بویژه روشنفکران کتاب-گریز رو ول کنند، حداقل حجاب چه خواهد بود و برهنگی در کجا پایان میگیرد؟ توی این دوره هر کی مخالف حجاب باشه روشنفکره
جمعه 6 مرداد 1391 - 00:21
anti-US - مونترئال - کانادا
yas abi - ببرسل - لز: خیلی زیبا گفتی. کسانی که بشکل افراطی مخالف حجاب هستند (تنها بدلیل اینکه مخالف اسلامند و متاسفانه فکر میکنند حجاب مال اسلام و بدون اسلام ما برهنه بودیم و هستیم)، تعریفشون رو از آزادی و حق انتخاب و پوشش ارائه بدهند. آیا اینی که توی اروپاست رو در نظر دارند؟ وقتی همه بی حجاب شدند، چی میشه؟ پیشرفت میکنیم؟آزادی میاد؟ فرهنگ و رفاه میاد؟ سکس مردم بخوبی ارضا میشه؟ یعنی توی اروپا هیچکی مشکل جنسی نداره؟ قبل از تصمیم به بی-حجابی، لطفا یکی نتایج مثبت و منفی بی-حجابی در اروپا رو به ما بگه تا ما هم بتونیم تصمیم بگیریم که پوشاندن بدن خوب است یا بد!
جمعه 6 مرداد 1391 - 00:26
anti-US - مونترئال - کانادا
کسانی که با حجاب میجنگند (دلیل؟! نفرت از اسلام و آخوند) بهمون اندازه کسانی خطرناک هستند (و شاید هم بیشتر) که بزور چادر سر ملت میکنند. بنده به چشمم روشنفکرانی (!) رو دیدم به که زنهای مانتویی اینجا فحش میدند؛ اینه ادعای آزادی؟! بابا کشوری که هنوز نسل قدیمش داره زندگی میکنه، اگه حتی تمام نسل جدید هم بخواهند بی-حجاب شند باز هم باید بخاطر حقوق نسل قدیم به یک تعادل مشترک برسند نه اینکه راحتی دیگران رو بخاطر راحتی خود زیر پا بذارند.
جمعه 6 مرداد 1391 - 00:30
anti-US - مونترئال - کانادا
منظور از حرکت زنان ایران یعنی مبارزه گلشفته-ای؟! کسی که در جامعه ساختارشکنی میکند باید به اندازه کافی نتایج مثبت و منفی این کار را بررسی کرده باشد و تمام نسل قدیم و جدید را با هم ببیند نه اینکه صرفا بخاطر خواسته-های فردی ایده پرورش دهد. کاش حجابی تعریف میشه که هیچکی توش ناراحت نباشه. به این میگند تلاش برای حل مشکل، نه عملیات انتهاری که بی منطق به ریشه-ها حمله میکند کسانی که از بی-حجابی طرفداری میکنند نمونه ای از ایران (بدون اسلام) برهنه بیاورند. بنابراین برای زدن ریشه تلاش بیهوده نکنید
جمعه 6 مرداد 1391 - 00:34
bita tehrani - ونکوور - کانادا
yas abi - ببرسل - لز/ خواهر سفارتی، شما هم مثل رئیس دولت کودتا غیر از این جواب نمیدی.فرافکنی و دیگر هیچ! یعنی‌ کسی‌ حجاب به شیوه گونی نداشته باشه،حتما لخت میاد بیرون؟!! مشکل شما حکومتی‌ها تعریفی‌ است که از آزادی ارائه میدهید.خود آزادی بهترین عنصر برای کنترل هرج و مرج در همه زمینه هاست.مغز اسلامی شما اینرا درک نمیکند.چند ساله اروپا هستی‌؟ چند تا زن را دیدی که لخت بیان بیرون؟! اصلا به فرض هم کسی‌ لخت بیاد بیرون مردم باهاش چه رفتاری می‌کنند؟! پلیس چه رفتاری میکنه؟ جمع کنید کاسه کوزه هاتونو.
جمعه 6 مرداد 1391 - 00:41
Ahmad Iraj - اتلانتا - امریکا
اینراقبول کنید که اگرایران آزادشود(البته به عقیدبعضی هافعلآآزادنیست)خواهیم دیدکه چی هرج ومرجی برپاخواهدشد! مردم ایران خیلی افراطی استندهم ازلحاظ مذهبی هم ازلحاظ بی بندوباری!کسانیکه عقدای اندباچی پوششی به خیابان هاظاهرخواهندشدو چی هاکه خواهند کرد...تصورش رابکنید!!بزنس فاحشه خانه هاحرف اول راخواهدزد!!ایدس بیدادخواهدکرد!مدوفیشن که نگو!!وووو پناه به خدای بی همتا..خداوندایرانم راحفظ کند!الله اکبر
جمعه 6 مرداد 1391 - 06:10
kara - روتردام - هلند
anti-US - مونترئال - کانادا. yas abi - ببرسل - لز:. به جرات میتوانم بگویم که شما و امثال شما هیچ نفهمیده اید که مخالفان حجاب اجباری چه می‌گویند. بحث بر سر حجاب داشتن یا بی‌ حجابی نیست، بحث بر سر اجبار است. یکی‌ از زنان زیبا نوشته بود که "نه به حجاب اجباری و نه به اجبار بی‌ حجابی". ما مخالف هرگونه اجباریم چه بی‌ حجابی چه با حجابی. یک زن یا یک مرد یک انسان است و هیچ انسان دیگری حق ندارد برای دیگری تصمیم بگیرد. آنچه هم که شما مطرح می‌کنید ربطی‌ به این بحث ندارد و بحث دیگری است. حد و مرز پوشش بسته به عرف جامعه هست کما اینکه در همین اروپا کسی‌ با بیکینی وارد هیچ ساختمان یا محل عمومی‌ نمیشود، بیکینی برای استخر و دریاست نه در محل کار یا خیابان. حتا اورپاییهایی که در کشور خود بی‌ حجاب هستند با وارد شدن به کشورهای اسلامی نوع پوشش خود را عوض میکنند. ...ادامه.
جمعه 6 مرداد 1391 - 11:06
kara - روتردام - هلند
anti-US - مونترئال - کانادا. yas abi - ببرسل - لز:. ...ادامه.....در مورد اینکه شما و دیگر مذهبی‌ها هوار بر میدارید که با آزاد شدن حجاب بی‌ حجابی و بی‌ عفتی افسار گسیخته سر بر خواهد داشت کاملا حق با شماست، شما طیف فرهنگی‌ خودتان را بهتر می‌شناسید که مهار لازم دارند ولی‌ اکثریت زنان آزاده ایرانی‌ همانطور که در خارج از کشور هم ساده پوشند با آزاد شدن حجاب باز هم ساده پوش خواهند ماند. درست مانند زمان شاه، همین چند روز قبل فیلمی از مجریان تلویزیون زمان شاه دیدم که خدائی از نجابت و پوشش کاملا خوبی‌ برخوردار بودند. آن زمان بی‌ حجاب و با حجاب در جای خود بود بدون هیچ گونه اجباری.
جمعه 6 مرداد 1391 - 11:07
Sappho - اصفهان - ایران
ببینم مگه قراره زنان داخل ایران مشروطه به داشتن انتخاب مورد نظر یا مطلوب دیکتاتورهای غیر مذهبی یا....حق انتخاب برای مسائل شخصی زندگی شون داشته باشند ؟ مثلا تعهد بدیم در صورت نبود گشت و ارشاد و حراست و....ساده بپوشیم ! پیچیده نپوشیم ! تو خودآرایی و زیبایی نمایی زیاده روی نکنیم ! کم آرایش کنیم ! جلف نباشیم و دخترهای خوبی باشیم ! این چه حق انتخابی هست که مشروطه به انتخاب مورد نظر کسی باشه ؟؟!! اسمش آزادیه ؟؟!!
جمعه 6 مرداد 1391 - 22:55
roxana_110 - تهران - ایران
yas abi anti-us. واقعا شما خشکه مقدس های تندرو افکار مریضی دارید آزادی در انتخاب حجاب چه ربطی به سکس و لخت بودن داره قبل از انقلاب حجاب اجباری نبود والله بالله کسی لخت نمیومد توی خیابون من نمیدونم چرا وقتی اسم ازادی و انتخاب میاد امثال شماها به یاد سکس و اناتومی بدن انسان میافتید در اولین فرصت به یک روانشناس مراجعه کنید بعد هم جناب انتی یو اس اگر شما ضد امریکا هستی در قاره امریکا چی کار میکنی
شنبه 7 مرداد 1391 - 02:59
anti-US - مونترئال - کانادا
kara - روتردام - هلند.. 1- حسش نیست الان بحث کنم. فردا شب جوابتو میدم اما خداییش من مذهبی نیستم که سریع حجاب رو به مذهب وصل کردی و مذهبی بودن من رو نتیجه گرفتی. همین که از مخالفت من با حجاب به این نتیجه رسیدی که من مذهبیم ثابت میکنه که تنها دلیل مخالفت شما با حجاب مخالفت شما با مذهبه یعنی اگه مذهب رو بگیرند باید خیلی از چیزها رو هم بی-منطق بگیرند. واقعا خوبه اینجا در اینباره بحث کنیم. بعد مینویسم.
شنبه 7 مرداد 1391 - 03:00
anti-US - مونترئال - کانادا
kara - روتردام - هلند: راستی یه چی یادم رفت؛ گفتی که "...شما طیف فرهنگی‌ خودتان را بهتر می‌شناسید که مهار لازم دارند"؛ بنظر بنده این حرف شما توهین به من و افراد مذهبی میتونه شمرده شه. شما من و افراد مذهبی رو جمع بستید و همه رو به "از دست دادن کنترل در اثر دیدن زنان با حجاب اندک" متهم کردید. این خودش هم جای بحث داره. در کل مسئله حجاب نیاز به جامعه-شناس و دین-شناس و .. داره که کنار هم تصمیم منطقی بگیرند نه اینکه از غرب، مثل دانش ناپخته، وارد کنند. حجابی رو تعریف کنید که بقیه مردم رو آزار نده تا ثابت کنید به جامعه احترام میذارید.
شنبه 7 مرداد 1391 - 03:04
mahsima.belgium - هاسلت - بلژیک
به قول شاهین نجفی :. خانوم ما که مرد نیستیم لااقل تو زن باش . یه کم از اون عطر غیرتت رو ما هم بپاش.... آفرین به شیر زنان ایرانی‌
شنبه 7 مرداد 1391 - 14:06
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.