اصغر فرهادی: انداختن ناامنی و بیکاری به گردن مهاجران افغان، یعنی فرار از پذیرش مسئولیت

اصغر فرهادی که به‌زودی برای همدلی با مهاجران افغان مقیم ایران به کشور سفر خواهد کرد، می‌گوید: «انداختن علت ناامنی و بیکاری به گردن مهاجران، فرار از پذیرش مسوولیت است.»
 


به نوشته روزنامه شرق، اصغر فرهادی، کارگردان فیلم «جدایی نادر از سیمین» که این روزها در حال فراهم کردن مقدمات ساخت فیلم بعدی‌اش در پاریس است، در واکنش به اخبار رفتارهای ناشایست اخیر با مهاجران افغان در ایران، بر آن شده تا چند روزی به کشور بازگردد و با نمایش فیلمش و برگزاری جلسات نقد و بررسی در میان مهاجران افغان، همدلی خود را با آنان اعلام کند.

 
فرهادی در این‌باره می‌گوید: «چنین رفتارهای ناشایستی با مهاجران در ایران برای کشوری که خود یکی از بالاترین آمار مهاجران را در کشورهای دیگر جهان دارد، تلخ است.»
 
اصغر فرهادی که با تاثیرگذاری فیلمش بر مردم بسیاری از نقاط دنیا و همچنین آن لحظه دلنشین شاد کردن مردمش در مراسم اسکار و صحبت‌های پس از آن، به عنوان یکی از صد چهره تاثیرگذار سال جهان از سوی مجله تایم لقب گرفته، می‌افزاید: «انداختن علت ناامنی و بیکاری به گردن مهاجران، فرار از پذیرش مسوولیت است.»
 
او در سال‌های دور در مجموعه تلویزیونی «داستان یک شهر» نیز، با اختصاص دو قسمت از این مجموعه به مهاجران افغان که با نام «افغانی» از شبکه ۵ سیما پخش شد، به مشکلات و مسایل روز مهاجران پرداخته بود. به نظر می‌رسد برخی مسوولان محلی در گوشه و کنار کشور با رفتارهای نسنجیده، باعث خدشه‌دار شدن وجهه انسانی- اخلاقی مردم ایران در جهان می‌شوند. چه در اصفهان و سیزده‌بدر و پارک‌هایی که ورود افغان‌ها را به بهانه حفظ امنیت ممنوع می‌کنند و چه در نوشهر که مسوولی، آنان را از حضور در شهر به دلیل رفت و آمد توریست‌ها منع می‌کند.
 
فرهادی در روزهای ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت در جمعی متشکل از شهروندان ایرانی و شهروندان مهاجر افغان، پس از نمایش فیلم آخرش، با آنان به گفت‌وگو خواهد نشست.
 

رأی دهید
greentree - تهران - ایران
آفرین آقای فرهادی ،،اینها ایران را به فلاکت و نابودی کشیدند و تمامی‌ پول ایران را در طول این ۷ سال غارت کردند حالا اومدند مثل سگ‌های هار به افغانی‌ها و زن‌های ایران حمله میکنند
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 18:14
afg_bashton - بلخ - افغانستان
اصغر فرهادی :نماد جوانمردی دروود بر او و همفکران او _حقیقت تلخ هست ولی باید پذیرفت. ما سه یا چهار دهه در ایران زندگی کردیم همزمان با انقلاب شاید اسلامی .تا به حال مدر کی نداریم ولی اگر همین اندازه در کشورهای اسلامی یا غیر اسلامی سپری می کردیم امروز مدرک ان کشور را می داشتیم الان که این ها یعنی جمهوری..... ادعا اسلامی بودن می کند مگر در اسلام نیامده مسلمان مرز ندارن واگر کشور اسلامی بود چنین توهین ها در اسلام نیامده هست که به افغانی های درایران روا میدارن الان بعضی ها بعد از خواندن کامنت نظر های متفاوت می دهند بعضی موافق وبرخی مخالف ولی به هر دو گروه می گم با چشمان باز قضاوت کنند. ممنون از سایت ایرانیان انگلستان
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 18:17
mehran-b - لایدن - هلند
حالا ایشان که اسکار گرفته باید به همه چیز دخالت کنند ؟ با این کارها خودشو از اعتبار می‌اندازه . افاغنه فقط در ایران مشگل ساز نیستند . در همین هلند هم چند بر کنسرت‌های ایرانی‌ را با دعوا و هرج و مرج به هم زدند ! امیدوارم زودتر از ایران اخراج اشان کنند . در ضمن نمی‌فهمم چرا این سایت شما اینقدر اخبار افاغنه رو هی‌ پشت سر هم داره پخش میکنه ؟ چرا گزارش " راه هروئین از افغانستان تا انگلستان " یا گزارش مربوط به " اخراج ۳۰۰۰ زندانی افغان به کشورشان" را باز پخش نمی‌‌کنید ؟ شما که باید از نفرت عمومی ما از این مهمانان ناخوانده که خودشونو به مظلومی زده و از همه چیز ما هم طلب دارند ، آگاهی‌ دارید .
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 18:26
PARVANE1 - برنموث - انگلستان
آمیختن صداقت و شعور و انسانیت. هزاران آفرین. دست مریزاد.
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 18:44
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
افغانیایی که سرشون به تتنشون بیرزه که نمیان ایران؛ آدم حسابیاشون میرن اروپا و آمریکا و کانادا؛ دزدا و قالتاقا و بی سر و پاهاشون میان ایران. در ضمن شما چطور حاضر میشین یه مشت بی سروپای مجرد که از سر ساختمون اومدن، بیان بین خانواده‌ها و ناموس مردم اونم سیزده بدر. پلیس خیلی هم خوب کاری کرده بیرونشون کرده، هر جای دیگه‌ای از دنیا هم بود همین کار درست را میکردن. آقای فرهادی شما بیرون گود نشستی میگی لنگش کن.
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 19:07
Shovaliyeh - نورفیوراید - نروژ
زنده باد اصغر فرهادی عزیز که ثابت کرد انسانهای شریف و با وجدان هنوز هم پیدا میشه. دله من را که یک مهاجر افغان هستم خیلی شاد کردی. به امید موفقیت بیشتر برای شما
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 19:12
mountainman - استکهلم - سوئد
دروغهایی که به پای افغانیها نوشته میشود. امارها میگوید 900 هزار مهاجر به صورت قانونی در ایران زندگی میکند و تقریبا همینقدر هم غیر قانونی . من بعضی وقتها که مشکلات گرانی و بیکاری رو به گردن افغانی میاندازن خوشحال میشوم نه به خاطر امدن گرانی و بیکاری بلکه به خاطر قدرتی که مسئولین گرامی به افغانستانیها اهدا میکنن. یعنی چطور یه افغانی که نه بیمه داره نه یارانه میگیره و نه خونه و موتور و ماشین میخره باعث گرانی هستش. کی گفته کارها رو افغانیها قبضه کرده. اگه یه سر بزنید به کارهایی که افغانیها انجام میدن همیشه کمبود نیرو دارن . یه نمونش پدر من کچکار بود و همیشه دنبال چند تا کارگر . ناامنی همش تقصیر افغانی نیست من هم قبول دارم جرم انجام میدن ولی دولت ایران با روزنامه ها و تلویزیون جرم رو طوری نشون میده که انگار همه ی ناامنی به خاطر افغانیاست هشتاد درصد جرم هاکه اتفاق افتاده اخر معلوم شده ایرانی بوده طرف نه افغانی . ایرانیا هم در عوضش اون همه جرم انجام میدن همینجا تو مالمو و گوتنبرگ ایرانیا دست مافیا رو از پشت بستن .
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 19:21
siya48 - کٔلن - آلمان
گذشته از تعداد اقلیتی از مهاجران افغان که باعث ناا امنی‌ و خلافکاری در ایران بودند و هستند،بسیاری از این مهاجران دین خودشون رو برای ایرانی‌ بودن آدا کرده اند.این عزیزان طی‌ سالها با کار کردن سخت و حداقل دستمزد در بدترین شرایط ایران در زمان جنگ،باعث ساخت و ساز ایران بودند و هستند.ملت افغانستان همون قدر ایرانی هستند که من و شما هستیم.ملّت افغان همونقدر برای من محترمند که هموطنان ایرانیم هستند.
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 19:31
be_pa_khaste - هارلم - هلند
انسان با شرفی هستی‌ واقعا اصغر جان ...خود ما ایرانیها خدا نکنه تو اروپا کسی‌ چیزی بگه ۶ متر زبون همه ما ایرانی‌ هستیم اما خودمونیم ما کمپانی ادعا هستیم فقط من خودم چند بر با افغانیها درگیر شدم اما همه اونا هم که اینجور نیستن خیلیهاشون از بدبختی میان نباید به کسی‌ بی‌ حرمتی کرد
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 19:47
baba eti - استکهلم - سوئد
اصغر آقا مرسی‌ و ممنون .. از قدیم گفتن هر گردی گردو نمی‌شه ... یک افغانی اگه دزدی می‌کنه یا قتل بقیه رو نباید به یون دید نگاه کرد همونجور که اگه یه ایرانی‌ دزدی کنه یا قتل دلیل نمی‌شه که همه ایرانیها دزد یا جنایتکاران .. فقط واسه من یه سوال پیش میاد همیشه چرا مردم ایران اینقدر دیدگاهشون به افغانی منفی‌ هستش ؟ عراق به ایران حمله کرد تجاوز کرد ۸ سال با ایران جنگید این همه جوان ایرانی‌ رو شهید کرد اما اینقدر که دیدگاه بعضی‌ از ایرانی‌های عزیز نسبت به افغانی منفی‌ هستش به عراقیها نیستن ...
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 19:42
perser68 - فلوریدا - امریکا
درود به مردم صبور افغان و ننگ به جمهوری منفور اسلامی.
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 19:59
keivan-swe - گوتنبرگ - سوئد
درود بر اصغر فرهادی. اعتراض به بی حقوقی همزبانان افغان در ایران وظیفه همه ماست.
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 20:32
الیکا - پاریس - فرانسه
نا امنی رونمی دونم ولی کارگرهای افغانی متل تراکتورکارمی کنند وصداشونم درنمی یاد.
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 20:33
golly47 - فرانکفورت - المان
نبایست بری ایران چون آنجا تو و امثال تو امنیت ندارید آخوندا ایران را خوک دونی کرده اند هیچ حساب و کتابی‌ در کار نیست افغانی که سهل است تمام ایرانی‌‌های واقعی را بیرون کرده اند
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 20:35
baba eti - استکهلم - سوئد
اصغر آقا مرسی‌ و ممنون .. از قدیم گفتن هر گردی گردو نمی‌شه ... یک افغانی اگه دزدی می‌کنه یا قتل بقیه رو نباید به یون دید نگاه کرد همونجور که اگه یه ایرانی‌ دزدی کنه یا قتل دلیل نمی‌شه که همه ایرانیها دزد یا جنایتکاران .. فقط واسه من یه سوال پیش میاد همیشه چرا مردم ایران اینقدر دیدگاهشون به افغانی منفی‌ هستش ؟ عراق به ایران حمله کرد تجاوز کرد ۸ سال با ایران جنگید این همه جوان ایرانی‌ رو شهید کرد اما اینقدر که دیدگاه بعضی‌ از ایرانی‌های عزیز نسبت به افغانی منفی‌ هستش به عراقیها نیستن ...
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 20:38
soroush12 - بردا - هلند
واقعا آخر بی انصافیه که کسی بیکاری و ناامنی رو گردن افغان ها بندازه
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 20:42
areya - هامبورگ - آلمان
درسته که خود ما تو اینجا مهاجریم ،ولی‌ نظر شخصی من اینه که کثیفترین نژاد دنیا افغانها هستند،من اگر جای هیتلر بودم به جای یهودیها این افغانی جماعت رو از زمین محو می‌کردم،درود بر نادر شاه که خوب بلای بر سر این افغانها آورد,
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 20:48
areya - هامبورگ - آلمان
در اینجا با هر افغانی که صحبت میکنی‌ ،صحبت از اینه, که ادعا مالکیت ایران رو دارند من ۱۰ بار سر این مساله با افغانیها دعوا کردم ،البته ارزش بحث کردن اصلا ندارند ،ولی‌ بعضی‌ وقتها یکسری حرفها خیلی‌ زور داره و باید زد تو دهان آدمایی که حرف مفت زنند.درود بر ایران و ایرانی‌. :)
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 20:57
pezhman - وين - اتريش
درود بر آقای اصغر فرهادی
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 21:03
persian_aria75 - شفیلد - انگلستان
متاسفانه هر کارگردانی که به فرهنگ و تاریخ و تمدن کشورش توهین کنه جوایز خوبی از جشنواره های بین المللی میگیره و این هم شده مد که هر کارگردانی بیشتر به وطنش پشت کنه بیشتر معروف میشه ، با احترامی که به آقای فرهادی قائل هستم امیدوارم ایشان کمی هم به منافع ملی و میهنی خود توجه داشته باشند و جوگیر نشوند .
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 21:01
javadremix - ایران شهر - ایران
دایه مهربان تر از مادر یعنی همین یارو !! دیگه از فردا شروع می کنه به تاکتیک های مورینیو هم ایراد می گیره!
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 21:16
areya - هامبورگ - آلمان
افگ_بشتن - بلخ - افغانستان, مثل اینکه از جنایت هموطنانت در ایران و هر جای که ایرانی‌ باشه بی‌ اطلاعی،اینجا که هر موقع کنسرت ایرانی‌ باشه سرو کله افغانیها پیدا میشه و هرج‌ومرج را میندزند،تو ایران هم چقر جنایت و آدم کشی کردید،من خودم تو ساله ۱۳۶۵ یادمه یکی افغانی با خاطره ۳۰۰۰ تومن یکی نفر از همکارای ایرانیشو تو خاکسفید تو تهران کشته بود چیزی که خودم دیدم و۱۰۰۰۰۰ تا مثل اینو شنیدم،کم تو مشهد جنایت نکردید،به خاطره اینه از ایران شما رو بیرون مینازند،حالا فهمیدی ،اگر هم دوست داری بری مملکته اسلامی برو عربستان واسه شماها بهتره.
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 21:20
nikiniki12 - ماينز - المان
مهران گرامی‌ خواهش می‌کنم نظراتتون رو کمی‌ تجزیه تحلیل کنید، ضرب المثل بنی آدم اعضای یک دیگرند رو فراموش نکنید، جمهوری استبدادی چپولگری، آدمکشی، و تمام کثافت کاریهای ۳۱ سالش رو گردن گروههای مختلف میندازه و البته افغان در ایران دیوار کوتهیه. دوستان و همکاران بنده که افغان هستند، جزو روشن فکرها و تحصیل کردها هستند، حالا شما با چه تیپها کنتاکت دارید خبر ندارم، ضمنا چند بار توی کنسرتها خود ایرانی‌‌ها با هم دعوا کردند، کمی‌ عادلانه نظر دادن بد نیست.
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 21:06
kara - روتردام - هلند
afg_bashton - بلخ - افغانستان: همزبانم فرقی‌ بین من و تو نیست. فقط من یک تابلو ایرانی‌ را یدک میکشم که شرم را بر پیشانی‌ام مینشاند وقتی‌ به فرهنگ ضّد افغانی ایرانیها فکر می‌کنم یا وقتی‌ افراد بی‌فرهنگی همچون مهران‌ب از هلند اینگونه ابروی ناداشته خود را بیشتر میبرند. من به پاس همان تیتری که یدک میکشم از تو و امثال تو که سالها توسط هموطنان من تحقیر شدید پوزش می‌طلبم. سخنی هم با فرهادی بزرگ دارم که روح بزرگش ابروی هر ایرانیست. فرهادی عزیز تو جاوید شدی در تاریخ این سرزمین. امید که از اینهم برتر شوی.
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 21:14
30metry tolab - لندن - انگلیس
خدا پدر مادرت را بیامرزه. ببین چه قدر آدم‌های با شرف هست. دوستان بذارین من یه قصه بگم واستون. من در لندن زندگی‌ می‌کنم. یه منطقه هست در اینجا به نامه پکم. دوستان میدونن کجاست. اونجا یه دکانه ایرانی‌ هست به نامه ..... اونجا رفته بودم که چیزی بخرم. و یه سی‌دی جواد یساری هم چنین. مغازه دار یه خانم آقای ولی‌ اون روز خانم بود. .... و آدم خوب دیده می‌شه. بگذریم از خانم می‌پرسیدم من دنبال سی‌دی جواد یساری می‌گردم. یه دفعه اون مشتری که اونجا بود. وای، مگه افغانیها هم به یساری گوش میدان. شنیدم که مغازه دار به مشتری میگفت دکتر دکتر. من اون حرف را شنیدم. گفتم. شما دکتری، خاک تو سرت که دکتر شودی. تو با اینکه نمیدانام دکتر هستی‌ یا نه. چه قدر احمق هستی که این حرف را میزانی‌. تو فکر میکنی‌. که افغانیا آدم نیستن. این هم از دکتر با سواد که اینجوری تعرض فکر داره. حالا بماند به اینهأیی کمین اینجا کامنت میذارن واسه افغانها. با اینکه خوددش اومده تو اروپا و آمریکا. خودش یه خارجی‌ هست.
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 20:40
Evil son - اسلو - نروژ
افغانیها افغانی هستند اما خارجی‌ نیستند،،،،من دوستای افغانی زیادی دارم و به نظر من اونا هموطن ما هستند( اگر جرمی‌ هم مرتکب بشند باید مثل یک مجرم ایرانی‌ مجازات بشه ،،اما همه رو که نمیشه به یک چشم نگاه کرد).
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 22:03
ایرانزمین - یوتوبوری - سوئد
کسانیکه کامنت میگذارند و خوده شان را ایرانی مینامند و از افغانی دفاع میکند اکثره شان افغانی هستند.و برای ماسمالی و ردگم کردن میگن که ما برادر افغانیم و چی و چی و چیهای دیگر هم ردیف میکنند!! خداییش اینجا هم به گند کشانده اند.یارو رفته کمون پیش مسعولین گفته اگر فلان خانه را به من ندهید خودم را تو دریا میندازم.شوهرش شب در تاریکی مطلق بچه درست میکند خانمش رفته گفته محمد آقا چشماش نمیبیند یک تاکسی گذاشتند برای رفت و آمد مدرسه آقا محمدعلی.مدتی تو یک قطعه زمینی سبزیجات کاشت میکرد که بعدأ خود افغانیها گزارش دادند که در لابلای باغچش حشیش کاشته .خلاصه اینها اینجا هم از خلاف و گندکاری دست بر نمیدارند.بیکار میخورند میخوابند ۶ تا بچه درست کرده فردا هم ادعای ملکیت سوئد هم میکنند
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 23:19
NedayeAzadi - تهران - ایران
areya - هامبورگ - آلمان، اگه واقعا راست میگی، مردی و از چیزی نمیترسی. این حرفاتو آزادانه توی آلمان بزن ببین چند سال میری زندون و بعدش هم با اردنگی به ایران دیپورت میشی. من نمیدونم کسانیکه ظرفیت آزادی و دموکراسی رو ندارن چرا میرن اروپا.
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 23:37
ekman - شیراز - ‫ایران
‫افغان هایی مانند ahooraei از دوسلف آلمان که مدتی مهمان ما در ایران بوده و حالا که کشورمان را به نقطه ای دیگر ترک کردند،هر چه که لایق خودشان است به هموطنان من،بخصوص زنان ایرانی میگویند،که مثلا زنان ایرانی خیانتکار و جنایتکارند!!! زنان شیراز ... ‫من که معتقدم آقای فرهادی فقط در کاریکه تخصص دارند نظر بدهند بهتر است.من در مشهد،ساری و چند شهر دیگر زندگی کردم و رفتار ناشایست عده ای افاغنه را دیده ام،حتی در یکی از روستاهای اطراف ساری و نزدیک روستای مِرمِت که ساروی ها خوب میشناسند،سه سال بعد از انقلاب(۱۳۶۰) شاهد تیرباران چهار افغانی بودم که در کوره آجرپزی کار میکردند و شبی به زنی ایرانی که شوهرش جهت خرید به ساری رفته بود،تجاوز کردند .البته یک افغانی دیگر که برای همین خانواده کار میکرد و هنگام تجاوز ،دست و پاهایش را متجاوزین بسته بودند،آنها را با زرنگی شناسایی و لوشان داد.من که تاب دیدن کشتن و تیرباران انسانی را ندارم،آنروز ناراحت نبودم،چون خانواده ایکه قزبانی تجاوز شده بود را میشناختم،مرد خانواده فردی خیر و نیکوکار ،بخصوص به افاغنه کمک میکرد.
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 00:43
30metry tolab - لندن - انگلیس
ایرانزمین - یوتوبوری - سوئد::::: حیف مرد که به تو میگن. تو نیستی‌ مرد. اگر هستی‌ نیا تو پابلیک بگو. اون وقت میبینی‌ چه غلطی کردی. تو و امثال تو باید. برین و تو همون ایران ماندگار بشین. حیف اروپا که خرج واسه تو می‌کنه.
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 00:05
Taraneه - کبک - کانادا
افغانیها مردم شریف و زحمتکشی هستند، اونایی که فکر می‌کنن نژادشون برتر از افغانهاست می‌شه لطفا چندتا دلیل بیارن که چرا برترن، ما که اینجا از حرفاشون چیزی جز تحقیر و توهین که معمولا وقتی‌ ادامها تو منطق کم میارن از این هربه استفاده میکنند ندیدم.تو ایران هم تا تونستن زحمت کشیدن، اونم تو شغلهأی خیلی پر زحمت در حالی که بیمه درمانی هم نداشتن.
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 01:43
sia2012 - تهران - ایران
افغانیها خوب هم دارند , ولی اینهایی که توی ایرانند جنایت زیاد کردند , در نتیجه چاره ای نیست تر وخشکشون باید با هم بسوزه ! این اقای فرهادی هنوز رنگ اسکارش خشک نشده !چقدر عجله داره تو نظر دادن
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 02:42
morgan123 - واشنگتن - امریکا
ننگ بر ما که باعث رنج و ترس زن وبچه افغان شدیم. وقتی در ایران بودم و این موضوع را مطرح میکردم بسیاری به من انتقاد میکردند که حقشان است! آن وقت بود که آرزو میکردم در جنگلهای آمازون باشم و نه در بین هموطنانم! اگر خلافکاری یک افغان به پای همه ی آنها نوشته شود پس همه ما هم در جنایت فردی که مثلا اسید بر چهره خانمی ریخته مقصریم این را چطور میشود در کله خالی برخی فرو کرد !
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 02:57
mountainman - استکهلم - سوئد
یه چیزی من میگم الان افغانستان داره درست میشه و روزی میبینم که اگه ایرانیا دولتشونو عوض نکنن بلایی که سر افغانیا اوردن سر خودشون میان از طرف عربا
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 03:06
morgan123 - واشنگتن - امریکا
areya - هامبورگ - آلمان - حالم بهم خورد از کلمات نفرت انگیز و غیر انسانیت همانجا که هستی بمان و لطفا ایرانی نباش! آیا تا کنون به رنج انسانهای بی پناه فکر کردی ؟ اگر همین رفتارهای وحشیانه را در کشوری که در آن مهمان هستی با تو و خانواده ات میکردند خوب بود؟ مطمئن باش در آن صورت آنها هم برای کارشان میتوانستند دلایلی بیابند!.
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 03:09
pari paskoye ghaf - ویکتوریا - کانادا
انشالله که آرامش به وطنی عزیزمان افغانستان برگردد تا این قدر بار سنگین روی همسایه‌ها نباشیم. و هموطنان رنج کشیده و ستمدیده روی آرامش را ببینند تا دیگر کسی‌ شرافت و انسانیته ما توهین نکند. خدایا امین
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 02:47
یوسف تهرانی - لوس آنجلس - آمریکا
دوستان عزیز، می دونید چرا ما ایرانی ها ادعا می کنیم مهمون نوازیم؟ چون نطر برادران افغان در این مورد برامون مهم نیست. از زمانی که اومدم به لوی آنجلس و رفتار مردم اینجا با اقوام مختلف رو دیدم تازه فهمیدم توی ایران روی نژادپرستی رو هم رو سفید کرده بودیم. ما حتی به اقوام لر و کرد و ترک و .. هم رحم نمی کنیم. ای کاش وقتی صرف می کردیم و مقالات نویسندگان و اشعار شاعران و صدای خوش خوانندگان و هنر دلنشین هنرمندانشون رو می دیدیم. ای کاش یه سری به کلانتری های محله مون میزدیم و از مسئولان اونجا می پرسیدیم که در دوران خدمتتون چند تا افغانی مجرم دیدید؟ ای کاش آنها رو بر اساس طالبان قضاوت نمی کردیم و...
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 06:27
mehran-b - لایدن - هلند
کاملاً با نظر persian_aria75 و نظر ایرانزمین - یوتوبوری - سوئد. موافقم : اینها که از افاغنه جانبداری میکنند بیشتر افغانی هستند که خود را ایرانی‌ می‌نامند . در اروپا هم همینجوری است ، بیشتر اینها که خلاف میکنند افغانی هستند و خودشان را ایرانی‌ می‌نامند ! طرز استدلال کردن اینها را هم که خودتان می‌بینید در چه درجه پایینی است . و kara - روتردام - هلند. که منو آبرو نداشته نوشته : تو که منو نمی‌شناسی ، چرا این حرف را نوشتی‌ ؟ مشخصه که خودتون آبرو ندارید ، و اصلا هم بحث ما سر همین بی‌ آبرویی شماهاست !
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 06:45
areya - هامبورگ - آلمان
ننگ بر کسانی‌ باد که ایرانی‌ بودن خودشون رو شرم میدونند کسانی‌ که به خاطره یک مشت متجاوز گر که از نظر من فرقی‌ با آخوند‌های کثیف ندارند، آنها بهتره همون عرب و عربزاده بمونند،بله دوست عزیز kara - روتردام - هلند,shoma که نامه ایرانی‌ رو یدک می‌‌کشی ،دوست داری برو تغییر ملیت بده و افغانی شو،احتمالا شما ایرانی‌ هم نیستید،و شما،NedayeAzadi - تهران - ایران,man نظر شخصیم رو هر جای دنیا باشم میگم،دوست بی‌ سود که شاید افغانی باشی‌ به این میگن دموکراسی و آزدی بیان که فکر کنم شما چیزی در این رابطه نمیدونید ،بی‌سواد، :) :(
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 07:10
hamed0020 - قم - ایران
فاشیست ترین و نژاد پرست ترین مردم روی زمین ایرانی ها هستند که در عین حال یک غرور کاذب پوچ و توخالی دارند که رژیم آخوندی بهشون داده واقعا متاسفم.
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 07:37
oghate talkh - بوخولتز - هلند
صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را . تا دگر مادر گیتی‌ تو چو فرزند بزاید .درود بر شما فرهادی بزرگ. به مراتب شایستگی خودتون را ثابت کردید . مهران هلند .پرشین آریا .iranzamin. انسانیت اینقدرها هم چیز بعدی نیست که شما تا به این اندازه از اون گریزانید.براتون متاسفم
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 08:55
jenta - اسلو - نروژ
اقای اصغر فرهادی مرد بزرگ و رونشفکری هستند. وفقط وفقط مردی مثل تو و مردمانی امثال تو با فهم و شعور بالا می تونند خوب و از بد تشخیص بدند و نظراتی بدند که در شأن خودشان و خانوادشان باشد. ایران ‍که بودم فقط در مناطق محروم و پایین شهرکه بودیم به ما همیشه ظلم و توهین می شد اما من حق میدادم فقرو بدبختی جهالت ونادانی میاره و میتونه نسل به نسل منتقل بشه .اون فرد حتی بره امریکا عوض نمیشه واقعا براش متاسفم. خوب معلومه وقتی رئیس جمهورتون اینقدر راحت به افغانیها توهین میکنه اخرو عاقاتش میشه این. فکر کردید ‍این کشورایی که مهاجر پذیرند مردمشون از مهاجرا خوششون میاد٬نخیر رئیس جمهورشون اجازه ی توهین به مهاجرا رو نمیدند.
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 10:03
NedayeAzadi - تهران - ایران
areya - هامبورگ - آلمان اینکه تو یا "ایرانزمین - یوتوبوری - سوئد" من و امثال منو افغانی بدونین یا ایرانی اصلا مهم نیست. چون نظر کسانیکه ملاک ایرانی بودن براشون "ضد افغانی" بودنه اصلا ارزش شنیدن نداره چه برسه به بحث کردن. و متاسفانه این تویی که بویی از آزادی و دموکراسی نبردی که هنوز فرق خزعبلات و اراجیف نژادپرستانه رو با بزرگترین دستاورد انسان در طول تاریخ که همانا آزادی بیان است رو نمیدونی. هر موقع دولت آلمان اجازه داد کتاب Mein Kampf هیتلر چاپ و نشر بشه تو و امثال تو هم شاید شاید شاید اجازه ی اینگونه اظهار نظرهای نژادپرستانه رو پیدا کنین. گر چه برای من کاملا واضح و روشنه که دغدغه ی اصلی اشخاصی چون تو نه طرفداری از خاک پاک ایران و شرافت ایرانیست. بلکه همه ی هم و غمتان لاپوشانی جنایات و مظالم رژیم آخوندی است. و چون نمیتونین حرفتونو رک و راست بزنین زیر نامهایی چون آریا، آریایی، ایران و ایرانزمین خودتونو پنهان میکنین و با به بیراهه بردن مباحث سعی دارین نظر مردمو از اصل "آزادی و برابری" به سمت فرعیات مورد دلخواه علی چلاق و نوچه هایش منحرف کنین.
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 10:37
ali 80 - استکهلم - سوئد
یک روز یک بنده خدا از من پرسید ایرانی‌ هستی‌ گفتم خوشبختانه نه! پرسید کجایی هستی‌ گفتم بدبختانه افغان. ما هر چه می‌کشیم از دولتمردان احمق مان است، ملتها همگی‌ بازیچه دست این خونخواران کثیف هستند. امروز اگر افغانستان عقب مانده چیزی گناه دولتهای کثیفی که در افغانستان سر کار بوده اند است و چیزی هم دولتهای همسایه که هیچ وقت از هیچ ضرر رساندنی به افغانستان کوتاهی نکرده اند . و تشکر از اصغر فرهادی به خاطر حسن نیّت شان.
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 12:28
amir58 - مشهد - ایران
اصغرجان دوستت داریم ولی خواهشن ایران نیا چون اگه حبس یا ممنوع الخروجت کنند کاری از دست ماایرانیهای با غیرت برنمیاد!
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 12:39
daykenedi - استکهلم - سوئد
عقده رو عشق است! mehran-b - لایدن - هلند, areya - هامبورگ - آلمان, ایرانزمین - یوتوبوری - سوئد hahaha
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 14:25
mo.miyai - اسلو - نروژ
ایرانزمین - یوتوبوری - سوئد عزیزم من مطمئن هستم که تو هیچ بوی از هم دوستی‌ و انسانیت نبردی من نمیدونم تو چرا این حرفا رو میزانی‌ که کسایی‌ که کامنت میذارن و از افغانیها طرفداری می‌کنن حتما افغانی هستن واقعا برای طرز تفکرت متاسفم فقط اینو بدون که همه نمی‌تونن که مثل تو همانند... فکر کنن و من با افتخار میگم که افغانی هستم و از دوستای ایرانی‌ که انسانیت رو هنوز فراموش نکردن ممنونم و برای هم وطنی خودم آرزو می‌کنم که هرجا هستن همیشه موفق باشن و سر بلند تا کور شود آن که نتوان دید
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 14:32
sepherdad - سیدنی - استرالیا
ایشون چون جایزه اسکار برده به خاطره اون فیلم ضّد فرهنگی حالا شده کارشناسه مهاجرت و کشور داری!! تو برو همون فیلمهای آب دوغ و خیاری بساز!! اون موقعه که کارگر خارجی رو با دست مزد کم استسمار میکردن شما کجا بودی?? ، اون موقعه که کارگر خارجی فلج شده رو میندختن بیرون شما کجا بودی؟
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 15:16
sepherdad - سیدنی - استرالیا
آریا - هامبورگ - آلمان. دوست عزیز kara در کامنتهای قبیلش گفت که از اون دسته از ایرانی‌‌ها مرفه هست که توی ایران از کارگران افغانی سؤ استفاده میکرده اند و تعداد زیادی از ایرانی‌های مرفه از اینکه کارگر ارزان قیمت دارن خیل خوشحالن و دوست دارن که وضعیت همین جوری باشد که از این کارگران همینطور سؤ استفاده کنن تا پیر شوند بدونه هیچ حق بیمه‌ یا بازنشستگی.
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 15:38
pezhman - وين - اتريش
ایرانزمین - یوتوبوری - سوئد.. دوست عزیز نگو ما کجایی‌ هستیم.!! من هم مثل شما ترک هستم. ولی‌ قبل از هر چیز ، حقوق بشر و انسانیت برایم مهم است. بهمین خاطر از هم نوع افغانیم که به فرهنگ ما ایرانیان تعلق دارند دفاع می‌کنم.
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 15:40
sepherdad - سیدنی - استرالیا
افگ_بشتن - بلخ - افغانستان. دوست عزیز هیچ وقت فکر کردی چرا این همه آدم از ایران به خارج میروند؟ هیچ وقت فکر کردی چرا بعضی‌ دخترأنش رو در دوبی‌ می فروشند؟ هیچ وقت فکر کردی چرا این همه آدم در ایران ترک تحصیل میکنن?? چرا این‌همه آدم مثل خود من اگر ایران بهشت هم شود دیگر به آنجا نمیروند؟ شاید مشگلی در ایران هست!!، شاید دلیلی دارد که همه از این کشور می گریزند؟
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 15:30
sepherdad - سیدنی - استرالیا
علی‌ ۸۰ - استکهلم - سوئد. دوست عزیز آقای فرهادی در حقیقت طرفدار پولدار‌های ایرانی‌ هست که میخواهند همچنان کارگر ارزن قیمت افغانی داشته باشند، مطمئن باش هیچ گربه آی برای رضای خدا موش نمیگیرد.
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 15:43
sepherdad - سیدنی - استرالیا
مهران‌ب - لایدن - هلند. در ضمن نمی‌فهمم چرا این سایت شما اینقدر اخبار افاغنه رو هی‌ پشت سر هم داره پخش میکنه ؟ //////// برو سایت العربیه ببین چه خبره!!! یا بی‌بی‌سی!!! تقریبا همه دنیا نگران این مشگل شدن به خصوص دولت امارات!!!
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 15:48
areya - هامبورگ - آلمان
NedayeAzadi- تهران - ایران, تو اگر افغانی هستی‌ که ارزش بحث نداری ،اگر ایرانی‌ هستی‌ باز هم ارزش بحث نداری ،به ۳ دلیل،۱،چون هنوز فرق نژاد آریائی با نژاد بربر و افغانی رو نمیدونی‌،۲،احتمالا تو و امثال تو نژاد شون بر میگرد به زمان شاه سلطان حسین صفوی،در آن زمان افغانها جنایت و تجاوز زیادی به زنها در ایران کردند کاری که اعراب پست در زمان خسرو پرویز در ۶۵۱ میلادی کردن تو و امثال تو احتمالأ یک رگه افغانی یا عرب دارید,۳, دلیل اخر رو اگر اینجا بودی در کنار من اون وقت برایت واضح شرح میدادم
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 16:14
areya - هامبورگ - آلمان
morgan123 - واشنگتن - امریکا ،اگر در ایران یکی از جنایتی که این افغانیها کردند رو به چشم می‌دیدی حالت نه از من ،بلکه از انسانیت خودت هم به هم میخورد،کم نشنیدیم که ‌یک افغانی تو ایران به دختر ۸،۹،ساله تجاوز کرده،یا به پسر ۸،۹،ساله تجاوز کرده،اینا تو مملکته خودشون پای خر وگاو و گوسفند شلوار میکنند،چه انتظار داری که ‌یک بچه معصوم رو تجاوز نکنه ،شماهم که دلتون برای این ملت میسوزه صد درصد یا عربید یا افغانی، مرگ بر رژیم آخوندی که بهترین نژاد دنیا رو به پسترین تبدیل کرد،که ما اینجا بلانسبت ‌یک سری انسانهای فهمیده با ‌یک مشت .....طرفیم
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 16:39
kara - روتردام - هلند
mehran-b - لایدن - هلند. اگر تو و امثال تو ایرانی‌ هستید من ننگ دارم ایرانی‌ باشم. لازم هم نیست تو را از نزدیک بشناسم تا بگویم بی‌ ابرویی، با همین اندیشه‌های نژاد پرستانه ابرویی برای خود نگذاشته ای‌. دردم که یکی‌ دوتا نیست، توی هلند هم که زندگی میکنی‌، اینهم قوز بالا قوز. اصلا کی‌ میگه تو ایرانی‌ هستی‌؟ اگه ایرانی‌ بودی اینجور ابرو ایرانیها را نمیبردی. من ایرانیم ولی‌ نه از جنس تو و امثال تو.
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 17:37
Evil son - اسلو - نروژ
افغانیها خارجی‌ نیستند اونا هموطنان ما ایرانیان ,,من افغانی هارو دوست دارم ،مردم سالم ،صادق، مهربونی هستند،اگه یه روز بخوام ازدواج کنم حتما با یک دختر نجیب افغانی ازدواج می‌کنم ،،به هیچ کسی‌ هم ربطی‌ نداره.
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 18:27
kara - روتردام - هلند
sepherdad - سیدنی - استرالیا نمیخاد ادای روشنفکری و سوسیالیسم در بیاری. ایران به حد کافی‌ ۱۰۰ سال گذشته از روشنفکرنماها که یک روز سنگ کارگر به سینه میزنند روز دیگه نژاد پرست میشند ضربه خورده. محض اطلاع بقیه من نه پولدار بودم نه مرفه. هرچه هم الان دارم که هیچ نیست در سایه تلاش ۲۰ سال کار و زحمت در اروپا بوده. اون آریا هم اینقدر بیسواد هست که حتا نمیفهمه که نژاد آریایی ۱- دیگه وجود نداره ۲- منفور تمام دنیا شده به خاطر کشتار و نژاد پرستی‌ هیتلر. در ضمن ۱- نژاد آریا اصلا یعنی‌ روس که ۳۰۰۰ سال قدمت داره ۲- نژاد آریا نژاد اصلی‌ ایران زمین نیست. ۳- نژاد یعنی‌ بیشعوری.
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 20:33
NedayeAzadi - تهران - ایران
areya - هامبورگ - آلمان، اینکه افغانیها آریایی هستند یا بربری به خودشون ربط داره به من ربطی نداره. و من در هیچ کجا نگفته ام که افغانیها آریایی نژاد هستند یا نیستند. و تو بهتره غصه ی منو نخوری و اول خودت بری یک تست دی اِن اِی بدی چون بعید میدونم یک آریایی پاک سرشت باشی. یک ایرانی خالص هیچگاه به اینگونه امراض فکری دچار نمیشه. برای اولین بار این اعراب و ترکان غُز بودند که اینگونه تعصبات رو با خودشون به سرزمین ما آوردند. که شاید تو هم یکی از نوادگانشون باشی.
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 20:33
nikiniki12 - ماينز - المان
دوستان عزیز من اطمینان دارم که این نژاد پرست‌ها آدمهای هستند که سواد صفر دارند برای همین هم در دنیای دیکتاتوری خودشون در حال فرو رفتن هستند.خنده داره که هر کس مخالف نظر سطحی ایناست ایرانی‌ نیست‌ها ها‌ها ایرانی‌ نژاد پرست جناب عالی‌ کی‌ هستی‌ هیچکس چون فکر میکنی‌ با به اسم آوردن نژاد ariaie ادمتر هستی‌ نه بابا جان، من هم مثل دوست عزیز کارا حالم از اینهای که چون خودشون به هیچ جا نرسیدند و ایرانی‌ بودن رو سپر خودوشون کردند حالم باهم میخوره،کمی‌ به مگزتون فشار بیارید بد نیست دیکتاتورهاِ کوچک
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 22:18
areya - هامبورگ - آلمان
کارا - روتردام - هلند, شما اگر کامنت نزاری کسی‌ ناراحت نمی‌شه به خدا ،شما خون خودشو کثیفتر از این نکن روشن فکر‌ عزیز،شما فقط بشین نگاه کن، .. وتو افغانی عزیز ندییزدی - تهران - ایران, تو خودت رو لؤ دادی که عرب زاده چون از فرهنگ عرب خوب میدونی‌،یک سوال:این کلمه ی پاک سرشت رو راست بگو از کجا یاد گرفتی وطندار، :) :) :) :( :( :(
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 22:25
NedayeAzadi - تهران - ایران
areya - هامبورگ - آلمان، تو بیچاره تر از اونی که من بخوام باهات بحث کنم.. برو قرصاتو بخور کمی سر حال بشی بتونی بدویی دنبال بزمجه ها. مثل اجداد 1400 سال قبلت توی شنزارهای ربع الخالی.
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 23:58
30metry tolab - لندن - انگلیس
با تشکر از بازیگران گرامی و انسان دوست. امیدوارم که خدا خیرتون بده. شمایی که میگی ماها بد هستیم. امدی تو خارج، بنفیت مگر و مسله توپ شدی. ..اینقدر این انسانیته این اروپائیها را میبینی و هنوز ی نژاد پرستی. میگی این دوستانه ایرانی که از ما افغانها طرف دری میکنه. میگی که ایرانی نیستن. خوب حالا به این بازیگر های گرامی هم میگی که ایرانی نیستن؟ میدونی که ون کشوری که هستی اگر بداند که چه ویروسی را راه دادن. ی راست رفتی زندان. .. اگر مردی بیا تو پابلیک حرفت را بزن. ون وقت میبینی اقباتش را.
‌سه شنبه 12 ارديبهشت 1391 - 00:22
sepherdad - سیدنی - استرالیا
اویل صنع - اسلو - نروژ. منظورت از اینکه اونها خارجی‌ نیستن چیه ?، یعنی‌ دولت ایران و افغانستان یکی‌ شدن؟، ولفجره چند افغانستان گرفتین؟.
‌سه شنبه 12 ارديبهشت 1391 - 01:48
areya - هامبورگ - آلمان
ندییزدی - تهران - ایران, من می‌دونم تو چرا میسوزی و کجات داره میسوزه وچرا داره میسوزه،اگر به این ۳ سوال من جواب دادی ۱جایزه که لایق تو باشه.. بهت میدم
‌سه شنبه 12 ارديبهشت 1391 - 09:12
areya - هامبورگ - آلمان
ندییزدی - تهران - ایران می‌دونم از کجا میسوزی،با تو بحث کردن مثال خواندن یاسین است،ما رو با تو کاری نیست :):):)
‌سه شنبه 12 ارديبهشت 1391 - 09:08
ایرانزمین - یوتوبوری - سوئد
daykenedi - استکهلم - سوئد,,بیخود دل خودتو صابون نزن !! زور که نیست وقتی گفتند یعنی باید برید.این قانون هر کشوریه.من نمیدانم شماها چرا اینقدر پر رو و پرمدعا هستید.حتمأ ارث باباتونو از ایرانیها میخواهید.ارث شماها تو کشور خودته یعنی چند هکتار زمینی که خشخاش خانمانسوز کاشته اید.هر کسی دیگر به جای شماها از شرم سرش را بلند نمیکرد.هر چی باشید شما طرز لباس پوشیدن را صدقه سریه خارجیها یاد گرفتید.وگرنه الا ن هم هنوز همون ماکسی بلند را میپوشیدی.هیچموقع اصالت را فدای موقعیت طلبی نکنید یارو اومده اینجا هنوز تمبونو از پاش در نیاورده شلوار لی میخره با وایتکس سفیدش میکنه و با تیغ زیگ زاگی پارش میکنه
‌سه شنبه 12 ارديبهشت 1391 - 09:59
NedayeAzadi - تهران - ایران
areya - هامبورگ - آلمان، تو برو اول کلاس سواد آموزی تا یاد بگیری "ندایِ آزادی" رو ندییزدی نخونی. توی سوسیال خور چی داری یا چی هستی که من بخوام بسوزم.
‌سه شنبه 12 ارديبهشت 1391 - 12:00
ایرانزمین - یوتوبوری - سوئد
30metry tolab - لندن - انگلیس,,تو همون بهتره فرهاد دریا و ظاهر هویدا را گوش بدی چون لا اقل می فهمی چه میگن .شماها هنوز خواننده را با آوازه خوان صدا میکنید,,جواد یساری کوچه بازاری میخواند برایت مشکله که درک کلماتش را بفهمید.اون یارو سوپری هم واقعیت را گفته اونهم رودررو گفه نه پشت کله ت.اگر حقیقت را می فهمیدی این آخرتون نبود که با زور از پارک بندازه تون بیرون.
‌سه شنبه 12 ارديبهشت 1391 - 12:41
sepherdad - سیدنی - استرالیا
یه روز توی بیمارستان یه پسره ایرانی‌ رو دیدم که توسط یه کارگر افغانی با تیشه به کمرش زده بود و فلج دائم شده بود، ازش پرسیدم چرا دعوا کردید ، گفت روز قبلش سر کار حرفمون شد بد باهم آشتی کردیم رو بوسی کردیم و جریان تموم شد، فردأش یه دفعه از عقب با تیشه زد توی کمرم و فرّار کرد، افغان‌ها ملت بسیار کینه جوی هستن! به هر حال اون پسره افغان به افغانستان فرّار کرد و دستگیر نشد, یه کارگر ایرانی‌ ۱۸ ساله فلج دائم شد به خاطره اینکه کشور ما مرزشه بازه، هر روز می‌شنویم که پلیس مرزی افغانستان یه سرباز ایرانی‌ رو به ضرب گوله کشت!! اما بازم انگار نه انگار، آب هیرمندو روی کشاورزان بلوچستان میبنددن، اما دولت ایران میلیارد میلیارد به افغانستان کمک میکنه ، روزی نیست که خبر تجاوز به پسر بچه توی محلات به وسیله افغانی نپیچه که ظاهراً فرهنگه بچه بازی‌ فرهنگی ریشه داره، اما هیچ کارگردان ایرانی‌ فیلمی نمیسازه در اینباره چرا؟ چرا؟؟؟!
‌سه شنبه 12 ارديبهشت 1391 - 13:34
Evil son - اسلو - نروژ
افغانیها هموطنان ما ایرنیان هستند،،لطفا در جملات و رفتار خود با مردم شریف افغانی رعایت ادب و اصول انسانی‌ با نهایت احترام بر خورد کنیم،،،انسان باشیم. انسان بودن سخت نیست.
‌سه شنبه 12 ارديبهشت 1391 - 20:46
ایرانزمین - یوتوبوری - سوئد
Evil son - اسلو - نروژ..از نوشتنت و تمجید و تشویقی که میکنی و بیش از حد شاخ و بال بهش وصل کردی !! معلومه که خوت هم افغانی هستی .آفرین که صداقت را گفتی اصلا برو دختر کرزایی را بگیر به هیچ کسی هم ربطی ندارد و به کوری چشم هم ولاتیها و دوستان ناحالیت. daykenedi - استکهلم - سوئد.mo.miyai - اسلو - نروژ.30metry tolab - لندن - انگلیس. هم که شده حتما این وصلت خیر را انجام بده.واقعا که تا الان اصالت خودت را فراموش نکرده ای خیلیه. با تشکر از مسعولین من جواب همینه ارا نوشتم ولی به نهایت فراموشی سپردید.هر حال امیوارم که این یکی را با خطی درشتتر چاپ کنید..فقط یک شوخی بود خسته نباشید ...mehran-b - لایدن - هلند.دمتگرم ولی حقیقت برای اینها تلخه همچون شیره تریاک
‌چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391 - 00:35
30metry tolab - لندن - انگلیس
ایرانزمین - یوتوبوری - سوئد: خوب من عرض که کردم. اون از دکتر. حالا چه برسه به تو... که رفتی‌ تو یه کشور دیگه خوردی و خوابیدی. انواع و اقسام بنفیت رو میگیری. اون وقت به معنی‌ که در کشورت به دنیا امدما و ۳۰ سال زندگی کردم. و هنوز هم فامیل هست. در مشهد. اینجوری صحبت میکنی. این نشان میده که از خانواده خیلی‌ خوبی‌، به بر آمدی.
‌سه شنبه 12 ارديبهشت 1391 - 23:27
30metry tolab - لندن - انگلیس
ایرانزمین - یوتوبوری - سوئد::: راستی‌ می‌شه بگی‌ از کجای ایرانی‌؟ بچه کجا هستی‌، چند وقت که خیرِ سر این سوئدیها را می‌خوری؟ راستی‌ از گلوت آیین میره؟ انشا‌الله که یه مرضِ بی‌ درمان دچار بشی‌.
‌چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391 - 01:52
ایرانزمین - یوتوبوری - سوئد
30metry tolab - لندن - انگلیس,,جان عزیزت جان هر کی که دوست دارید.تو که بلد نیستی فارسی بنویسی؟ تو که معنی بعضی کلمات فارسی را نمی فهمی؟ زبان شیرین فارسی را ضایع نکن!! همون زبان اردو یا پشتوی خودت بنویسی بهتره البته با زیر نویسیی فارسی!!! ببین چقدر حقیقت برایت تلخه دست به دعای پیر زن شدی.از نام کامنتت معلومه ۳۰متری آخوند.که در قم یا مشهد بودی و بعد از مدتی خلافکاری که دستت رو شد به هزاره دیپورتت کردند.این آخرین جواب کامنتی که در این صفحه برایت تجویز میکنم.ولی هیچوقت اسالت خودت را نفروش.و سعی کن که لااقل انگلیس خیر سرت هم که شده دست از خلاف و جنایت بردارید نمیتونی منکرش کنید ....
‌چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391 - 10:37
30metry tolab - لندن - انگلیس
ایرانزمین - یوتوبوری - سوئد::: اولا که تو عددی نیستی‌ که من باهات صحبت کنم. همچون را چطور راه دادند در آن کشور. نگفتی از کجای ایرانی‌؟؟؟
‌چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391 - 15:10
ghorbat neshin - استکهلم - سوئد
با سلام خدمت تمام دوستای افغانی و ایرانی‌،وقتی‌ که نظرهای بعضی‌ از دوستای ایرانی‌ را میخواندام واقعا ناراحت و متاثر شدم،دوستی‌ میگوید افغان‌های بی‌ سرو پا آمدن ایران،اگر یک دقیقه به حرفات فکر میکردی هرگز این را نمی‌‌گفتی‌،یعنی‌ شما خیلی‌ راحت حیثیت مادر و خواهر افغان را بردی زیر سوال،مگر وقتی‌ که یک افغانی از یه ایرانی‌ رنج می‌کشد باید به گوید همهٔ ایرانیها بد است.کشور ایران به عربها کمک می‌کند درحالی که امکانا تی‌ که عربها دارد تو یه ایرانی‌ در خواب هم نمی‌بینی،بعد میگیی پولمنو میده به افغانستان،لطفا از روی کینه و نژاد پرستی‌ حرف نزنید.
جمعه 15 ارديبهشت 1391 - 16:29
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.