ایمیل چهل ساله شد

ایمیل چهل ساله شد

در هیچ دوره ای از تاریخ جهان، ارتباط به سادگی و دسترس پذیری امروز نبوده است. از نخستین ایمیل در سال ۱۹۷۱ میلادی تا فیس بوک و تویتر امروز جهان گام بزرگی برداشته است. گاهشماری این رویدادها به ترتیب تاریخ، سیر دگرگونی در پیام رسانی را نشان می دهد.
۱۹۷۱: ری تاملینسون، یک مهندس کامپیوتر، نخستین یادداشت را از یک کامپیوتر به یک کامپیوتر دیگر به صورت نامه الکترونیکی می فرستد: QWERTYUIOP   تاملینسون اکنون به یاد ندارد که پیامش چه چیزی می خواست بگوید.۱۹۷۶: ملکه الیزابت دوم نخستین رئیس یک کشور است که پیام الکترونیکی می فرستد.۱۹۷۸: نخستین آگهی تبلیغاتی با استفاده از شبکه کامپیوتری مشترک دولت و دانشگاه  فرستاده می شود.۱۹۷۸: با استفاده از تلفن و «سیستم بولتن بورد» یا بی بی اس اطلاعات رد و بدل می شود.۱۹۷۸: اولین نسخه های جستجوگرهای وب معرفی می شود.۱۹۸۲: برای نخستین بار واژه ایمیل به کار برده می شود.۱۹۸۲: اسکات فالمن نخستین شکلک خندان smiley یا مهرهای احساسات emoticon را می سازد.۱۹۸۹: الوود ادواردز، یک گوینده رادیو، صداهای مختلف را برای AOL مانند «خوش آمدید»، «فایل پیاده شد»، «خداحافظ»  و «ایمیل دارید» ضبط می کند.۱۹۹۴: نخستین وب سایت شبکه اجتماعی توسط Geocities  پایه گذاری می شود.۱۹۹۷: سیستم پیام دهی همزمان نخستین بار توسط AOL به کار گرفته می شود.۱۹۹۷: شرکتی با نام sixdegrees.com شبکه اجتماعی تازه ای را معرفی می کند.۱۹۹۷: مایکروسافت هات میل را به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار می خرد.۱۹۹۷: مایکروسافت برنامه outlook خود را منتشر می کند.۱۹۹۸: کمپانی فیلمسازی برادران وارنر فیلم «ایمیل دارید: You’ve Got Mail» را به بازار می فرستد و به رکورد فروش ۲۵۰ میلیون تومانی دست پیدا می کند.۱۹۹۸: واژه «اسپم» به فرهنگ واژگان اکسفورد راه پیدا می کند.۱۹۹۹: یک ایمیل قلابی که مدعی است بیل گیتس می خواهد ثروت خود را با کاربران اینترنت شریک شود منتشر می شود. این ایمیل توسط میلیونها نفر به هم فوروارد می شود.۲۰۰۲: شبکه اجتماعی friendster معرفی می شود.۲۰۰۳: شبکه اجتماعی myspace  به تقلید از friendster معرفی می شود.۲۰۰۳: هومر در یکی از برنامه های کارتونی سیمپسونز نشانی ایمیل خود را فاش می کند: chunkylover۵۳@aol.com۲۰۰۳: جورج بوش قانون CAN-SPAM یا قانون ناظر بر استانداردهای پیامهای ایمیلی تجاری را برای آمریکا امضا می کند.۲۰۰۴: واژه ها و سرنام ها و کلمات مخفف مانند LOL رسما توسط فرهنگ واژگان آکسفورد شناسایی می شوند.۲۰۰۴: کمیسیون تجارت فدرال قوانین ناظر بر اسپم را کدگذاری می کند.۲۰۰۴: پس از کنگره جهانی خدمات پیام رسانی چند رسانه ای یا Multimedia Messaging Service ایمیل های چند رسانه ای به بازار معرفی می شود.۲۰۰۴:  فیس بوک که در آغاز شبکه ای برای ارتباط بین دانشجویان بود، معرفی می شود. در نخستین ماه ۱۹۵۰۰ دانشجو نامنویسی می کنند.۲۰۰۵: نخستین فنآوری به نام SPF که هویت فرستنده ایمیل را شناسایی می کند به کار گرفته می شود.۲۰۰۶: تویتر به بازار معرفی می شود.۲۰۰۷: جستجوگر گوگل جی میل را معرفی می کند.۲۰۰۷: پروتکل ایمن سازی DKIM برای مبارزه با تقلب اینترنتی توسط Internet Engineering Task Force به کار گرفته می شود.۲۰۰۸: کمیته انتخاباتی باراک اوباما نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا database  یا انباره داده هایی شامل ۱۳ میلیون نشانی ایمیل را فراهم می کند.۲۰۰۸: فیس بوک «مای اسپیس» را تصاحب می کند.۲۰۱۱: آسوشیتد پرس رسما e-mail را به email  تبدیل می کند.
m_r - استرالیا - سیدنی
با درود. تحولات انقلابی عظیم علمی‌ و صنعتی از کشف تلگراف تا تلفن بخش رادیو و کشف ترانزیستور و انتقال تصویر و به کار بردن تلویزیون و و و از اینترنت و کاربرد آن مثل میل و و تمام این‌ها باید قبول کرد که در کشور‌های غربی و صاحب سیستم دموکراسی‌ و آزاد بود این آزادی مطلق نبوده و نیست و سیستم‌های غربی هم به مراتب اشکال‌های داشته و داره ولی‌ باید قبول کرد که پایه و اساس زندگی‌ یعنی‌ آزادی‌های نسبی‌ فردی و اجتماعی تضمین بود و هست لذا این ها است که سبب میشود و شده است که این چنین کشور‌ها در صد سال گذشته حرف اول را داشته باشند. زنده با د ایرانی‌ آزاد اندیش پاینده با د ایران. .
چهار‌شنبه 1 تیر 1390

m_r - استرالیا - سیدنی
با درود. متاسفانه ما‌ها به اصطلاح کشور‌های جهان سوم مخصوصا کشور عزیزمان ایران در این ۳۰ و چند سال تمام نیرو و خلاقیت‌های افراد در جهت منفی‌ و خراب کاری و از این و آن تنفر و کینه داشتن و مرگ به این و آن از بین رفته که نقش سیستم حکمفرما و به اصطلاح تعلیم و تربیت این سیستم اگه ۱۰۰ % نه ولی‌ رقم و رول بزرگی‌ در این عقب ماندگی علمی‌ و اجتماعی باز ی کرده و مخصوصا در این ۲ سال گذشته با این جنا یت‌‌‌ها و کشت کشتار‌ها و دروغ گفتن‌ها تهمت زدن‌ها و پور کردن زندان‌ها تحت این دولت کنونی‌ که در همه زمینه‌ها علت و عوامل را رها و فقط و فقط دنبال از بین بردن و کشت کشتار مرد زن آزاده بود و هست. به امید روزی که علم و آگاهی‌ اجتماعی در تمام ایران عزیزمان قلبه بر نادانی و بیسوادی و ریشه جهل و بی‌ سوادی و خرافات مذهبی‌ قرون وسطا کنده شود.
چهار‌شنبه 1 تیر 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.