خاکسپاری هدی صابر تحت تدابیر شدید امنیتی

خاکسپاری هدی صابر تحت تدابیر شدید امنیتی

براساس گزارش های رسیده از تهران، پیکر رضا هدی صابر، روزنامه نگار و فعال ملی مذهبی "تحت تدابیر شدید امنیتی "در قطعه ۱۰۰ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

سعید مدنی، فعال ملی مذهبی و دوست آقای صابر با اعلام این موضوع به بی بی سی فارسی گفت:"خانواده آقای صابر از قبل هماهنگی هایی انجام داده بودند تا این مراسم در آرامش برگزار شود، اما نیروهای امنیتی حضور چشمگیری داشتند و خوشبختانه مراسم با کمترین تنش برگزار شد.

با این وجود، براساس گزارش سایت کلمه در حالیکه قرار بود مراسم خاکسپاری آقای صابر ساعت هفت و نیم برگزار شود ماموران امنیتی با محاصره کامل خانواده و تشییع کنندگان تا حدود ظهر مانع این کار شدند.

به گزارش شاهدان عینی از مراسم آقای صابر، "پس از ساعت ها انتظار، ماموران امنیتی اجازه دادند تا نماز میت به امامت آقای انصاری راد در پشت غسالخانه بهشت زهرا خوانده شود. در حین این مراسم ماموران با دوربین در حال فیلمبرداری از افراد بودند". به گفته این شاهد عینی "همسر آقای صابر در این مراسم فریاد می زد که هدی شهید شد و فرزند آقای صابر هم به حاضرانی که گریه می کردند ، می گفت بخندید."

هدی صابر پس از انجام مراسم در ردیف ۱۶۵ به خاک سپرده شد و به گفته شاهدان "بعد از رفتن خانواده صابر از سر مزار او، ماموران امنیتی پرچم ایران و دسته گل ها را از روی قبر آقای صابر برداشته و یک رفتگر هم سر قبر را جارو کرد." در پی اعتراض این شاهدان "تنها اجازه داده شد که قاب عکس آقای صابر بر سر خاک بماند. "

در همین حال براساس گزارش های رسیده از تهران، مراسم ختم هدی صابر روز پنج شنبه ۲۶ خرداد ماه در مسجد قلهک در خیابان دولت برگزار می شود.

آقای صابر پس از خبر فوت هاله سحابی در مراسم پدرش عزت الله سحابی به همراه خسرو دلیر ثانی از دیگر اعضای تشکل ملی مذهبی ها در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد. آنها در بیانیه ای اعلام کردند که "در اعتراض به فاجعه روز چهارشنبه ۱۱ خردادماه ۱۳۹۰ و تهاجم منجر به مرگ فرزند اول سحابی بزرگ که مادر صفت و خواهر گونه در خدمت مردمان و آسیب دیدگان وقایع دو سال اخیر میهن بود، از غروب پنج شنبه ۱۲ خردادماه در بند ۳۵۰ اوین بدون طرح هیچ گونه مطالبه و خواسته شخصی، درست به اعتصاب غذای تر می زنند."

این زندانی سیاسی در پی اعتصاب غذا دچار حمله قلبی شد و روز شنبه ۲۱ خردادماه در بیمارستان مدرس تهران جان سپرد.

ضرب و شتم در هشتمین روز اعتصاب

به گزارش سایت کلمه ۶۴ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین با ارسال نامه ای شهادت دادند "که هدی صابر در هشتمین روز اعتصاب غذای خود در بهداری از سوی مامورانی که حدس می زنند ماموران امنیتی و اطلاعاتی بوده اند به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است."

امضا کنندگان این نامه با تاکید بر اینکه آقای صابر در یک سال گذشته هیچ گونه عارضه و بیماری نداشته است، اعلام کردند: "آقای صابر در هشتمین روز اعتصاب غذایش دچار درد در ناحیه سینه و اختلال سیستم گوارشی شد که ساعت چهار بامداد سحرگاه جمعه ۲۰ خرداد برای نخستین بار به بهداری اوین منتقل شد اما دو ساعت بعد در حالی که از درد به خود می پیچید به بند بازگردانده شد و از صدای فریاد او هم اتاقی هایش بیدار شدند. در این هنگام آقای صابر گفت: در بهداری نه تنها هیچ رسیدگی به وضعیت من نشد بلکه مورد ضرب و شتم و توهین قرار گرفته ام و توسط مامورانی در لباس پرسنل بهداری از اتاق درمان بیرون انداخته شدم."

در ادامه این نامه امضا کنندگان آن نوشتند که در پی اعتراض هم بندان آقای صابر، افسر نگهبان دوباره مقدمات اعزام وی به بهداری را فراهم کرد اما این بار آقای صابر با تکرار اعتراضش نسبت به برخورد و عملکرد ماموران بهداری گفت "من به آنها اطمینان ندارم که افسر نگهبان وعده داد تلاش کند تا او را به بیمارستان خارج از اوین منتقل کنند. "

در بخش های پایانی این نامه نویسندگان شهادت داده اند که آقای صابر در حال انتقال، توان ایستادن بر روی پاهای خود را نداشت و با برانکارد به خارج از بند منتقل شد و در این آخرین ساعت حضور وی در بند وضع گوارشی او به شدت بحرانی بود و بارها گفت دچار اسهال و حالت تهوع شدید شده بود.

اظهارات سخنگو قوه قضائیه


غلامرضا محسنی اژه ای سخنگو قوه قضائیه نیز امروز در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص درگذشت آقای صابر گفت: "هدی رضازاده صابر از کسانی بود که جرایمی داشت و حکم او قطعی شده بود و در زندان محکومیتش را تحمل می کرد، او در ساعات اولیه صبح ۲۰ خردادماه اظهار ناراحتی می کند و به بهداری اوین منتقل می شود، پس از معاینه دکتر و نوار قلب مشکلی از ناحیه قلب او ملاحظه نمی شود."

به گزارش ایسنا، آقای اژه ای ادامه داد که چند ساعت بعد و احساس ناراحتی مجدد آقای صابر این بار معاینات بیشتری انجام می شود و می گویند بهتر است به مرکزی بیرون از زندان برده شود تا مورد آزمایش تخصصی قرار بگیرد." در آنجا تشخیص داده می شود که ناراحتی قلبی درست است و او سکته کرده و این باعث می شود فرادی آن روز هم فوت کند."

رئیس بهداری اوین: هدی صابر اعتصاب غذا نداشت

رئیس بهداری بازداشتگاه اوین در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت که "آقای صابر اعتصاب غذا نداشت و علت مرگ وی 'سکته قلبی وسیع' بوده است."

او عنوان کرد آقای صابر در چند مورد به علت بیماری عمومی مانند سرماخوردگی و ضعف و بیحالی به بهداری بازداشتگاه مراجعه کرد و در یکی از موارد به دستور پزشک معالج از او نوار قلبی گرفته شد و مورد خاصی مشاهده نشد.

رئیس بهداری اوین با اشاره به انتقال آقای صابر در روز جمعه به بهداری اوین گفت در معاینات اولیه مشخص شد که درد اعلام شده از سوی وی 'از ناحیه جداره قفسه سینه' بوده و علائم مشکوک از ناراحتی قلبی در نوار قلبی وی مشاهده نشد.

رئیس بهداری اوین همچنین با رد اعتصاب غذای آقای صابر گفته براساس قانون داخلی بازداشتگاه هرگونه اعتصابی توسط افسر نگهبان ثبت و به اطلاع مسئولان بازداشتگاه رسانده می شود و در پرونده آقای صابر اعتصاب غذا نیست.

شکایت خانواده آقای صابر

در حالیکه مقامات ایران اعتصاب غذای آقای صابر را رد کرده و دلیل مرگ او را سکته قلبی عنوان کرده اند، سعید مدنی، فعال ملی مذهبی و دوست آقای صابر به بی بی سی فارسی اعلام کرد که خانواده آقای صابر روز یکشنبه در اعتراض نسبت به اتفاق های رخ داده که منجر به مرگ این روزنامه نگار و فعال مذهبی شده است. شکایتی را تنظیم کرده اند.

در عین حال به گفته آقای مدنی، پزشکی قانونی که از روز یک شنبه تا امروز صبح (دوشنبه) جنازه را در اختیار داشته، هنوز گزارشی در خصوص علت درگذشت آقای صابر ارائه نکرده است.

م ر - ایران - تهران
شکایت قاتل را به جانی خطرناک کاری را از پیش نخواهد برد شکایتتان را به خدا ببرید چرا که بهترین قاضی و داوریست که هیچگونه اعوذبالله بی عدالتی در کارش دیده نخواهد شد . من که خیلی به خداوند اعتقاد دارم و این ایمان را هم دارم که روزی خداوند ظالمین را رسوا خواهد کرد شک ندارم . خداوند جواب این همه خون های بی گناهی را که خاطر حریت انسان ریخته شده خواهد داد . توکلت علی اله
سه‌شنبه 24 خرداد 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.