تصرف سفارت انگلیس؛ به نام دانشجویان به کام حکومت

جرس: تصاویر بسیار گویاست. نه چهره مهاجمان به دانشجو و اهل علم می خورد و نه ماموران پلیس تلاش طاقت فرسایی برای ممانعت از هجوم مهاجمان بعمل آوردند. تحلیلگران معتقدند مجلس چراغ سبز داد، به سفارت خانه حمله شد !

                                                


چندی قبل تر از این ماجرا رهبر نظام گفته بود در راس همه دول استکباری انگلستان از همه خبیث تر است . اما با وجودی که تلاش شد تصرف سفارت انگلیس خود جوش اعلام شود حمایت های حکومتی مشخص کرد که نظام پشت سر این ضربه سهمگین بوده است.

کمیسیون امنیت : اقدام بجایی بود

یک نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم این اقدام را شجاعانه خواند . محمود احمدی بیغش گفت: با تسخیر سفارت خانه هر کشوری مخالفیم اما انگلیس در تهران سفارت خانه نداشت. لانه جاسوسی داشت !

وی افزود : بحمدالله این اقدام شجاعانه دانشجویان در تسخیر لانه جاسوسی انگلیس، به آنها نشان داد که در چه خیال خامی هستند.
کرمی راد دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی هم تصرف سفارت انگلیس را تائید کرد و گفت: لازم بود که چنین مشت محکمی بر دهان استعمار پیر زده شود ! وی ادامه داد : اقدام دانشجویان حرکت بسیار مهم، موثر و به موقعی بود . رسایی دیگر عضو پارلمان هم خود را به محل سفارت انگلیس رساند و گفت : اگر انگلیس بخواهد بیش از این زبان‌درازی کند مسوولان نمی‌توانند آتش خشم ملت را کنترل کنند !

کوثری نائیب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم این تهاجم را تائید کرد و بر حکومتی بودن این تهاجم با بیان اینکه نیروی انتظامی باید به گونه ای رفتار کند که این اقدام به صورت منظم جلو برود ، صحه گذاشت.

اصولگرایان : شور انگیز بود !

جامعه اسلامی مهندسین تشکیلات وابسته به اصولگرایان بارزی چون باهنر نائب رئیس مجلس و مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلح نظام هم بلافاصله بیانیه های شور انگیز در تائید این اقدام صادر کردند.

بیانیه این تشکل به طرز شگفت آوری تصریح کرده " دانشجویان پایبند به اصول و آرمان های انقلاب از حرکت آگاهانه،‌انقلابی و با درایت شما در تسخیر سفارت انگلیس حمایت می کنیم و امیدواریم این اقدام تاثیرگذار شما بتواند در جامعه بین المللی بازخورد خوبی داشته باشد و دست مقامات انگلیسی را از تجاوزگری کوتاه کند. "

اینها واکنش های اولیه در تائید تصرف سفارت انگلیس در ایران بود و به این ترتیب مشخص شد که اقدام لباس شخصی ها با تائید و چراغ سبز صورت گرفته است.

تبدیل سفارت به حسینیه ظرف چند ساعت !

در عرض چند ساعت محل سفارت خانه به حسینیه تبدیل شد و مراسم دعا و نیایش و همچنین عزاداری از سوی حمله کنندگان و ماموران امنیتی برگزار شد .
منابع خبری حکومتی تائید کردند که حتی بعد از اشغال سفارت درب این مکان 3 بار دیگر از سوی ماموران پلیس باز شد و در نهایت جمعیت برای اقامه نماز و احتمالا مراسم عزاداری وارد سفارت خانه شدند.

شاهدان عینی گفتند چندین دستگاه اتوبوس در امتداد خیابان فردوسی جمعیت بیشتری را به محل مناقشه آوردند.  این در حالی است که پلیس برای زیر سوال نرفتن سعی می کند مقاومت های بی انگیزه و محدودی را در برابر مهاجمان صورت دهد.


در ساعت 19 و 20 دقیقه عصر سایت های رسمی خبر دادند که سفارت خانه بطور کامل تصرف شده است . خبرنگار سایت فردا گزارش داد که ساعت 19 و 20 دقیقه، مرکز اسناد سفارت انگلیس به تصرف دانشجویان در آمد و تعداد بیشماری عکس و سند از نقاط مختلف ایران در این اتاق ها کشف شده است . همچنین دانشجویان دانشگاههای تهران هم به مجموعه تسخیر کنندگان اضافه شدند. این در حالی است که جمعی از دانشجویان ایرانی در فیس بوک با ابراز انزجار از اینکه این اقدام غیر قانونی به نام آنها انجام شده ابراز انزجار کردند.

در همین ساعت گزارش شد که بخشهای اداری سفارت کاملا در کنترل مهاجمان بوده و دو دستگاه اتومبیل در درون سفارت خانه به آتش کشیده شده است. این در حالی بود که در ساعت هجده خبرگزاری ها اعلام کرده بودند که متصرفین در حال تخلیه سفارتخانه هستند اما گزارشها حاکی از آن بود که نزدیک به 1000 دانشجو کماکان در درون سفارتخانه بوده و بسیاری از اسناد از سوی آنها در حال به غارت رفتن است.

گروهی از متصرفین تلاش برای تشکیل دسته عزاداری در درون سفارت را آغاز کردند و این در حالی بود که نیروهای انتظامی همچنان تماشاچی ماجرا بودند.
حوالی ساعت 19 تعداد تسخیر کنندگان به 2 هزار نفر رسید و تلاش برای خارج کردن اسناد آغاز شد. دقایقی بعد یعنی در ساعت 19 سفارت رسما و به طور کامل اشغال شد و شاهدان گفتند مهاجمان شکستن شیشه های مشروب را در صحن باز سفارتخانه آغاز کردند.

در ساعت 19 و پانزده و درست پس از آنکه غارت سفارت خانه کامل شد فارس به نقل از یک مقام امنیتی خواستار آن شد که مردم سفارت خانه را ترک کنند تا نهادهای قانونی کار را دنبال کنند.

این مقام امنیتی از دانشجویان تشکر کرد و قول داد که مسئولان ادامه کار را از طرق قانونی پیگیری خواهند کرد !

با این حال تلاش رسانه های حکومتی برای خود جوش نشان دادن این اقدام ادامه یافت . رسانه های وابسته به حکومت اعلام کردند اقدام دانشجویان خود جوش بوده است بطوریکه حتی چند دانشجوی مهاجم با گاز اشک آور پلیس مصدوم شدند !

اقدامات امروز طوری مهندسی شده بود که بخش دیگری از نیروهای بسیجی به سمت باغ قلهک رفتند و این مکان را تسخیر کردند. 6 کارمند باغ قلهک هم به گروگان گرفته شدند که پس از دقایقی آزاد شدند.

واکنش انگلیس

وزارت خارجه انگلیس که صبح امروز قبل از آغاز تجمع نسبت به هر گونه اقدام هشدار داده بود پس از تسخیر سفارت خانه اش در تهران بیانیه داد و اعلام کرد که دولت انگلیس به شدت خشمگین است و ایران باید هر چه سریعتر اوضاع را تحت کنترل در بیاورد. این بیانیه تصریح کرد : ما از این (اتفاق) خشمگین هستیم. این (اقدام) کاملا غیرقابل قبول است و ما آن را محکوم می‌کنیم.

حشمت سرمد زاده

رأی دهید
Arian1 - ابادان - ايران
اصولاً یک رهبر بیسواد و بیشعور تعدادی بیشعور و بیمخ بهمراه دارد و این مسئله در مورد خامنه‌ای هم به همین صورت است او برای ماندن بر قدرت باید این گروه چماق به دست را داشته باشد.
‌چهارشنبه 9 آذر 1390 - 16:16
sourena.de - اشتوتگارت - آلمان
خیمه شب بازی حکومت ولی‌ وقیح با اراذل و اوباشش برای همه معلومه.
‌چهارشنبه 9 آذر 1390 - 17:18
taraneه - کبک - کانادا
الان مدتیه که این چشماشون دنبال باغ قلهک بود، بالاخره با کثیفترین شیوه پسش گرفتن، من فکر کنم از مغز فندقی صاحبان نظام بعید نیست همه این دعوا فقط سر لحاف مولا باشه، باغ قلهک.
‌چهارشنبه 9 آذر 1390 - 17:30
1k adame sadegh - تورنتو - كانادا
از آن رهبر الدنگ این چنین افرادی تعجب آور نیست.
‌چهارشنبه 9 آذر 1390 - 21:17
ssss20 - تهران - ایران
خاک تو سرتون انگلیس چه نفعی برای ما داشته بجز غارت نفت ومنابع ما و چند کوتا بر زد مردم ایران انشاالله به سر عقل بیایید
‌چهارشنبه 9 آذر 1390 - 21:54
Taraneه - کبک - کانادا
سسس۲۰ - تهران - ایران اینجا مساله نفع و ضرر انگلیس نیست ، مساله بی‌سوادی ، نادانی و بی‌ منطقی‌ سران نظام هست، حتا اگر قرار باشه سفارت تعطیل بشه میتونستن از راه منطقی‌ رفتار کنن نه این که مثل بربرها حمله کنن به سفارت، پس الان باید مردم انگلیس هم حمل میکردن به سفارت ایران از نظر شما؟!!
‌چهارشنبه 9 آذر 1390 - 23:29
milad bandar - بندرعباس - ایران
اینقد نگید دانشجو حالم داره از خودم بعنوان یه دانشجو بهم میخوره میرم انصراف میداماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
‌پنجشنبه 10 آذر 1390 - 09:34
PARVANE1 - برنموث - انگلستان
سسس۲۰ - تهران - ایران ببین با زبان پارسی‌ حرف بزن که ما بفهمیم چی‌ میگی‌، باشه؟
‌پنجشنبه 10 آذر 1390 - 19:39
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.