در روز انتخابات؛ تعداد کشته‌های ناآرامی‌های سوریه از ۵۰۰۰ نفر گذشت

دولت می‌گوید که انتخابات بخشی از تغییرات دموکراتیک است

در روز انتخابات شورهای محلی در سوریه، درگیری‌های مسلحانه در این کشور ادامه داشت. عده‌ای کشته شدند و سازمان ملل متحد تعداد کشته‌ها را بیش از ۵ هزار نفر عنوان کرد.

ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، از شورای امنیت خواسته است تا پرونده سوریه در برخورد با معترضان به دادگاه جنایی بین‌المللی ارائه شود.


خانم پیلای گفته علاوه بر کسانی که در جریان درگیری‌ها جانشان را از دست داده‌اند، حدود ۱۴ هزار نفر در این کشور دستگیر شده‌اند و ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر هم از کشور گریخته‌اند.

او می‌گوید که در این کشور جنایت علیه بشریت انجام شده است.

اما دولت سوریه با این نظر مخالف است، سوریه می‌گوید که در جریان اعتراض‌ها تنها هزار نفر کشته شده‌اند که آنها هم از نیروهای پلیس و امنیتی کشور بوده‌اند که "گروه‌های مسلح" آنها را کشته‌اند.

تایید تعداد کشته‌ها و رویدادهای سوریه کار ساده‌ای برای رسانه‌ها نیست. برای اینکه دولت این کشور اجازه تردد خبرنگاران رسانه‌های مستقل را در سوریه نمی‌دهد.

انتخابات زیر سایه درگیری‌ها


در همین روز انتخابات (دوشنبه) در شهرهای مختلف سوریه درگیری‌هایی در جریان بود. درگیری‌هایی که منجر به کشته شدن دست کم ۲۰ نفر شده است.

کمیته‌های هماهنگی محلی که اعتراضات علیه حکومت بشار اسد را سازمان‌دهی می‌کنند، گفته‌اند که این افراد در شهر ادلب، در شمال سوریه، حمص و حماه در جنوب و در اطراف دمشق، پایتخت سوریه، روی داده است.

به گفته این گروه، چهار زن و دو کودک در میان کشته شده‌های روز انتخابات بوده‌اند.

درگیری‌ها بین معترضان سوری و نیروهای امنیتی این کشور باعث نشد که انتخابات شوراهای محلی متوقف شود.

دولت گفته بود که انتخابات امسال در سوریه از سال‌های قبل آزادتر است. اما مخالفان بدون توجه به این حرف، انتخابات را تحریم کردند و از مردم خواستند تا دست به اعتصاب عمومی بزنند.

انتظار می‌رفت که استقبال از انتخابات کم باشد. اما خبرگزاری دولتی می‌گوید که مردم حضور گسترده‌ای در پای صندوق‌ها داشته‌اند.

ادعاهای متناقض درباره انتخابات

 

همزمان با انتخابات در درعا و چند شهر دیگر همچنان درگیری ادامه داشت

دولت سوریه، حضور مردمش پای صندوق‌های رای را چشمگیر توصیف کرده است. مخالفان اما مدعی هستند که حضور آنقدر کم بوده که اصلا "شاید نتوان گفت انتخاباتی در کار بوده است"

دولت می‌گوید که انتخابات روز دوشنبه در واقع بخشی از تغییرات سیاسی است که رئیس جمهوری سوریه به معترضان سوری وعده داده بود.

رئیس کمیسیون انتخاباتی سوریه در این زمینه می‌گوید: "قانون جدید انتخابات تضمین کننده دموکراسی است و یک انتخابات شفاف و سالم."

در این انتخابات ۴۳ هزار نامزد برای کسب ۱۷ هزار کرسی شوراهای محلی با هم به رقابت پرداختند.

یکی از رای‌دهندگان دمشقی امروز به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته بود که با رای خود می‌خواسته به دموکراسی در کشورش کمک کند.

اما در شهر حمص ماجرا جور دیگری بوده است. آن طور که خبرنگاران دریافته‌اند در این شهر درگیری به اندازه‌ای بوده است که مردم جرات بیرون رفتن از خانه‌هایشان را نداشتند تا بتوانند بروند و رای دهند.

درگیری‌های مسلحانه در حمص در جریان است. و یکی از ساکنان این شهر در گفتگو با شبکه الجزیره گفته که "مردم تمام عکس‌های بشار اسد را از خیابان‌ها جمع کرده‌اند. انتظار نداشته باشید که عکس نامزدها بر در و دیوار باشد."

رأی دهید
red.boy - تهران - ایران
رژیم بشار اسد در سراشیبی سقوط قرار دارد. حکومت سوریه در خوش بینانه ترین حالت تا پایان سال 2012 باقی میماند مطمئن باشید خیلی زودتر از این ها سقوط میکند.
‌سه شنبه 22 آذر 1390 - 08:25
samuk66 - لندن - لندن
این جا باید فهمید که غرب چه قدر .. تو لیبیا رفتند چون گفتن باید آزادی بید ولی‌ سوریه ۵۰۰۰ نفر کشته شدن و هیچ کدوم کاری نمیکنند!!! کشورای غربی فقط به فکر نفت هستند ،اگر منافع داشته باشند جایی‌ میرند ولی‌ اگر نه مثل سوریه همه می‌بینید .. چرا آمریکا باید این قدرت رو داشته باشه که مثلا بخواد ایران رو تحریم کنه و اقتصاد ایران رو خراب کنه در صورتی‌ که خود آمریکا دزده.
‌سه شنبه 22 آذر 1390 - 08:32
kamran63 - ليون - فرانسه
آی‌ که تو روح تو و اون بابای جنایت کارت بشار اسد !! چرا جامعه جهانی‌ واکنشی نشون نمیده ؟ چرا همه سکوت کرده‌اند ؟ چند هزار نفر دیگه باید بی‌ گناه کشته بشن ؟
‌سه شنبه 22 آذر 1390 - 09:36
avesta_afshin - تهران - ایران
بشار اسد این دراکولای خون خوار وقتش تموم شده و گورش رو باید بکنه. انتخابات دیگه دیر شده جناب دراکولا تو خون نزدیک به پنج هزار نفر بی گناه رو خوردی و تاوانش رو خواهی داد. انتخابات آینده در ایران هم دیگر وجود نخواهد داشت به پایان سلام کنید
‌سه شنبه 22 آذر 1390 - 10:05
sobhanjan - ابوظبی - امارات
اینم تمام شد حالا نوبت کیه؟
‌سه شنبه 22 آذر 1390 - 11:51
hassan5 - تهران - ایران
نفس انتخابات بی معنی است صدام هم بار ها انتخابات فرمایشی راه انداخت نظام اسلامی هم بقول خودش تقریبا سالی دو بار انتخابات فرمایشی داشت نتیجه اش چه شد؟؟مردم گول انتخابات مسخره فرمایشی را نمیخورند.برو این دام بر مرغ دگر نه...فقط لیبرال دمکراسی واقعی در این دوران جوابگوی مردم ازادیخواه میباشد
‌سه شنبه 22 آذر 1390 - 13:04
آرش و مجيد توكلى - پاریس - فرانسه
برای اولین بار در عمرم می گویم مرگ بر امریکا اسراییل فرانسه انگلیس واقعآ که خیلی کثیف و خونخوار هستید سوریه چون نفت ندارد باید انسانها خیلی راحت 5000 تا بمیرن حالم از همه این سیاستمداران متظاهر به هم می خورد
‌سه شنبه 22 آذر 1390 - 12:52
Azadikhah - تكسل - هلند
امیدوارم ملت سوریه خودشان کار بشار اسد را تمام کنند چون اگر کار به نیروهای خارجی‌ بکشه وضعیت بدتر خواهد شد.آرش و مجید توکلى - پاریس - فرانسه. میدونید که امریکا اسراییل فرانسه انگلیس و,,, عاشق چشم و آبروی هیچ ملتی نبوده و نیستند و به منافعشان فکر میکنند.
‌سه شنبه 22 آذر 1390 - 15:50
بهدین - نشویل - آمریکا
بازی کثیفی در خاورمیانە در جریان است استبداد سنتی جایش را بە فاشیسم اسلامی میبازد.
‌سه شنبه 22 آذر 1390 - 15:53
golly47 - فوکشتاد - المان
چرا کشته‌های بحرین را حتا برای یک بار هم نمیگید
‌سه شنبه 22 آذر 1390 - 21:50
بهروز كياني - تهران - ایران
زرافه رفتنی است...لگد و جفتکش را بخاطر بسپار!(که دیگه بعداً نخوری). ایشالا دست راستش زیر سر سیدعلی باشه!
‌چهارشنبه 23 آذر 1390 - 06:35
red.boy - تهران - ایران
golly47 - فوکشتاد - المان_ فتنه بحرین از گور ج.ا بلند شد و با هوشیاری عربستان و امریکا ارامش به این شیخ نشین برگشت به کوری چشم ج.ا
‌چهارشنبه 23 آذر 1390 - 07:06
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.