شرکت کشتیرانی فرانسوی درمظان اتهام حمل اسلحه

شرکت کشتیرانی فرانسوی در مظان اتهام حمل اسلحه برای ایران

به گزارش روزنامه‌ی آلمانی هندلزبلات، وزارت خزانه‌داری آمریکا مشغول بررسی اقدامات تنبیهی علیه شرکت کشتیرانی CMA CGM است. این شرکت فرانسوی که سومین شرکت بزرگ کشتیرانی در جهان است، احتمالا تحریم‌های ایالات متحده‌ی آمریکا علیه ایران را نقض کرده است.

در ماه مارس سال جاری، کشتی باری «ام.اس. ویکتوریا» توسط نیروی دریایی اسرائیل در دریای مدیترانه توقیف و به بندر اسرائیلی اشدود منتقل شد. اسرائیلی‌ها در این کشتی بیش از ۵۰ تن اسلحه‌ کشف کردند. در میان این سلاح‌ها از جمله موشک‌های ضدکشتی، سه هزار نارنجک و تقریبا ۷۰ هزار فشنگ مسلسل سنگین ارسالی از ایران به چشم می‌خورد.

مقصد سلاح‌ها: باریکه‌ی غزه

مسیری که باید کشتی «ام.اس. ویکتوریا» می‌پیمود، از سوریه و از طریق بندر مرسین در ترکیه به اسکندریه‌ی مصر بود. به گفته‌ی محافل امنیتی اسرائیل، این سلاح‌ها برای سازمان تروریستی حماس در باریکه‌ی غزه در نظر گرفته شده بودند‌ا.

این نخستین بار نیست که این کنسرن فرانسوی، به دلیل معاملات حساس با جمهوری اسلامی ایران، مورد انتقاد آمریکایی‌ها قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۱۰ نیز یک کشتی این شرکت فرانسوی که حامل جنگ‌افزارهای ایرانی بود توقیف شد.

پیشامد اخیر برای کنسرن فرانسوی پیامد خواهد داشت و افزون بر آن، بر مناسبات میان اروپا و آمریکا نیز سنگینی خواهد کرد. مایک کاناوی، نماینده‌ی کنگره‌ی آمریکا، در نامه‌‌ای به هیلاری کلینتون، وزیر خارجه و تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا، خواهان اقدامی سخت علیه فرانسویان شده است.سایه‌ای بر مناسبات آمریکا و اروپا

به گفته‌ی ناظران سیاسی، این نامه در زمانی نوشته شده که از نظر سیاسی کاملا نامناسب است. چرا که چند ماهی است موضوع تحریم‌ها علیه ایران، بر مناسبات میان آمریکا و کشورهای اروپایی سنگینی می‌کند.

چند روز پیش، اروپایی‌ها فهرست تحریم‌های خود علیه ایران را به‌روز کردند. تصمیمات اتحادیه‌ی اروپا نتیجه‌ی ماه‌ها فشار آمریکا بر این اتحادیه بود. روی هم ۱۰۰ شرکت ایرانی دیگر وارد فهرست تحریمی تازه‌ی اتحادیه‌ی اروپا شدند که از آن میان ۳۸ شرکت در اروپا و در واقع همگی در آلمان مستقر هستند. وزارت امور خارجه‌ی آلمان نمی‌خواهد درباره‌ی فعالیت‌های مشکوک شرکت‌های ایرانی در آلمان تفسیری ارائه دهد.

جامعه‌ی جهانی، جمهوری اسلامی ایران را متهم می‌کند که از سازمان‌های تروریستی چون حماس در باریکه‌ی غزه و حزب‌الله در لبنان پشتیبانی می‌کند. جامعه‌ی جهانی همچنین می‌کوشد با فشارهای اقتصادی دولت ایران را مجبور کند از فعالیت‌های اتمی خود دست بردارد. ایران متهم می‌شود که زیر پوشش برنامه‌های مسالمت‌آمیز هسته‌ای، در پی دستیابی به جنگ‌افزار اتمی است.

haghighatgo - آلمان - برلین
فرانسوی ها چه کنند که عاشق کشور زادگاه کوروش و داریوش شدند و مردم ایرانی اینقدر دوست دارند که نگو و نپرس که هر چی برات بگم کم گفتم ...این این فرانسوی هم از روی "انسان ایرانی" دوستی هم بود که با اون هواپیماشون خمینی رو برامون آوردن وولش کردن تو ایران...بازم بگم چقدر ما رو دوست دارن ...سی وچند ساله که هی بصورت ملاها نگاه می کنند و با یه دستشون پول رو تو جیبشون میزارن و با دست دیگه شون هی محکم میکشن تو گوش مردم ایران..گریه مون که راه میفته شروع میکنن برامون دلسوزی خاله خرسه کردن ببین چقدراونا دوستمون دارن ...برامون اسلحه میارن و اسلحه مون رو میبرن برای عرب ها ...پول های میلیاردی بلوکه شده ملت ایران تو بانک هاشون رو میدن به پژوسازهاشون ..که برای ایرونی هاپژو بسازن.. ایرانی هارا که خیلی واشون ارزش قائلند و دوستشون دارن میبرن زندون اوین !!
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
فقط کشتی تایتانیک مونده تحریمش کنند.مسخره ها با این مسخره بازیتون.آب در آسیاب کوبیدن.تا ایرن نفت وگاز دارد رژیم آخوندی جنایتکار هر نشده را شدنی میکند.هی بگید.تحریم.تحریم.تحریم.تحریم.ملت بیچاره باید قربانی شوند.گرانی.بیکاری.ونبودن مایحتاج زندگی. شما جنایتکارها همه چیز برایتان مهیاست گورپدر مردم.یارو با زنش دعواش می شه، چراغ رو خاموش می کنه. زنش می گه چرا چراغ رو خاموش کردی؟ می گه آخه جواب ابلهان خاموشیست!الان هم جواب ملت ایران برای شماها همینه.چون دلسوز ملت نیستید فقط برای منافع خودتان هل هل میکنید .
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

alexxx - اتریش - وین
سال پیش یک کشتی از این شرکت توقیف شده امسال هم دومیش و این شرکت فرانسوی همچنان به فعالیتهاش با ایران ادامه خواهد داد چون دولت خسارت توقیف این کشتیها رو چند برابر ارزش واقعیش به این شرکت داده و میده. اونوقت این سرکزی سلخور, بی سر و بی پا و لاشخور بیاد هزاربار اعلان کنه تحریمهای جدید واسه ایران تعیین کردیم. جز مردم اوام و ساده ایران کی این چرندیات رو باور میکنه? هیچکس !!!
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

habibollah - ایران - تهران
این کشورهای اروپایی بخصوص فرانسه وآلمان وانگلیس که هی دم ازتحریم میزنن . خداییش زرالکیه.فرانسه مگه میتونه ایرانوتحریم کنه؟پس پژوهای درپیتی روبه کی قالب . کنه؟همش حرفه بابا.اروپابااین سیاست داره مایه مشدی ازایران میگیره.برای این میگه . تحریم که جنسشوگرونتربفروشه.
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.